Αιχμές ΙΟΒΕ για τη σημασία στρατηγικών παρεμβάσεων πολιτικής για τη βελτίωση των προοπτικών της οικονομίας

-Το 73% των καταναλωτών προβλέπει εκ νέου ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης της χώρας

 
-Το 66%  των νοικοκυριών αναμένει εκ νέου ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης

 
Οι εντεινόμενες πληθωριστικές πιέσεις προβληματίζουν τα νοικοκυριά για την οικονομική τους κατάσταση προσεχώς, βάσει και του σχετικού ισοζυγίου στην έρευνα. Αυτές οι τάσεις αναδεικνύουν εκ νέου τη σημασία στρατηγικών παρεμβάσεων πολιτικής για τη βελτίωση των προοπτικών της ελληνικής οικονομίας μεσοπρόθεσμα επισημαίνει το ΙΟΒΕ σύμφωνα με τα αποτελέσματα  των Ερευνών Οικονομικής Συγκυρίας που διενέργησε για τον μήνα Ιούνιο.

Ο δείκτης οικονομικού κλίματος διαμορφώθηκε τον Ιούνιο στις 104,3 μονάδες, σαφώς χαμηλότερα από ό,τι τον προηγούμενο μήνα (108,0 μονάδες), καθώς και έναντι του Ιουνίου του 2021. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, επικράτησαν ηπιότερες πτωτικές τάσεις, τόσο στην ΕΕ όσο και στην Ευρωζώνη. Οι επιχειρηματικές προσδοκίες υποχώρησαν κυρίως στη Βιομηχανία και λιγότερο στις Υπηρεσίες και το Λιανικό Εμπόριο, ενώ αντίθετα στον τομέα των Κατασκευών, κινήθηκαν έντονα ανοδικά. Καθώς ο πόλεμος στην Ουκρανία συνεχίζεται επί τετράμηνο, χωρίς να διαφαίνεται το τέλος του, οι επιπτώσεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες και στις παραγγελίες γίνονται ιδιαίτερα αισθητές στη Βιομηχανία. Αλλαγή τάσης καταγράφεται εκ νέου στη Καταναλωτική Εμπιστοσύνη, με το δείκτη να υποχωρεί ελαφρά και να κινείται κοντά στο ελάχιστο επίπεδο των τελευταίων τεσσάρων ετών. Αν και έχουν πραγματοποιηθεί διαδοχικές δέσμες παρεμβάσεων για την ενεργειακή κρίση, οι εντεινόμενες πληθωριστικές πιέσεις προβληματίζουν τα νοικοκυριά για την οικονομική τους κατάσταση προσεχώς, βάσει και του σχετικού ισοζυγίου στην έρευνα. Αυτές οι τάσεις αναδεικνύουν εκ νέου τη σημασία στρατηγικών παρεμβάσεων πολιτικής για τη βελτίωση των προοπτικών της ελληνικής οικονομίας μεσοπρόθεσμα. Μεταξύ αυτών, η υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων και των επενδύσεων του Ταμείου Ανάκαμψης, συστηματικά και έγκαιρα, μπορεί να είναι κομβική. Ταυτόχρονα, η ισχυρή δυναμική που επιδεικνύει ο τουρισμός θα είναι ένας καθοριστικός παράγοντας των προσδοκιών, για πολλές επιχειρήσεις και νοικοκυριά.

 
Κύρια σημεία

-Οι Έλληνες καταναλωτές παραμένουν στην πρώτη θέση στην κατάταξη ως προς τους περισσότερο απαισιόδοξους καταναλωτές στην ΕΕ, με σημαντική διαφορά από τους υπόλοιπους. Ακολουθούν οι καταναλωτές σε Λετονία και Ουγγαρία, με επίπεδο δείκτη –39,0 και -35,9 μονάδες αντίστοιχα, ενώ στην τέταρτη και πέμπτη θέση βρίσκονται οι καταναλωτές της Κύπρου και της Εσθονίας, με – 35,1 και -34,6 μονάδες. Στις χαμηλότερες θέσεις αυτής της κατάταξης βρίσκονται η Μάλτα (-6,1) και η Δανία (-17,1). Χαρακτηριστικό είναι ότι πλέον καμιά χώρα δεν βρίσκεται στο θετικό πεδίο τιμών, γεγονός που θα να συνεπαγόταν αισιοδοξία από τους καταναλωτές της χώρας. Ευρύτερα, ανοδική τάση, αλλά ήπια, εμφάνισαν τον Ιούνιο τέσσερις χώρες. Οι μέσοι ευρωπαϊκοί δείκτες διαμορφώθηκαν στις -24,0 μονάδες στην ΕΕ και στις -23,6 μονάδες στην Ευρωζώνη.

 
-Το 73% των καταναλωτών προβλέπει εκ νέου ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης της χώρας, έναντι του 14% (από 12%) το οποίο αναμένει σταθερότητα. Οι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις -43,9 και -41,6 μονάδες αντίστοιχα.

 
-Εξασθένιση των προβλέψεων για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών

Οι προβλέψεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους τους προσεχείς 12 μήνες επιδεινώθηκαν τον Ιούνιο, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -52,0 (από -48,6) μονάδες. Το 66% (από 60%) των νοικοκυριών αναμένει εκ νέου ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης, ενώ το 4% εκ νέου προβλέπει μικρή βελτίωση. Οι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις -15,9 και -14,5 μονάδες αντίστοιχα.

 
-Οριακή ενίσχυση του ποσοστού που «μόλις τα βγάζει πέρα»

Σχετικά με τις εκτιμήσεις για την τρέχουσα οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού, το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνει ότι «μόλις τα βγάζει πέρα» ενισχύθηκε στο 64% (από 63%), ενώ στο 9% διατηρήθηκε το ποσοστό όσων αναφέρουν ότι αντλούν από τις αποταμιεύσεις τους. Οι καταναλωτές που δήλωσαν ότι αποταμιεύουν λίγο ή πολύ αποτελούν το 20% του συνόλου, ενώ το ποσοστό όσων δήλωσαν ότι «έχουν χρεωθεί» διατηρήθηκε στο 7-8%.

 
– Αύξηση του ποσοστού των νοικοκυριών που είναι αβέβαια για τη μελλοντική οικονομική κατάστασή τους

Στο ερώτημα το οποίο αποσκοπεί στην αξιολόγηση του βαθμού αβεβαιότητας των νοικοκυριών ως προς τις μελλοντικές οικονομικές εξελίξεις, το 57,0% έκρινε τον Ιούνιο ότι η οικονομική κατάστασή του μπορεί να προβλεφθεί δύσκολα ή σχετικά δύσκολα, ποσοστό οριακά υψηλότερο σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα (56%).

-Ενίσχυση των προβλέψεων για άνοδο των τιμών Ο θετικός δείκτης για τις προβλέψεις μεταβολών στις τιμές τους προσεχείς 12 μήνες παρουσίασε ενίσχυση τον Ιούνιο και διαμορφώθηκε στις +41,3 μονάδες, έναντι +39,6 μονάδων τον Μάιο. Το 65% (από 62%) των νοικοκυριών προέβλεψε άνοδο τιμών με τον ίδιο ή ταχύτερο ρυθμό και το 13% (από 16%) αναμένει σταθερότητα. Οι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις +43,4 και +42,6 μονάδες αντίστοιχα.

Για να δείτε το σχετικό Μηνιαίο Δελτίο,  επισκεφθείτε τον παρακάτω σύνδεσμο:

Έρευνα Οικονομικής Συγκυρίας  “Ιούνιος 2022”

Σχετικά Άρθρα