Αυθαίρετη κατάληψη των πεζοδρομίων: Πώς τα μαγαζιά παραβιάζουν τα δικαιώματα των πεζών

Αν θέλει ένας πολιτικός  της  κυβέρνησης, της περιφέρειας και των δήμων να είναι αποτελεσματικός, οφείλει πρώτα να ασχοληθεί  με τα καθημερινά, να διορθώνει τα πεζά της καθημερινότητας και την εκτεταμένη αστική αταξία που προσβάλει τους πολίτες.

 
Οι κάμερες στους δρόμους ήταν καθυστερημένη υλοποίηση μιας αναγκαίας πράξης κοινής λογικής. Θα υλοποιηθεί με καθυστέρηση δεκαετιών. Παραμένουν όμως κρίσιμα ζητήματα διασφάλισης των δικαιωμάτων των πεζών στα εγκαταλειμμένα πεζοδρόμια στην πλειοψηφία κεντρικών δρόμων. Εκεί θα χρειαστούν κάμερες οι πολίτες για να αποφύγουν να πέσουν από εγκαταλειμμένα πεζοδρόμια, κακοτεχνίες, αυθαίρετες επεκτάσεις πεζοδρόμων σε δωρεάν παρκινγκ και θα χρειαστεί και ένα 112 για ποια πεζοδρόμια είναι σε κίνδυνο  αλλά και σε λακκούβες που χάσκουν έτοιμες να προκαλέσουν ζημιές σε αυτοκίνητα.

 
Η αυθαίρετη κατάληψη των πεζοδρομίων από επαγγελματικούς χώρους αποτελεί σοβαρό ζήτημα σε πολλές πόλεις, καθώς παραβιάζει τα δικαιώματα των πεζών και υπονομεύει την ασφάλειά τους. Μια ανάλυση του προβλήματος, των συνεπειών του και προτάσεις για την αντιμετώπισή του είναι αναγκαίο για την ανάδειξη του θέματος και την συνειδητοποίηση των αρμοδίων ότι πρέπει να προχωρήσουν σε πρακτικές παρεμβάσεις.

 

  1. Το Πρόβλημα της Αυθαίρετης Κατάληψης

Οι καταστηματάρχες συχνά επεκτείνουν τον χώρο των επιχειρήσεών τους στα πεζοδρόμια, τοποθετώντας τραπεζοκαθίσματα, σταντ, διαφημιστικές πινακίδες ή ακόμα και εμπορεύματα. Αυτές οι πρακτικές, ενώ ενδεχομένως να αυξάνουν τις πωλήσεις τους, μειώνουν τον διαθέσιμο χώρο για τους πεζούς και προκαλούν προβλήματα όπως:

– Στένωση του πεζοδρομίου: Περιορίζεται ο διαθέσιμος χώρος για τη διέλευση των πεζών, ειδικά σε σημεία με ήδη στενά πεζοδρόμια.

– Εμπόδια στη διέλευση: Τα εμπόδια μπορούν να προκαλέσουν ατυχήματα, ειδικά για άτομα με κινητικά προβλήματα, ηλικιωμένους και γονείς με καρότσια.

– Κίνδυνοι για την ασφάλεια: Η ανάγκη των πεζών να περπατούν στον δρόμο λόγω των εμποδίων αυξάνει τον κίνδυνο ατυχημάτων με οχήματα.

 

  1. Νομοθεσία και Κανονισμοί

Η νομοθεσία προβλέπει κανόνες για τη χρήση των πεζοδρομίων και την προστασία των δικαιωμάτων των πεζών. Ωστόσο, η αυστηρή εφαρμογή των κανονισμών είναι συχνά ανεπαρκής. Οι δήμοι πρέπει να ενισχύσουν τη νομοθεσία με μέτρα όπως:

– Καθορισμός σαφών ορίων για τις επεκτάσεις των επαγγελματικών χώρων.

– Υποχρεωτική άδεια για την τοποθέτηση τραπεζοκαθισμάτων και άλλων αντικειμένων στους δημόσιους χώρους.

– Τακτικοί έλεγχοι από δημοτικούς αστυνομικούς και επιβολή προστίμων για παραβάσεις.

 

  1. Συνέπειες για τους Πεζούς

Η αυθαίρετη κατάληψη των πεζοδρομίων έχει σοβαρές συνέπειες για τους πεζούς:

– Μείωση της προσβασιμότητας: Τα εμπόδια δυσκολεύουν την πρόσβαση στα πεζοδρόμια για άτομα με αναπηρίες, ηλικιωμένους και γονείς με καρότσια.

– Αύξηση των ατυχημάτων: Οι πεζοί αναγκάζονται να περπατούν στον δρόμο, αυξάνοντας τον κίνδυνο τροχαίων ατυχημάτων.

– Πλήγμα στην ποιότητα ζωής: Οι πεζοί χάνουν την αίσθηση ασφάλειας και άνεσης, ενώ η αισθητική της πόλης υποβαθμίζεται.

 

  1. Προτάσεις για την Αντιμετώπιση του Προβλήματος

Για την αποτελεσματική αντιμετώπιση της αυθαίρετης κατάληψης των πεζοδρομίων, οι δήμοι μπορούν να υιοθετήσουν τα εξής μέτρα:

– Αυστηροποίηση των ελέγχων: Ενίσχυση των ελέγχων και των προστίμων για τις παραβάσεις.

– Διαμόρφωση ειδικών χώρων: Προσδιορισμός ειδικών περιοχών όπου επιτρέπεται η τοποθέτηση τραπεζοκαθισμάτων χωρίς να παραβιάζονται τα δικαιώματα των πεζών.

– Εκστρατείες ενημέρωσης: Ευαισθητοποίηση των καταστηματαρχών και των πολιτών για τη σημασία της ελεύθερης διέλευσης.

– Συμμετοχή της κοινότητας: Δημιουργία επιτροπών με συμμετοχή κατοίκων και επαγγελματιών για την εύρεση κοινών λύσεων.

– Τεχνολογία και καινοτομία: Χρήση τεχνολογίας για τον εντοπισμό και την αναφορά παραβάσεων, όπως εφαρμογές κινητών τηλεφώνων.

 

  1. Προτυποποιημένα Μέτρα από Άλλες Πόλεις

Άλλες πόλεις έχουν υιοθετήσει επιτυχημένα μέτρα που μπορούν να αποτελέσουν παράδειγμα:

– Η Βαρκελώνη έχει θεσπίσει αυστηρούς κανονισμούς για την τοποθέτηση τραπεζοκαθισμάτων και πραγματοποιεί τακτικούς ελέγχους.

– Το Παρίσι εφαρμόζει ειδικές ζώνες όπου επιτρέπονται οι επεκτάσεις, ενώ σε άλλες περιοχές οι κανονισμοί είναι πολύ αυστηροί.

Η τεχνολογία μπορεί επίσης να βοηθήσει μέσω μιας εφαρμογής για κατάχρηση χώρων πεζοδρόμων και πεζοδρομίων από εξωτερικές επεκτάσεις επαγγελματικών χώρων και την ανάρτηση και την διανομή της σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης , για την ενεργοποίηση των αντανακλαστικών των σχετικών φορέων που αδρανούν. Η πίεση της κοινωνικής δυσαρέσκειας έχει αποδείξει ότι μπορεί να επιφέρει ριζικές αλλαγές στην πράξη.

 
Νομοθεσία και εφαρμογή: Πώς μπορούν οι Δήμοι να διασφαλίσουν την ελεύθερη διέλευση των πεζών

Η ελεύθερη διέλευση των πεζών στα πεζοδρόμια και τους πεζόδρομους είναι ζωτικής σημασίας για την ασφαλή και άνετη μετακίνηση στην πόλη. Οι δήμοι έχουν την ευθύνη να διασφαλίσουν ότι οι δημόσιοι χώροι παραμένουν προσβάσιμοι και ασφαλείς για όλους τους πολίτες. Ακολουθούν προτάσεις και βέλτιστες πρακτικές για την εφαρμογή αυτής της ευθύνης.

1. Ενημέρωση και Ευαισθητοποίηση

Οι δήμοι πρέπει να ενημερώσουν τους πολίτες και τους επαγγελματίες για τη σημασία της ελεύθερης διέλευσης και των σχετικών νόμων. Εκστρατείες ενημέρωσης μπορούν να περιλαμβάνουν:

  • Διανομή φυλλαδίων και πληροφοριακού υλικού στους ιδιοκτήτες καταστημάτων και τους πολίτες.
  • Κοινωνικά μέσα για τη διάδοση μηνυμάτων και πληροφοριών.
  • Συνεργασία με σχολεία και τοπικούς συλλόγους για την ευαισθητοποίηση των παιδιών και των νέων.

2. Ενίσχυση της Νομοθεσίας

Η υπάρχουσα νομοθεσία πρέπει να είναι σαφής και επαρκώς ενισχυμένη ώστε να αποτρέψει τις αυθαίρετες καταλήψεις. Τα μέτρα μπορούν να περιλαμβάνουν:

  • Αναθεώρηση και ενίσχυση των κανονισμών που αφορούν τις επεκτάσεις επαγγελματικών χώρων στους δημόσιους χώρους.
  • Αύξηση των προστίμων για παραβάσεις, ώστε να λειτουργούν αποτρεπτικά.

3. Τακτικοί Έλεγχοι και Επιβολή των Κανονισμών

Οι δήμοι πρέπει να πραγματοποιούν τακτικούς ελέγχους για να διασφαλίσουν ότι οι κανονισμοί τηρούνται. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει:

  • Συχνές περιπολίες από δημοτικούς αστυνομικούς και ελεγκτές.
  • Άμεση επέμβαση και επιβολή προστίμων σε περιπτώσεις παραβάσεων.
  • Χρήση τεχνολογίας, όπως κάμερες παρακολούθησης, για τον εντοπισμό παραβάσεων.

4. Διαβούλευση και Συνεργασία με Επαγγελματίες

Οι δήμοι μπορούν να συνεργαστούν με τους επαγγελματίες για να βρουν λύσεις που θα εξυπηρετούν τόσο τις ανάγκες των επιχειρήσεων όσο και των πεζών. Προτάσεις περιλαμβάνουν:

  • Δημιουργία φόρουμ διαβούλευσης με εκπροσώπους των επαγγελματιών και των πολιτών.
  • Παροχή κινήτρων για συμμόρφωση, όπως η μείωση δημοτικών τελών για καταστήματα που τηρούν τους κανονισμούς.

5. Βελτίωση Υποδομών

Η βελτίωση των υποδομών μπορεί να βοηθήσει στην ομαλή διέλευση των πεζών. Προτάσεις περιλαμβάνουν:

  • Δημιουργία και συντήρηση ευρύχωρων πεζοδρομίων και πεζοδρόμων.
  • Εγκατάσταση εμποδίων για την αποτροπή της παράνομης στάθμευσης και κατάληψης των πεζοδρομίων.
  • Ανακαίνιση και επέκταση των πεζοδρομίων σε περιοχές με μεγάλη κυκλοφορία.

6. Παραδείγματα Επιτυχίας

Οι δήμοι μπορούν να αντλήσουν παραδείγματα από άλλες πόλεις που έχουν εφαρμόσει επιτυχημένα μέτρα:

  • Η Βαρκελώνη έχει ενισχύσει τους κανονισμούς για τις εξωτερικές επεκτάσεις και έχει εγκαταστήσει φυσικά εμπόδια για την αποτροπή καταλήψεων.
  • Το Παρίσι έχει επενδύσει σε εκστρατείες ενημέρωσης και έχει αυξήσει τα πρόστιμα για παραβάσεις, ενώ έχει προωθήσει τη συνεργασία με τους επαγγελματίες για την εξεύρεση κοινών λύσεων.

Η αυθαίρετη κατάληψη των πεζοδρομίων είναι ένα πολυδιάστατο πρόβλημα που απαιτεί συντονισμένες προσπάθειες από τους δήμους, τους επαγγελματίες και τους πολίτες. Μέσα από την ενίσχυση της νομοθεσίας, την αυστηρή εφαρμογή των κανονισμών και την ευαισθητοποίηση της κοινότητας, είναι δυνατή η διασφάλιση των δικαιωμάτων των πεζών και η βελτίωση της ποιότητας ζωής στην πόλη.

 
Οι δρόμοι της ντροπής

Βομβαρδισμένο πεζοδρόμιο στην συμβολή Μεσογείων και Αγίας Παρασκευής (photo).

Οι εικόνες ντροπής επεκτείνονται σε κεντρικούς δρόμους που  γειτνιάζουν με τις εισόδους του Μετρό αλλά και δρόμους όπως η Γαρυττού που δεν υπάρχουν καν πεζοδρόμια, με αποτέλεσμα μαθητές να βαδίζουν στην άκρη του δρόμου με καθημερινό κίνδυνο ατυχημάτων.

Ο Δήμος αφού ιεράρχησε τις ανάγκες του με ένα Δημαρχιακό Μέγαρο εγκατέλειψε στην τύχη  τους πολίτες που καθημερινά είναι αντιμέτωποι με την ντροπή των πεζοδρομίων, τον κίνδυνο ατυχημάτων για τους  ηλικιωμένους και τους μαθητές.

Για να μην μιλήσουμε για τις λακκούβες που χάσκουν σχεδόν σε κάθε εκατοστό των δρόμων για να θυμίζουν ότι ο βομβαρδισμός είναι εκτεταμένος-όπως και η ντροπή.

Για να μην μιλήσουμε για πεζοδρόμηση ή δρόμους ήπιας κυκλοφορίας που μεταβάλλονται σε μόνιμες θέσεις  δωρεάν παρκινγκ καταστημάτων με χρήματα των φορολογουμένων πολιτών.

Για αυτά τα πεζά θέματα ασφάλειας στην καθημερινότητα οφείλει να ασχολείται ο Δήμος, η Περιφέρεια και τα αρμόδια υπουργεία. Η απραξία και ο ωχαδερφισμός είναι μεταδοτικά και στην οδηγική συμπεριφορά των πολιτών.

Αν θέλει ένας πολιτικός  της  κυβέρνησης, της περιφέρειας και των δήμων να είναι αποτελεσματικός, οφείλει πρώτα να ασχοληθεί  με τα καθημερινά, να διορθώνει τα πεζά της καθημερινότητας και την εκτεταμένη αστική αταξία που προσβάλει τους πολίτες. Οι πολίτες δεν πρέπει να αλλοτριωθούν με την αδράνεια και την παρακμή. Κανείς δεν πρέπει να συνηθίσει να βλέπει το μάτι του την ασχήμια, να ανέχεται την προσβολή και να θεωρεί την  παρακμή ως μη αναστρέψιμη- οφείλει να διεκδικεί την αλλαγή καθημερινά.

mywaypress.gr

Σχετικά Άρθρα