Α. Λαιμός: Η ελληνική ναυτιλία παραμένει πιστή στη διαχρονική δέσμευσή της στην προστασία του περιβάλλοντος

Τις μεγάλες προοπτικές της ελληνικής ναυτιλίας ανέδειξε ο κ. Αντώνης Λαιμός, Αντιπρόεδρος Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Πρόεδρος, ENESEL S.A  στα πλαίσια του 8oυ Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, που πραγματοποιείται στους Δελφούς από 26 έως 29 Απριλίου και τελεί υπό την Αιγίδα της Α.Ε. της Προέδρου της Δημοκρατίας, κας Κατερίνας Σακελλαροπούλου.

Όπως ανέφερε ο κ. Λαιμός «οι νομοθετικές ρυθμίσεις οριζόντιας εφαρμογής της ΕΕ συχνά δε λαμβάνουν υπόψη τα μοναδικά χαρακτηριστικά του ναυτιλιακού κλάδου και τον κοινωνικό και οικονομικό αντίκτυπο που έχουν. Υπάρχουν δομικές αδυναμίες στο αναθεωρημένο EU ETS, που περιλαμβάνει τη ναυτιλία. Είναι σημαντικό να προσπαθήσουμε να διαμορφώσουμε τους νέους κανονισμούς ώστε να μπορούν να επιτύχουν τους στόχους τους χωρίς να επιβαρύνουν υπερβολικά τον τελικό καταναλωτή».

Αναφερόμενος στην ελληνική ναυτιλία ο κ. Λαιμός σημείωσε πως «η ελληνική ναυτιλία βρίσκεται σε πολύ καλή θέση για να ανταποκριθεί και να προσαρμοστεί στη νέα εποχή, όπως έχει κάνει και σε άλλες νομοθετικές εξελίξεις στο παρελθόν. Η ελληνική ναυτιλία παραμένει πιστή στη διαχρονική δέσμευσή της στην προστασία του περιβάλλοντος».

Κλείνοντας την τοποθέτησή του ο κ. Λιαμός σημείωσε πως «η ναυτιλία φέρνει σημαντικότατα οφέλη στον κόσμο. Το πιο σημαντικό είναι η συνεισφορά της στο παγκόσμιο εμπόριο και κατ’ επέκταση στην παγκοσμιοποίηση, η οποία είναι ένας από τους μεγάλους συντελεστές για έναν πιο ειρηνικό κόσμο, στον οποίο οι διαφορετικές κοινωνίες μπορούν να συνυπάρχουν με αμοιβαίο όφελος. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι το παγκόσμιο εμπόριο, το 90% του οποίου μεταφέρεται δια θαλάσσης, συνδέει ανθρώπους, χώρες και οικονομίες.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η ναυτιλία ήταν ο μόνος κλάδος που συνέχισε τη δραστηριότητά της, παρά τις τεράστιες προκλήσεις, καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19, κάτι που είχε μεγάλο κόστος, στους πολύ συχνά παραμελημένους από τη διεθνή κοινότητα, ναυτικούς και τις οικογένειές τους».

 
 Η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα είναι δεσμευμένη στο στόχο της απανθρακοποίησης της ναυτιλίας

Τα επίκαιρα ζητήματα όπως το πως θα γίνει γρηγορότερη η μετάβαση του κλάδου της ναυτιλίας στην εποχή των χαμηλών ή και μηδενικών ρύπων και αν ο κλάδος της ναυτιλίας είναι έτοιμος για μια τέτοια αλλαγή ή αν έχει τα κατάλληλα εργαλεία, έθεσε η κα. Δέσποινα Παναγιώτου-Θεοδοσίου, Διευθ. Σύμβουλος Tototheo Maritime, Greece στα πλαίσια του 8ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών που διεξάγεται στους Δελφούς
Ο κ. Jan Dieleman, Πρόεδρος, Cargill Ocean Transportation, Cargill International SA, τόνισε στην τοποθέτησή του ότι ο στόχος για την μείωση των ρύπων είναι μία διαδικασία με αρκετές προκλήσεις. Το δίδαγμα είναι ότι υπάρχουν παράγοντες που μπορεί ο κλάδος να επηρεάσει και άλλους-όπως φυσικά φαινόμενα και γεωπολιτικές εξελίξεις -που δεν μπορεί. Συνεπώς πρέπει να εστιαστεί το ενδιαφέρον στους παράγοντες που μπορεί κανείς να επηρεάσει. «Για να πιάσουμε τον στόχο των μηδενικών ρύπων, δεν είναι θέμα διάθεσης, αλλά διαθέσιμων εργαλείων. Για να γίνει αυτό θα πρέπει να υπάρξει μία μετακίνηση στόχων της εταιρείας που απαιτούν επένδυση χρημάτων αλλά και ένα θεσμικό πλαίσιο που να στηρίζει αυτή την μετακίνηση», είπε χαρακτηριστικά. Ο στόχος μπορεί να επιτευχθεί αν υπάρχει διαφάνεια στις διαδικασίες, μία τυποποίηση των διαδικασιών που να βοηθά. ‘Οι ναυτιλιακές εταιρείες είναι εμπορικές εταιρείες, που αναζητούν την πιο παραγωγική συνταγή για την επίτευξή μείωσης ρύπων».

Ο κ. Φιλιππος Φίλης, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος Lemissoler Navigation Co Ltd, σημείωσε ότι η μετάβαση σε πιο «πράσινη ναυτιλία» είναι πολυδάπανη. Οι περισσότερες εταιρείες είναι μικρομεσαίες και έχουν ανάγκη από την καθοδήγηση από ένα σωστά οργανωμένο θεσμικό πλαίσιο, που θα διευκολύνει τους πλοιοκτήτες. Πώς μπορούν να διευκολυνθούν οι πλοιοκτήτες; Πείθοντας τις κυβερνήσεις ότι πρέπει να αναλάβουν μέρους του κόστους οι διαχειριστές πλοίων. Τέλος, συμπλήρωσε ότι αυτό που αποτελεί κλειδί για την επιτυχία είναι η συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων πλευρών».

Ο κ. Δημήτριος Φαφαλιός, Γραμματέας της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Πρόεδρος Fafalios Shipping και Πρόεδρος INTERCARGO από την πλευρά του τόνισε πως «η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα είναι δεσμευμένη στο στόχο της απανθρακοποίησης της ναυτιλίας, υποστηρίζοντας παγκόσμιους κανόνες που βασίζονται σε βιώσιμες και κατάλληλες για το σκοπό λύσεις και υιοθετούνται στον ΙΜΟ.  Απαιτούνται παγκόσμιες ρυθμίσεις για να αποφεύγεται η στρέβλωση του ανταγωνισμού. Η ναυτιλιακή βιομηχανία θα υιοθετήσει πλήρως τις νέες διαθέσιμες τεχνολογίες, ενώ πρέπει επίσης να υπάρχει ισορροπία μεταξύ αποδοτικότητας και απανθρακοποίησης.

Είναι ζωτικής σημασίας να αποκατασταθεί η ασφάλεια ως η κατευθυντήρια αρχή για όλους τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς. Εναλλακτικά καύσιμα και τεχνολογίες, τα οποία δεν είναι ακόμα διαθέσιμα, θα πρέπει να είναι ασφαλή, κατάλληλα για τη ναυτιλία και διαθέσιμα παγκοσμίως σε επαρκείς ποσότητες.  Και αυτά τα νέα εργαλεία πρέπει να παρασχεθούν από άλλα εμπλεκόμενα μέρη εκτός ναυτιλίας.  Σε κάθε περίπτωση, δεν είναι δυνατό να υπάρξει προστασία του περιβάλλοντος χωρίς προστασία της ασφάλειας στη θάλασσα, χωρίς  ασφάλεια των πληρωμάτων, ασφάλεια των πλοίων, ασφάλεια των καυσίμων.»

 
Πάνος Λασκαρίδης: Η ελληνική ναυτιλία μπορεί να μείνει στην κορυφή – Μεγάλο πρόβλημα η έλλειψη ναυτικών

 Την αισιοδοξία του για την πορεία της ελληνικής ναυτιλίας εξέφρασε ο διευθύνων σύμβουλος των Lavinia Corpοration και Laskaridis Shipping Company Ltd, Πάνος Λασκαρίδης. «Το πιο δύσκολο δεν είναι να φθάσεις στην κορυφή, αλλά να παραμείνεις εκεί. Αν αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις, θα μείνουμε στην κορυφή» τόνισε χαρακτηριστικά από το βήμα του 8oυ Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών.

Συνομιλώντας με τον δημοσιογράφο του Πρώτου Θέματος, Μηνά Τσαμόπουλο, ο κ. Λασκαρίδης κάλεσε τους Έλληνες εφοπλιστές να φέρουν τα πλοία τους στα ελληνικά ναυπηγεία, τα οποία όπως είπε αναστήθηκαν. Εξέφρασε, πάντως, τον προβληματισμό του για την έλλειψη ναυτικών, ένα κοινωνικό φαινόμενο που συναντάται σε πολλές χώρες. «Φοβούμαι ότι δεν θα μπορέσουμε να ανατρέψουμε μακροπρόθεσμα αυτή την πορεία και θα πρέπει να δούμε πώς θα λύσουμε το πρόβλημα» υπογράμμισε ο κ. Λασκαρίδης, εκτιμώντας ότι η έλλειψη ναυτικών οδηγεί μαθηματικά το ελληνικό νηολόγιο σε ραγδαία μείωση.

Στη συνέχεια εξήγησε πως για πολλά χρόνια οι διεθνείς συνθήκες ήταν τέτοιες που το φως της δημοσιότητας δεν έπεφτε στη ναυτιλία, τα πράγματα όμως άλλαξαν. Όπως είπε οι Έλληνες ήταν παραδοσιακά πολλοί δυνατοί στα τεχνικά και επιχειρησιακά θέματα, όχι όμως στα γεωστρατηγικά και τακτικά θέματα της ναυτιλίας. «Πρέπει να βγούμε μπροστά ευθαρσώς με τις δικές μας προτάσεις, κάτι που έχει αρχίσει να γίνεται τα τελευταία χρόνια, δεν μπορεί, όμως, να καλυφθεί άμεσα το χαμένο έδαφος δεκαετιών. Είναι πολύ σημαντικό να το πετύχουμε» είπε ο κ. Λασκαρίδης.

Αναλύοντας τους παράγοντες που θα καθορίσουν το μέλλον της ελληνικής και της ευρωπαϊκής ναυτιλίας ο διευθύνων σύμβουλος των Lavinia Corpοration και Laskaridis Shipping Company Ltd, χαρακτήρισε ως μεγάλο εμπόδιο τη διάσταση μεταξύ διεθνών και περιφερειακών κανονισμών, με τις τελευταίους να επικρατούν σε πολλές περιπτώσεις, δημιουργώντας προβλήματα στη ναυτιλία. «Εμείς είμαστε υπέρ των διεθνών ρυθμίσεων με χέρια και πόδια» είπε με νόημα, επισημαίνοντας ότι η Ευρώπη ζητάει πιο γρήγορες ρυθμίσεις, η ναυτιλία όμως δεν έχει την πολιτική δύναμη άλλων κλάδων. Η Ευρώπη δεν έχει καταλάβει ότι η ναυτιλία αποτελεί το μεγάλο στρατηγικό της όπλο και πρέπει να την προσέχει σαν τα μάτια της» συμπλήρωσε ο κ. Λασκαρίδης.

 
Ανανέωση ανάρτησης

28-4-2023

Σχετικά Άρθρα