Η στροφή προς τον παγκόσμιο επαναπατρισμό συμβαίνει ήδη
Δημοσίευμα του axios.com εστιάζει στη μετατόπιση των επιχειρήσεων προς την επανατοποθέτηση των δραστηριοτήτων τους πιο κοντά στις αγορές πώλησης των προϊόντων τους, μια τάση που ενισχύεται από τις γεωπολιτικές εντάσεις και την πανδημία. Η έρευνα που αναλύεται δείχνει ότι η πλειοψηφία των πολυεθνικών εταιρειών σχεδιάζει να μετακινήσει τις αλυσίδες εφοδιασμού τους πιο κοντά στην έδρα τους, με σημαντική αύξηση του ποσοστού εκείνων που θέλουν να μεταφέρουν δραστηριότητες έξω από την Κίνα. Παρόλο που η διαδικασία αυτή είναι δύσκολη, η δημοσίευση επισημαίνει ότι η τάση αυτή θα ενταθεί, με την πιθανή νίκη του Τραμπ να αποτελεί επιπλέον επιταχυντή.
Κύριες αιτίες αλλαγής στρατηγικής σε παραγωγή και εφοδιαστική αλυσίδα
Οι εταιρείες αλλάζουν στρατηγική σε θέματα παραγωγής και εφοδιαστικής αλυσίδας λόγω μιας σειράς παραγόντων που ωθούν τις επιχειρήσεις να μειώσουν την εξάρτησή τους από την Κίνα και να φέρουν την παραγωγή πιο κοντά στους καταναλωτές.
Πολιτική αστάθεια: Η άνοδος εθνικιστικών ηγετών, οι εμπορικοί πόλεμοι και οι εντάσεις μεταξύ Κίνας και Δύσης ωθούν τις εταιρείες στην αναζήτηση μεγαλύτερης ασφάλειας απέναντι σε γεωπολιτικούς κινδύνους.
Επιπτώσεις πανδημίας: Οι διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα που προκλήθηκαν από την πανδημία, οδήγησαν σε αναζήτηση μεγαλύτερης ανθεκτικότητας.
Περιβαλλοντικές ανησυχίες: Οι ανησυχίες για το ανθρακικό αποτύπωμα μεγάλων και πολύπλοκων εφοδιαστικών αλυσίδων οδηγούν σε αναζήτηση πιο βιώσιμων λύσεων.
Πίεση για επαναφορά παραγωγής: Η τάση για επαναφορά της παραγωγής (reshoring), μεταφορά της σε γειτονικές χώρες (nearshoring), ή σε χώρες με καλές διπλωματικές σχέσεις (friendshoring), καθώς και η “split-shoring”, δηλαδή η διασπορά της παραγωγής σε αγορές όπου πωλούνται τα προϊόντα, κλιμακώνεται.
Δυσκολίες στην υλοποίηση: Παρότι η τάση για αλλαγή υπήρχε ήδη πριν την εκλογή εθνικιστικών κυβερνήσεων, η υλοποίηση αυτών των αλλαγών αποδεικνύεται δύσκολη. Παρ’ όλα αυτά, επιταχύνεται από παράγοντες όπως η εκλογή του Trump και η έμφαση του στον οικονομικό εθνικισμό, ωθώντας τις εταιρείες να προσπαθούν να φέρουν την παραγωγή πιο κοντά στην κατανάλωση.”
Η επιρροή των γεωπολιτικών αλλαγών και της πανδημίας στις επιχειρηματικές στρατηγικές
Οι γεωπολιτικές αλλαγές και η πανδημία έχουν οδηγήσει σε σημαντικές αλλαγές στις επιχειρηματικές στρατηγικές. Σύμφωνα με μια έρευνα της Bain , οι εταιρείες προσαρμόζονται σε έναν κατακερματισμένο κόσμο μεταφέροντας δραστηριότητες πιο κοντά στους πελάτες τους. Αυτή η τάση, γνωστή ως “reshoring”, “nearshoring” και “friendshoring”, αντανακλά την επιθυμία των εταιρειών να μειώσουν την εξάρτησή τους από την Κίνα και να μετριάσουν τον γεωπολιτικό κίνδυνο.
Συγκεκριμένα, η πανδημία ανέδειξε την ευπάθεια των μακρών και πολύπλοκων αλυσίδων εφοδιασμού, οδηγώντας σε αυξημένη έμφαση στην ανθεκτικότητα. Παράλληλα, η εκλογή εθνικιστικών ηγετών, όπως ο Donald Trump, και οι επακόλουθοι εμπορικοί πόλεμοι έχουν εντείνει την ανάγκη για διαφοροποίηση των αλυσίδων εφοδιασμού.
Η έρευνα της Bain αποκαλύπτει ότι το 81% των εταιρειών σχεδιάζουν να φέρουν τις αλυσίδες εφοδιασμού τους πιο κοντά στην έδρα τους, σε σύγκριση με 63% πριν από δύο χρόνια. Επιπλέον, το 69% των εταιρειών επιδιώκουν να μεταφέρουν δραστηριότητες εκτός Κίνας, από 55% πριν από δύο χρόνια.
Ενώ η μετάβαση σε πιο εντοπισμένες αλυσίδες εφοδιασμού είναι σε εξέλιξη, μόνο το 2% των ερωτηθέντων έχουν ολοκληρώσει πλήρως τα σχέδιά τους. Η διαδικασία είναι περίπλοκη και απαιτεί χρόνο, αλλά η τάση προς μείωση της εξάρτησης από την Κίνα και ενίσχυση της ανθεκτικότητας αναμένεται να συνεχιστεί.
Επιπτώσεις των τάσεων της παγκοσμιοποίησης στο Reshoring, Nearshoring και Friendshoring
Οι πρόσφατες τάσεις στην παγκοσμιοποίηση, όπως η άνοδος του εθνικισμού και οι εμπορικοί πόλεμοι, έχουν σημαντικό αντίκτυπο στις τάσεις reshoring, nearshoring και friendshoring.
- Επιχειρήσεις μεταφέρουν την παραγωγή πιο κοντά στους πελάτες τους: Οι εταιρείες προσαρμόζονται σε έναν κατακερματισμένο κόσμο μεταφέροντας περισσότερες δραστηριότητες πιο κοντά στο σημείο πώλησης των προϊόντων.
- Αυξανόμενη τάση για reshoring, nearshoring και friendshoring: Το 81% των εταιρειών σχεδιάζουν να φέρουν τις αλυσίδες εφοδιασμού τους πιο κοντά στην έδρα τους, από 63% πριν από δύο χρόνια. Η τάση αυτή περιλαμβάνει το reshoring (επαναφορά της παραγωγής στις εγχώριες αγορές), το nearshoring (μεταφορά της παραγωγής σε κοντινότερες γεωγραφικές περιοχές) και το friendshoring (τοποθέτηση περισσότερων δραστηριοτήτων σε χώρες με καλές διπλωματικές σχέσεις).
- Η τάση αυτή ενισχύεται από διάφορους παράγοντες: Η εκλογή εθνικιστών ηγετών, οι εμπορικοί πόλεμοι, οι εντάσεις μεταξύ Κίνας και Δύσης, οι διακοπές στην εφοδιαστική αλυσίδα λόγω της πανδημίας και οι ανησυχίες για το αποτύπωμα άνθρακα των μεγάλων, σύνθετων αλυσίδων εφοδιασμού.
- Παράδειγμα: Το ποσοστό των εταιρειών που επιθυμούν να μεταφέρουν δραστηριότητες εκτός Κίνας έχει αυξηθεί στο 69%, από 55% πριν από δύο χρόνια.
Συνοπτικά, οι πρόσφατες τάσεις στην παγκοσμιοποίηση, όπως η άνοδος του εθνικισμού και η αβεβαιότητα στις διεθνείς σχέσεις, ωθούν τις επιχειρήσεις να επαναφέρουν την παραγωγή πιο κοντά στους πελάτες τους, ενισχύοντας τις τάσεις reshoring, nearshoring και friendshoring.