
Κατασκευάζεται στη Γερμανία, με καύσιμο από την Αμερική
Απίστευτο! Η BASF θα μπορούσε να εξοικονομήσει 4,8 δισεκατομμύρια δολάρια αγοράζοντας LNG από την Αμερική.
Η πιο ενδιαφέρουσα ιστορία φυσικού αερίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης την περασμένη εβδομάδα ήταν η συμφωνία της BASF για εισαγωγή LNG ΗΠΑ από την Cheniere Energy, η οποία θα μπορούσε να εξοικονομήσει στον γερμανικό γίγαντα χημικών έως και 4,8 δισεκατομμύρια δολάρια σε σύγκριση με την αγορά φυσικού αερίου σε ευρωπαϊκές τιμές χονδρικής, σύμφωνα με υπολογισμούς της Energy Flux (βλέπε info).
Η BASF υπέγραψε συμφωνία πώλησης και αγοράς (SPA) για την αγορά 0,8 εκατομμυρίων τόνων ετησίως (mtpa) σε διάστημα 15 ετών από την προτεινόμενη επέκταση του εργοστασίου Sabine Pass LNG της Cheniere στη Λουιζιάνα από τα μέσα του 2026. Η τιμή θα αναπροσαρμόζεται στο Henry Hub με μια μη ανακοινωθείσα προσαύξηση. Συνήθως, τέτοιες συμφωνίες κλείνονται στο 115% Henry Hub.
Η BASF δήλωσε ότι η συμφωνία «θα εξασφαλίσει αξιόπιστη προμήθεια φυσικού αερίου με ανταγωνιστικούς όρους». Πριν από το 2021, μια τέτοια δήλωση θα είχε σηκώσει τα φρύδια. Όταν η Γερμανία εφοδιάστηκε επαρκώς με ρωσικό φυσικό αέριο, η χώρα δεν είχε καν λειτουργικό τερματικό εισαγωγής ΥΦΑ. Η δέσμευση για εισαγωγή αμερικανικού LNG μέσω της Ολλανδίας ή της Γαλλίας δεν θα είχε νόημα παρά ως στρατηγικό αντιστάθμισμα έναντι της διαταραχής του εφοδιασμού με φυσικό αέριο, η οποία, πριν από την Ουκρανία, δεν θεωρήθηκε ουσιώδης κίνδυνος.
Το αμερικανικό LNG ήταν μη ανταγωνιστικό στην Ευρώπη το καλοκαίρι του 2019, όταν ο κόσμος ήταν γεμάτος φυσικό αέριο. Το κόστος υγροποίησης και μεταφοράς του καυσίμου πέρα από τον Ατλαντικό έγινε απαγορευτικό όταν το TTF, το ευρωπαϊκό σημείο αναφοράς φυσικού αερίου, έπεσε στα 3,21 δολάρια ανά MMBtu. Αυτή η κατάσταση επιδεινώθηκε όταν ξέσπασε η πανδημία Covid-19 το 2020 και η καταστροφή της ζήτησης που προκλήθηκε από το κλείδωμα ανάγκασε τους μακροπρόθεσμους πελάτες της Cheniere να ακυρώσουν μια σειρά φορτίων LNG των ΗΠΑ.
Οι πελάτες της Cheniere πλήρωσαν τουλάχιστον 708 εκατομμύρια δολάρια για να ακυρώσουν περίπου 67 φορτία κατά την περίοδο Απριλίου-Ιουνίου 2020. Με τα επίπεδα αποθήκευσης στην ΕΕ να ξεχειλίζουν και την πλωτή αποθήκευση να έχει εξαντληθεί, η πληρωμή του προστίμου ήταν καλύτερη επιλογή από την ανύψωση φορτίων που κυριολεκτικά δεν είχαν πουθενά να πάνε. Αυτές οι μνήμες εμπόδισαν ευρωπαϊκές εταιρείες όπως η BASF να μεταπηδήσουν σε μακροπρόθεσμες ΖΕΠ, ακόμη και στον απόηχο του επιθετικού πολέμου της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Οι παραπαίουσες ροές φυσικού αερίου στον Nord Stream άλλαξαν όλα αυτά, προκαλώντας μια ζαλιστική άνοδο του TTF που έβαλε το αμερικανικό LNG σταθερά πίσω στα χρήματα στην Ευρώπη. Τα περιθώρια έγιναν στρατοσφαιρικά όταν ο υποθαλάσσιος αγωγός καταστράφηκε σε μια τολμηρή πράξη δολιοφθοράς τον Σεπτέμβριο του 2022. Εκ των υστέρων, η κατάρρευση των τιμών του 2020 ήταν απλώς ένα χτύπημα πριν οι αγορές φυσικού αερίου της ΕΕ περάσουν από τον καθρέφτη.
Αυτό δημιούργησε μια μοναδική ευκαιρία κέρδους για όποιον αγοράζει φυσικό αέριο σε τιμές που αναπροσαρμόζονται σε μη ευρωπαϊκά σημεία αναφοράς όπως το Brent ή το Henry Hub. Οι βιομηχανικοί καταναλωτές είχαν ισχυρά κίνητρα να περιορίσουν την παραγωγή ή να κλείσουν και να μεταπωλήσουν το εφεδρικό αέριο σε αγορές red-hot spot. Στο αποκορύφωμα της τρέλας του 2022, οι εταιρείες που ανέβαζαν υγροποιημένο αμερικανικό αέριο από τον Κόλπο του Μεξικού έβγαζαν έως και 3 δισεκατομμύρια δολάρια από κάθε φορτίο που αποστέλλεται στην Ευρώπη.
Δεν αγόραζαν πολλές ευρωπαϊκές βιομηχανικές εταιρείες LNG των ΗΠΑ εκείνη την εποχή, αλλά αρκετές επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας ήταν – και αυτό το θεαματικό απροσδόκητο κέρδος συνέβαλε σε μεγάλο βαθμό στην επιδιόρθωση των ζημιών LNG που πραγματοποιήθηκαν το έτος πανδημίας. Η BASF μπορεί να έχασε την ευκαιρία, αλλά βλέπει μια ισχυρή συνεχιζόμενη υπόθεση για την αναπροσαρμογή των πετροχημικών δραστηριοτήτων της γύρω από το επαναεριοποιημένο αμερικανικό LNG που συνδέεται με τον Henry Hub.
Το ΥΦΑ σπάνια χρησιμοποιείται ως πρώτη ύλη για πετροχημικά εργοστάσια, επειδή είναι εγγενώς ακριβότερο από τις ροές αγωγών λόγω του κόστους υγροποίησης, ναυτιλίας και regas. Οι ενεργοβόρες επιχειρήσεις petchems βρίσκονται συνήθως κοντά σε μια πηγή φθηνών μορίων και οι άφθονες ροές αερίου της Σιβηρίας δημιούργησαν τις τέλειες συνθήκες για την ανάπτυξη της βιομηχανικής οικονομίας της Γερμανίας.
Με αξιόπιστες ροές αγωγών τώρα σε έλλειψη και TTF αναφοράς επιρρεπείς σε παράλογες διακυμάνσεις των τιμών (όπως αυτές των τελευταίων εβδομάδων – περισσότερα για αυτό παρακάτω), ο υπολογισμός έχει μετατοπιστεί. Οι προθεσμιακές αγορές αναμένουν μείωση του spread μεταξύ TTF και Henry Hub το 2026, όταν πρόκειται να ξεκινήσει το Cheniere SPA, αλλά οι εξοικονομήσεις που πρέπει να γίνουν είναι ακόμα σημαντικές.
info: Υποθέτοντας μια θερμογόνο δύναμη φυσικού αερίου 1.100 Btu ανά κυβικό πόδι αερίου, ένας τόνος ΥΦΑ ισούται με 53,57 MMBtu. Ως εκ τούτου, 0,8 εκατομμύρια τόνοι αμερικανικού LNG – η ποσότητα που η BASF θα αγοράζει από την Cheniere κάθε χρόνο – περιέχει 42.856.000 MMBtu. Η μέση εξοικονόμηση αμερικανικού LNG που προσγειώθηκε στην Ευρώπη έναντι του TTF το δεύτερο εξάμηνο του 2026 είναι 7,39 $ ανά MMBtu. Εάν αυτή η διαφορά διατηρηθεί καθ ‘όλη τη διάρκεια του 15ετούς PPA, η BASF θα μπορούσε να εξοικονομήσει περίπου 317 εκατομμύρια δολάρια ετησίως ή 4,75 δισεκατομμύρια δολάρια για ολόκληρη τη διάρκεια.
Αυτό είναι ένα μεγάλο «αν» και οι αγορές φυσικού αερίου είναι εμφανώς άστατες, αλλά η ιδέα του κλεισίματος του LNG των ΗΠΑ είναι σήμερα μια πολύ μακρινή προοπτική. Η BASF αγοράζει LNG σε βάση ελεύθερης επιβίβασης (FOB), οπότε θα μπορούσε να επιλέξει να μεταφέρει φορτία σε αγορές υψηλότερης αμοιβής στην Ασία ή τη Λατινική Αμερική, εάν (κάπως) τα ευρωπαϊκά netbacks έπεφταν σε μη οικονομικά επίπεδα. Αυτό θα απαιτούσε από την εταιρεία να εφαρμόσει νέες δυνατότητες διαχείρισης κινδύνου προμηθειών και συναλλαγών, αλλά το κόστος θα αντισταθμιζόταν από την εξοικονόμηση που προσφέρεται.
Το γεγονός ότι η συμφωνία Cheniere της BASF φαίνεται αυτονόητη λέει περισσότερα για την πυρετώδη κατάσταση των ευρωπαϊκών αγορών φυσικού αερίου παρά για οποιαδήποτε ουσιαστική βελτίωση στην οικονομική προσιτότητα του αμερικανικού LNG. Ο τρόπος με τον οποίο η ολλανδική TTF συσπειρώθηκε και έπεσε στις ειδήσεις για κερδοσκοπικές απεργίες LNG της Αυστραλίας απεικονίζει τέλεια αυτό το σημείο.
Όπως αναμενόταν, η TTF υποχώρησε την περασμένη εβδομάδα, όταν ένας από τους τρεις εξαγωγείς LNG της Αυστραλίας κατέληξε σε κατ’ αρχήν συμφωνία με τα συνδικάτα. Υπάρχει ακόμα μια πιθανότητα απεργιακής δράσης, αλλά η διακοπή του εφοδιασμού θα πρέπει να είναι ελάχιστη ή ανύπαρκτη, ανάλογα με το είδος οποιασδήποτε απεργίας στην οποία τα μέλη των συνδικάτων μπορεί ακόμα να συμφωνήσουν.
Το TTF έχει επιδείξει μια υπερβολική ανταπόκριση καθ ‘όλη τη διάρκεια αυτής της περιόδου. Αυξήθηκε πολύ πιο γρήγορα από το JKM, το ασιατικό σημείο αναφοράς LNG, όταν πρωτοεμφανίστηκαν τα νέα απεργίας και την περασμένη εβδομάδα μειώθηκε κατά 18% σε σύγκριση με 6% για το JKM. Εάν οι αγορές ενεργούσαν ορθολογικά, τότε οι ρόλοι θα αντιστρέφονταν, καθώς η Αυστραλία δεν μεταφέρει LNG στην Ευρώπη και η Ασία έχει μόνο ένα κλάσμα της χωρητικότητας αποθήκευσης φυσικού αερίου της Ευρώπης.
Η διόρθωση του TTF εδραίωσε το «ασιατικό ασφάλιστρο» για το LNG, αν και μόνο για τον Οκτώβριο, τον πρώτο μήνα. Κοιτάζοντας πιο μακριά, εξακολουθεί να υπάρχει οικονομικό κίνητρο για τη μεταφορά αμερικανικού LNG στην Ευρώπη όπως τους φθινοπωρινούς μήνες – και το spread στρέφεται έντονα υπέρ του να γίνει αυτό από τον Μάρτιο του 2024, όταν ξεκινά ο εμπλουτισμός φυσικού αερίου της ΕΕ.
Περιέργως, η διόρθωση TTF δεν αντικατοπτρίστηκε στην τιμή spot του ΥΦΑ στη Βορειοδυτική Ευρώπη. Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης NWE LNG της CME μειώθηκαν μόνο οριακά την εβδομάδα…
… επιδεινώνοντας τη στρεβλή κατάσταση του LNG στο ότι το νερό είναι πιο πολύτιμο από το αέριο που βρίσκεται στην ευρωπαϊκή αποθήκευση. Στην πραγματικότητα, τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης NWE LNG διαπραγματεύονται τώρα με premium έναντι του TTF σε όλο το μήκος της λωρίδας.
Ο μοχλός γι’ αυτό, όπως περιγράφεται λεπτομερώς στο Energy Flux της περασμένης εβδομάδας , είναι το παράδοξο της Ευρώπης να είναι ταυτόχρονα γεμάτη αέριο και να αντιμετωπίζει μια πιθανή ανάγκη να εισάγει περισσότερο LNG σύντομα. Με την ασιατική αγοραστική ζήτηση να μην δείχνει πραγματικά σημάδια ζωής, αυτή η δυναμική τιμολόγησης ενθαρρύνει τους εμπόρους να διατηρούν LNG στα ευρωπαϊκά ύδατα και να περιμένουν να ξεκινήσει η περίοδος θέρμανσης καθώς πέφτουν οι θερμοκρασίες
Αυτό είναι ένα δύσκολο στοίχημα επειδή, παρόλο που το TTF εξακολουθεί να είναι έντονα σε contango, οι μακροπρόθεσμες μετεωρολογικές προβλέψεις δεν προβλέπουν έναν ιδιαίτερα κρύο χειμώνα και η Ευρώπη είναι σε κάθε περίπτωση καλά προετοιμασμένη. Στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, το φυσικό αέριο είναι ο οριακός καθοριστικός παράγοντας τιμών και αντιμετωπίζει έναν πιο δύσκολο χειμώνα σε σύγκριση με πέρυσι. Η παραγωγή ανανεώσιμων πηγών ενέργειας είναι υψηλότερη από ποτέ, η γαλλική πυρηνική συντήρηση έχει σημειώσει καλύτερη από την αναμενόμενη πρόοδο και τα επίπεδα υδροηλεκτρικής ενέργειας είναι σε πολύ καλύτερη κατάσταση.
Τούτου λεχθέντος, η διόρθωση TTF βελτίωσε τα περιθώρια για την ενέργεια με φυσικό αέριο έναντι του άνθρακα, με το ημερολογιακό μελλοντικό καθαρό σπινθήρα να εξαπλώνεται καλά στα χρήματα καθ’όλη τη διάρκεια του χειμώνα και την επόμενη άνοιξη και το καλοκαίρι. Φυσικά, το αν οι πηγές μηδενικού οριακού κόστους που πρέπει να τρέξουν θα δημιουργήσουν πολύ χώρο για CCGT είναι ένα εντελώς άλλο θέμα. Με τον φθηνό άνθρακα να ενισχύεται επίσης από την άμβλυνση της τιμής του άνθρακα στην ΕΕ, η ηλεκτρική ενέργεια από φυσικό αέριο αναμένεται να διαδραματίσει πιο οριακό ρόλο στο ευρωπαϊκό μείγμα από ό,τι τον περασμένο χειμώνα.
Πηγή-πίνακες εδώ