
Κοινωνική αντίδραση-Πολυεπίπεδη κρίση
Μίνι κραχ στο ελληνικό χρηματιστήριο -Την υποτίμηση του νομίσματος προκρίνει ο Σόιμπλε…
Σε απεργιακό κλοιό βρίσκεται σήμερα η χώρα, καθώς τα συνδικάτα έχουν εξαγγείλει γενική απεργία ενάντια στο σχέδιο της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης της κυβέρνησης, με τη ΓΣΕΕ και την ΑΔΕΔΥ, που ηγούνται της κινητοποίησης, να προσκαλούν σε μαζική συμμετοχή.
Στην απεργία συμμετέχουν η ΓΣΕΒΕΕ (επαγγελματοβιοτέχνες) και ΕΣΕΕ (έμποροι) οι οποίοι θα πραγματοποιήσουν συγκέντρωση στη Μητροπόλεως μπροστά στα γραφεία της ΕΣΕΕ στις 11:00. Συμμετέχουν, επίσης, ελεύθεροι επαγγελματίες, γιατροί και φαρμακοποιοί αλλά και συνολικά ο επιστημονικός κλάδος (δικηγόροι, συμβολαιογράφοι, μηχανικοί, φοροτεχνικοί).
Επίσης, απεργούν ΠΟΕ-ΟΤΑ, ΓΕΝΟΠ-ΔΕΗ, ενώ νέα 48ωρη απεργία εξήγγειλε η ΠΝΟ-ΝΑΤ με την κινητοποίηση να αρχίζει στις 6 το πρωί της Πέμπτης και να ολοκληρώνεται στις 6 το πρωί του Σαββάτου (6 Φεβρουαρίου).
Στην απεργία συμμετέχουν, ακόμη, η Ομοσπονδία Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδος, οι οδηγοί ταξί και τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, ενώ στους δρόμους παραμένουν οι αγρότες οι οποίοι ενισχύουν τα μπλόκα. Κλειστά θα είναι και τα βενζινάδικα λόγω της συμμετοχής στην απεργία της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων(ΠΟΠΕΚ).
Το καθολικό αίτημα των κινητοποιήσεων είναι να αποσυρθεί το σχέδιο για το ασφαλιστικό το οποίο, όπως υποστηρίζουν, καταργεί τον κοινωνικό χαρακτήρα της ασφάλισης και οδηγεί σε νέες μειώσεις των συντάξεων.
Η κεντρική συγκέντρωση ΓΣΕΕ-ΑΔΕΔΥ είναι στις 11 πρωί στην πλατεία Κλαυθμώνος, ενώ δική του συγκέντρωση θα πραγματοποιήσει στις 10: 30 στην Ομόνοια το ΠΑΜΕ, που συμμετέχει και αυτό στις κινητοποιήσεις και κάνει το δικό του κάλεσμα για μαζική συμμετοχή.
Στη σημερινή 24ωρη πανελλαδική απεργία συμμετέχουν και οι εργαζόμενοι στα μέσα μαζικής μεταφοράς αντιδρώντας στην επικείμενη ασφαλιστική μεταρρύθμιση που προωθεί η κυβέρνηση.
Συγκεκριμένα, ακινητοποιημένα είναι τα τρένα, ο προαστιακός σιδηρόδρομος, τα τρόλεϊ, ο ηλεκτρικός σιδηρόδρομος και τα ταξί.
Το μετρό θα λειτουργεί από τις 10 π.μ έως και τις 4 μ.μ., ενώ τα λεωφορεία και το τραμ θα κινηθούν από τις 9.π.μ. έως και τις 9 μ.μ. Σημειώνεται, πως τις ώρες λειτουργίας του μετρό δε θα πραγματοποιούνται δρομολόγια στο τμήμα Δουκίσσης Πλακεντίας προς αεροδρόμιο και αντίστροφα.
Υπενθυμίζεται ότι σε απεργία διάρκειας προχωρούν οι ιδιοκτήτες των περίπου 32.000 φορτηγών και βυτιοφόρων Δημοσίας Χρήσεως. ΑΠΕ
Πολυεπίπεδη κρίση
Ο εύφλεκτος συνδυασμός των αδιέξοδων διαπραγματεύσεων, η προχειρότητα στον σχεδιασμό ασφαλιστικού και φορολογικού, χωρίς αναλογιστικές μελέτες, η επικίνδυνη απραξία στο προσφυγικό, η επενδυτική άπνοια λόγω πολιτικής αβεβαιότητας, αποτελεί το πεδίο μιας ορατής πολυεπίπεδης κρίσης.
Μίνι κραχ στο ελληνικό χρηματιστήριο
Το χθεσινό μίνι κραχ στο ελληνικό χρηματιστήριο με πτώση πάνω από 4% αποτυπώνει αυτήν ακριβώς την εντεινόμενη αβεβαιότητα των διαπραγματεύσεων με το κουαρτέτο, και το ενδεχόμενο πολιτικής κρίσης λόγω αδιεξόδου.
Την υποτίμηση του νομίσματος προκρίνει ο Σόιμπλε
Την υπόθεση εργασίας του Grexit υπενθύμισε ο Βόλφγκανγκ Σόιμπλε σε ομιλία του στο Αμβούργο δηλώνοντας ότι «η έξοδος από το ευρώ θα είχε πλήξει άπαξ τη χώρα και θα είχε αποφευχθεί η ατελείωτη αυτή επίπονη διαδικασία για τον πληθυσμό».
Όπως τόνισε «θα είναι πολύ δύσκολο για την Ελλάδα να αντιμετωπίσει τα οικονομικά της προβλήματα χωρίς το εργαλείο της υποτίμησης του νομίσματος».
Ο ίδιος ανέφερε ότι είχε προτείνει από το 2011, όταν ήταν υπουργός Οικονομικών της Ελλάδας ο Ευάγγελος Βενιζέλος, να βγει η Ελλάδα από το ευρώ «με αντάλλαγμα μια τεράστια βοήθεια».
«Η έξοδος από το ευρώ θα είχε πλήξει άπαξ τη χώρα και θα είχε αποφευχθεί η ατελείωτη αυτή επίπονη διαδικασία για τον πληθυσμό» σημείωσε ο Β.Σόιμπλε.
Αιχμές Ε. Βενιζέλου για την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ
Με αφορμή τη δήλωση του Β. Σόιμπλε ότι είχε προτείνει το Grexit στην Ελλάδα το 2011 ο κ. Βενιζέλος, ο οποίος ήταν εκ των επικεφαλής της διαπραγμάτευσης εκείνη την εποχή επισημαίνει:
«Έχω πολλές φορές αναφερθεί στην πρόταση εξόδου της Ελλάδας από το ευρώ που μου διατύπωσε ο κ. Σόιμπλε το Σεπτέμβριο του 2011 στο Βρόσκλαβ στο περιθώριο της άτυπης συνόδου του Eurogroup και του Ecofin που οργάνωσε η πολωνική προεδρία της ΕΕ με τη συμμετοχή και του τότε υπουργού οικονομικών των ΗΠΑ κ. Τ. Γκάιντνερ.
Ο κ. Σόιμπλε επιβεβαιώνει τώρα το περιεχόμενο εκείνης της δύσκολης συνάντησης στο πλαίσιο μιας πραγματικά σκληρής διαπραγμάτευσης που τότε στόχευε σε συμφωνία για το δεύτερο πρόγραμμα ύψους 172 δις ευρώ με όρους πολύ καλύτερους του πρώτου και βεβαίως σε ριζική παρέμβαση στο ελληνικό δημόσιο χρέος.
Προφανώς και απέρριψα αμέσως την πρόταση εξόδου από το ευρώ που θα οδηγούσε στην επάνοδο σε μια δραχμή που θα έμπαινε σε περιδίνηση αλλεπάλληλων υποτιμήσεων με αντίστοιχη μείωση του πραγματικού εισοδήματος και του επιπέδου ζωής την Ελλήνων και των Ελληνίδων. Η μείωση δεν θα ήταν τότε της τάξης του 30% αλλά του 70%.
Η πρόταση συνεπαγόταν επιβολή αυστηρών capital controls, μετατροπή των καταθέσεων από ευρώ σε υποτιμημένες δραχμές με εξαίρεση ποσά έως περίπου 3.000 ευρώ. Μια τέτοια νομισματική μεταβολή θα σήμαινε επίσης ανεξέλεγκτη διόγκωση του δημόσιου χρέους που οφειλόταν σε ευρώ ως ποσοστού επί του ΑΕΠ, καθώς και του κόστους εξυπηρέτησής του σε όρους νέου εθνικού νομίσματος. Διόγκωση που θα εξουδετέρωνε εκ προοιμίου το όφελος από το ονομαστικό κούρεμα και την αναδιάρθρωση που πετύχαμε το 2012. Θα είχε επίσης ανεξέλεγκτες επιπτώσεις για το ελληνικό τραπεζικό και κοινωνικοασφαλιστικό σύστημα.
Η δε προσφερόμενη στήριξη είχε τη μορφή, πρώτον, ανθρωπιστικής βοήθειας για τρόφιμα καύσιμα και φάρμακα καθώς η Ελλάδα θα είχε αποκλειστεί από τις διεθνείς εμπορικές συναλλαγές. Θα είχε, δεύτερον, τη μορφή των ούτως ή άλλως δεδομένων ευρωπαϊκών κονδυλίων ( ΕΣΠΑ κοκ ). Και, τρίτον, τη μορφή επενδύσεων με την έννοια της εύκολης εξαγοράς του ελληνικού εθνικού πλούτου από ξένα funds ή ελληνικά συμφέροντα που θα διέθεταν ευρώ εκτός Ελλάδος. Δηλαδή, όπως έλεγα, από αυτούς που είχαν «τις ζημιές μέσα και τα λεφτά έξω».
Τότε και ενώ εμείς δίναμε μάχη εθνικής επιβίωσης, υπήρχαν κάποιοι που έλεγαν ότι το Grexit είναι όπλο στα χέρια της Ελλάδας. Κάποιοι που υπόσχονταν στον ελληνικό λαό έναν εύκολο αντιμνημονιακό δρόμο. Κάποιοι που ισχυριζόντουσαν ότι το «μνημόνιο έφερε την κρίση» αντί της απλής αλήθειας ότι η κρίση κατέστησε δυστυχώς το μνημόνιο την ηπιότερη δυνατή λύση σε σύγκριση με την ασύντακτη χρεοκοπία ή μια δραχμή χωρίς αξία. Έπειτα ήρθαν το πισωγύρισμα του 2015,τα capital controls και το τρίτο μνημόνιο παρότι τους είχαμε προειδοποιήσει.
Ελπίζω τώρα όλοι να συνειδητοποιούν από ποιους κινδύνους πέρασε ξυστά η πατρίδα μας εξαιτίας των επιλογών του 2015, η επίπτωση δυστυχώς των οποίων θα μας ακολουθεί για καιρό, όπως φαίνεται με όσα γίνονται γύρω από το ασφαλιστικό και την περιβόητη αξιολόγηση.