Μ.Τραυλού: Η ελληνική ναυτιλία είναι η εγγυήτρια δύναμη της οικονομίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης

-Είμαστε ένα παγκόσμιο case study αριστείας, πρωτοπορίας, ανθεκτικότητας και ηγεσίας

 
-Η Ελλάδα θεωρείται η “υπεροπλία της Ευρώπης” και λειτουργεί προς κάθε κατεύθυνση με στρατηγική, ηχηρή φωνή και τεκμηριωμένες θέσεις

 
Η ομιλία σήμερα της κυρίας Μελίνας Τραυλού, Προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στην Γενική Συνέλευση του 2025,  αναδεικνύει την ηγετική θέση της ελληνικής ναυτιλίας παγκοσμίως, καθώς ελέγχει πάνω από το 20% του παγκόσμιου στόλου. Η ομιλία υπογραμμίζει τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες που αντιμετωπίζει ο κλάδος, συμπεριλαμβανομένου του ανταγωνισμού και της ανάγκης για ενεργειακή μετάβαση. Επισημαίνεται η σημασία της ευρωπαϊκής ναυτιλιακής στρατηγικής και της ανταγωνιστικότητας, καθώς και οι προσπάθειες για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας μέσω διεθνών συνεργασιών και τεχνολογικών λύσεων. Επιπλέον, τονίζεται η κοινωνική προσφορά της ελληνικής ναυτιλίας μέσω ανθρωπιστικών προγραμμάτων και η στήριξη της παιδείας και των πληγέντων από φυσικές καταστροφές. Η ομιλία ολοκληρώνεται με έμφαση στην ενότητα του κλάδου και την ανάγκη για συνεχή προσπάθεια για την προάσπιση των συμφερόντων της ελληνικής ναυτιλίας.

 
Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά η κα.Τραυλού, «μιλώντας με αριθμούς, η Ελλάδα μας, το 0,1% του πληθυσμού του πλανήτη και το 0,2% του παγκόσμιου ΑΕΠ, ελέγχει πάνω από το 20% της παγκόσμιας ναυτιλίας. Αντιλαμβανόμαστε, λοιπόν, την αξία, τη βαρύτητα της ευθύνης, τον θαυμασμό, αλλά και την κριτική στάση απέναντι στο «φαινόμενο», που ονομάζεται ναυτιλία των Ελλήνων.

Είμαστε, κυρίες και κύριοι, ένα παγκόσμιο case study αριστείας, πρωτοπορίας, ανθεκτικότητας και ηγεσίας.»

 

  1. Ποια είναι η τρέχουσα θέση της ελληνικής ναυτιλίας στην παγκόσμια αγορά;

Η ελληνική ναυτιλία κατέχει ηγετική θέση παγκοσμίως, ελέγχοντας πάνω από το 20% της παγκόσμιας ναυτιλίας, παρά το γεγονός ότι η Ελλάδα αντιπροσωπεύει μόνο το 0,1% του παγκόσμιου πληθυσμού και το 0,2% του παγκόσμιου ΑΕΠ. Αυτό την καθιστά ένα παγκόσμιο case study αριστείας, πρωτοπορίας, ανθεκτικότητας και ηγεσίας. Ο ελληνόκτητος στόλος αριθμεί 5.700 πλοία, διατηρώντας υψηλά ποσοστά τόσο στην παγκόσμια χωρητικότητα όσο και στις επιμέρους κατηγορίες.

  1. Ποιες είναι οι προτεραιότητες της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) για το 2025;

Οι βασικές προτεραιότητες της ΕΕΕ περιλαμβάνουν:

  • Διατήρηση και ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής ναυτιλίας.
  • Συμμετοχή στις διεθνείς προσπάθειες για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας, διασφαλίζοντας παράλληλα δίκαια και εφαρμόσιμα μέτρα.
  • Υποστήριξη της ελληνικής σημαίας και της ναυτικής εκπαίδευσης.
  • Ενίσχυση της κοινωνικής προσφοράς της ναυτιλίας.
  • Προάσπιση των συμφερόντων του κλάδου σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο.
  1. Πώς αντιμετωπίζει η ελληνική ναυτιλία την ενεργειακή μετάβαση και την απανθρακοποίηση;

Η ελληνική ναυτιλία πρωταγωνιστεί στην ενεργειακή μετάβαση, επενδύοντας σε νέα πλοία και νέες τεχνολογίες. Η χωρητικότητα των υπό ναυπήγηση πλοίων αυξήθηκε κατά 65% μέσα σε ένα χρόνο, αντιστοιχώντας στο 17% του παγκόσμιου orderbook. Η ΕΕΕ συμμετέχει ενεργά στις διαπραγματεύσεις στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) για τη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου, με στόχο την επίτευξη net-zero εκπομπών μέχρι το 2050. Επίσης, στηρίζει την αρχή της τεχνολογικής ουδετερότητας και την προστασία της λειτουργίας του υπάρχοντος στόλου.

  1. Ποιες είναι οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ελληνική ναυτιλία από την Ευρωπαϊκή Ένωση;

Οι προκλήσεις από την ΕΕ αφορούν κυρίως τις περιβαλλοντικές ρυθμίσεις, όπως το EU ETS και το FuelEU, οι οποίες επιφέρουν δυσανάλογη επιβάρυνση. Η ΕΕΕ εργάζεται για την εναρμόνιση των περιφερειακών μέτρων της ΕΕ με τις διεθνείς λύσεις που προωθούνται στον ΙΜΟ. Σημαντικό είναι ότι η ΕΕ αναγνωρίζει τον ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας για το μέλλον της οικονομίας της.

  1. Τι κάνει η ΕΕΕ για να διασφαλίσει την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας;

Η ΕΕΕ είναι διαχρονικά υπέρμαχος της ασφάλειας της ναυσιπλοΐας και εκφράζει την αντίθεσή της σε κάθε κίνηση αποδυνάμωσης των κανονισμών ασφάλειας κατασκευής των πλοίων. Συνεργάζεται εποικοδομητικά με τους νηογνώμονες και το συλλογικό τους όργανο, IACS, και αντιτίθεται σε πρωτοβουλίες που μειώνουν τα όρια διάβρωσης ή αλλοιώνουν τα δεδομένα κυματισμού.

  1. Πώς προωθεί η ΕΕΕ την προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα;

Η ΕΕΕ, από κοινού με το Υπουργείο Ναυτιλίας, επεξεργάζεται πρόταση για ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού της ναυτικής εκπαίδευσης. Βρίσκεται σε ανοιχτό και παραγωγικό διάλογο με τους φοιτητές των Ναυτικών Ακαδημιών, επιδιώκοντας την αναβάθμιση του συστήματος και την προσέλκυση νέων στο επάγγελμα.

  1. Ποια είναι η κοινωνική προσφορά της ελληνικής ναυτιλίας;

Η ελληνική ναυτιλία παραμένει διαχρονικός και ισχυρός κοινωνικός εταίρος για την πατρίδα, με πολυεπίπεδη προσφορά στην κοινωνία και στους συνανθρώπους σε ανάγκη. Μέσω του ανθρωπιστικού προγράμματος της ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ, στηρίζει τους τομείς της Κοινωνικής Πρόνοιας, Επισιτιστικής Βοήθειας, Δημόσιας Υγείας, και ενισχύει την ελληνική αστυνομία, το λιμενικό και το πυροσβεστικό σώμα. Οι πρωτοβουλίες κοινωνικής αλληλεγγύης εκτιμώνται σε πάνω από 400 εκατ. ευρώ ετησίως.

  1. Ποια είναι τα σημαντικότερα έργα κοινωνικής προσφοράς που υλοποίησε η ΕΕΕ πρόσφατα;

Δύο σημαντικά έργα είναι το ετήσιο πρόγραμμα υποτροφιών «+ΕΝΩΣΙΣ για την Παιδεία», που χορηγεί υποτροφίες μεταπτυχιακών σπουδών, και η δωρεά για τη στήριξη των πληγέντων στη Θεσσαλία, όπου συγκεντρώθηκαν πάνω από 50 εκατ. ευρώ για την αποκατάσταση σχολείων, αρχαιολογικών χώρων, εκκλησιαστικών μνημείων και δομών υγείας.

 
Ποιες είναι οι κύριες προκλήσεις και ευκαιρίες που αντιμετωπίζει η ελληνική ναυτιλία;

Η ελληνική ναυτιλία αντιμετωπίζει μια σειρά από προκλήσεις και ευκαιρίες, όπως αναφέρονται στην ομιλία της Προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ). Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ελληνική ναυτιλία είναι:

  • Άνισος ανταγωνισμός από κρατικές ναυτιλίες και μεγάλους πολυεθνικούς ομίλους.
  • Η απανθρακοποίηση και η ανάγκη μείωσης των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου. Οι διαπραγματεύσεις στον IMO είναι εντατικές και πολύπλοκες, με στόχο την επίτευξη net-zero εκπομπών έως το 2050.
  • Η εφαρμογή περιφερειακών μέτρων όπως το EU ETS και το FuelEU, που επιβάλλουν δυσανάλογες επιβαρύνσεις.
  • Η ανάγκη διασφάλισης της διαθεσιμότητας εναλλακτικών καυσίμων στα λιμάνια, με προτεραιότητα την ασφάλεια.
  • Η αντιμετώπιση προβληματικών κανονισμών όπως ο Δείκτης Έντασης Άνθρακα (CII).
  • Προσπάθειες αποδυνάμωσης των κανονισμών ασφάλειας κατασκευής των πλοίων.
  • Έλλειψη διαφάνειας από φορείς όπως η Rightship.
  • Η ανάγκη ανάκτησης της ελκυστικότητας του ελληνικού νηολογίου.

Παρά τις προκλήσεις, η ελληνική ναυτιλία έχει και σημαντικές ευκαιρίες:

  • Διατηρεί ηγετική θέση στην παγκόσμια ναυτιλία, ελέγχοντας πάνω από το 20% της παγκόσμιας ναυτιλίας.
  • Αυξάνει τη χωρητικότητα των υπό ναυπήγηση πλοίων, με επενδύσεις σε νέα πλοία και τεχνολογίες.
  • Πρωταγωνιστεί στην ενεργειακή μετάβαση του κλάδου.
  • Έχει ισχυρή θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με ποσοστό που ξεπερνά το 60%. Η ελληνική ναυτιλία είναι εγγυητής της οικονομίας της ΕΕ.
  • Η ανάληψη θέσεων-κλειδιών από Έλληνες στους ευρωπαϊκούς θεσμούς, όπως η θέση του Επιτρόπου Μεταφορών και της Προέδρου της Επιτροπής Μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
  • Η αποδοχή του ρόλου της ναυτιλίας για το μέλλον της οικονομίας της ΕΕ.
  • Η πιθανότητα επίτευξης μιας διεθνούς λύσης στον IMO για τη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου.
  • Η συμμετοχή της Ελλάδας στην πρωτοβουλία Clean Energy Marine Hubs (CEM-Hubs), που αφορά στη δημιουργία κέντρων παραγωγής και δικτύων διανομής εναλλακτικών καυσίμων.
  • Η δυνατότητα διαμόρφωσης της διεθνούς πολιτικής για τα εναλλακτικά καύσιμα.
  • Η υιοθέτηση της πρότασης της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών για την αναθεώρηση του δείκτη CII από τη διεθνή ναυτιλία και κυβερνήσεις.
  • Η υπέρβαση των δεσμεύσεων για τη μείωση της έντασης άνθρακα από την παγκόσμια ναυτιλία.
  • Η υποστήριξη της τεχνολογικής ουδετερότητας και η προστασία της λειτουργίας του υπάρχοντος στόλου.
  • Η συμμετοχή της χώρας στις συζητήσεις του IMO για την ένταξη τεχνολογιών όπως το carbon capture and storage.
  • Η συνεργασία με τους νηογνώμονες και το συλλογικό τους όργανο, IACS, για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας.

Επιπλέον, η ελληνική ναυτιλία παραμένει ισχυρός τροφοδότης της εθνικής οικονομίας και κοινωνικός εταίρος, προσφέροντας σημαντική κοινωνική προσφορά.

 
Ποια είναι η θέση της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ένωση;

Η Ελλάδα κατέχει μια ισχυρή θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) στον τομέα της ναυτιλίας, όπως προκύπτει από την ομιλία της.

  • Η ελληνική ναυτιλία κατέχει την πρωτοκαθεδρία στην ΕΕ με ποσοστό που ξεπερνά το 60%. Αυτό την καθιστά κυρίαρχη δύναμη στον τομέα.
  • Η ελληνική ναυτιλία είναι η εγγυήτρια δύναμη της οικονομίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
  • Η Ελλάδα θεωρείται η “υπεροπλία της Ευρώπης” και λειτουργεί προς κάθε κατεύθυνση με στρατηγική, ηχηρή φωνή και τεκμηριωμένες θέσεις.
  • Επιπλέον, η ανάληψη της θέσης του Επιτρόπου Μεταφορών από Έλληνα, τον Απόστολο Τζιτζικώστα, και της θέσης της Προέδρου της Επιτροπής Μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου από Ελληνίδα, την Ελίζα Βόζεμπεργκ, αποτελούν κομβικές εξελίξεις στους ευρωπαϊκούς θεσμούς.
  • Η έκθεση Ντράγκι, η οποία ασπάζεται πολλές από τις θέσεις της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών σχετικά με την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ναυτιλίας, είναι ιδιαίτερα θετική για τον κλάδο.
  • Το σχέδιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «η Πυξίδα της Ανταγωνιστικότητας» υιοθετεί τις οριζόντιες συστάσεις της έκθεσης Ντράγκι και αναγνωρίζει τον ρόλο της ναυτιλίας για το μέλλον της οικονομίας της ΕΕ. Αναφέρει την ανάγκη δημιουργίας μιας Ευρωπαϊκής Ναυτιλιακής Στρατηγικής, αναγνωρίζοντας για πρώτη φορά τον ρόλο του κλάδου για το μέλλον της οικονομίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
  • Η μεγάλη αλλαγή στην Ευρώπη υπέρ της ναυτιλίας είναι εμφανής, με την ευρεία αποδοχή του αναντικατάστατου ρόλου της ναυτιλίας και τη συνειδητοποίηση ότι το μέλλον της ευρωπαϊκής ναυτιλίας είναι άρρηκτα συνυφασμένο με την ανταγωνιστικότητά της.
  • Η Ελλάδα συμμετέχει στην πρωτοβουλία Clean Energy Marine Hubs (CEM-Hubs), αποκτώντας δυνατότητα επιρροής στη διαμόρφωση της διεθνούς πολιτικής για τα εναλλακτικά καύσιμα.

 
Πόσα πλοία ναυπηγούνται υπό ελληνική σημαία;

Σύμφωνα με την ομιλία της Προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, 589 πλοία, χωρητικότητας πάνω από 56 εκατομμύρια τόνους, ναυπηγούνται. Η χωρητικότητα των υπό ναυπήγηση πλοίων έχει αυξηθεί κατά 65% μέσα σε έναν χρόνο, ποσοστό που αντιστοιχεί στο 17% του παγκόσμιου orderbook.

 
Πόσο μειώθηκε το παγκόσμιο ανθρακικό αποτύπωμα το 2023;

Το 2023, το παγκόσμιο ανθρακικό αποτύπωμα της ναυτιλίας μειώθηκε κατά 9,7%, ποσοστό σχεδόν διπλάσιο από το απαιτούμενο 5%. Η μείωση αυτή καταδεικνύει την έμπρακτη βούληση της παγκόσμιας ναυτιλίας να βελτιώσει το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα.

 
 INFO

Βίντεο, η παραγωγή του οποίου είναι εμπνευσμένη από την Έκθεση με τίτλο «Shipping Moves the World» που συνέταξε το Παγκόσμιο Ναυτιλιακό Πανεπιστήμιο (World Maritime University) και η Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (UN Trade and Development), σε συνεργασία με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών.

Σχετικά Άρθρα