Ο αναμορφωτής ηγέτης του μαθητικού επιχειρείν

Από Π. Τσακιρίδη

 
Ο  44χρονος επιχειρηματίας Μάρκος Βερέμης, εντρύφησε από την παιδική του ηλικία, στην Αθήνα, στις έννοιες  της  προσωπικής δημιουργίας με παραστάσεις από την καθηγητική πορεία του πατέρα του και του επιχειρηματικού αγωνίζεσθε με πρότυπο τον αυτοδημιούργητο επιχειρηματία παππού του Μάρκο από την Τρίπολη.

Σήμερα, ο βραβευμένος επιχειρηματίας που αποτελεί ελληνικό success story, αναλαμβάνει να καθοδηγήσει στην επιτυχία τους Έλληνες μαθητές, να αναδομήσει το αρτηριοσκληρωτικό σύστημα παιδείας με τον αναζωογονητικό αέρα  των ανοικτών οριζόντων και ως μέντορας να συνοδεύσει στην ενηλικίωση της αυτοπραγμάτωσης, μέσω  της προσωπικής δέσμευσης και ανάδειξης των  ικανοτήτων  τους μαθητές από όλη την Ελλάδα-χωρίς αποκλεισμούς . Μόνο κριτήριο η δίψα του μαθητή. Με έγνοια η παρεμβάσεις του να είναι στοχευμένες με αποτέλεσμα οι σημερινοί  μαθητές-επιχειρηματίες να αποτελέσουν τους αυριανούς επιχειρηματίες που θα αποτελούν την κρίσιμη ομάδα ηγετών στο επιχειρείν της χώρας.

Επικεφαλής της νέας ομάδας του Σωματείου Επιχειρηματικότητας Νέων/Junior Achievement Greece, ως πρώτο μέλημα καθορίζει με σαφήνεια τον στόχο-η επανεφεύρεση του λόγου ύπαρξης της εκπαίδευσης με σημείο αναφοράς την απογείωση της μαθητικής επιχειρηματικότητας.

 
Η αποδέσμευση του πλούτου των μαθητών και η συσσωρευμένη εμπειρία των μεντόρων

Η αποδέσμευση του πλούτου των μαθητών και η συσσωρευμένη εμπειρία των μεντόρων, η θωράκιση τους με την παιδεία μιας νοοτροπίας υπεύθυνων πολιτών, με όπλα την συγκρότηση τους με αντίληψη καινοτομίας σε ότι κάνουν, θα τους αποφέρει συγκριτικό πλεονέκτημα.  Σε μια  παγκοσμιοποιημένη  και άκρως ανταγωνιστική αγορά,  γνωρίζουν ότι οφείλουν να δώσουν την μάχη τους. Και γνωρίζουν επίσης ότι θα περάσουν δια πυρός και σιδήρου σε ό,τι κάνουν. Σε αυτή την αγορά τίποτε δεν χαρίζεται. Κανείς δεν προωθείται. Αλλά με αξίες και αρχές, με αξιοκρατικά δεδομένα, η μαγιά αυτής της γενιάς, μπορεί να ξεχωρίσει. Και να συμπαρασύρει και άλλους. Να αποτελέσει οδηγό αλλαγής, γινόμενη η ίδια η αλλαγή που θα ήθελε να δει στην χώρα και στο περιβάλλον τους.

 
Ισχυρό πρότυπο για τη νέα γενιά

Ισχυρό πρότυπο για τη νέα γενιά που θέλει να δραστηριοποιηθεί στο χώρο των επιχειρήσεων είναι ο 44χρονος νέος Πρόεδρος του Σωματείου Επιχειρηματικότητας Νέων/Junior Achievement Greece Μάρκος Βερέμης.

Ο αυτοδημιούργητος (ξεκίνησε την εταιρία του  στα 28 του χρόνια), βραβευμένος επιχειρηματίας με το εντυπωσιακό success story Μάρκος Βερέμης, εξελέγη στη θέση του Προέδρου στη Γενική Συνέλευση του οργανισμού που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 29 Μαρτίου 2018. To ΣΕΝ/JA Greece, είναι παράρτημα του διεθνούς μη κερδοσκοπικού οργανισμού Junior Achievement Worldwide, που εκπαιδεύει τα παιδιά στην επιχειρηματικότητα από τη σχολική ηλικία.

Ο κ. Βερέμης είναι Συνιδρυτής και Πρόεδρος της εταιρίας τεχνολογίας Upstream που ιδρύθηκε το 2002 και σήμερα δραστηριοποιείται σε 45 χώρες σε όλο τον κόσμο. Η Upstream είναι μέλος του ΣΕΒ (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών) και ειδικεύεται στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου μέσω κινητών συσκευών (m-commerce). Το 2013 ο κ. Βερέμης βραβεύθηκε από την Ernst & Young ως ο επιχειρηματίας της χρονιάς, ενώ είναι μέλος του ΔΣ και μέντορας των νέων και σε άλλους σπουδαίους φορείς όπως Endeavor, ΙΟΒΕ και διαΝΕΟσις.

Ο διακριθείς ως Έλληνας “Eπιχειρηματίας του 2013” εκπροσώπησε τη χώρα μας στην παγκόσμια διοργάνωση World Entrepreneur Of The Year, που έλαβε χώρα, τον Ιούνιο του 2014, στο Μονακό. «Είναι ακριβώς το μοντέλο που μας ταιριάζει ως χώρα. Οι εταιρείες δεν είναι τεράστιες, με χιλιάδες υπαλλήλους, όπου το παν είναι η πειθαρχία και η οργάνωση. Αυτά δεν είναι τα δυνατά μας σημεία. Είναι μεσαίου μεγέθους, εξωστρεφείς, ευέλικτες – σαν μικρότερα καράβια που είναι πιο εύκολα να τα κουμαντάρεις. Χτυπάνε τον ανταγωνισμό χάρη στη μεγαλύτερη εφευρετικότητά τους, το σύνδρομο του Οδυσσέα» δηλώνει  χαρακτηριστικά ο κ. Βερέμης. Οι εταιρείες αυτές, επίσης, είναι «εντάσεως της γνώσης» και –όπως τονίζει ο ίδιος– «αποτελεί στατιστική ανωμαλία πόσοι πολλοί Έλληνες έχουν τελειώσει το MIT ή το Imperial σε σχέση με το μέγεθος της χώρας»

Σήμερα, οι υπηρεσίες της Upstream  έχουν φτάσει σε 500 εκατομμύρια καταναλωτές σε 40 χώρες και 23 διαφορετικές γλώσσες, που εξυπηρετούνται από εννέα  διεθνή γραφεία (στο Λονδίνο, στη Νότια Αφρική, στην Ιταλία, στη Βραζιλία Ρίο ντε Τζανέιρο και Σάο Πάολο, στη Νιγηρία, στη Ρουμανία, στο Ντουμπάι, στη Μαλαισία). Ο ετήσιος τζίρος της είναι 230 εκατομμύρια ευρώ, εκ των οποίων το 99,5% «παράγεται» εκτός Ελλάδος. Παρόλα αυτά, το 70% του προσωπικού της εταιρείας εργάζεται στην Αθήνα.

 
Η  προστιθέμενη αξία της εμπειρίας συναντάται με την μέθεξη της δημιουργίας

Το επιχειρείν αποτελεί για τον Βερέμη μια συνεχής ανανέωση ιδεών, τόλμης, ανάλυσης, συνεργασίας. Η επιχειρηματική εμπειρία των μαθητών, δεν είναι μια διαδικασία μόνο μαθητείας στην ανοικτή πρόκληση της αγοράς, αλλά και συνειδητοποίησης ατομικής, ωρίμανσης χαρακτήρα και αποθέωσης των  κρυμμένων δυνατοτήτων. Η  προστιθέμενη αξία της εμπειρίας συναντάται με την μέθεξη της δημιουργίας χωρίς περιορισμούς, η ορμή της νεανικής ανησυχίας  παντρεύεται με το ρεύμα αλλαγής της ελληνικής κοινωνίας, η γνώση των  κανόνων της αγοράς  με τις ευκαιρίες των αναγκών της κοινωνίας. Οι απαντήσεις  από τους μαθητές, μέσα από προϊόντα και υπηρεσίες με την  υπογραφή τους, ανατρέπουν την συνήθη ρουτίνα της θέασης – με την οπτική τους  η καινοτομία και η νοοτροπία συμβάλλουν σε χειροπιαστά αποτελέσματα. Εικονικές επιχειρήσεις αλλά με πραγματικά προϊόντα και υπηρεσίες.

Η δημιουργική αντίληψη, η εκρηκτική νεανική ορμητικότητα, η φαντασία και οι πρακτικές λύσεις σε πλήθος αναγκών της αγοράς, είναι η λάβα αλλαγής που σαρώνει ως κύμα συνεχούς ροής και μεταμορφώνει την αδράνεια της εγκατάλειψης και των συνηθειών. Των δικαιολογιών, της δυσκολίας και του φόβου της αποτυχίας. Η λάβα της νεανικής επιχειρηματικότητας που τολμάει και ρισκάρει. Όχι εικονικό ρίσκο. Αλλά με την ευθύνη της προσωπικής εμπλοκής σε απτές δημιουργίες, με διακριτούς ρόλους στις εταιρείες τους. Με σχέδια επέκτασης. Με αναζήτηση χορηγών, με πλάνα εσόδων. Εάν το ρίσκο ήταν μάθημα οι μαθητές επιχειρηματίες θα είχαν αριστεύσει. Και δικαίως εφόσον το ρίσκο είναι αναπόσπαστο κομμάτι της πορείας προς την μεταμόρφωση τους σε  νέους επιχειρηματίες.

Με την άμιλλα που εγγυάται την όξυνση του επιχειρηματικού πνεύματος. Και τον ανταγωνισμό που προάγει το ισχυρό δέσιμο με το πάθος τους, απαραίτητο συνοδευτικό της επιτυχίας και όχι παροδική ενασχόληση που γεμίζει απλώς τις ώρες τους.

Ο κ.Βερέμης θα μας αποκαλύψει με θαυμασμό, τις  ποιότητες και αξίες που είδε στους μαθητές που συμμετείχαν στην έκθεση και δεν θα διστάσει να μας αποκαλύψει ότι θα μπορούσε και να επενδύσει σε αυτές τις εταιρίες.

Ο συνδυασμός της  νεανικής φλόγας, του ταλέντου των μαθητών, της καινοτομίας ως τρόπου ζωής,  θα ενισχυθεί με την ανάπλαση παραστάσεων από την  επιχειρηματική σοφία μιας  εξαιρετικής ομάδος επιχειρηματιών, που πλαισιώνει τον κ.Βερέμη.

Ο ίδιος άλλωστε δηλώνει ότι «δεν υφίσταται επιτυχία για έναν επιχειρηματία που δεν τολμάει να παίρνει ρίσκο. Ο κίνδυνος αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα του επιχειρείν. Όσοι δοκιμάζονται στον επιχειρηματικό στίβο πρέπει να είναι συμφιλιωμένοι είτε προσωπικά είτε σε επίπεδο Οργανισμού με την αποτυχία. Και πρέπει να προσπαθούν να απολαμβάνουν τη διαδρομή παρά τις όποιες δυσκολίες.»

 
Το ΣΕΝ/JA Greece επικεντρώνεται στην σχολική ηλικία και μορφώνει χιλιάδες παιδιά

Ο κ. Μάρκος Βερέμης αναλαμβάνοντας  τη θέση του Προέδρου του ΣΕΝ/JA Greece με ενθουσιασμό και μεγάλο αίσθημα ευθύνης είχε δηλώσει: «Το Σωματείο Επιχειρηματικότητας Νέων/Junior Achievement Greece είναι ένας από τους πιο αναγκαίους και χρήσιμους φορείς στην χώρα. Η Ελλάδα αν και έχει λαμπρά παραδείγματα επιχειρήσεων που λειτουργούν με ήθος, αρχές και παράγουν εξαιρετικά προϊόντα, στερείται κριτικής μάζας υγιών, καινοτόμων εξαγωγικών εταιριών. Σε μεγάλο βαθμό η έλλειψη αυτή σχετίζεται με μια ελλιπή και εχθρική αντίληψη προς την επιχειρηματικότητα που είχε διαμορφωθεί στην ζωή των Ελλήνων. Το ΣΕΝ/JA Greece επικεντρώνεται στην σχολική ακόμα ηλικία και μορφώνει χιλιάδες παιδιά (κυρίως σε υποβαθμισμένες περιοχές) ως προς το τι πραγματικά είναι η επιχειρηματικότητα και διδάσκει τις απαραίτητες δεξιότητες του μέλλοντος. Το ΣΕΝ/JA Greece μπορεί να βοηθήσει για να έχουμε αποφοίτους με καλύτερες δουλειές αλλά και μια νέα γενιά επιχειρηματιών με μεγαλύτερη επαφή με την τεχνολογία, καλύτερη αντίληψη της συλλογικής προσπάθειας, της φθίνουσας διάκρισης εργαζομένου/ιδιοκτήτη αλλά και ένα άλλο επιχειρηματικό ήθος, εξωστρέφεια και δημιουργικότητα».

 
Έμπρακτη υποστήριξη στα παιδιά «επιχειρηματίες»

Το μελίσσι των μαθητικών «Εικονικών Επιχειρήσεων» από 60 Γυμνάσια και Λύκεια της Κεντρικής και Νότιας Ελλάδας, στην 12η Μαθητική Εμπορική Έκθεση της Αθήνας – Student Trade Fair 2018, που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 17 Απριλίου στο Τhe Mall Αthens, ήταν ένα συνεχές βουητό ιδεών, πειθούς και υγιούς ανταγωνισμού.

Ο ίδιος θα μας αποκαλύψει ότι είδε ποιότητες, δεξιότητες και αρχές  στους μαθητές που συμμετείχαν στην έκθεση, που είναι  πολλή μεγαλύτερες από τον μέσο όρο της χώρας.  Οφείλεις, μας επισημαίνει, «να διδαχθείς από αυτό και να στηριχθείς πάνω σε αυτό, γι’ αυτό το λόγο  ο δρόμος του ΣΕΝ είναι πολλή μεγάλος, γιατί έχεις μια πολλή γερή βάση, και με το κατάλληλο πλαίσιο δράσεων  που είναι υπό σχεδιασμό, όπως υποτροφίες, ή η ενασχόληση τους με πραγματικές επιχειρήσεις μέσω μαθητείας, μπορεί να ενδυναμωθεί περισσότερο ο ρόλος του.

Είναι βασικό δομικό χαρακτηριστικό για την Ελλάδα του μέλλοντος το ΣΕΝ», τονίζει με έμφαση.

Εξαιρώντας τον ρόλο δασκάλων και μεντόρων υπογραμμίζει τον ρόλο του εθελοντισμού. Λέμε, μας αναφέρει, «ότι η Ελλάδα είναι μια χώρα που δεν έχει κουλτούρα εθελοντισμού. Μήπως όμως η Ελλάδα δεν έχει αρκετούς θεσμούς που να προκαλούν το ενδιαφέρον του εθελοντή;»

Η δήλωση του, μετά τις βραβεύσεις  των μαθητών, συμπυκνώνει τον τρόπο σκέψης του  ως νέου προέδρου του ΣΕΝ/JA Greece, όταν ανέφερε: «Τα παιδιά αφιέρωσαν πολύ προσωπικό χρόνο εκτός σχολικού προγράμματος και κατάφεραν να δημιουργήσουν εικονικές επιχειρήσεις που σε πολλές περιπτώσεις ήταν σημαντικά καλύτερες από πραγματικές επιχειρήσεις στην χώρα μας. Προσωπικά, θα μπορούσα να επενδύσω σε αρκετές από τις εταιρείες που είδα. Το αποτέλεσμα ήταν τόσο υψηλού επιπέδου γιατί οι μαθητικές ομάδες έδειξαν να κατέχουν δεξιότητες και αξίες που είναι σπάνιες στον ενήλικο πληθυσμό της χώρας: ομαδική δουλειά και ουσιαστική συνεργασία, πρωτότυπη σκέψη και μια γενική κατεύθυνση σε καινοτομίες που μπορούν να κάνουν την ζωή μας καλύτερη, βαθιές ειδικές γνώσεις και ανάθεση ρόλων με τον πιο σωστό και αξιοκρατικό τρόπο αλλά κυρίως αισιοδοξία και διάθεση για δουλειά. Μακάρι όλη η Ελλάδα να μπορούσε να λειτουργεί όπως αυτά τα παιδιά και τους αξιοθαύμαστους δασκάλους τους. Ας μην ξεχνάμε πως το ελληνικό έθνος δάσκαλοι με ανάλογη ποιότητα και προσήλωση  το δημιούργησαν, διδάσκοντας τότε την ελληνική γλώσσα και τέτοιοι δάσκαλοι μπορούν να το αναγεννήσουν σήμερα».

 
Η ομάδα κρούσης του Σωματείου Επιχειρηματικότητας Νέων/Junior Achievement Greece

Σήμερα, σε ένα περιβάλλον που ακόμη, σχεδόν μετά από 10 χρόνια κρίσης, δεν έχει δαμαστεί η  θηριώδης  νοοτροπία του  αφιλόξενου επιχειρηματικού περιβάλλοντος, η ομάδα κρούσης του Σωματείου Επιχειρηματικότητας Νέων/Junior Achievement Greece έχει πολλαπλά μέτωπα δράσης και ανοικτά πεδία -ακαλλιέργητα ακόμη.

Με ισχυρό  πνεύμα ευθύνης, θέληση και διάθεση προσφοράς γνωρίζουν τι πρέπει να κάνουν-και θα το κάνουν. Με δεδομένο μάλιστα ότι μπορεί να συμβάλλει στην αναστροφή του φαινομένου brain drain που διογκώθηκε εν μέσω κρίσης – σύμφωνα με την Εndeavor, 200.000 Έλληνες κάτω των 35 ετών έφυγαν από τη χώρα μεταξύ 2010 και 2013 κι από αυτούς σχεδόν τρεις στους τέσσερις κατείχαν μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών και υψηλές δεξιότητες,  η ομάδα έχει και θεμελιώδη υποχρέωση και ρόλο εθνικό.

Στο νέο Διοικητικό Συμβούλιο εξελέγησαν κορυφαία ονόματα του επιχειρηματικού κόσμου, που μαζί με τον Πρόεδρο, τον Γενικό Διευθυντή Αργύρη Τζικόπουλο και την ομάδα υλοποίησης του ΣΕΝ/JA Greece, θα καθοδηγήσουν ακόμα πιο αποτελεσματικά τη νέα γενιά στην επαγγελματική επιτυχία και θα συμβάλλουν στην οικονομική ανάπτυξη της Ελλάδας.

«Το νέο ΔΣ είναι μίγμα παλιών έμπειρων μελών και νέων. Όλοι εκπροσωπούν τον υγιή πυρήνα της επιχειρηματικότητας στην  χώρα και απέχουν πολύ από τα στερεότυπα που έδωσαν κακό όνομα στο επιχειρείν» είχε δήλωσε ο κ. Βερέμης τονίζοντας: «Είναι άνθρωποι με έργο, ήθος, εθνική συνείδηση προσφοράς και πάνω απ´ όλα ταπεινότητα».

 
Διοικητικό Συμβούλιο ΣΕΝ/JA Greece:

Πρόεδρος: Μάρκος Βερέμης – Συνιδρυτής και Πρόεδρος Upstream

Aντιπρόεδρος: Αιμίλιος Κυριάκου – Citibank Europe plc, CEO Greece, Cyprus & Malta

Ταμίας: Νέλλη Τζάκου – Γενική Διευθύντρια Λιανικής Τραπεζικής Εθνικής Τράπεζας

Γενικός Γραμματέας: Άκης Σκέρτσος – Γενικός Διευθυντής ΣΕΒ

Αν. Γενικός Γραμματέας: Δημήτρης Μαζαράκης – Διευθύνων Σύμβουλος & Αντιπρόεδρος Δ.Σ. MetLife A.E.A.Z.- Πρόεδρος Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος

Μέλη:

Ιωάννης Σωτηρόπουλος – Γενικός Διευθυντής Δυτ. Βαλκανίων και Καυκάσου Chipita

Αθανάσιος Σαββάκης – Διευθύνων Σύμβουλος BioSolids AE (Παραγωγή Εδαφοβελτιωτικών) Διευθύνων Σύμβουλος Savvy Can ΑΕ – Hellenic Metal Packaging – Πρόεδρος ΣΒΒΕ

Ιωάννης Μαρτίνος –  CEO, Signal Maritime Ltd.

Λουκάς Πηλίτσης– EOS Capital Partners, Partner

Λεωνίδας Κανελλόπουλος –Διευθυντής Εκμετάλλευσης Κλάδου Τσιμέντου Ελλάδος ΑΕ ΤΣΙΜΕΝΤΩΝ ΤΙΤΑΝ

Σπύρος Μαγιάτης– CTO & Co-founder Workable

 
Υπέρμαχος της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και των πολυμμετοχικών εταιριών

Λίγες ημέρες μετά την εκλογή του ως νέου πρόεδρου του ΣΕΝ/JA Greece και αμέσως μετά την επιτυχημένη 12η Μαθητική Εμπορική Έκθεση της Αθήνας  o Μάρκος Βερέμης, σε συνέντευξη στην mywaypress.gr  με ορθολογική σκέψη και χειμαρρώδη λόγο, αναφέρει ότι  «το θέμα της  μαθητικής επιχειρηματικής μόρφωσης είναι κάτι που με απασχολεί αρκετά χρόνια, διότι στην Upstream προσλαμβάνουμε πολλά παιδιά απευθείας από το πανεπιστήμιο και μάλιστα κυρίως μηχανικούς και έχουμε προβληματισθεί από δύο κυρίως θέματα.

Το πρώτο είναι ότι αφενός υπάρχει πολλή μεγάλη ζήτηση για προγραμματιστές παγκοσμίως  όπως και στην Ελλάδα. Υπάρχει ένα κενό 1 εκ. πληροφορικάριων που λείπουν από την ΕΕ και σχεδόν πάνω από 2 εκ. λείπουν από την Αμερική και έτσι αναγκάζονται να εισάγουν από χώρες εκτός του δυτικού κόσμου. Παρόλα αυτά στην Ελλάδα παράγονται λιγότεροι από όσο θα έπρεπε ενώ υπάρχουν οι επαγγελματικές ευκαιρίες. Ένα πράγμα που απασχολούσε ήταν από αυτούς τους 2.000 μηχανικούς πληροφορικής που βγάζει κάθε χρόνο η Ελλάδα, ο μόνος τρόπος να αυξανόταν το νούμερο αυτό  θα ήταν να δημιουργηθεί ένα ενδιαφέρον για αυτό το αντικείμενο ποιο νωρίς δηλαδή σε επίπεδο σχολείου.

Και το δεύτερο ήταν σε επίπεδο νοοτροπίας και κατανόησης της πραγματικής αγοράς. Πολλοί απόφοιτοι ελληνικών πανεπιστημίων υστερούν. Επίσης μιλώντας στους καθηγητές στο πανεπιστήμιο, μας αναφέρουν ότι η ζημιά είχε ήδη γίνει από το σχολείο, ότι παραλαμβάνουν πολύ συχνά παπαγάλους. Οπότε είχα πάντα ένα ενδιαφέρον για την δευτεροβάθμια εκπαίδευση.»

Εμένα με ενδιαφέρει η πλειοψηφία, μας αναφέρει. Το ότι υπάρχουν εξαιρέσεις καλών σχολείων, όπως τα ιδιωτικά, είναι θετικό μεν αλλά δεν είναι κάτι το οποίο αφορά την πλειονότητα των μαθητών. Ούτε και τελικά την πλειονότητα των υπαλλήλων ή επιχειρηματιών στο μέλλον. Λογικά όποιος ενδιαφέρεται για το  μέλλον της χώρας προφανώς θα δώσει μεγαλύτερη έμφαση σε πρώτη φάση  στην δημόσια παιδεία. Και προφανώς στην δημόσια παιδεία ανήκουν και τα πειραματικά και οποιεσδήποτε νησίδες αριστείας αλλά όχι αναγκαστικά στο ιδιωτικό κομμάτι. Άλλωστε και εγώ ο ίδιος δεν έμαθα τα επαρκή στο ιδιωτικό σχολείο. Όσοι αποφασίσαμε να γίνουμε επιχειρηματίες το αποφασίσαμε αρκετά αργότερα. Αυτό βεβαίως είχε να κάνει και με μια παρανόηση γενικά στην ελληνική πραγματικότητα ως προς το τι σημαίνει  επιχειρηματικότητα  και είχε να κάνει και με την καρικατούρα  και την πραγματικότητα του επιχειρηματία. Τα καλά παραδείγματα δεν επικράτησαν στην συνείδηση των ελλήνων. Επικράτησαν τα ποιο προκλητικά πρότυπα της εποχής εκείνης. Την ευαισθησία μου στο θέμα  της μόρφωσης των παιδιών κυρίως σε υποβαθμισμένες περιοχές και των δικαιωμάτων των εργαζομένων  την απέκτησα ως επιχειρηματίας. Βλέπω πλέον  ότι οι περισσότερες επιτυχημένες  εταιρίες  και στο εξωτερικό  στον χώρο της τεχνολογίας είναι συλλογικές προσπάθειες και στο μετοχικό επίπεδο. Στις  περισσότερες εταιρίες το 30% ανήκει στους υπαλλήλους πλέον. Αυτό σαν πρότυπο δομής μιας επιχείρησης  το ακολούθησα και στην Upstream.

Είναι πολλή λογικό μια εταιρία που έχει πολλούς ιδιοκτήτες,  και με την αλλαγή της διάκρισης μεταξύ  υπαλλήλου-ιδιοκτητη όπου ο ικανός υπάλληλος μπορεί να γίνει ιδιοκτήτης, να δημιουργεί πολλή ποιο ισχυρές εταιρείες.

 
Το εθνικό πλεονέκτημα 

Θεωρώντας  την  δευτεροβάθμια εκπαίδευση ως τον μεγάλο ασθενή και βλέποντας με ενδιαφέρον τις  δράσεις του ΣΕΝ/JA Greece  ιδίως στις μη   προνομιούχες περιοχές, αποτέλεσαν το κίνητρο να ασχοληθεί με την προεδρία του, ως μια πλατφόρμα που παρέχει τις δυνατότητες για πολλή περισσότερα πράγματα στο μέλλον.

Είδα ένα άξιο έργο, μας αναφέρει, «αλλά και πολλή μεγάλη προοπτική για το μέλλον.

Πολλά από όσα δεν γίνονται από το ελληνικό κράτος,  μπορεί ίσως σε συνεργασία με ένα τέτοιο φορέα και με  το κράτος, ενδεχομένως να γίνουν.»

Ο ίδιος οραματίζεται μια ευρεία έννοια επαρκούς  παιδείας με την εισαγωγή εργαλείων και μαθημάτων σε γλώσσες πληροφορικής ακόμη και από το δημοτικό, με αποτέλεσμα ένα εθνικό πλεονέκτημα  που θα παραχθεί για την ίδια την χώρα.

Όπως  μας εξηγεί: «Αν βγάζεις μια τάξη ανθρώπων σε μεγέθη  και σε ποιότητα  πολλή μεγαλύτερη από άλλες χώρες στον χώρο της πληροφορικής έχεις ένα αυτόματο πλεονέκτημα σαν χώρα. Υπάρχει  μια σύγκλιση πολλών διαφορετικών τομέων, από ο΄τι στο παρελθόν, όταν μιλάει κάποιος για επιχειρηματικότητα αυτόματα μιλάει και για έρευνα. Παραδοσιακά θα έλεγε κανείς ότι είναι ακαδημαϊκή περιοχή, αλλά πλέον είναι τόσο κοντά  η έρευνα με την  τεχνολογία με την επιχειρηματικότητα , οι διακρίσεις που υπήρχαν παλιότερα είναι λιγότερο ξεκάθαρες  και θα έλεγα ότι η συνεργασία είναι ακόμη ποιο βασική πλέον. Όλες οι μεγάλες εταιρίες βασίζονται σε έρευνα και τεχνολογία. Δείτε τι ποσοστό ανθρώπων, στις μεγάλες σε κεφαλαιοποίηση νέες εταιρίες  όπως η Google και το Facebook  είναι επιστήμονες στην πραγματικότητα και ερευνητές

Γι’ αυτό επιμένω ότι όποιος έχει την άποψη ότι, η διάκριση μεταξύ ακαδημαϊκής  ή ερευνητικής  δραστηριότητας  και επιχειρηματικής είναι τόσο διαφορετικοί  κόσμοι, δεν ισχύει κάτι τέτοιο ποια.»

 
Το  Instagram   αλλιώς, οι πολίτες του κόσμου και η παγκοσμιοποίηση

Προχωρώντας περισσότερο την λογική του, μας εξηγεί το παράδειγμα με το Instagram, αναφέροντας: «Οι περισσότεροι νέοι χρησιμοποιούν το  Instagram. Μπορείς να διδάξεις  ακριβώς τι κρύβεται  πίσω από το  Instagram,  και να κατανοήσει κανείς  τους αλγορίθμους που το κινούν βλέποντας ποια είναι η παρουσία  των μαθηματικών πίσω από αυτό το οικοδόμημα που λέγεται Instagram. Αν το κάνει κανείς κάποιος ανάποδα  έχει απευθείας την προσοχή των νέων. Γιατί ξεκινάς από κάτι  που γνωρίζουν και το χρησιμοποιούν και δεν είναι καθόλου αφηρημένο, είναι πολλή συγκεκριμένο στην ζωή τους. Και μετά μπορείς να πας αφαιρετικά προς τα πίσω και να δείξεις τι κρύβεται από πίσω, που είναι σε πολλή μεγάλο βαθμό πχ μαθηματικά. Υπάρχει μια άποψη που λέει ότι η ίδια η εκμάθηση πολλών μαθημάτων μπορεί να γίνει ευκολότερη  και ποιο κατανοητή στους μαθητές ξεκινώντας από πράγματα που οι ίδιοι χρησιμοποιούν   σήμερα και να το εξηγήσεις με αυτό τον τρόπο.

Ένα από τα βασικά στοιχεία, όταν μιλάει κανείς για επιχειρηματικότητα είναι να φροντίσουμε να βγάζουμε  μαθητές που όχι μόνο δεν φοβούνται την παγκοσμιοποίηση  αλλά αισθάνονται και πολίτες του κόσμου.

Νομίζω ότι υπάρχει μια τεράστια διάκριση των  πληθυσμών της Δύσης, μεταξύ της μερίδας που φοβάται την παγκοσμιοποίηση και αντανακλάται στα φαινόμενα του εθνικισμού, λαϊκισμού, της Λεπέν και του brexit. Και μια άλλη μερίδα του πληθυσμού που αισθάνεται άνετα με την παγκοσμιοποίηση  ή με την επαφή με ανθρώπους  από άλλες χώρες. Φαίνεται ότι είναι αυτομάτως  ποιο λειτουργικός  κάποιος στο πεδίο της  επιχειρηματικότητας,  ειδικά σε μια χώρα σαν την Ελλάδα που η αγορά είναι πολλή μικρή.

Το μέλλον της χώρας  παίζεται πάρα πολλή στο  πόσο μια εταιρία θα καταφέρει να εξάγει.

Αυτό έχει να κάνει με το πώς αντιλαμβάνονται τον κόσμο οι υπάλληλοι και οι ιδιοκτήτες ή οι μέτοχοι αυτής της εταιρίας.  Όταν κανείς αισθάνεται πολίτης του κόσμου  και βλέπει την παγκοσμιοποίηση σαν  μια ευκαιρία και όχι μια απειλή, τολμάει, ρισκάρει.

Ειδικά στην Ελλάδα με την διασπορά της και τις εθνικές καταστροφές της ή ασχολούμενοι με την ναυτιλία,  είμαστε μια χώρα που είναι εξοικειωμένοι με την παγκοσμιοποίηση   ακόμη και πριν αυτή να έχει έρθει σαν λέξη.

Είμαστε μια χώρα που έχει πολλή μεγάλη παράδοση στο να προσαρμόζεται στην πραγματικότητα άλλων χωρών  και να μπορεί να  επιβιώνει, είναι εθνικό μας χαρακτηριστικό και θα έπρεπε να το καλλιεργήσουμε. Και πλέον επιχειρηματικότητα  ίσον ένα πεδίο δράσης ανοικτό  και γεμάτο ευκαιρίες, απέχεις μόνο μια αεροπορική πτήση από την άλλη άκρη του κόσμου!

Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Upstream, στην οποία  παράγουμε ένα τεχνολογικό προϊόν στην Ελλάδα και πουλάμε σε 42 χώρες ανά τον κόσμο, χωρίς να έχουμε ούτε καν  πελάτη στην Ελλάδα.

Η εκμάθηση της επιχειρηματικής λογικής και γνώσης δεν σημαίνει ότι αναγκαστικά θα γίνει κάποιος επιχειρηματίας,  αλλά σίγουρα  μπορεί να  πετύχει σε ότι επιλέξει να κάνει, διότι  οι ίδιες αξίες και οι ίδιες δεξιότητες χαρακτηρίζουν πια τα περισσότερα  επαγγέλματα

Πολλοί υπάλληλοι γίνονται μέτοχοι  γιατί η ίδια η εταιρία αναγνωρίζει την προσφορά τους και λειτουργούν σαν επιχειρηματίες αλλά και πολλοί επιχειρηματίες, πουλάνε τις εταιρίες τους και γίνονται υπάλληλοι, οι διακρίσεις είναι πολλοί μικρότερες από ότι ήταν μεταξύ υπαλλήλων και ιδιοκτητών.»

 
Συμβουλές myway

Για ένα νέο επιχειρηματία: Το πλέον βασικό η επιλογή των συνεργατών

Για την έμπνευση: Η μεγαλύτερη  έμπνευση είναι οι αυτοδημιούργητοι άνθρωποι. Διότι σου δίνει πίστη στην ανθρώπινη ικανότητα και δημιουργικότητα.

Για το όραμα: Είχα την τύχη να ξεκινήσω αρκετά νωρίς ως επιχειρηματίας. ‘Ενα μεγάλο κομμάτι οφείλω να το προσφέρω  και να το επιστρέψω  στην κοινωνία, να επενδύσω τον χρόνο που έχω σε εκατοντάδες παιδιά, που θα αποτελέσουν την  επόμενη φρουρά επιχειρηματιών και υπαλλήλων. Ανθρώπων που θα τρέξουν την χώρα για να κάνουν καλύτερη τη ζωή μας και τη ζωή τους. Δεν υπάρχει καλύτερη επένδυση χρόνου για να προετοιμάσει κάποιος αυτά τα παιδιά για να μην κάνουν τα λάθη που κάναμε εμείς. Αξίζει να ασχοληθεί κανείς με το ΣΕΝ.

Για το ένστικτο: Επιχειρηματίας κατά κανόνα γίνεσαι δεν γεννιέσαι

Η εμπειρία, η δουλειά, η συστηματική γνώση  και η βελτίωση  είναι μάλλον ποιο σημαντικά  στοιχεία επιτυχίας  από κάποιο θεόσταλτο ένστικτο  ή ταλέντο.

Ιδέα ή εκτέλεση; : η εκτέλεση της ιδέας είναι ποιο σημαντική από την ιδέα.

Moto: Μηδέν άγαν- το moto του πατέρα του.

Η μεγαλύτερη ευτυχία: Η διαδικασία βελτίωσης του κάθε ανθρώπου με παθιάζει και όταν μπορώ να βοηθήσω και να την προκαλέσω είναι η μεγαλύτερη ευτυχία μου.

Σχετικά Άρθρα