Ο μετασχηματισμός του Υπουργείου Εξωτερικών της Τουρκίας προκαλεί παγκόσμιες ανησυχίες
Η αμφιλεγόμενη ένοπλη μονάδα στο υπουργείο Εξωτερικών της Τουρκίας εγείρει σοβαρές ανησυχίες για τους εταίρους και τους συμμάχους της Τουρκίας
Από
Η δημιουργία μιας άκρως αμφιλεγόμενης ένοπλης μονάδας εντός του υπουργείου Εξωτερικών της Τουρκίας, υπό την ηγεσία του Χακάν Φιντάν —του πρώην αρχηγού πληροφοριών και νυν υπουργού Εξωτερικών— εγείρει σοβαρές ανησυχίες για τους εταίρους και τους συμμάχους της Τουρκίας.
Η απόφαση του Φιντάν ακολουθεί την προηγούμενη μετατροπή της διπλωματικής υπηρεσίας της Τουρκίας σε ένα εκτεταμένο δίκτυο πληροφοριών, που διεξάγει κατασκοπεία σε ξένα έθνη, συμπεριλαμβανομένων των συμμάχων του ΝΑΤΟ. Παρά τις προειδοποιήσεις και τις διαμαρτυρίες για παρόμοιες επιθετικές κατασκοπευτικές δραστηριότητες κατά τη διάρκεια της δεκαετούς θητείας του ως επικεφαλής της Εθνικής Οργάνωσης Πληροφοριών της Τουρκίας (Milli İstihbarat Teşkilatı, MIT), ο Fidan παραμένει απτόητος, με την πλήρη υποστήριξη του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν για αυτές τις μυστικές επιχειρήσεις.
Ο Φιντάν, ο οποίος έγινε υπουργός Εξωτερικών το 2023, δήλωσε σε συνέντευξή του στις 19 Σεπτεμβρίου ότι η νέα μονάδα δεν θα είναι μόνο υπεύθυνη για τη φυσική ασφάλεια των τουρκικών διπλωματικών αποστολών στο εξωτερικό, αλλά θα χειρίζεται και τις προσπάθειες κυβερνοασφάλειας και αντικατασκοπείας.
Τονίζοντας ότι αναγνώρισε την ανάγκη για μια τέτοια μονάδα κατά τη διάρκεια της θητείας του ως επικεφαλής του MIT, ο Fidan είπε: «Η διπλωματία της Τουρκίας είναι τώρα, ας πούμε, στα ύψη. Διαχειριζόμαστε πολύ κρίσιμα ζητήματα και είμαστε σε συνεχή επικοινωνία με τις αποστολές μας».
Αυτό που δεν αποκάλυψε δημόσια ο Fidan είναι πολύ πιο ανησυχητικό και ενσωματωμένο στο κείμενο της Προεδρικής Εκτελεστικής Απόφασης Αρ. -έξυπνα θαμμένο μέσα στις διατάξεις του.
Η κύρια εντολή της νεοσύστατης Γενικής Διεύθυνσης Διπλωματικής Ασφάλειας (Diplomatik Güvenlik Genel Müdürlüğü, ή DGGM) είναι, επιφανειακά, να ενισχύσει την ασφάλεια των περίπου 260 πρεσβειών, προξενείων και άλλων διπλωματικών αποστολών της Τουρκίας σε όλο τον κόσμο.
Ο έλεγχος της διεύθυνσης διοικείται απευθείας από τα κεντρικά της γραφεία στην Άγκυρα, αφήνοντας τους πρεσβευτές και τους γενικούς προξένους με ελάχιστη έως καθόλου επιρροή στις λειτουργίες του προσωπικού που προσλαμβάνονται από το DGGM. Αυτή η μονάδα θα αναφέρεται απευθείας στον Fidan και θα καθοδηγείται από οδηγίες και αναθέσεις που θα εκδώσει ο ίδιος ο υπουργός Εξωτερικών.
Πριν από τη σύσταση της νέας διεύθυνσης, την ασφάλεια των τουρκικών διπλωματικών αντιπροσωπειών διαχειριζόταν η Γενική Διεύθυνση Υπηρεσιών Υποστήριξης (Destek Hizmetleri Genel Müdürlüğü), η οποία ανέθεσε αρμοδιότητες ασφάλειας σε άλλα τμήματα της τουρκικής κυβέρνησης, συνήθως την αστυνομία, τη μεγαλύτερη υπηρεσία επιβολής του νόμου. πρακτορείο στην Τουρκία.
Το DGGM θα επιβλέπει επίσης τη διαχείριση του διπλωματικού φορτίου και των ταχυμεταφορών που αποστέλλονται και παραλαμβάνονται από το εξωτερικό, καθώς και θα διαχειρίζεται τις απαραίτητες επικοινωνίες και προετοιμασίες για την ασφάλεια των αποσκευών και των φορτίων φορτίου. Αυτό είναι ζωτικής σημασίας για τις προσπάθειες του Φιντάν να μετατρέψει την ξένη υπηρεσία σε έναν τεράστιο μηχανισμό πληροφοριών, διευκολύνοντας τη διακίνηση μετρητών, προμηθειών και άλλου υλικοτεχνικού υλικού πέρα από τα σύνορα που διαφορετικά θα ήταν προκλήσεις. Σκοπεύει να αξιοποιήσει διπλωματικούς αγγελιαφόρους, που απολαμβάνουν ασυλίες βάσει του άρθρου 27 της Σύμβασης της Βιέννης για τις διπλωματικές σχέσεις, για τη μεταφορά εξοπλισμού και πληροφοριών.
Η νέα διεύθυνση αναλαμβάνει επίσης την ευθύνη παροχής ασφάλειας για ξένες αποστολές στην Τουρκία, ρόλο που προηγουμένως είχε αναλάβει η Γενική Διεύθυνση Πρωτοκόλλου (Protokol Genel Müdürlüğü), η οποία είχε αναθέσει αυτό το καθήκον σε τοπικές υπηρεσίες επιβολής του νόμου. Αυτή η μετατόπιση δίνει στον Φιντάν ένα πρόσχημα για την επέκταση των επιχειρήσεων παρακολούθησης και κατασκοπείας που στοχεύουν ξένες πρεσβείες και προξενεία στην Τουρκία, αξιοποιώντας τις νέες εξουσίες που εκχωρούνται από τη διεύθυνση.
Κατά τη διάρκεια της θητείας του στο MIT, ο Φιντάν στόχευσε επιθετικά ξένες πρεσβείες και προξενεία στην Τουρκία, ιδιαίτερα δυτικές αποστολές. Διέρρευσε ορισμένες από τις πληροφορίες που συγκεντρώθηκαν για να προωθήσει τους πολιτικούς στόχους της κυβέρνησης Ερντογάν κατά τη διάρκεια των προεκλογικών εκστρατειών ή για να ενισχύσει τη θέση της στις προκλητικές διαπραγματεύσεις με άλλες χώρες.
Η DGGM θα αναλάβει επίσης ορισμένες εξουσίες από τη Γενική Διεύθυνση Τεχνολογιών Πληροφορικής (Bilgi Teknolojileri Genel Müdürlüğü) στο υπουργείο Εξωτερικών για τη διεξαγωγή ολοκληρωμένων επιχειρήσεων στον κυβερνοχώρο. Θα είναι υπεύθυνη για την παροχή κυβερνοασφάλειας τόσο για τα κεντρικά γραφεία όσο και για τις τουρκικές διπλωματικές αποστολές στο εξωτερικό.
Για άλλη μια φορά, με το πρόσχημα της ενίσχυσης της κυβερνοασφάλειας, ο Fidan στοχεύει να επεκτείνει τις επιχειρήσεις επιρροής του στο διαδίκτυο και να εξασφαλίσει πρόσθετους πόρους για τον στρατό των τρολ που έχει δημιουργήσει, ο οποίος ήδη δραστηριοποιείται στην προώθηση της υποψηφιότητάς του για να διαδεχθεί τον Πρόεδρο Ερντογάν.
Η πιο ανησυχητική διάταξη του προεδρικού διατάγματος είναι το Τμήμα Ζ του Άρθρου 6, το οποίο αναφέρει ότι η ΓΔΓΣ θα εκτελεί «οποιαδήποτε ανάθεση θα δοθεί από τον [υπουργό Εξωτερικών]». Η διατύπωση είναι εξαιρετικά ασαφής, χωρίς προδιαγραφές σχετικά με τη φύση αυτών των εργασιών. Αυτή η ασάφεια φαίνεται να είναι σκόπιμη, παρέχοντας ουσιαστικά λευκή κάρτα στον Φιντάν, ο οποίος μπορεί να διατάξει την ένοπλη μονάδα να αναλάβει οποιοδήποτε έργο κρίνει κατάλληλο για την προώθηση της ατζέντας του.
Μια άλλη διάταξη ορίζει ότι η DGGM θα παρέχει προστατευτικά στοιχεία για ξένους αντιπροσώπους και υπηκόους, εάν ο υπουργός Εξωτερικών κρίνει ότι η προστασία αυτή είναι απαραίτητη ενώ βρίσκονται στην Τουρκία. Ο Φιντάν έχει ένα ανησυχητικό ιστορικό κατάχρησης πρωτοκόλλων προστασίας από την εποχή του ως επικεφαλής της υπηρεσίας πληροφοριών. Το Nordic Monitor αποκάλυψε προηγουμένως , με βάση απόρρητα έγγραφα παρακολούθησης, πώς ο Φιντάν ανέθεσε σε αξιωματικούς των μυστικών υπηρεσιών να προστατεύουν τον στρατηγό του IRGC Behnam Shahriyari, γνωστό στην Τουρκία ως Sayed Ali Akber Mir Vakili, το 2013.
Ο Φιντάν συναντήθηκε επίσης προσωπικά με τον Shahriyari, διευκόλυνε τις συναντήσεις του με ανώτερους Τούρκους ηγέτες και μάλιστα δάνεισε το τζετ της υπηρεσίας πληροφοριών για να τον μεταφέρει πίσω στην Τεχεράνη. Ο Shahriyari ήταν κύριος ύποπτος στην αντιτρομοκρατική έρευνα της Τουρκίας στη Δύναμη Quds μεταξύ 2011 και 2014, και η αστυνομία παρακολουθούσε τις δραστηριότητές του ως μέρος αυτής της έρευνας υπό την επίβλεψη βετεράνων εισαγγελέων στην Κωνσταντινούπολη. Ωστόσο, η έρευνα σταμάτησε απότομα από τον Πρόεδρο Ερντογάν προτού οι εισαγγελείς προλάβουν να εξασφαλίσουν εντάλματα σύλληψης για τους υπόπτους, μεταξύ των οποίων και μέλη του στενού κύκλου του Ερντογάν.
Ως νυν υπουργός Εξωτερικών, ο Φιντάν μπορεί να αξιοποιήσει το νεοσύστατο DGGM για παρόμοιες παράνομες δραστηριότητες που αφορούν ξένους υπηκόους, είτε πρόκειται για στελέχη της δύναμης Quds είτε για ηγέτες ριζοσπαστικών ισλαμιστικών ομάδων που επισκέπτονται ή βρίσκουν καταφύγιο στην Τουρκία.
Το DGGM έχει επίσης την εξουσία να παρέχει εκπαίδευση σε θέματα ασφάλειας όχι μόνο για το προσωπικό του υπουργείου Εξωτερικών και για τυχόν δημόσιους αξιωματούχους που έχουν ανατεθεί να υπηρετήσουν στο εξωτερικό αλλά και για κάθε άτομο που κρίνεται επιλέξιμο για τέτοια εκπαίδευση από τον Fidan. Αυτή η ευρεία εντολή στερείται συγκεκριμένων προσόντων ή κριτηρίων για την επιλογή αυτών των ατόμων, ανοίγοντας έτσι την πόρτα σε μη επίσημους και ακόμη και ξένους υπηκόους να εγγραφούν σε προγράμματα κατάρτισης DGGM.
Το DGGM θα βασιστεί όχι μόνο στην αστυνομία και τον στρατό για τη στρατολόγηση και την προμήθεια υλικών, συμπεριλαμβανομένων όπλων και πυρομαχικών, αλλά θα χρησιμοποιήσει επίσης οποιαδήποτε κρατική υπηρεσία κρίνει κατάλληλη για να αποκτήσει τέτοιους πόρους.
Ο Φιντάν δήλωσε ότι η νέα διεύθυνση θα αξιοποιήσει την τεχνογνωσία του από την εποχή του στην υπηρεσία πληροφοριών, όπου ίδρυσε επίσης μια παρόμοια ένοπλη μονάδα — μια κίνηση άνευ προηγουμένου στην ιστορία της τουρκικής υπηρεσίας πληροφοριών. Πριν αναλάβει ο Fidan το τιμόνι του MIT το 2010, ο οργανισμός επικεντρώθηκε κυρίως στη συλλογή πληροφοριών, την ανάλυση και την ανάπτυξη δικτύων πληροφοριοδοτών και περιουσιακών στοιχείων τόσο σε εγχώριο όσο και σε διεθνές επίπεδο. Δεν συμμετείχε σε ένοπλες επιχειρήσεις ή αποστολές που θεωρήθηκαν επιθετικές σε ξένα εδάφη.
Όταν το MIT απαιτούσε μυϊκή δύναμη για μυστικές επιχειρήσεις που αφορούσαν όπλα και πυρομαχικά, συνήθως καλούσε τις ειδικές δυνάμεις του τουρκικού στρατού, της αστυνομίας ή της χωροφυλακής. Ωστόσο, ο Fidan άλλαξε αυτή την προσέγγιση επεκτείνοντας το τμήμα ειδικών επιχειρήσεων του MIT, στρατολογώντας βετεράνους αξιωματικούς ειδικών επιχειρήσεων από άλλες υπηρεσίες με υψηλότερους μισθούς και βάζοντας πρώην στρατιωτικό προσωπικό υπεύθυνο για επιχειρήσεις στρατιωτικού τύπου που διεξάγονται από το MIT πέρα από τα τουρκικά σύνορα.
Ο Κεμάλ Εσκιντάν, πρώην αξιωματικός του στρατού, ήταν επικεφαλής του τμήματος ειδικών επιχειρήσεων για λογαριασμό του Φιντάν στην υπηρεσία πληροφοριών, επιβλέποντας ένοπλες ομάδες τζιχαντιστών στην Τουρκία και στο εξωτερικό για την προώθηση των πολιτικών στόχων της κυβέρνησης Ερντογάν. Αυτό το τμήμα ήταν επίσης υπεύθυνο για την απαγωγή των επικριτών του Ερντογάν, ιδιαίτερα των μελών του κινήματος Γκιουλέν, το οποίο εμπνέεται από τον Τούρκο μουσουλμάνο λόγιο Φετουλάχ Γκιουλέν με έδρα τις ΗΠΑ, τόσο στην Τουρκία όσο και στο εξωτερικό.
Μέσω των νομοθετικών αλλαγών που υποστήριξε το αφεντικό του, ο Πρόεδρος Ερντογάν, ο Φιντάν εξασφάλισε πλήρη ασυλία για τους πράκτορες της MIT από ποινικές έρευνες. Διευκόλυνε επίσης την προμήθεια βαρέως οπλισμού, συμπεριλαμβανομένων πυραύλων και οπλισμένων μη επανδρωμένων αεροσκαφών, για την υπηρεσία, και είχε πρόσβαση στο τεράστιο αμυντικό ταμείο πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων που προηγουμένως διαχειριζόταν ο στρατός για να αγοράσει αμυντικό υλικό υψηλής αξίας.
Για να προωθήσει τους πολιτικούς στόχους της κυβέρνησης Ερντογάν τόσο σε εσωτερικό όσο και σε διεθνές επίπεδο, η υπηρεσία εξουσιοδοτήθηκε να συνάπτει συμβάσεις με ένοπλες ομάδες, συμπεριλαμβανομένου του Ισλαμικού Κράτους στο Ιράκ και τη Συρία (ISIS), και να απελευθερώσει τα αιχμάλωτα μέλη τους από τις τουρκικές φυλακές. Ορισμένες από τις θανατηφόρες τρομοκρατικές επιθέσεις που σημειώθηκαν το 2015 και το 2016 πιστεύεται ότι συνδέονται με αυτές τις συμβάσεις, με τη MIT να διευκολύνει τις επιχειρήσεις που πραγματοποιούνται από το ISIS και το Εργατικό Κόμμα του Κουρδιστάν (PKK), τα οποία χαρακτηρίζονται ως τρομοκρατικές οργανώσεις στην Τουρκία, τις Ηνωμένων Πολιτειών και την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Τώρα, ο Φιντάν επιδιώκει να μεταφέρει αυτή την εμπειρία στο υπουργείο Εξωτερικών ιδρύοντας ένα νέο ένοπλο τμήμα στο χαρτοφυλάκιό του ως Υπουργού Εξωτερικών της Τουρκίας. Αυτό σηματοδοτεί μια άνευ προηγουμένου εξέλιξη στην ιστορία της τουρκικής εξωτερικής υπηρεσίας και θέτει σημαντικές προκλήσεις όχι μόνο για τους επικριτές και τους αντιπάλους του Ερντογάν αλλά και για τους εταίρους και τους συμμάχους της Τουρκίας.
Ο Φιντάν έχει ήδη ενσωματώσει πολλούς στελέχη της MIT, με τους οποίους συνεργάστηκε στενά κατά τη διάρκεια της υπηρεσίας του, σε κρίσιμες θέσεις στο υπουργείο Εξωτερικών. Ενίσχυσε τις εξουσίες του κλάδου πληροφοριών του υπουργείου, παλαιότερα γνωστό ως Διεύθυνση Ασφάλειας και Έρευνας (Araştırma ve Güvenlik İşleri Genel Müdürlüğü), μετονομάζοντάς το σε Γενική Διεύθυνση Πληροφοριών και Ασφάλειας (İstihbarat ve Güvenlik İşleri Genel Müdürlüğü).
Τώρα θα θέσει σε λειτουργία την εξωτερική υπηρεσία με προσωπικό που γνωρίζει την εκπαίδευση όπλων και εκρηκτικών, το σαμποτάζ, τη διείσδυση και τη δημιουργία ψευδών σημαιών σε ξένα εδάφη. Αυτό θα οδηγήσει αναπόφευκτα σε πιο αυστηρό έλεγχο, συνεχή έλεγχο και συνεχή παρακολούθηση οποιουδήποτε μέλους της τουρκικής εξωτερικής υπηρεσίας από άλλες χώρες που ανησυχούν για το τι σχεδιάζει η κυβέρνηση Ερντογάν με τη νέα ένοπλη μονάδα που λειτουργεί υπό διπλωματική κάλυψη.
Δημοσιεύτηκε αρχικά με τον τίτλο «Από τις πληροφορίες στις ένοπλες επιχειρήσεις, ο μετασχηματισμός του υπουργείου Εξωτερικών της Τουρκίας προκαλεί παγκόσμιες ανησυχίες».
Τα έγγραφα που αναφέρονται σε αυτό το άρθρο είναι διαθέσιμα στην αρχική έκδοση Nordic Monitor .
Πηγή: meforum.org