
Το ΝΑΤΟ θα πρέπει να εκδιώξει την Τουρκία, ακόμη και αν αυτό σημαίνει τη δημιουργία ενός ΝΑΤΟ 2.0
Το ΝΑΤΟ δεν έχει απομακρύνει ποτέ ένα μέλος, αλλά η Τουρκία δεν είναι πλέον συμβατή με τη Συμμαχία
Εβδομήντα πέντε χρόνια μετά την ίδρυσή του, το ΝΑΤΟ έχει αυξηθεί από τα αρχικά δώδεκα μέλη του σε τριάντα δύο χώρες σήμερα . Ενώ ο οργανισμός βλέπει την επέκταση ως μέσο για τη διασφάλιση της ειρήνης, οι γελοιότητες της Τουρκίας εγείρουν ερωτήματα σχετικά με το εάν η ζωτικότητα της αμυντικής συμμαχίας απαιτεί επίσης την απομάκρυνση χωρών που δεν ταιριάζουν πλέον. Κανένας ασθενής δεν θέλει να ακρωτηριαστεί ένα άκρο, αλλά όταν εμφανίζεται η γάγγραινα, δεν έχει άλλη επιλογή.
Ο αρχισυντάκτης του MEF, Jim Hanson, ανέφερε αυτήν την πιθανότητα σε μια ερώτηση και απάντηση κατά τη διάρκεια μιας ομάδας με θέμα «Το μέλλον του ΝΑΤΟ» στην 4η Γεωπολιτική Σύνοδο Κορυφής που φιλοξενήθηκε από το Danube Institute και το Ίδρυμα Heritage στη Βουδαπέστη της Ουγγαρίας στις 17 και 18 Σεπτεμβρίου 2024.
Αυτό δεν είναι για να χτυπήσει την Τουρκία. Η ένταξη της Τουρκίας στο ΝΑΤΟ εξυπηρέτησε καλά τη συμμαχία καθ’ όλη τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου. Η Τουρκία ήταν ένα από τα δύο μόνο μέλη του ΝΑΤΟ που συνόρευαν με τη Σοβιετική Ένωση και φιλοξένησε κρίσιμες θέσεις ακρόασης και προωθητικές αναπτύξεις αεροσκαφών και πυρηνικών όπλων. Αλλά με τον σημερινό ηγέτη Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν να πιέζει ενεργά τον ισλαμισμό στον στρατό, η Τουρκία δεν είναι πλέον κατάλληλη. Ο αλυτρωτισμός, ο νεο-οθωμανισμός και η υποστήριξη του Ερντογάν σε τρομοκρατικές ομάδες που χαρακτηρίζονται από τις ΗΠΑ και την Ευρωπαϊκή Ένωση καθιστούν την Τουρκία ακόμη μεγαλύτερη ευθύνη. Η μετατροπή της Τουρκίας σε ένα θρησκευτικό κράτος σουλτανικού τύπου με λατρεία προσωπικότητας είναι αρκετά επικίνδυνη, αλλά το ανοιχτό φλερτ και οι συνεργασίες της με τη Ρωσία, τον αντίπαλο που ουσιαστικά υπάρχει το ΝΑΤΟ για να αντιμετωπίσει, είναι ίσως μια πράξη απαξίωσης.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες αφαίρεσαν την Τουρκία από το πρόγραμμα μαχητικών F-35 το 2019, αφού αγόρασε συστήματα αεράμυνας S-400 από τη Ρωσία. Ως παρηγορητικό έπαθλο, η κυβέρνηση Μπάιντεν επέτρεψε στην Τουρκία να αγοράσει εκσυγχρονισμένα F-16 προκειμένου να τερματίσει το de facto βέτο της για την ένταξη της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ.
Η διαμάχη για τους S-400 δεν αφορούσε μόνο την επιλογή ενός ρωσικού αντιαεροπορικού συστήματος έναντι του ΝΑΤΟϊκού συστήματος. Η ενσωμάτωση των S-400 στην αεράμυνα της Τουρκίας θα πρόδιδε μυστικά του ΝΑΤΟ. Η διατήρηση του S-400 σε ένα εντελώς ξεχωριστό σύστημα θα έθετε επίσης σε κίνδυνο το ΝΑΤΟ επιτρέποντας στη Ρωσία να καθορίσει τρόπους παρακολούθησης και συμβιβασμού του F-35. Το περιστατικό έθεσε το ερώτημα: Πώς μπορεί ένα μέλος του ΝΑΤΟ να επιτρέψει στη Μόσχα πρόσβαση στα πιο προηγμένα συστήματα που χρησιμοποιεί το ΝΑΤΟ για να κρατήσει τη Ρωσία μακριά; Οι αξιωματούχοι του ΝΑΤΟ μπορεί κάποτε να πίστευαν ότι ήταν καλύτερο να υπάρχει η Τουρκία μέσα στη σκηνή που προκαλεί προβλήματα, παρά έξω από τη σκηνή, ίσως πιο ανοιχτά να τσακώνεται με τους εχθρούς. Αυτός ο υπολογισμός έχει αλλάξει τώρα. Το ΝΑΤΟ και η Τουρκία είναι απλώς ασυμβίβαστα .
Το ΝΑΤΟ δεν διέγραψε ποτέ ένα μέλος, αν και τόσο η Γαλλία όσο και η Ελλάδα αποσύρθηκαν προσωρινά από πολλές λειτουργίες. Ούτε καν υπάρχει διαδικασία διαγραφής μέλους. Ο Ερντογάν είναι 70 ετών και θεωρητικά θα μπορούσε να κυριαρχήσει στην Τουρκία για άλλη μια δεκαετία. Ακόμη και αν απομακρυνθεί από το αξίωμα, η μεταμόρφωση του τουρκικού στρατού σημαίνει ότι το όραμά του πιθανότατα θα παραμείνει για δεκαετίες ακόμη.
Για να παραγκωνίσει την Τουρκία εντός της συμμαχίας ή να την βάλει σε καραντίνα, το ΝΑΤΟ έχει πολλές επιλογές. Μια συμμαχία είναι μια συμφωνία μεταξύ των μελών. Το ΝΑΤΟ θα μπορούσε να διεξαγάγει ψηφοφορία για να κηρύξει την Τουρκία σε ουσιαστική παραβίαση της Συνθήκης της Ουάσιγκτον, του ιδρυτικού χάρτη του ΝΑΤΟ. Εάν τα μέλη αποφασίσουν ότι η Τουρκία δεν είναι πλέον λειτουργικό μέλος, η Τουρκία έχει ελάχιστα μέσα. Δεν μπορεί να παραπέμψει τη διαφορά στα Ηνωμένα Έθνη ή σε οποιονδήποτε άλλο διακρατικό οργανισμό, επειδή κανένας δεν έχει δικαιοδοσία επί του ΝΑΤΟ.
Το ΝΑΤΟ θα μπορούσε επίσης να δημιουργήσει μια Ειδική Επιτροπή Κρατών Μελών χωρίς να κατονομάζει την Τουρκία, παραγκωνίζοντας ουσιαστικά την Τουρκία χωρίς να την διώχνει. Θα μπορούσε να επιτρέψει κανονικές επιχειρήσεις συμμαχίας μεταξύ των άλλων χωρών και απλώς να μην συμπεριλάβει την Τουρκία στις συνεδριάσεις ή τις αποφάσεις. Δεν λύνει, ωστόσο, το ζήτημα ότι η Τουρκία εξακολουθεί να έχει αμοιβαία αμυντική προσφυγή βάσει του άρθρου V.
Μια άλλη επιλογή θα ήταν να δημιουργηθεί ένα NATO 2.0 χωρίς την Τουρκία, κάτι που οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι συζήτησαν ανοιχτά ως πλεονέκτημα του σχεδίου Ευρωπαϊκού Στρατού του 2018 του Εμανουέλ Μακρόν, αν και αυτή η πρόταση υποχώρησε λόγω της βιωσιμότητάς του να λειτουργήσει χωρίς τις Ηνωμένες Πολιτείες ή τον Καναδά. Ένα Νέο ΝΑΤΟ θα μπορούσε επίσης να προσφέρει την ευκαιρία να αναθεωρηθεί η Συνθήκη της Ουάσιγκτον και η λογική για το ΝΑΤΟ στο σύγχρονο γεωπολιτικό κλίμα: Κοιτάζει πέρα από τη Ρωσία σε άλλες απειλές όπως η Κίνα και το Ιράν; Πρέπει το ΝΑΤΟ να λάβει στα σοβαρά το δικό του Άρθρο ΙΙ που απαιτεί από τα μέλη να εργαστούν για ελεύθερους θεσμούς και ακόμη και για την υπεράσπιση του δυτικού πολιτισμού και κουλτούρας;
Υπάρχει βέβαια ο κίνδυνος εάν νέες διαπραγματεύσεις αποδυναμώσουν τους δεσμούς των υπολοίπων μελών. Αλλά το status quo δεν είναι πλέον ανθεκτικό και γίνεται πιο επικίνδυνο κάθε χρόνο. Είναι καιρός να συζητήσουμε ανοιχτά αυτό που πολλά μέλη του ΝΑΤΟ ψιθυρίζουν τώρα στους διαδρόμους.
Πηγή: meforum.org