Υπερταμείο σπατάλης και ανικανότητας

Υπό τον τίτλο Το χαμένο στοίχημα του Υπερταμείου τεκμηριωμένο άρθρο-ανάλυση της Καθημερινής σημειώνει ότι: «Σε δεινή κατάσταση παραμένουν πολλές εταιρείες του Δημοσίου που ανέλαβε να αξιοποιήσει πριν από εννέα χρόνια. Αν και πολλοί μίλησαν για υποθήκευση της δημόσιας περιουσίας, οι πιο καλοπροαίρετοι πίστεψαν ότι οι αυστηροί κανόνες εταιρικής διακυβέρνησης που προβλέπει ο ιδρυτικός του νόμος θα βοηθούσαν αφενός στην ανάταξη προβληματικών επιχειρήσεων και αφετέρου στον απογαλακτισμό κρατικών ομίλων από κομματικές και πολιτικές πελατειακές σχέσεις και πως θα έβαζαν τέλος στις συνεχείς παρεμβάσεις του εκάστοτε εποπτεύοντος υπουργού στις αποφάσεις των διοικήσεών τους. Σήμερα, σχεδόν εννέα χρόνια μετά, δεν υπάρχει καν αξιόπιστη ανεξάρτητη αποτίμηση της αξίας του χαρτοφυλακίου του Υπερταμείου. Με εξαίρεση το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας –που παρέμεινε υπό την εποπτεία της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και των άλλων ευρωπαϊκών τραπεζικών εποπτικών αρχών– και το ΤΑΙΠΕΔ, έργο του οποίου είναι ιδιωτικοποιήσεις και παραχωρήσεις, πολλές από τις εταιρείες στις οποίες το Υπερταμείο ασκεί άμεση εποπτεία βρίσκονται σε δεινή οικονομική κατάσταση.»

 
Υπερταμείο σπατάλης

Διαχείριση περισσότερων περιουσιακών  στοιχείων απαιτεί περισσότερη λογοδοσία

Πριν χαθεί στη μετάβαση, οφείλει να προστατέψει τα περιουσιακά στοιχεία  της χώρας και να μην αφήνει κενά και επιτηδείους να  τα μοιραστούν ως  λάφυρα κακοδιαχείρισης

Στην χώρα της  υπαρκτής, βαθιάς, πολλαπλής κρίσης τα πράγματα πρέπει να λέγονται με το όνομα τους. Όταν μιλάμε για κακοδιαχείριση η καθαρή, απλή, κατανοητή  γλώσσα βοηθάει την χώρα και τους φερόμενους ως αρμόδιους να αναλάβουν τις ευθύνες τους. Χωρίς χάδια, περικοκλάδες και φιλοσοφίες. Με ανοικτά δεδομένα, λογοδοσία, αμείλικτη εστίαση στα ποσοτικά στοιχεία, απολογισμό και ανάληψη ευθύνης.

Εκτός από το άρθρο της Καθημερινής, το Υπερταμείο είχε δώσει δείγματα γραφής με επιλογές εσωστρέφειας και καλιέργειας δημοσίων σχέσεων που ήταν μακρυά από τις ανάγκες της οικονομίας. Ωα παράδειγμα αναφέρουμε  υην πρωτοβουλία της πρώτης online «Ακαδημίας Βιωσιμότητας» στον Όμιλο και το Εγχειρίδιο Καταπολέμησης της Σεξουαλικής Παρενόχλησης και Βίας στην Εργασία, που παρουσίασε το Υπερταμείο σε ειδική ημερίδα που διοργανώθηκε με τη συμμετοχή εργαζομένων του Ομίλου, σύμφωνα με  δελτίο τύπου  του ταμείου στις 3 Μαΐου 2023 υπό τον βαρύγδουπο τίτλο: «Σημαντικές πρωτοβουλίες βιωσιμότητας». Βιωσιμότητα για ποιους;

«Οι δύο αυτές δράσεις είναι μέρος της ολοκληρωμένης στρατηγικής βιωσιμότητας που έχει καταρτήσει το Υπερταμείο, θέτοντας συγκεκριμένους και μετρήσιμους στόχους για όλες τις  θυγατρικές του» ανέφερε η κ. Ανθή Τροκούδη, Διευθύντρια Επικοινωνίας και Βιωσιμότητας του Υπερταμείου, τονίζοντας ότι «η κοινή αντίληψη για τη βιωσιμότητα αποτελεί προϋπόθεση για την επιτυχή εφαρμογή της».

Μια Στρατηγική βιωσιμότητας (και μάλιστα ολοκληρωμένη!) οφείλει να διαθέτει συγκεκριμένα απολογιστικά στοιχεία. Πέραν της φιλοδοξίας, πώς  τέτοιες ημερίδες υπηρετούν την βιωσιμότητα της χώρας και των πολιτών, θα ήταν ποιο πρακτικό να υπάρχει και μια ανοικτή διαδικτυακή και τηλεοπτική ημερίδα  για το πρακτικό αποτύπωμα των δράσεων του ταμείου στην ανάπτυξη της χώρας. Προηγείται η βιωσιμότητα της χώρας και των πολιτών. Πρώτα εξασφαλίζουμε την βιωσιμότητα και μετά ακολουθούν οι πολυτέλειες των ημερίδων.

Επειδή το Υπερταμείο, σύμφωνα με τον ιδρυτικό νόμο του (άρθρο 185 Ν. 4389/2016), ιδρύθηκε με κεφάλαια του Ελληνικού Δημοσίου, διαχειρίζεται περιουσιακά στοιχεία του και λειτουργεί χάριν του δημόσιου συμφέροντος οφείλει να απαντήσει:

-Ποια ήταν η ποσοστιαία συμβολή του  στην απομείωση των ελληνικών υποχρεώσεων της Ελληνικής Δημοκρατίας, δηλαδή πόσο συνέβαλλε  στην αποπληρωμή του δημόσιου χρέους , (με βάση πραγματικά ποσά που θα ελεγχθούν προς επιβεβαίωση από ανεξάρτητη αρχή)

-Πόσους  πόρους συνεισέφερε για την υλοποίηση της επενδυτικής πολιτικής της χώρας και την πραγματοποίηση των επενδύσεων (άρθρο 185 παρ.1 περ. α’ του Νόμου 4389/2016).

-Ποιο είναι το ποσοστό συμμετοχής του ταμείου στην αύξηση του ΑΕΠ, στην μείωση της ανεργίας;

-Ποιο είναι το κόστος αυτών των εκδηλώσεων, ποια είναι η μετρήσιμη αποδοτικότητα της δαπάνης;

-Πόσους πολίτες που απειλούνται με κατασχέσεις ή απώλεια της πρώτης κατοικίας τους έχει βοηθήσει εμπράκτως το Ταμείο;

-Πόσες επενδύσει έχουν πραγματοποιηθεί ονομαστικά, πόσες θέσεις εργασίας δημιούργησε αναλυτικά, σε ποιους τομείς της οικονομίας έχει παρέμβει για να ενημερώσει, να παρουσιάσει προτάσεις  ανάπτυξης, ποιο είναι το σχέδιο δράσης της, ποιος είναι ο απολογισμός, ποια είναι τα έξοδα διοίκησης ;

Η πρόσφατη αναφορά του ΣΥΡΙΖΑ για σοβαρές καταγγελίες  κακοδιοίκησης, διασπάθισης δημοσίου χρήματος, απευθείας αναθέσεων, αναξιοκρατίας και ποινικά ελεγκτέων πράξεων γιατί παραμένει χωρίς απαντήσεις;

Η αναφορά σημειώνει μεταξύ άλλων ότι  στο από 25-26/3/2023 φύλλο  της εφημερίδας «Δημοκρατία» περιλαμβάνεται ενυπόγραφο ρεπορτάζ με πρωτοσέλιδο τίτλο «ΠΑΡΤΙ golden boys ΣΤΟ ΥΠΕΡΤΑΜΕΙΟ», όπου διατυπώνονται σοβαρές καταγγελίες, κακοδιαχείρισης, σπατάλης και ποινικά ελεγκτέων πράξεων στην Ελληνική Εταιρία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ), γνωστή ως Υπερταμείο. Συγκεκριμένα αναφέρεται:

Α) Τεράστια αύξηση της μισθοδοσίας κατά 723.944 ευρώ μετά την ανάληψη της διοίκησης από τον Διευθύνοντα Σύμβουλο (και εκλεκτό του Μεγάρου Μαξίμου) Γρηγόρη Δημητριάδη.

Β) Οι αμοιβές τρίτων -μόνο το πρώτο εννεάμηνο 2022- εκτοξεύτηκαν στο ποσό των 2.211.093 και τα λειτουργικά έξοδα στο ποσό των 928.776 ευρώ.

Γ) Όργιο προσλήψεων του Δ/ντος Συμβούλου και όργιο σπατάλης με προσωπικό οδηγό και πανάκριβο όχημα.

Εξωφρενικά έξοδα επικοινωνίας και διαφήμισης ύψους 700.000 ευρώ μόνο για το 2023. Πρόσθετες εξωφρενικές παροχές σε μέλη του Δ.Σ. και σε στελέχη του Υπερταμείου και τοποθέτηση ημέτερων σε θυγατρικές του Υπερταμείου, όπως το ΤΑΙΠΕΔ.

Δ) Απευθείας αναθέσεις.

Ως μονοπωλιακή εταιρία είναι απορίας άξιο ποια σκοπιμότητα εξυπηρετούν τα έξοδα επικοινωνίας και διαφήμισης. Καλλιεργούν μια εταιρική εικόνα για να διεκδικήσουν μερίδιο αγοράς  λόγω ανταγωνισμού; Έχουν την πολυτέλεια άσκησης δημοσίων σχέσεων όταν οι προτεραιότητες οφείλουν να είναι ποιο πρακτικές και προσγειωμένες στις ανάγκες  της χώρας; Ποιος τους ελέγχει; Ποιος υπογράφει τις δαπάνες; Ποιος εγκρίνει;

Ο Γρηγόρης  Δημητριάδης διευθύνων σύμβουλος και εκτελεστικό μέλος ΔΣ του Υπερταμείου σε άρθρο του πρόσφατα θεωρεί ότι ο “αναβαθμισμένος ρόλος που το Υπερταμείο φιλοδοξεί να διαδραματίσει στην ελληνική οικονομία, έρχεται ακόμη πιο κοντά με τον μετασχηματισμό του σε δημόσιο επενδυτικό ταμείο. Η σχετική διαδικασία βρίσκεται στην τελική της φάση μετά την επιλογή, πρόσφατα και κατόπιν διαγωνισμού, της BlackRock, του μεγαλύτερου asset manager στον κόσμο, ως συμβούλου που αναλαμβάνει να υλοποιήσει το σχέδιο της μετατροπής.»

Στο δημόσιο λόγο είναι καιρός πλέον και υποχρέωση όλων, λέξεις όπως «αναβαθμισμένος, φιλοδοξία,  μετασχηματισμός» να τεκμηριώνονται με την δέουσα προσοχή και να συνοδεύονται επαρκώς με ποσοτικά στοιχεία και χρονοδιαγράμματα. Πότε. Πώς. Πόσο. Υπάρχει αιτιολογημένη πρόταση, πόσο θα συμβάλει και πότε στην ανάπτυξη της οικονομίας η μετατροπή του ταμείου σε δημόσιο επενδυτικό ταμείο;

Εάν το ταμείο βοηθάει στην ανθεκτικότητα της χώρας και των πολιτών της, οφείλει να απαντήσει εδώ και τώρα. Η βιώσιμη ανάπτυξη οφείλει να είναι  ανθρωποκεντρική και όχι ανάπτυξη μιας ανέλεγκτης ελίτ γραφειοκρατών και κομματικών παρατρεχάμενων. Αρκετά με τις αμπελοφιλοσοφίες και τα ωραία επικοινωνιακά λόγια.

 
Π. Τσακιρίδης

mywaypress.gr

Σχετικά Άρθρα