Η κοινή υπόθεση που συνδέει το AI 2027 και την εντολή του Shopify

Και οι δύο βλέπουν την εκθετική πρόοδο όχι ως μακρινή επιστημονική φαντασία αλλά ως επικείμενη επιχειρηματική πραγματικότητα.

 
AI CEO εναντίον AI Prophet: Δύο οράματα για την επικείμενη εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης

 
Ένα τεχνολογικό σημείο καμπής

Σε διάστημα μόλις μίας εβδομάδας, δύο κομβικά γεγονότα στον χώρο της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ) ήρθαν στο προσκήνιο, οριοθετώντας, κατά τον Rahim Hirji, το τρέχον τεχνολογικό σημείο καμπής στο οποίο βρισκόμαστε. Από τη μία, ο CEO του Shopify, Tobias Lütke, διακίνησε ένα εσωτερικό υπόμνημα που καθιστούσε τη χρήση της ΤΝ “θεμελιώδη απαίτηση” για όλους τους υπαλλήλους. Από την άλλη, ο πρώην ερευνητής του OpenAI, Daniel Kokotajlo, δημοσίευσε το “AI 2027”, ένα σενάριο που προέβλεπε, μήνα προς μήνα, την ταχεία εξέλιξη της ΤΝ προς την υπερνοημοσύνη μέσα στα επόμενα δύο χρόνια. Για όσους έχουν απλώς πειραματιστεί με το ChatGPT ή τη δημιουργία εικόνων μέσω ΤΝ αλλά συνεχίζουν να βασίζονται σε παραδοσιακές μεθόδους, αυτές οι δύο εξελίξεις καταδεικνύουν γιατί ο περιστασιακός πειραματισμός σύντομα θα φαντάζει ξεπερασμένος. Η εταιρική οδηγία του Lütke και ο θεωρητικός οδικός χάρτης του Kokotajlo προσφέρουν συμπληρωματικές οπτικές για το πώς μεταβαίνουμε από τον απλό πειραματισμό με την ΤΝ στη θεμελιώδη αναδιάρθρωση της κοινωνίας γύρω από αυτήν.

 
Ο προφήτης της ΤΝ: Το σενάριο “AI 2027”

Η έκθεση “AI 2027” παρουσιάζει ένα ανησυχητικό αλλά και σχολαστικά δομημένο όραμα επιτάχυνσης. Χαρτογραφεί μια πορεία όπου η ΤΝ ξεπερνά την ανθρώπινη νοημοσύνη μέχρι τα μέσα του 2027 και φτάνει στην υπερνοημοσύνη στις αρχές του 2028, πυροδοτώντας μια “έκρηξη νοημοσύνης” με βαθιές παγκόσμιες επιπτώσεις. Αυτό που προσδίδει αξιοπιστία στο σενάριο είναι το ιστορικό του Kokotajlo, του οποίου οι προβλέψεις σε ένα παλαιότερο άρθρο του 2021 (“What 2026 Looks Like”) έχουν αποδειχθεί σε μεγάλο βαθμό εύστοχες, σύμφωνα με ειδικούς στον τομέα της ασφάλειας της ΤΝ.

Η κεντρική ιδέα της έκθεσης ακολουθεί μια εύλογη εξέλιξη: οι πράκτορες ΤΝ (AI agents) θα βελτιώνονται σταθερά μέχρι το 2025-26, και έως το 2027, τα συστήματα ΤΝ που ειδικεύονται στον προγραμματισμό (coding AIs) θα είναι αρκετά ικανά ώστε να “ενισχύσουν ουσιαστικά την ίδια την έρευνα και ανάπτυξη της ΤΝ”, δημιουργώντας έναν αυτοτροφοδοτούμενο κύκλο προόδου. Ο Scott Alexander, που συνέβαλε στη συγγραφή της έκθεσης, συνόψισε αυτή την επιτάχυνση ως το πέρασμα στο “επίπεδο ανθρώπινης νοημοσύνης στα μέσα του 2027” και την επίτευξη “υπερνοημοσύνης έως το 2028”. Οι New York Times παρουσίασαν το σενάριο στο ευρύ κοινό, χαρακτηρίζοντάς το “προκλητικό” και σημειώνοντας τις δραματικές προβλέψεις του για “κατασκοπεία καθοδηγούμενη από ΤΝ” και παγκόσμια αναταραχή.

Ωστόσο, οι αντιδράσεις ήταν έντονα διχασμένες. Στην κοινότητα του Hacker News, υπήρξε ισχυρή αμφισβήτηση, με σχόλια να υποστηρίζουν ότι η εμπειρία με τις υπάρχουσες ικανές ΤΝ καθιστά ένα εκθετικό άλμα προς τη Γενική Τεχνητή Νοημοσύνη (AGI) “εξαιρετικά απίθανο”. Άλλοι, όπως ο συγγραφέας Alberto Romero, αντέκρουσαν το σενάριο, υποστηρίζοντας ότι αγνοεί την “ανυπέρβλητη τριβή” των πραγματικών θεσμών και της γραφειοκρατίας. Το podcast “Better Offline” το χαρακτήρισε χλευαστικά “ανόητο… fan fiction”. Παρά την κριτική, η έκθεση έχει γίνει σημείο αναφοράς στις συζητήσεις για την ΤΝ, αναγκάζοντας ειδικούς και μη να διατυπώσουν τα δικά τους χρονοδιαγράμματα και προσδοκίες.

 
Ο CEO της ΤΝ: Η εντολή του Shopify

Ενώ το “AI 2027” σκιαγραφεί ένα θεωρητικό μέλλον, το υπόμνημα του Tobias Lütke αντιπροσωπεύει μια άμεση εταιρική πραγματικότητα. Στις 20 Μαρτίου, ο CEO του Shopify διακήρυξε ότι “η αποτελεσματική χρήση της ΤΝ είναι πλέον θεμελιώδης απαίτηση για όλους στο Shopify”, όχι απλώς μια προαιρετική βοήθεια. Η πιο εντυπωσιακή πολιτική του είναι ότι πριν οποιαδήποτε ομάδα προσλάβει νέο προσωπικό, πρέπει πρώτα να “αποδείξει γιατί δεν μπορεί να επιτύχει τον στόχο της χρησιμοποιώντας την ΤΝ”. Αυτό θέσπισε μια νέα κατευθυντήρια αρχή που δίνει προτεραιότητα στις λύσεις ΤΝ έναντι της ανθρώπινης πρόσληψης.

Η οδηγία ξεπερνά την απλή ενθάρρυνση και φτάνει στην επιβολή, ενσωματώνοντας την επάρκεια στην ΤΝ στις αξιολογήσεις απόδοσης και παρέχοντας στους υπαλλήλους προηγμένα εργαλεία ΤΝ. Ο Lütke ήταν κατηγορηματικός για την αναγκαιότητα προσαρμογής, δηλώνοντας ότι η μη συμμετοχή δεν είναι επιλογή. Το υπόμνημα τοποθετεί την ΤΝ όχι ως πειραματική τεχνολογία, αλλά ως βασική υποδομή, τόσο θεμελιώδη όσο ο ηλεκτρισμός ή το διαδίκτυο.

Τα επιχειρηματικά μέσα υποδέχτηκαν αυτή την προσέγγιση ως επί το πλείστον θετικά, χαρακτηρίζοντάς την ως πρότυπο για την υποχρεωτική υιοθέτηση της ΤΝ. Η οικονομική λογική είναι ισχυρή: το ίδιο το Shopify διατηρεί εντυπωσιακά έσοδα ανά υπάλληλο, ενώ εταιρείες προσανατολισμένες στην ΤΝ όπως το OpenAI επιτυγχάνουν δείκτες παραγωγικότητας που ξεπερνούν το 1 εκατομμύριο δολάρια ανά υπάλληλο. Ηγέτες της βιομηχανίας εξήραν τον τρόπο με τον οποίο το Shopify αναβάθμισε τις δεξιότητες προτροπής (prompting) και κανονικοποίησε την ιδέα των συστημάτων ΤΝ ως μελών της ομάδας.

Ωστόσο, και πάλι, η τεχνολογική κοινότητα αντέδρασε με σκεπτικισμό, έως και περιφρόνηση. Μηχανικοί επέκριναν την εντολή ως “κυνήγι μοντέρνων λέξεων από τη διοίκηση” και επιφανειακή στρατηγική. Ορισμένοι δήλωσαν ότι θα αναζητούσαν νέα εργασία υπό τέτοιες οδηγίες, φοβούμενοι αρνητικές αξιολογήσεις για ανεπαρκή χρήση ΤΝ. Η ανησυχία δεν αφορούσε τη χρήση της ΤΝ καθεαυτή, αλλά την επιφανειακή μέτρησή της, κρίνοντας τους υπαλλήλους με βάση την ποσότητα των αλληλεπιδράσεων με την ΤΝ αντί για την ποιότητα των αποτελεσμάτων.

 
Η σύνδεση: Επιτάχυνση και πραγματικότητα

Αυτό που συνδέει το “AI 2027” και την εντολή του Shopify είναι η κοινή τους παραδοχή ότι η ενσωμάτωση της ΤΝ θα επιταχυνθεί ραγδαία, απαιτώντας άμεση προσαρμογή. Η πρόβλεψη του σεναρίου για τα coding AIs που ενισχύουν την έρευνα στην ΤΝ αντικατοπτρίζει το όραμα του Lütke όπου η ΤΝ μπορεί να πολλαπλασιάσει την ταχύτητα παραγωγής προϊόντων ακόμη και σε μια μεγάλη εταιρεία. Και οι δύο βλέπουν την εκθετική πρόοδο όχι ως μακρινή επιστημονική φαντασία, αλλά ως επικείμενη επιχειρηματική πραγματικότητα.

Μια βασική κριτική στην ταχεία πρόοδο της ΤΝ επικεντρώνεται στη θεσμική τριβή και τη γραφειοκρατική αδράνεια. Ωστόσο, το υπόμνημα του Shopify καταδεικνύει ακριβώς πώς αυτή η τριβή ήδη μειώνεται εντός του περιβάλλοντος των  εταιριών. Επιβάλλοντας την υιοθέτηση της ΤΝ από πάνω προς τα κάτω, οι εταιρείες μπορούν να αναδιαμορφώσουν την εσωτερική κουλτούρα ταχύτερα από ό,τι μπορεί να αντιδράσει η εξωτερική διακυβέρνηση. Ενώ οι κυβερνήσεις συζητούν ρυθμιστικά πλαίσια που μπορεί να χρειαστούν χρόνια για να εφαρμοστούν, το Shopify μετασχημάτισε την προσέγγισή του στις προσλήψεις και την παραγωγικότητα σχεδόν εν μία νυκτί με ένα μόνο υπόμνημα.

Αυτό υποδεικνύει μια άβολη αλήθεια: ενώ συζητάμε την πιθανότητα του χρονοδιαγράμματος του “AI 2027”, εταιρείες όπως το Shopify ήδη εφαρμόζουν τμήματα της λογικής του. Όταν ο Lütke απαιτεί από τις ομάδες να εξετάσουν την αυτοματοποίηση μέσω ΤΝ πριν από την πρόσληψη ανθρώπων, υλοποιεί το ίδιο μοτίβο που θα μπορούσε να επιταχύνει την ανάπτυξη της ΤΝ, χρησιμοποιώντας τα σημερινά συστήματα για να χτίσει τις αυριανές δυνατότητες. Η αγορά ήδη αντανακλά αυτή τη στροφή: η κεφαλαιοποίηση της Nvidia ανά υπάλληλο έχει εκτοξευθεί, καταδεικνύοντας πώς οι επιχειρήσεις που εστιάζουν στην ΤΝ δημιουργούν σημαντικά περισσότερη αξία με λιγότερους ανθρώπους.

 
Ευθύνη και προβληματισμοί

Η ισχυρότερη ένσταση τόσο για το σενάριο όσο και για την εντολή δεν αφορά την τεχνολογία αυτή καθαυτή, αλλά την ευθύνη κατά την ανάπτυξή της. Ορισμένοι υποστηρίζουν τη στοχαστική ενσωμάτωση αντί της υποχρεωτικής χρήσης, προτείνοντας ότι η ΤΝ πρέπει να χρησιμοποιείται μόνο όπου έχει πραγματικά νόημα. Υπάρχει φόβος ότι η ποσοτικοποίηση της αλληλεπίδρασης με την ΤΝ μέσω των αξιολογήσεων απόδοσης θα μπορούσε να ευνοήσει την επιφανειακή καινοτομία, εστιάζοντας σε μετρήσεις αντί για ουσιαστικά αποτελέσματα.

 
Στο σταυροδρόμι του μέλλοντος

Οι αντιδράσεις στο “AI 2027” και στην εντολή του Shopify αποκαλύπτουν μια κοινωνία σε ένα τεχνολογικό σταυροδρόμι. Το ερώτημα δεν είναι πλέον αν η ΤΝ θα μεταμορφώσει την εργασία και την κοινωνία, αλλά πόσο γρήγορα και με ποιους μηχανισμούς ελέγχου. Όταν μεγάλοι οργανισμοί όπως το Shopify θεσμοθετούν την ΤΝ μέσω επίσημων πολιτικών και μετρήσεων απόδοσης, δημιουργούν νέα πρότυπα που διαχέονται σε ολόκληρες βιομηχανίες. Το Shopify πέρασε από την ενθάρρυνση στη απαίτηση χρήσης της ΤΝ, μια σημαντική κλιμάκωση.

Οι επόμενοι μήνες θα δείξουν αν η επιθετική προσέγγιση του Shopify θα αποφέρει την καινοτομία και την ευελιξία που αναμένουν οι υποστηρικτές της ή αν θα προκαλέσει τις αντιδράσεις και τις παγίδες που φοβούνται οι σκεπτικιστές. Ομοίως, ο χρόνος θα αποκαλύψει αν το χρονοδιάγραμμα του “AI 2027” αποδειχθεί προφητικό ή πρόωρο. Αναμφισβήτητα, και τα δύο έχουν μετατοπίσει τη συζήτηση από τις θεωρητικές δυνατότητες στην πρακτική ευθύνη.

Μεταξύ του σεναρίου του Kokotajlo και της οδηγίας του Lütke βρίσκεται το πεδίο του τεχνολογικού μας μέλλοντος. Ο ένας σχεδιάζει έναν χάρτη, ο άλλος τραβάει μια γραμμή. Μαζί, μας υπενθυμίζουν ότι το μέλλον της ΤΝ δεν είναι απλώς κάτι που μας συμβαίνει, αλλά διαμορφώνεται από χιλιάδες αποφάσεις σε αίθουσες συνεδριάσεων, κύκλους χάραξης πολιτικής και ατομικές σταδιοδρομίες. Το μήνυμα, τόσο από το “AI 2027” όσο και από το Shopify, είναι σαφές: προσαρμοστείτε τώρα ή κινδυνεύετε να καταστείτε παρωχημένοι. Τα εργαλεία υπάρχουν. Το ερώτημα τώρα είναι αν είμαστε έτοιμοι να τα χρησιμοποιήσουμε με σύνεση.

Μείνετε περίεργοι – και μην ξεχνάτε να είστε καταπληκτικοί.

mywaypress.gr

Πηγή: boxofamazing.substack.com

Σχετικά Άρθρα