
Τechnology Pioneer 2011 o… Τάσος Αργυρός
Ο ΄Ελληνας που πρωταγωνιστεί στην αγορά του Σαν Φρανσίσκο με επενδύσεις 55 εκατομμυρίων δολαρίων στο δυναμικό του.
Ο Τάσος Αργυρός ξεκίνησε από το Μετσόβειο Πολυτεχνείο της Αθήνας για να βρεθεί στην «καρδιά» της Silicon Valley με το concept της δημιουργίας ενός υπερυπολογιστή, μιας scalable αρχιτεκτονικής για την ανάπτυξη μεγάλων βάσεων δεδομένων.
Ο Τάσος και δύο συμφοιτητές του από το Stanford University συστήνουν την Αster Data.
Πρώτος πελάτης της εταιρείας το myspace εγκαινιάζει εν έτει 2007 το πελατολόγιο της start up.
Τα ντοκουμέντα κάνουν λόγο για ένα “λαμπρό” επιχειρηματικό αστέρι.
Το 2009 ο Τάσος Αργυρός αναδεικνύεται από το Business Week ως ένας από τους καλύτερους νέους, καινοτόμους επιχειρηματίες του τεχνολογικού χώρου.
Το 2010 η εταιρεία του, Aster Data βραβεύεται από το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ ως μία εκ των πλέον τεχνολογικά πρωτοπόρων παγκοσμίως και η ιστορία συνεχίζεται…
H MyWay μίλησε με τον Τάσο Αργυρό λίγες μόλις εβδομάδες μετά τη συνάντησή του με την Υπουργό, Άννα Διαμαντοπούλου στο Σαν Φρανσίσκο.
Το τηλεφωνικό μας ραντεβού ορίστηκε για τις έξι το απόγευμα, ώρα Ελλάδος.
Ο Τάσος Αργυρός στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού κι εμείς στο κέντρο της αθηναϊκής πρωτεύουσας.
Aν και εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά η συζήτηση απέκτησε γρήγορα “αέρα” οικειότητας.
Χαλαρός, άνετος και απέραντα ευγενικός, μας μεταδίδει θετική ενέργεια εξ αποστάσεως.
Μετά από λίγα λεπτά συνομιλίας κάνουμε χιούμορ, ενώ σχολιάζουμε την ξενόφερτη προφορά που έχει αποκτήσει στο διάστημα της παραμονής του στην Αμερική.
“Η προφορά μου είναι κάτι για το οποίο δεν καμαρώνω ιδιαίτερα. Προέκυψε μόνη της!”, θα μας εξηγήσει χαμογελώντας.
•”Τα πρώτα άριστα κατακτήθηκαν από νωρίς”
Πέρασε τέταρτος στην Σχολή Ηλεκτρολόγων του Μετσόβειου Πολυτεχνείου το 1999, αποφοίτησε το 2004 με «άριστα», έφυγε για master με την ειδικότητα «Computer Science» στο πανεπιστήμιο του Stanford. Σε ένα τμήμα που δέχεται 30 μόλις φοιτητές τον χρόνο. Εκεί όπου φοίτησαν οι ιδρυτές του yahoo και της google.
Απέκτησε τον μεταπτυχιακό τίτλο και ξεκίνησε στο ίδιο Πανεπιστήμιο phd διδακτορικό στο «Distributed Systems Group». Για να διακόψει στο α’ έτος και να ανοίξει την Aster Data Systems μαζί με δύο συμφοιτητές του.
Στον κόσμο του θεάτρου, ο Γάλλος θεατρικός συγγραφέας, Jean Annouilh έγραφε κάποτε: «Όταν είσαι 40 χρονών, σχεδόν ο μισός ανήκεις στο παρελθόν. Κι όταν είσαι 70, σχεδόν όλος».
Στον κόσμο της Silicon Valley ωστόσο, ο 29χρονος Τάσος Αργυρός βρίσκεται ακόμη στην αρχή.
Start up σήμερα, για limit up αύριο…
Με apple σε ηλικία έξι ετών
«Όταν σκέφτεσαι ότι ίσως δεν μπορείς, έχεις δίκιο. Δεν μπορείς», έγραφε ο Αμερικανός Βιομήχανος Henry Ford (1863-1947).
Ο Τάσος όμως, ουδέποτε σκέφτηκε πως έχει άδικο γι’ αυτό και τα καταφέρνει καλά.
«Ο κόσμος εδώ δουλεύει πολύ σκληρά, ειδικά στις νέες εταιρείες τεχνολογίας. Υπάρχει πολύς ανταγωνισμός. Σε βαθμό 100%. Σε μεγάλες εταιρείες τα πράγματα είναι κάπως λιγότερο απαιτητικά, πιο εξισορροπημένα θα έλεγα. Οι start up όμως, πρέπει να αποδίδουν διαρκώς το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα», δηλώνει με ρεαλισμό στο ύφος του.
Απέκτησε τον πρώτο apple υπολογιστή του σε ηλικία 6 ετών, μαθητής της Γ΄ Δημοτικού τότε. «Τον είχε φέρει ο πατέρας μου από την Αμερική, θυμάμαι τον είχα ερωτευτεί! Μετά απέκτησε κι άλλους, από τότε όμως έμεινα κολλημένος με εκείνη την εικόνα…».
Τα χρόνια του Δημοτικού τα πέρασε στο Ηράκλειο της Κρήτης, ενώ αργότερα η οικογένειά του εγκαταστάθηκε στην Αγία Παρασκευή της Αθήνας και τελείωσε το Γυμνάσιο και το Λύκειο στη Βαρβάκειο Σχολή του Ψυχικού.
Θυμάται έντονα τα φοιτητικά χρόνια στο Μετσόβειο, ενώ δηλώνει πως εκτιμά βαθύτατα την ακαδημαϊκή προπαρασκευή του στα ελληνικά πανεπιστήμια.
«Όταν ήμουν στο ελληνικό Πολυτεχνείο πήρα πολύ καλές θεωρητικές βάσεις στην επιστήμη των υπολογιστών. Όταν ήρθα στο Στάφορντ, δεν ένιωσα να μου λείπει το παραμικρό σε σχέση με τα παιδιά που είχαν έρθει από πανεπιστήμια όπως το ΜΙΤ ή το Μπέρκλεϊ. Ερχόμενος στην Αμερική ένιωθα προετοιμασμένος να ενταχθώ σε ακαδημαϊκό περιβάλλον. Ίσως γιατί τα μοναδικά φόντα για κάποιον που θέλει να συνεχίσει στην Ελλάδα είναι η πανεπιστημιακή καριέρα. Εδώ, τα δεδομένα είναι διαφορετικά. Στην Ελλάδα δεν υπάρχει το κατάλληλο έδαφος και εύφορο περιβάλλον».
Το Πανεπιστήμιο του Stanford αντίθετα, βρίσκεται στον πυρήνα της Silicon Valley και διοχετεύει συνεχώς το δυναμικό του στην αγορά εργασίας. “Οποιοσδήποτε φοιτεί στο Stanford θα σκεφτεί έντονα την αγορά και τα ανοίγματά της. Είναι θέμα κουλτούρας και νοοτροπίας.
Στο Πανεπιστήμιο είχαμε ένα μάθημα, όπου έπρεπε να καταστρώσουμε ένα business plan. Κάναμε το business plan και μέσω αυτού γνωρίζαμε αρκετό κόσμο από το δίκτυο του Stanford, συμπεριλαμβανομένων και αρκετών επενδυτών ή πελατών.
Αυτά τα προγράμματα μας βοήθησαν να ξεκαθαρίσουμε τις ιδέες μας και να σκεφτούμε ποιο προϊόν θα βγάλουμε στην αγορά.
Στην Ελλάδα όλα αυτά δεν υπάρχουν, οπότε ένας σπουδαστής ο οποίος θέλει να προχωρήσει θα σκεφτεί πολύ πιο εύκολα να γίνει ακαδημαϊκός”, θα μας εξηγήσει ο Τάσος.
«Εδώ είναι ένα μεγάλο επιχειρηματικό χωριό. Υπάρχουν πολλοί μηχανικοί, άνθρωποι των υπολογιστών, επενδυτές, επιχειρηματίες και χιλιάδες startups, oι Έλληνες ασχολούνται περισσότερο με τα πανεπιστήμια και την έρευνα».
Στο προσωπικό της Aster Data ωστόσο, εργάζεται κι ένας ακόμη Έλληνας, ο οποίος μάλιστα φέρει τυχαία το όνομα Τάσος. «Τον γνώρισα αφότου είχε προσληφθεί. Είχαμε το ίδιο όνομα, οπότε μόλις το συνειδητοποίησα του μίλησα αμέσως. Επίσης στην εταιρεία μας έχουμε έναν Ελληναμερικάνο! Εκείνον τον είχα γνωρίσει σε ένα ακαδημαϊκό συνέδριο κι έπειτα προέκυψε η πρόσληψη».
•”Έλξη για τις επιχειρήσεις. Τα μαγνητικά πεδία”
Tάσος was “bοrn to be” a … businessman.
Διαθέτει επιχειρηματικό αισθητήριο και κατάλληλη ιδιοσυγκρασία.
Το «δαιμόνιο» μιας ανερχόμενης επιχείρησης το κόλλησε από τα χρόνια του στην Πολυτεχνειούπολη του Ζωγράφου.
«Από όταν ήμουν στο Μετσόβειο ένιωθα έλξη για τις επιχειρήσεις.
Ήθελα κάτι με πραγματικό αντίκτυπο, επιθυμούσα να δημιουργήσω κάτι που θα επηρεάζει ως εφαρμογή τις ζωές των ανθρώπων.
Τι θα μπορούσε να λειτουργήσει καλύτερα παρά μια start up εταιρεία στον χώρο της τεχνολογίας;».
Ένας Έλληνας, ένας Ρουμάνος και ένας Ινδός (ακολουθεί ανέκδοτο «υλικό»)
Ήταν το 2005, όταν ξεκίνησε την εταιρεία με βασικούς του συνεργάτες τον Ινδό Mayank Bawa, ειδικό στις βάσεις δεδομένων, και τον ρουμανικής καταγωγής George Candea, ειδικευμένο στην αξιοπιστία συστημάτων και σημερινό διευθυντή του Ομοσπονδιακού Εργαστηρίου της Πολυτεχνικής Σχολής της Λωζάννης στην Ελβετία.
Οι τρεις τους γνωρίστηκαν στο Stanford και τόλμησαν.
Για να καταφέρουν σήμερα να ηγούνται μιας εταιρείας με 120 υπαλλήλους στο δυναμικό της.
«Το προσωπικό της εταιρείας διπλασιάζεται κάθε χρόνο.
Μπήκαν γρήγορα πελάτες και ήρθαν άμεσα τα πρώτα έσοδα», επισημαίνει με σεμνότητα ο Τάσος. Τον περασμένο Οκτώβρη, το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας αυξήθηκε κατά 30 εκατομμύρια δολάρια.
Πώς προέκυψε η σημερινή πραγματικότητα;
Οι τρεις συμφοιτητές εξαρχής επιδόθηκαν με ζήλο στη δουλειά.
Παρακολούθησαν ένα ειδικό μάθημα στην επιχειρηματική σχολή του Στάνφορντ και ξεκίνησαν να δουλεύουν μέρα- νύχτα.
Ο πρώτος «υπερυπολογιστής» δημιουργήθηκε με δικά τους χρήματα.
Αγόρασαν κάποιους μικρούς υπολογιστές, τους έβαλαν στο σπίτι του Τάσου, τους συνένωσαν και άρχισαν να γράφουν λογισμικό.
Φρόντισαν μάλιστα, να αγοράσουν κι έναν ανεμιστήρα, καθώς οι υπολογιστές υπερθερμαίνονταν και ανά διαστήματα σταματούσαν να δουλεύουν.
Το αβαντάζ της συνένωσης πολλών μεμονωμένων, φθηνών υπολογιστών είχε πρακτικό αντίκτυπο με άμεσα οφέλη για τους ενδιαφερόμενους αγοραστές.
«Φτιάξαμε δηλαδή ένα προϊόν διαφορετικής τεχνολογίας, δέκα φορές φθηνότερο από τα αντίστοιχα των μεγάλων εταιρειών λογισμικού, πιο γρήγορο και ικανό να αναλύει πολύ περισσότερα δεδομένα.
Το αποτέλεσμα ουσιαστικά, ήταν δέκα έως εκατό φορές χαμηλότερο κόστος για την ίδια ταχύτητα».
Το ίδιο μοντέλο έχει υιοθετήσει παλιότερα και η Google. «Με τη διαφορά ότι το δικό μας αναφέρεται σε ανάλυση δεδομένων πολύ μεγάλης κλίμακας και όχι σε υποστήριξη λειτουργιών αναζήτησης», σημειώνει ο Τάσος Αργυρός.
Η ανάπτυξη ήρθε νωρίς.
Η Sequoia, χρηματοδότης εταιρειών όπως η Google, η Apple, η Cisco Systems, η Oracle κ.α. έδειξε άμεσα ενδιαφέρον για το νέο προϊόν και επένδυσε ταχύτατα κεφάλαια στην εταιρεία.
Η παρέα των τριών ωστόσο, είχε ήδη χτυπήσει κι άλλες πόρτες στην οδό Sang Hill Road, όπου στεγάζονται όλες οι εταιρείες επιχειρηματικών κεφαλαίων.
«Το 2005 ήμαστε εγώ και οι δύο συμφοιτητές μου. Την επόμενη χρονιά προστέθηκαν πέντε Άγγλοι μηχανικοί.
Στις αρχές του 2007 κλείνουμε μια μεγάλη συμφωνία με το myspace. Ήμαστε τυχεροί που επένδυσε σε εμάς η Sequoia Capital, η πιο διάσημη επενδυτική εταιρεία στον χώρο.
Ήταν πολύ ξαφνικό για εμάς. Όλα κινήθηκαν γρήγορα. Είχαμε μιλήσει με πολλές επενδυτικές εταιρείες και θυμάμαι ήταν Πέμπτη πρωί όταν είχαμε το meeting με τη Sequoia.
To ίδιο απόγευμα μας ζήτησαν ένα δεύτερο meeting και την επόμενη μέρα κλείσαμε τη συμφωνία. Απίστευτη ταχύτητα!», επαναλαμβάνει.
«Στην Αμερική και ειδικά στη Silicon Valley τα πάντα κινούνται με υπερβολικούς ρυθμούς.
Ο κόσμος κυνηγάει και οι επενδυτές αναζητούν την «ευκαιρία»!
Σημαντικός υποστηρικτής και επενδυτής της Aster Data συνάμα, παρέμεινε όλα αυτά τα χρόνια και ο καθηγητής τους στο Stanford, David Cheriton.
Ένας δισεκατομμυριούχος ερευνητής- επενδυτής, που είχε επενδύσει παλιότερα και στα παιδιά της Google.
Οι λεγόμενοι, business angels, οι οποίοι προσφέρουν χρηματοδότηση κι ενθάρρυνση νέων επιστημόνων για την επιχειρηματική αξιοποίηση των ιδέων τους, στην περίπτωση της Aster Data ήταν πραγματικοί…
•”Η Aster Data ενώπιον του ανταγωνισμού”
Ο Τάσος Αργυρός διακρίνει τρεις βασικούς λόγους για την καθιέρωση της Aster Data στην διεθνή αγορά της τεχνολογίας.
«Υπήρχαν τρεις κυρίως λόγοι.
Το προϊόν προώθησε μια τεράστια ευκαιρία στην αγορά.
Η επεξεργασία μεγάλων όγκων λογισμικού αφορούσε όλες τις εταιρείες.
Παράλληλα, είχαμε το σημαντικό πλεονέκτημα μιας τεράστιας συμφωνίας από τον πρώτο χρόνο λειτουργίας μας, οπότε το γεγονός αυτό προσέδιδε κύρος και επισημότητα στα εγχειρήματά μας.
Αποτελούσε μια επιβεβαίωση τρόπον τινά, ότι δεν πουλάμε αερολογίες, αλλά αντίθετα έχουμε τη δυνατότητα να δώσουμε αξιόλογα πράγματα στην αγορά.
Τρίτον είμαστε νέοι κι αυτό μετρά πολύ. Πρόκειται για ένα από τα κλασικά επιχειρήματα στο Stanford και στη Silicon Valley. H Sequoia για παράδειγμα, προκρίνει συνεχώς τους νέους.
Τους αρέσουν οι πιτσιρικάδες που είναι στο ξεκίνημα.
Οι νέοι μπαίνουν «πεινασμένοι» για δουλειά και δημιουργία στον χώρο.
Αποδίδουν καλύτερα!».
Η εταιρεία σήμερα, αναπτύσσεται εξίσου στον χώρο του προϊόντος ανάπτυξης λογισμικού, καθώς και στο πεδίο του marketing και των πωλήσεων.
Στην παρούσα φάση βάση της Aster Data είναι η Αμερική, ενώ αναπτύσσεται και μερική παρουσία στην Ινδία. Μελλοντικός στόχος όμως, είναι η επέκταση στην αγορά της Ασίας και της Ευρώπης.
•«Γνωρίζω πολλούς που έχουν νησιά στη Hawai και δουλεύουν 20 ώρες/ 24ωρο»- Οι στόχοι
Δουλεύει ασταμάτητα, non stop τις καθημερινές και συχνά τα σαββατοκύριακα.
Τα ωράρια είναι κυμαινόμενα με πάγια κάρτα 10-11 ώρες δουλειάς/ ημέρα στο γραφείο και συνέχεια στο σπίτι, φαγητό και ανοιχτό pc.
«Είναι δύσκολο να υπολογίσω τους χρόνους της δουλειάς μου. Πρόκειται για ακαθόριστα μεγέθη.
Mε νοιάζει περισσότερο να πηγαίνει καλά η εταιρεία και να δημιουργήσουμε ένα πρωτοπόρο προϊόν στην ανάλυση των δεδομένων.
Θα ξεκουραστώ, όταν φύγω ή μόλις πάρω σύνταξη.
Για την ώρα σκέφτομαι κυρίως τους στόχους κι όχι τις επιτυχίες ως και σήμερα.
Στο τέλος της ημέρας η δουλειά είναι πιότερο προσωπική ανάγκη, παρά επιβάλλεται.
Γνωρίζω πολλούς επιχειρηματίες, οι οποίοι είναι δισεκατομμυριούχοι, έχουν δικό τους νησί στη Hawai κι όμως δουλεύουν πιο σκληρά από 20άρηδες και 25άρηδες.
Σημασία έχει σε τι δίνεις εσύ αξία κάθε φορά».
Για τη δόξα και το χρήμα, πάλι ουδείς λόγος. Ίσως γιατί ο Τάσος ανήκει στη στόφα των μετρημένων ανθρώπων. Στη Σίλικον Βάλευ άλλωστε, τα χρήματα τερματίζουν δεύτερα, μετά τη δουλειά.
“Στην “πόλη- πυρήνα” της τεχνολογίας επικρατεί η νοοτροπία πως η ζωή είναι μικρή και πως δε μπορείς να περιμένεις την ευκαιρία.
Δημιουργείς την ευκαιρία.
Τα χρήματα δεν τα σκεφτόμαστε, ο νους μας είναι στη δουλειά.
Πρέπει να δουλέψουμε και να πετύχουμε τους στόχους μας!’, θα μας εξηγήσει με σαφήνεια.
Στη συζήτηση περί χρημάτων, ο Τάσος Αργυρός ανασύρει το παράδειγμα του καθηγητή του από το Stanford και επενδυτή της Aster Data, David Cheriton.
«Είναι στη λίστα του Forbes κάθε χρόνο, δε μιλάει ποτέ όμως για χρήματα, κάνει οικονομία, έχει το ίδιο αυτοκίνητο για δεκαετίες… Δεν έχει αλλάξει καθόλου τον τρόπο ζωής του. Και είναι θέμα κουλτούρας να μη δείχνεις τον πλούτο σου. Ο κόσμος εδώ εκτιμά τις ιδέες και τη δουλειά, όχι τα χρήματα.
Μπορώ να θυμηθώ ακόμη και αστεία παραδείγματα. Είχε για παράδειγμα ένα παλιό ποδήλατο και δεν το άλλαζε ώσπου μια μέρα του έφυγε η … σέλα (γέλια…).
Μόνο τότε προχώρησε στην αντικατάστασή του. Αργότερα φυσικά πήρε ένα πολύ καλό κι ακριβό ποδήλατο».
Ο Τάσος πάλι, οδηγεί το ίδιο αυτοκίνητο από τότε που ήταν φοιτητής στο Stanford.
«Είναι ένα παλιό Eclipse. Το συγκεκριμένο μοντέλο δεν υπάρχει στην Ελλάδα. Είναι μικρό και λίγο γρήγορο. Θα το αλλάξω όταν βρω χρόνο», αναφέρει.
«Η ζωή είναι σαν ποδήλατο με δέκα ταχύτητες. Οι περισσότεροι από μας έχουμε γρανάζια που δεν χρησιμοποιούμε ποτέ». Charles M. Schulz, 1922-2000, Αμερικανός σχεδιαστής κόμικς…
Στόχος της Aster Data σήμερα, είναι η είσοδός της στο Χρηματιστήριο.
«Αυτή τη στιγμή υπάρχει μια πολύ καλή φήμη για την εταιρεία μας.
Στόχος μας είναι να συνεχίσει να μεγαλώνει και να εισαχθεί στο Χρηματιστήριο.
Θέλουμε να φτάσει μια μέρα, οπότε όλες οι εταιρείες μεγάλου όγκου πληροφοριών θα χρησιμοποιούν το δικό μας λογισμικό».
•”29 ετών εκατομμυριούχος. Στη Silicon Valley η ζωή είναι μικρή”
Ο νεαρός επιχειρηματίας μιλά για την εγκατάστασή του στην Αμερική πριν από επτά χρόνια με τη φράση: “Ουδέν μονιμότερον του προσωρινού”.
Ζει στην περίφημη Cyber City της Αμερικής, το ισχυρότερο κέντρο των ΗΠΑ μετά την Νέα Υόρκη και την Washington.
Σύμφωνα με τελευταία έρευνα του 2009 στην περιοχή της Κοιλάδας αναπτύσσονται 386.000 «jobs» και επιχειρήσεις γύρω από τις τεχνολογίες.
Ο ίδιος περιγράφει τη Silicon Valley με γλαφυρό ύφος. «Φαντάσου μια τεράστια λωρίδα 30-40 χιλιομέτρων, η οποία είναι η διάμετρος του Σαν Χοσέ ».
Στην Αμερική συμβιώνει με την αρραβωνιαστικιά του, ενώ τήρησε ακράδαντα το ηθικό δόγμα της Ελληνίδας γιαγιάς «νύφη από τον τόπο σου».
Η μνηστή του Βικτώρια, εργάζεται στη Google, οπότε μοιράζονται αρκετά κοινά πέραν της προσωπικής τους σχέσης.
«Κάνει marketing για gmail και αναλαμβάνει το κομμάτι της καταναλωτικής φύσεως του προϊόντος. Έχει να κάνει με τον κοινωνικό χαρακτήρα της τεχνολογίας περισσότερο», μας εξηγεί ο Τάσος.
Πέρα από τον καθημερινό φόρτο εργασίας και των δύο η καθημερινότητά τους ακολουθεί πιστά ένα βασικό «εθιμοτυπικό»… γευματίζουν πάντοτε μαζί!
«Υπάρχουν «κομμάτια χρόνου», οπότε κλείνεις κινητά, iphone, υπολογιστή και βρίσκεσαι σε στιγμές ξεκούρασης. Σπανίζουν αυτές οι στιγμές, είναι όμως πολύτιμες», μας εξηγεί ο Τάσος.
Στην προσωπική του agenda εντάσσει στο μέγιστο δυνατό βαθμό εξόδους με φίλους, «όταν έχεις σκληρή δουλειά είναι ευχάριστο να ξεφεύγεις κάποιες ώρες. Δε βγαίνω καθημερινά, μέσα στην εβδομάδα όμως είναι σημαντικό να πραγματοποιείς κάποιες εξόδους».
Στις εξόδους του, ο ίδιος παρακολουθεί συχνά θέατρο και ζωγραφική, ενώ για φαγητό επιλέγει συνήθως κάποιο από τα εστιατόρια θαλασσινών στο Κέντρο του Σαν Φρανσίσκο.
Σε ώρες διαφορετικής χαλάρωσης πάλι, διαβάζει βιβλία. Προτιμά τα κλασικά βιβλία, που είναι τυπωμένα σε χαρτί κι αποφεύγει τις εκμοντερνισμένες ψηφιακές εκδόσεις.
Η λογοτεχνία όμως, δεν ταιριάζει στο γούστο του. Αντίθετα προτιμά τα επιχειρηματικά συγγράμματα. «Ταιριάζουν περισσότερο στην κουλτούρα της Σίλικον Βάλεϊ», τονίζει!Τελευταία περιπλανήθηκε στις σελίδες του «Long Tale», ενός βιβλίου που εξηγεί, ότι οι ανάγκες δεν επικεντρώνονται μονάχα στα προϊόντα…
•”Από το Δερβένι στην Κόστα Ρίκα και… αντιστρόφως”
Στην πορεία του προς την επιτυχία καμιά φορά γεύεται και τις απογοητεύσεις.
Τότε γεννώνται τα προσωπικά του ερωτηματικά.
«Χρειάζεται να κάνεις focus στον στόχο σου, να έχεις επιμονή και πίστη.
Η σκληρή δουλειά και η επικέντρωση είναι τα πλέον σημαντικά στοιχεία».
Η χαλάρωση έρχεται σε συνδυασμό με τα παραπάνω.
Σε κάθε ευκαιρία δραπετεύει προς πάσα κατεύθυνση!
Hawai, Κεντρική και Νότια Αμερική είναι ορισμένοι από τους συνήθεις ύποπτους προορισμούς.
Αγαπημένο του ηλιόλουστο «καταφύγιο» είναι η Κόστα Ρίκα.
Μοιάζει εύκολο να κατανοήσουμε το γιατί.
Κάτι το τροπικό κλίμα, κάτι οι θάλασσες, κάτι τα ζώα το σκηνικό φαντάζει εξιδανικευμένο.
Σχεδόν… Μαθημένος να κολυμπά στις ελληνικές θάλασσες, εκφράζει τα παράπονά του. «Δε μου αρέσει να βάζω στολή για να κολυμπάω στην θάλασσα! Εδώ, υπάρχουν πανέμορφες παραλίες, όμως δε μπορείς να κάνεις μπάνιο. Δεν είναι σαν τη θάλασσα που γνωρίζουμε στην Ελλάδα!».
Νοσταλγεί το Δερβένι Κορινθίας, το μέρος καταγωγής του πατέρα του.
Εκεί διατηρούν ένα οικογενειακό εξοχικό και εκεί ανήκουν δεκάδες καλοκαιρινές του αναμνήσεις.
•”-Χάρηκα για την γνωριμία κυρία Υπουργέ!”
Η επίσκεψη της Άννας Διαμαντοπούλου στην Αμερική και στην έδρα των κλάδων Νέας Οικονομίας χάρισε τα φώτα της εγχώριας δημοσιότητας στο πρόσωπο του 29χρονου επιχειρηματία.
Η Υπουργός Παιδείας θέλησε να λάβει μια γεύση «πολύτιμης τεχνογνωσίας», συναντήθηκε με τον πρύτανη του Πανεπιστημίου Stanford κ. John Etchemendy και με καθηγητές επιτυχημένων ερευνητικών ομάδων που δουλεύουν στον χώρο των νέων τεχνολογιών ενέργειας.
Παράλληλα, συνάντησε τους Έλληνες της Silicon Valley και αναφέρθηκε με ιδιαίτερους επαίνους στην επιχείρηση του Τάσου Αργυρού.
«Ήταν μια ευχάριστη εμπειρία! Δεν είχε ξανάρθει Έλληνας Υπουργός εδώ. Μου προξένησε φανερή εντύπωση το γεγονός ότι η κυρία Διαμαντοπούλου άκουγε πάρα πολύ τους συζητητές της. Μίλησε πολύ λίγο. Τα «προσόντα» αυτά σπανίζουν σε πολιτικούς και τα εκτίμησα ως θετικά».
Στη διάρκεια της συγκεκριμένης επίσκεψης, η Υπουργός επιχείρησε μια πρώτη αναφορά στις προθέσεις της Κυβέρνησης για τη δημιουργία ενός ελληνικού ερευνητικού χώρου και την ενίσχυση της νεανικής επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα.
Η κυρία Διαμαντοπούλου συγκεκριμένα ανέφερε πως «η Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας και το Ινστιτούτο Νεολαίας θα προχωρήσουν σε µία σειρά δράσεων για δημιουργία δικτυώσεων ελλήνων και ξένων επιστηµόνων και ερευνητών, για τη διευκόλυνση νέων ελλήνων επιστηµόνων στην αξιοποίηση, ακόµη και χρηµατοδότηση καινοτόµων ιδεών». Μια μικρή Silicon Valley, κοινώς…
Η Υπουργός δήλωσε μεταξύ άλλων: «Το πλέον εντυπωσιακό του πειράματος καινοτομίας στη Silicon Valley είναι ότι στην καρδιά κάθε προσπάθειας βρίσκονται οι συντελεστές του κάθε πανεπιστημίου, δηλαδή οι καθηγητές και οι φοιτητές.
Είναι δε τόσο πολλοί οι Έλληνες της Silicon Valley, που θεωρώ ότι δημιουργούν μία ισχυρή μάζα για να αλλάξουμε τα δεδομένα και στην ελληνική τριτοβάθμια εκπαίδευση».
Σε στάδιο προπαρασκευής, ο Τάσος Αργυρός εκτιμά πως το παράδειγμα της Σίλικον Βάλεϊ μπορεί να ασκήσει θετική επίδραση και να προσφέρει ιδέες για την καθιέρωση ενός στενού άξονα συνεργασίας μεταξύ Α.Ε.Ι., πανεπιστημιακών ερευνητικών κέντρων και αγοράς εργασίας, αλλά και για την παράλληλη διαμόρφωση ενός εύφορου νομικού περιβάλλοντος.
«Υπάρχουν αρκετές ιδέες για την γόνιμη προετοιμασία της Ελλάδας στο πεδίο της καινοτόμας επιχειρηματικότητας.
Αν κάποιος δει τα Πανεπιστήμια και προσπαθήσει να τα συνδέσει με την αγορά εργασίας ή αν επιχειρήσει να καταστρώσει το κατάλληλο νομικό περιβάλλον για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας».
•”Μια τεχνολογική Μέκκα στην Ελλάδα;”
Όντας στην τεχνολογική «Μέκκα» του πλανήτη ωστόσο, ο κύριος Αργυρός παραμένει ρεαλιστής και στηρίζει την τεχνοκρατική λογική στην επιχειρηματική ανάπτυξη.
Κάνει λόγο για τα νομικά προβλήματα, για τη μικρή επιφάνεια της αγοράς για την χαοτική γραφειοκρατία.
«Χρειάζονται δομικές αλλαγές για να υποστηριχθούν οι καλές αποφάσεις. Σίγουρα υπάρχουν πολλά που πρέπει να γίνουν, όμως πιστεύω ότι δεν φτάνει μόνο ένας υπουργός..
Εδώ (σ.σ. στη Σιλικον Βαλει) υπάρχουν άνθρωποι με τεχνογνωσία στην ανάπτυξη επιχειρήσεων, στις πωλήσεις.
Στην Ελλάδα είναι λίγο φαύλος κύκλος. Για να δημιουργηθούν εταιρείες δεν υπάρχουν έμπειρα στελέχη και πρέπει να προσελκύσεις ταλέντα απ’ έξω…
Στα υπουργεία θα έπρεπε να υπάρχουν τεχνοκράτες και να ξέρουν τι σημαίνει η λέξη.
Είναι εύκολο να τη λες, γιατί δεν κοστίζει τίποτε.
Χρειάζονται άνθρωποι που να το έχουν δει και ζήσει, να ξέρουν τι σημαίνει, τι χρειάζεται για να αναπτυχθεί και πώς μπορούν να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες».
Ο ίδιος λίγο αργότερα, καταλήγει: «Και η περίπτωση της Silicon Valley δε δημιουργήθηκε από τη μια μέρα στην άλλη. Πήρε χρόνια να αναπτυχθεί. Μονάχα το Ισραήλ διαθέτει κάτι αντίστοιχο με τη Silicon Valley παγκοσμίως.
Εδώ ο λόγος είναι η αυστηρά στενή σύνδεση του Stanford και του Berkley με την αγορά και οι άνθρωποι που γνωρίζουν την τεχνογνωσία. Αυτό είναι το κλειδί!
Επιπλέον φτιάχνεις ένα προϊόν και βρίσκεις άνθρωπο να πουλήσει τα προϊόντα ακόμη κι όταν βρίσκονται στο αρχικό τους στάδιο!», επιμένει ξανά και ξανά.
Στην Ελλάδα υπάρχει ένα καλό ανθρώπινο κεφάλαιο. Η μικροπολιτική κουλτούρα δημιουργεί την εγχώρια ανέχεια
Στις αντικειμενικές δυσκολίες ανέλιξης των επιχειρήσεων και εξόδου της οικονομίας από την ύφεση στην Ελλάδα σήμερα, ο Τάσος Αργυρός εντοπίζει τα εξής:
«Στην Ελλάδα υπάρχουν άνθρωποι με παιδεία και καλές ικανότητες.
Υπάρχει αυτό που θα ονομάζαμε ένα καλό ανθρώπινο κεφάλαιο.
Η νοοτροπία όμως είναι αρνητική.
Η φοροδιαφυγή, η μικροπολιτική κουλτούρα και πόσα άλλα δημιουργούν μια εγχώρια ανέχεια».
Οι Αμερικάνοι πάλι, μοιάζουν να χρησιμοποιούν το παράδειγμα της Ελλάδας ως περίπτωση προς… αποφυγή. «Η περίπτωση της ελληνικής κρίσης υιοθετείται υποδειγματικά. Υπάρχει η γενική παραδοχή «Δε θέλουμε να γίνουμε σαν την Ελλάδα».
Και εδώ στην Αμερική υπάρχει ένα μεγάλο δημοσιονομικό χρέος.
Υπάρχει όμως από πίσω μια ισχυρή οικονομία που εξαπλώνεται σε ολόκληρο τον κόσμο.
Και την Ιαπωνία συστήνουν επίσης ως παράδειγμα προς αποφυγήν, εξαιτίας των αριθμών του πληθωρισμού».
Θα μπορούσε η Ελλάδα να λειτουργήσει ως θέλγητρο σε μελλοντικούς επενδυτές, αλήθεια;
“Πιστεύω ότι ιδέες και επιχειρηματικές κινήσεις που γίνονται με εξωστρεφή προσανατολισμό (π.χ. Με στόχο την ευρωπαϊκή αγορά), με γνώση και σεβασμό στις ελληνικές ιδιαιτερότητες, μπορούν να μετατραπούν σε επιχειρηματικές επιτυχίες.
Το πρόβλημα με τους ξένους επενδυτές είναι ότι αναζητούν πάντα το χαμηλότερο κόστος.
Δεν καταλαβαίνουν τις δομικές ιδιαιτερότητες της Ελλάδας και είναι ιδιαίτερα ευαίσθητοι σε αλλαγές νομοθεσίας και πολιτικής.
Αν σε αυτά τα τρία ζητήματα βελτιωθούμε, πιστεύω πως θα δούμε μεγάλη διαφορά στις ξένες επενδύσεις, όπως έγινε σε Ιρλανδία, Κύπρο κ.ο.κ.”.
Ερωτηθείς αν θα επένδυε στην Ελλάδα, ο ίδιος απαντά:
“Ναι, αλλά υπό προϋποθέσεις! Η αλήθεια είναι πως το θεσμικό πλαίσιο δε διευκολύνει τις επενδύσεις από το εξωτερικό.
Επειδή όμως η χώρα μας έχει έναν τεράστιο φυσικό πλούτο κι ένα πολύ υψηλή ποιότητα ανθρώπων στον χώρο της τεχνολογίας, υπάρχουν πολλές επενδυτικές ευκαιρίες. Ναι υπό προϋποθέσεις, λοιπόν. Όπως θα έκανε κάθε λογικός επιχειρηματίας”.
Παρακολουθεί τα ελληνικά ειδησεογραφικά sites για την καθημερινή του ενημέρωση και φροντίζει να διατηρεί ανοιχτούς διαύλους επικοινωνίας με την πατρίδα.
«Δεν είμαι και κανέναν αιώνα στην Αμερική! Μόλις επτά χρόνια ζω εδώ. Οι φίλοι και η οικογένειά μου όμως είναι στην Ελλάδα».
Πέρα από την εγχώρια ειδησεογραφία ωστόσο, παρακολουθεί τις ευρύτερες εξελίξεις, οικονομικές και μη. Κύρια πηγή αποτελούν τα διεθνή πρακτορεία, όπως bbc.com κ.α. Ο ίδιος δε διστάζει να σχολιάσει και το παράδειγμα της Ιρλανδίας, το οποίο προσιδιάζει στην περίπτωση της Ελλάδας και του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου.
•Ένα προσωπικό δόγμα περί τόλμης
Ο αδερφός του σπουδάζει πληροφορική στο Πανεπιστήμιο και σκοπεύει μόλις αποφοιτήσει να ακολουθήσει τα χνάρια του «μεγάλου» αδερφού.
Οι γονείς του πάλι, υπήρξαν ανέκαθεν υποστηρικτικοί σε κάθε του προσπάθεια.
Οι μόνες σκιές στην σχέση τους έφτασαν μόλις αποφάσισε να διακόψει στη μέση το διδακτορικό του. «Μονάχα μόλις ξεκίνησαν οι πρώτες συνεργασίες της Aster Data πείστηκαν πως είχα δίκιο σε όσα έλεγα ως τότε…».
Δηλώνει ενθουσιώδης και χαιρετίζει την τόλμη και το ρίσκο σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της ζωής του.
Δε διστάζει μάλιστα, να μας αναπτύξει το προσωπικό του δόγμα:
«Όταν ξεκινούσα πολλοί άνθρωποι μου έλεγαν πόσο δύσκολο εγχείρημα πάω να ξεκινήσω.
Είναι όμως οι ίδιοι άνθρωποι, οι οποίοι θα αγνοήσουν τις ευκαιρίες που υπάρχουν μπροστά τους.
Οι προφανείς ευκαιρίες δεν υπάρχουν, αν ήταν προφανείς δε θα τις αξιοποιούσαν μονάχα λίγοι.
Οι ευκαιρίες όμως υπάρχουν.
Δεν τις τολμά ο κόσμος, εκεί έγκειται η όλη ιστορία.
Σε κάθε start up υπάρχουν οι καλές και οι κακές στιγμές.
Αν αυτό που επιχειρούσαμε ήταν εύκολο θα το είχε πράξει περισσότερος κόσμος.
Και στην Ελλάδα υπάρχουν ευκαιρίες, υπάρχουν όμως και πολλές περισσότερες δυσκολίες!
Στην Αθήνα όμως το προϊόν μου δε θα κατάφερνε να συγκεντρώσει 55 εκατομμύρια δολάρια σε επενδύσεις.
Για την Ελλάδα το συγκεκριμένο ποσό είναι υπέρογκο, για εδώ είναι ένα φυσιολογικό ποσό.
Το προϊόν που ετοιμάζουμε είναι φοβερά ακριβό, χρειάζεται χρόνια ανάπτυξης και πολλές επενδύσεις».
Σαν προσωπικότητα δηλώνει πως σπανίως αγχώνεται, πραγματοποιεί όμως πολλά παράλληλα πράγματα σε μικρούς χρόνους.
Εξομολογείται μάλιστα, πως αν επιχειρούσε να συνοψίσει τον χαρακτήρα του σε σύντομες προτάσεις, θα ανέφερε τα εξής:
«Είμαι αισιόδοξος εκ φύσεως.
Μ΄αρέσει να παίρνω ρίσκα, να δουλεύω σκληρά και να διασκεδάζω.
Βαριέμαι εύκολα.
Αυτό το τελευταίο περί βαρεμάρας, άλλοτε είναι ένα προτέρημα κι άλλοτε μειονέκτημα.
Με ωθεί να εξελίσσω τα πράγματα και να βρίσκομαι συνέχεια σε διαφορετικές καταστάσεις».
•”American pie, American dream”
Tελικά, η πίτα της Αμερικής διαθέτει αρκετά κομμάτια, προκειμένου να τροφοδοτήσει επαρκώς τις προσωπικές φιλοδοξίες των εκεί εκκολαπτόμενων επιχειρηματιών; Ρωτήσαμε τον Τάσο Αργυρό αν το American Dream ζει -στο μεταίχμιο του 2011.
«Υπάρχει το αμερικάνικο όνειρο. Το έχω βιώσει στο έπακρον. Με την έννοια ότι στην Αμερική, εφόσον έχεις ικανότητες μπορείς να ανελιχθείς πολύ γρήγορα. Δεν είναι ανάγκη να είσαι πλούσιος και να έχεις λεφτά για να τα καταφέρεις. Μπορείς να κερδίσεις λεφτά!».
Ακολουθεί τις νόρμες του επιχειρηματικού κόσμου στο Σαν Φρανσίσκο.
Ντύνεται casual, με πουκάμισα και παντελόνια, ενώ αποφεύγει τα κοστούμια και τις γραβάτες.
«Δεν υπάρχει ενδυματολογικός κώδικας με κοστούμια, παρά μόνο σε μεγάλες εταιρείες κι εκεί όμως σπανίζει».
Όταν ήταν πιτσιρίκι πάλι, ήθελε να φορά στολή και να γίνει «αστυνομικός»!
«Πέρασα από διάφορα στάδια. Όταν μεγάλωνα ήθελα να γίνω φυσικός. Με ενδιέφερε ιδιαίτερα η πυρηνική φυσική. Μέχρι και το προτελευταίο έτος στο Πανεπιστήμιο επεξεργαζόμουν την ιδέα να αλλάξω σπουδές και να ακολουθήσω την πυρηνική φυσική. Μου άρεσε ιδιαίτερα το αντικείμενο».
Ελλείψει χρόνου ωστόσο, σήμερα δεν προλαβαίνει να μελετά βιβλία, ούτε να παρακολουθεί τις εξελίξεις στο κομμάτι της πυρηνικής φυσικής».
•”Μπήκαμε στα γραφεία της Aster Data”
Ο τίτλος του στην Αster Data είναι Chief Technology Officer and Co Founder, ενώ οι στενοί του συνεργάτες είναι ο Quentin Gallivan, Chief Executive Officer and President, o Μayak Bawa Chief Customer Officer and Co Founder, o John Calonico, Chief Financial Officer κ.α.
Tα γραφεία της εταιρείας βρίσκονται κοντά στο αεροδρόμιο του Σαν Φρανσίσκο.
Όταν ζητήσαμε από τον Τάσο Αργυρό να μας περιγράψει τους χώρους, πραγματοποιήσαμε ουσιαστικά μια νοερή ξενάγηση.
“Κάποιοι από τους τοίχους είναι ζωγραφισμένοι με χρώματα από τους μηχανικούς της εταιρείας.
Σε κάθε χώρο πάλι, υπάρχει μια διαφορετική θεματική.
Υπάρχουν meeting rooms για κάθε περίσταση.
Ένα διαθέτει διακόσμηση bar, άλλο ένα είναι lounge, έχουμε ένα δωμάτιο Tetris.
Έχουμε βάλει στόχους στους τοίχους να παίζουμε με βεντούζες κ.λπ.
Όλα αυτά εντάσσονται στη λογική να χαλαρώνουμε εν ώρα εργασίας”, μας εξηγεί ο κ. Αργυρός.
Το κλίμα μεταξύ αφεντικών και εργαζόμενων διαπνέεται εξολοκλήρου από τη δυτική νοοτροπία.
«Όλοι είναι αφοσιωμένοι στη δουλειά τους.
Όλοι έχουν κίνητρα να προσπαθήσουν για την επίτευξη του σκοπού μας.
Δε χρειάζεται να είμαστε σκληροί ή να φωνάξουμε, καθόμαστε όλοι μαζί κάτω και συζητάμε».
•”Ένα παιδί σαν όλα τ’ άλλα…”
Ανάμεσα στα αγαπημένα του quotes, ξεχωρίζει η φράση του William Gibson: “To μέλλον έχει ήδη φτάσει, απλά δεν έχει ακόμη διανεμηθεί”.
Το μότο της Aster Data άλλωστε, είναι “περισσότερη πληροφορία, μεγαλύτερη προσδοκία”.
Παράλληλα με τον επιχειρηματικό του εαυτό, ο Τάσος δε διαφέρει από πολλούς συνομήλικούς του. Παρακολουθεί συναυλίες των Μassive Attack και δημοσιεύει τις φωτογραφίες στην προσωπική του σελίδα στον ιστοχώρο κοινωνικής δικτύωσης.
Του αρέσει η φόρμουλα 1 και τονίζει την νίκη του Sebastien Vettel του νέου πρωταθλητή του αγωνίσματος, δεδομένου πως πρόκειται για τον νεώτερο Πρωταθλητή οδηγό στην ιστορία.
Στη διάρκεια της παραμονής του στο Σαν Φρανσίσκο, ο Τάσος Αργυρός έγινε οπαδός της ομάδας των SF Giants, τουτ’ έστιν της ομάδας baseball της πόλης.
Η ομάδα του κέρδισε τον περασμένο Νοέμβρη το Πρωτάθλημα και αναδείχθηκε σε World Series Champion, έναντι των Τexas Rangers. Ο Τάσος πανηγύρισε και γι’ αυτό.
•”Ευχής λόγια… «Να βγει κάτι καλό από την κρίση» ”
“Ένας νέος επιχειρηματίας στο ξεκίνημά του σκέφτεται με ρομαντισμό και πάθος”, θα μας πει ο 29χρονος Τάσος Αργυρός.
Λίγο προτού κλείσουμε το ακουστικό, του ζητάμε να επιλέξει εκείνος τα τελευταία του λόγια στη συνέντευξη.
Ο ευγενής επιχειρηματίας μας παραπέμπει άμεσα στην οικονομική δυσπραγία της Ελλάδας.
«Εύχομαι πολλά χρόνια μετά να κοιτάζουμε πίσω μας και να συνειδητοποιούμε πως πράγματι κάτι καλό βγήκε από αυτή την κρίση.
Η μεγάλη ανεργία, ίσως οδηγήσει σε άνοδο της επιχειρηματικότητας.
Ελπίζω και εύχομαι να τονωθεί η επιχειρηματικότητα και να αλλάξουν γρήγορα τα πράγματα προς… το καλύτερο!».