Capital Link: Οι εναλλακτικές μορφές χρηματοδότησης προσφέρουν ευελιξία και καινοτόμες λύσεις στην Ελληνική Ναυτιλία

Ανακοινώσεις από το 15ο Ετήσιο Capital Link Greek Shipping Forum, που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα στις 7 Φεβρουαρίου 2025. Η εκδήλωση, σε συνεργασία με το New York Stock Exchange, το Nasdaq και την DNV, συγκέντρωσε ηγετικές προσωπικότητες της παγκόσμιας ναυτιλίας, χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς και επενδυτές. Οι συζητήσεις επικεντρώθηκαν σε θέματα όπως η απανθρακοποίηση, οι γεωπολιτικές προκλήσεις, η χρηματοδότηση και η τεχνολογική πρόοδος. Στο επίσημο γεύμα απονεμήθηκε το βραβείο “2025 Capital Link Greek Shipping Leadership Award” στον κ. Θανάση Μαρτίνο για τη συνεισφορά του στην ελληνική και παγκόσμια ναυτιλία. Το συνέδριο προσέφερε μια πλατφόρμα για την ανταλλαγή απόψεων και την προώθηση της συνεργασίας στον κλάδο. Επιπλέον, έγινε αναφορά στις δραστηριότητες και την ταυτότητα της Capital Link, μιας εταιρείας επενδυτικών σχέσεων και επικοινωνίας.

 
Ποιο ήταν το επίκεντρο του 15ου Ετήσιου Capital Link Greek Shipping Forum και ποιοι ήταν οι κύριοι συμμετέχοντες;

Το 15ο Ετήσιο Capital Link Greek Shipping Forum στην Αθήνα επικεντρώθηκε στις προκλήσεις και τις ευκαιρίες της ναυτιλίας σε ένα μεταβαλλόμενο κόσμο, με ιδιαίτερη έμφαση στην απανθρακοποίηση, τις γεωπολιτικές αβεβαιότητες, την τεχνολογική πρόοδο και τη χρηματοδότηση. Συγκέντρωσε περισσότερα από 1.000 άτομα, συμπεριλαμβανομένων εκπροσώπων του IMO, των τεσσάρων μεγάλων ναυτιλιακών οργανώσεων (BIMCO, INTERCARGO, INTERTANKO, ICS), ανώτερων στελεχών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, επικεφαλής νηογνωμόνων, υψηλόβαθμων στελεχών χρηματοπιστωτικών οργανισμών και κορυφαίων επενδυτών.

Ποιο ήταν το κύριο θέμα συζήτησης σχετικά με την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας;

Το κύριο θέμα συζήτησης ήταν η ανάγκη για επιτάχυνση της απανθρακοποίησης της ναυτιλίας, λαμβάνοντας υπόψη την ενεργειακή αποδοτικότητα, την εγκατάλειψη παλαιών καυσίμων και τη χρήση νέων, πιο φιλικών προς το περιβάλλον καυσίμων. Υπήρξε έμφαση στην ανάγκη για μια παγκόσμια και συντονισμένη προσέγγιση μέσω του IMO, αποφεύγοντας τις τοπικές ρυθμίσεις που θα μπορούσαν να στρεβλώσουν την αγορά. Τονίστηκε η σημασία της τεχνολογίας, των επενδύσεων σε εναλλακτικά καύσιμα και της συνεργασίας μεταξύ των διαφόρων εμπλεκομένων (παραγωγοί καυσίμων, κινητήρων, λιμάνια). Αναγνωρίστηκε επίσης ότι το κόστος της μετάβασης θα είναι σημαντικό και θα απαιτήσει ένα μείγμα δημόσιων και ιδιωτικών κεφαλαίων.

Πώς επηρεάζουν οι γεωπολιτικές εξελίξεις τη ναυτιλία και τι μέτρα λαμβάνονται για την αντιμετώπιση των προκλήσεων;

Οι γεωπολιτικές εξελίξεις, όπως οι επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα και η πιθανή επιστροφή στον προστατευτισμό υπό μια νέα κυβέρνηση στις ΗΠΑ, δημιουργούν αβεβαιότητες και διαταράσσουν το παγκόσμιο εμπόριο. Οι εταιρείες αναγκάζονται να επανασχεδιάσουν τις εμπορικές διαδρομές, να αντιμετωπίσουν αυξημένο κόστος και να επικεντρωθούν στην ανθεκτικότητα και την προσαρμοστικότητα. Λαμβάνονται μέτρα όπως η ενίσχυση της δέουσας επιμέλειας για την αποφυγή κυρώσεων και η προσπάθεια για την αντιμετώπιση του “σκιώδους στόλου”.

Ποιος είναι ο ρόλος της τεχνολογίας και της καινοτομίας στη ναυτιλία και πώς επηρεάζει την απανθρακοποίηση;

Η τεχνολογία και η καινοτομία θεωρούνται κρίσιμες για τη μείωση των εκπομπών και τη βελτίωση της αποδοτικότητας. Συζητήθηκαν η χρήση νέων τεχνολογιών, η ηλεκτροκίνηση, τα πλοία διπλού καυσίμου, η τεχνητή νοημοσύνη για τη βελτιστοποίηση των δρομολογίων και η αναβάθμιση των υφιστάμενων πλοίων. Τονίστηκε ότι η τεχνολογία μπορεί να αποτελέσει σημείο συνάντησης διαφορετικών κοσμοθεωριών σχετικά με την ενέργεια.

Πώς έχει αλλάξει το τοπίο της χρηματοδότησης της ναυτιλίας και ποιος είναι ο ρόλος των εναλλακτικών μορφών χρηματοδότησης;

Το τοπίο της χρηματοδότησης της ναυτιλίας έχει αλλάξει, με τις παραδοσιακές τράπεζες να αντιμετωπίζουν ρυθμιστικές και κεφαλαιακές πιέσεις. Αυτό έχει οδηγήσει στην αύξηση του ρόλου των εναλλακτικών μορφών χρηματοδότησης, όπως τα επενδυτικά κεφάλαια, τα leasing houses και οι επενδυτικές τράπεζες. Οι εναλλακτικές μορφές χρηματοδότησης προσφέρουν ευελιξία και καινοτόμες λύσεις, δημιουργώντας νέες ευκαιρίες για τους πλοιοκτήτες. Οι ελληνικές τράπεζες έχουν επιστρέψει δυναμικά στον χώρο, αλλά ένα σημαντικό μέρος της αγοράς εξακολουθεί να μην έχει πρόσβαση σε αυτές.

Ποια είναι η σημασία των ναυτικών και ποιες προκλήσεις αντιμετωπίζουν;

Οι ναυτικοί θεωρούνται οι στυλοβάτες του διεθνούς εμπορίου και της ναυτιλίας. Αντιμετωπίζουν προκλήσεις όπως απαιτητικές συνθήκες εργασίας, η πίεση προσαρμογής σε νέες τεχνολογίες και καύσιμα, γραφειοκρατικά βάρη, πειρατεία, απειλές ασφαλείας και άδικη μεταχείριση. Υπάρχει αυξανόμενη ανησυχία για τα περιστατικά εγκατάλειψης και την ποινικοποίηση των ναυτικών. Η διασφάλιση της ευημερίας τους είναι ζωτικής σημασίας για την ασφαλή και αποδοτική λειτουργία των πλοίων.

Τι είναι ο “σκιώδης στόλος” και γιατί αποτελεί ανησυχία;

Ο “σκιώδης στόλος” αποτελείται από πλοία σε κακή κατάσταση που δεν υπόκεινται σε ελέγχους και χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά πετρελαίου, συχνά παραβιάζοντας τις κυρώσεις. Αποτελεί ανησυχία επειδή υπονομεύει την ασφάλεια όλων, αυξάνει τον κίνδυνο περιβαλλοντικής καταστροφής και παραβιάζει τους κανονισμούς. Οι κυβερνήσεις και οι ρυθμιστικές αρχές λαμβάνουν μέτρα για την αντιμετώπιση του φαινομένου, συμπεριλαμβανομένων των κυρώσεων κατά των νηολογίων σημαίας.

Ποιος ήταν ο κ. Θανάσης Μαρτίνος και γιατί τιμήθηκε με το “2025 Capital Link Greek Shipping Leadership Award”;

Ο κ. Θανάσης Μαρτίνος, Managing Director – Eastern Mediterranean Maritime Limited, τιμήθηκε με το “2025 Capital Link Greek Shipping Leadership Award” για την εξαιρετική του συμβολή στην Ελληνική και την παγκόσμια ναυτιλία. Αναγνωρίστηκε όχι μόνο ως επιτυχημένος επιχειρηματίας, αλλά και ως προσωπικότητα που έχει διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη της ελληνικής ναυτιλίας και για την πολύπλευρη υποστήριξη και τις φιλανθρωπικές δραστηριότητές του στην Ελλάδα.

 
Ποιες είναι οι σημαντικότερες προκλήσεις και ευκαιρίες για την παγκόσμια ναυτιλία το 2025;

Το 15ο Ετήσιο Capital Link Greek Shipping Forum στην Αθήνα στις 7 Φεβρουαρίου 2025 συγκέντρωσε πάνω από 1.000 άτομα και την ηγεσία της παγκόσμιας ναυτιλίας για να συζητήσουν τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες του κλάδου. Σύμφωνα με το συνέδριο Capital Link, οι προκλήσεις και οι ευκαιρίες για την παγκόσμια ναυτιλία το 2025 περιλαμβάνουν τις γεωπολιτικές εντάσεις, τις διαταραχές στις αλυσίδες εφοδιασμού, το αυξημένο κόστος μεταφοράς, την απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα και την αυξανόμενη πολυπλοκότητα του παγκόσμιου εμπορίου. Οι προκλήσεις και οι ευκαιρίες που αναδείχθηκαν στο συνέδριο περιλαμβάνουν:

  • Γεωπολιτική αβεβαιότητα και κανονιστικές προκλήσεις Η ναυτιλία συνεχίζει να ξεπερνά τις κρίσεις, αντιμετωπίζοντας παράλληλα την κλιματική αλλαγή και την απανθρακοποίηση. Η κυβέρνηση των ΗΠΑ και η τεχνητή νοημοσύνη αναμένεται να έχουν αντίκτυπο στη ναυτιλία. Η γεωπολιτική αβεβαιότητα αναφέρεται στη δημιουργία νέων εμπορικών διαδρομών, στις επιθέσεις των Χούτι που οδηγούν σε εναλλακτικές διαδρομές και στην επιστροφή στον προστατευτισμό.
  • Προσαρμογή στις αλλαγές από το 2022 και μετά Η συμμόρφωση μετριάζει τον κίνδυνο μέσω της ανταλλαγής βέλτιστων πρακτικών δέουσας επιμέλειας και της ανάπτυξης προτύπων. Ένας κίνδυνος είναι η απώλεια φήμης, καθώς ορισμένα κράτη μέλη του IMO κατηγορούνται για συνεργασία με τον «σκιώδη» στόλο.
  • Ενεργειακή μετάβαση και καύσιμα Οι εταιρείες έχουν επενδύσει σε νέες τεχνολογίες, δημιουργώντας στρατηγικές εταιρικές σχέσεις και συμμαχίες, παρακολουθώντας παράλληλα τα γεωπολιτικά γεγονότα για την καλύτερη δυνατή απόδοση. Η βιομηχανία δεν είναι έτοιμη να επενδύσει σε τεχνολογίες και καύσιμα που δεν έχουν ωριμάσει ή δεν είναι επαρκώς διαθέσιμα, ενώ παράλληλα διατηρεί τον γερασμένο στόλο και τον προσαρμόζει. Η απανθρακοποίηση βασίζεται στην ενεργειακή απόδοση, την εγκατάλειψη παλαιών καυσίμων και τη χρήση νέων.
  • Πολυπλοκότητα του παγκόσμιου εμπορίου Το παγκόσμιο εμπόριο γίνεται πιο πολύπλοκο, αλλά υπάρχουν τεράστιες ευκαιρίες προς αξιοποίηση, επειδή ο όγκος προς μεταφορά αυξάνεται συνεχώς. Η ζήτηση θα συνεχίσει να αυξάνεται σταθερά, αλλά θα πρέπει να αντιμετωπιστούν γεωπολιτικά ζητήματα όπως η Διώρυγα του Παναμά.
  • Κανονισμοί και περιβαλλοντική συμμόρφωση Οι κανονισμοί και οι περιβαλλοντικοί στόχοι δημιουργούν προκλήσεις και απαιτούν προσαρμογή. Πολλοί παραπονιούνται για τους κανονισμούς και τον τρόπο με τον οποίο έχουν αλλάξει τον τρόπο συναλλαγής με εταίρους και ναυλωτές. Απαιτείται ένας πιο στρατηγικός και ολοκληρωμένος διάλογος σε σχέση με το παρελθόν.
  • Πράσινη μετάβαση στις λιμενικές εγκαταστάσεις Η πράσινη μετάβαση στις λιμενικές εγκαταστάσεις, με την παροχή ρεύματος από την ξηρά και την αξιοποίηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, δημιουργεί νέες δυνατότητες και ευκαιρίες.
  • Τεχνολογική καινοτομία και ψηφιοποίηση Η τεχνητή νοημοσύνη και η προηγμένη ανάλυση δεδομένων ανοίγουν δρόμους για εξυπνότερες διαδρομές και καλύτερη παρακολούθηση φορτίων. Οι συνεργασίες με τεχνολογικές εταιρείες, ερευνητικά ιδρύματα και παρόχους ενέργειας θα προωθήσουν την καινοτομία.
  • Ευκαιρίες για υπεράκτια αιολικά πάρκα Υπάρχουν ευκαιρίες στη μεταφορά υλικών, προσωπικού και εξοπλισμού για υπεράκτια αιολικά πάρκα.
  • Αναβάθμιση των στόλων με πράσινες τεχνολογίες Η αναβάθμιση των στόλων με πράσινες τεχνολογίες για τη ναυτιλία μηδενικών εκπομπών αερίων δημιουργεί ευκαιρίες.

Στο συνέδριο τονίστηκε η ανάγκη για ένα μακροπρόθεσμο ρυθμιστικό πλαίσιο που θα επιτρέψει τις σωστές επενδύσεις, καθώς και η σημασία της φροντίδας της Γης. Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει δημιουργήσει χρηματοδοτικές ευκαιρίες και το βιβλίο παραγγελιών βρίσκεται σε φάση άνθησης. Οι επενδύσεις θα αυξηθούν μόλις επιτευχθεί η οικονομική βιωσιμότητα ως μέρος του συνολικού κόστους του περιουσιακού στοιχείου.

Σχετικά Άρθρα