
Ο οραματιστής δημιουργός μιας φωτισμένης εποχής
«Ο Έλληνας είναι γεννημένος με ταλέντο»
Από Π.Τσακιρίδη
« Βάλτε τα laptop και τα MBA στο πορτ μπαγκαζ και ξεκινήστε για το κοντινότερο αγρόκτημα. Μπορεί κανείς να επιτύχει φτάνει να είναι δημιουργικός»
Στο βήμα είναι ο Δρ. Πάνος Κανέλλης, Πρόεδρος της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής.
Η διοργάνωση πραγματοποιείται από το TEDx Academy, την ελληνική εκδοχή του διεθνούς θεσμού TED (Technology, Entertainment, Design) για τη διάδοση νέων ιδεών.
Διακεκριμένοι οραματιστές, δημιουργοί και πρωτοπόροι, ανάμεσά τους και ο Πρόεδρος της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής, Δρ. Πάνος Κανέλλης, παρουσίασαν τις ιδέες τους γύρω από το θέμα της εκδήλωσης «Ένα βήμα μπροστά» μιλώντας για τις πρακτικές του παρελθόντος που οδήγησαν στην πρόκληση του σήμερα αλλά και για την επόμενη μέρα της εξόδου της Ελλάδας από την κρίση.
Οι 400 συμμετέχοντες που κατέκλυσαν το αμφιθέατρο του Μουσείου αλλά και τα περίπου 4.000 άτομα που παρακολούθησαν διαδικτυακά τις ομιλίες, είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν τον Δρ. Κανέλλη στην παρουσίαση του οράματος της Σχολής, με αναφορές στην προώθηση της βιωσιμότητας, την προστασία του περιβάλλοντος αλλά και στην καινοτόμο, βιωματική, «πράσινη» προσχολική αγωγή που προσφέρει η Αμερικανική Γεωργική Σχολή.
Ο ίδιος μίλησε για τις δυσκολίες στον αγροτικό τομέα και παρουσίασε παραδείγματα γεωργών που χρησιμοποίησαν τις νέες τεχνολογίες, τις γνώσεις και τις καινοτόμες ιδέες τους προκειμένου να δημιουργήσουν ανταγωνιστικές και κερδοφόρες δομές με γνώμονα το σεβασμό στο περιβάλλον.
Επίσης, ο Δρ. Κανέλλης αναφέρθηκε στη σημασία της εκπαίδευσης ως προς την πρόοδο του αγροτικού τομέα και σημείωσε ότι τα τελευταία χρόνια υπάρχει σημαντική αύξηση των μαθημάτων και των ειδικοτήτων που προσφέρουν οι σχολές ανώτερης εκπαίδευσης στον τομέα της βιώσιμης γεωργίας.
Τέλος, ο Πρόεδρος της Σχολής, προέτρεψε τους συμμετέχοντες να δουν τη σημερινή κρίση ως ευκαιρία για να επιστρέψουν στη γη και να ενισχύσουν τη σύγχρονη ελληνική γεωργία, τονίζοντας πως «δεν πρέπει κάποιος να είναι παραδοσιακά αγρότης για να ωφεληθεί από τις ευκαιρίες που πηγάζουν από τη φύση και τη γη».
•”Με εξαιρετικές ηγετικές ικανότητες”
Η συνάντησή μου με τον Δρ Κανέλλη είχε προσδιορισθεί αργά το απόγευμα, έπειτα από μία δύσκολη ημέρα με πολύωρες συναντήσεις του.
Απέναντί μου ένας manager –ηγέτης, ακούραστος εργάτης, αναζητητής νέων προκλήσεων, επικεφαλής μίας σχολής ορόσημο, μίας multiplex σχολής-θρύλου στα ελληνικά χρονικά.
Πρεσβευτής μίας ιδέας με ρίζες ενός αιώνα, ξεκινάει αμέσως την συζήτησή μας, παθιασμένος με την διάδοση του οράματος, της ομαδικής δουλειάς, της θέλησης για ένα βιώσιμο και υγιές αύριο των σπουδαστών.
Το σχεδιάζει με πείσμα.
Το επηρεάζει με ένα δυναμικό σύνολο παρεμβάσεων και εκπαιδευτικών τομών.
Ηγέτης επιρροής, το καθορίζει με ένα δομημένο πρότυπο υψηλής προστιθέμενης αξίας.
Άμεσος, ευθύς, αναλυτικός, διεισδυτικός, ενδιαφέρεται για κάθε τι που μπορεί να προσθέσει αξία.
Αναφέρεται στα πρώτα δύσκολα χρόνια των γονιών του με ρίζες από την Μικρά Ασία, τον σκληρό αγώνα που κατέβαλαν για τις σπουδές του, και την μάνα-γη, την Θεσσαλονίκη του, που τον γέννησε και τον ανέδειξε.
Ο Δρ. Κανέλλης αποφοίτησε από το Κολέγιο Ανατόλια και συνέχισε στην Αμερική, στο University of Dallas ( Irving, Texas USA, Bachelor of Science in Chemistry ),εν συνεχεία στο University of Houston (Houston, Texas USA, Ph.D. in Bio-Organic Chemistry ) όπου και ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές του πάνω στον τομέα της Βιο-Οργανικής Χημείας.
Μετά από πολλά χρόνια διδασκαλίας και έρευνας στο συγκεκριμένο τομέα σε Αμερικανικά Πανεπιστήμια, ο Δρ. Κανέλλης επέστρεψε στην Ελλάδα, όπου και κατέλαβε διοικητικές θέσεις υψηλής ευθύνης στον ιδιωτικό επιχειρησιακό τομέα αλλά και στην ιδιωτική εκπαίδευση πριν εκλεγεί Πρόεδρος της Α.Γ.Σχολής.
Τον ακολουθεί χρόνια η ελληνοαμερικανίδα σύζυγός του Εύα, η ίδια σύμβουλος σπουδών στο Κολλέγιο Ανατόλια και πολύτιμος συμπαραστάτης στη ζωή του, με την κόρη του Αλεξάνδρα να μένει στην Φλόριδα των ΗΠΑ όπου σήμερα διδάσκει Μαθησιακές Δυσκολίες ως καθηγήτρια στο Saint Leo’s University.
Τα τρία εγγόνια του Δρ.Κανέλλη η Εύα, ο Παναγιώτης και ο Τηλέμαχος, του λείπουν αρκετά, και περιμένει με ανυπομονησία τις καλοκαιρινές συναντήσεις τους.
Με εξαιρετικές ηγετικές ικανότητες, συνεχίζει να οικοδομεί πάνω στις μοναδικές και θεμελιώδεις αξίες της Σχολής και να προάγει την αποστολή της που δεν είναι άλλη από τη δημιουργία μελλοντικών στελεχών στον τομέα της σύγχρονης γεωργίας, της βιομηχανίας τροφίμων και των επιστημών ζωής.
Πριν την Αμερικανική Γεωργική Σχολή και για δώδεκα χρόνια ο Δρ. Κανέλλης κατείχε τη θέση του Εκτελεστικού Αντιπροέδρου και Διευθυντή Διοικητικών και Οικονομικών Υπηρεσιών στο Κολέγιο Ανατόλια, ένα Αμερικανικό μη κερδοσκοπικό εκπαιδευτικό ίδρυμα της Θεσσαλονίκης, όπου λειτουργεί ένα Κολέγιο Επιχειρηματικών και Ελευθέρων Σπουδών τετραετούς φοίτησης και πρόγραμμα ΜΒΑ, Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο καθώς και ένα πρόγραμμα Διεθνών Σπουδών (International Baccalaureate).
Επιπλέον, ήταν Κοσμήτορας στο τμήμα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης του Ανατόλια, στο Αμερικανικό Κολέγιο Θεσσαλονίκης (ACT).
•”Άνοιγμα στην τοπική κοινωνία”
Σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον και προσανατολισμένος στην ανακάλυψη ευκαιριών που κρύβει η οικονομική κρίση, ο Δρ. Κανέλλης με την πολύτιμη εμπειρία του στον τομέα της διοίκησης επιχειρήσεων και σε συνδυασμό με το επιχειρηματικό του πνεύμα, έχει διευρύνει τον χώρο της Σχολής.
Καταργώντας στερεότυπα και εκσυγχρονίζοντας αντιλήψεις, κατέστη τροφοδότης νέων ιδεών και πρακτικών με ευρεία αποδοχή.
Άνοιξε την σχολή, η οποία ως πρόσφατα δέχονταν μαθητές μόνο από την επαρχία, και στην τοπική κοινωνία της Θεσσαλονίκης στην οποία παρέχεται πλέον η δυνατότητα εγγραφής, παρακολούθησης και βιωματικής γεωργικής ενασχόλησης των παιδιών του Λυκείου. H ενέργεια αυτή έτυχε θερμής επιβράβευσης με επακόλουθο την μετακίνηση μαθητών από άλλα ιδιωτικά και δημόσια σχολεία.
Οι αιτήσεις μαθητών είναι τρεις φορές περισσότερες από τις προσφερόμενες θέσεις που υπάρχουν πλέον, ως αποτέλεσμα της εξωστρέφειας , της αναγνωρισιμότητας αλλά και της συνειδητοποίησης ότι η γεωργία, η γεωπονία όπως και γενικότερα οι επιστήμες ζωής και περιβάλλοντος, παρέχει εναλλακτικές λύσεις απασχόλησης εκτός των μεγάλων αστικών κέντρων.
Σημαντικό στοιχείο είναι επίσης οι βαθμολογικές επιδόσεις των μαθητών που προέρχονται από τα Γυμνάσια, και αφορούν τις δύο κατευθύνσεις του Λυκείου, που αποκαλύπτει την εκπαιδευτική ωριμότητα και διείσδυση του ανθρωποκεντρικού περιβάλλοντος .
« Αναδεικνύονται και αποκαλύπτονται καταπληκτικά μυαλά » μου εξηγεί ο Δρ.Κανέλλης.
•”Ο θεσμικός εμπλουτισμός πέντε σημείων”
Δύο στοιχεία που τον διακρίνουν ως επιστήμονα, εκπαιδευτικό και διοικητικό στέλεχος είναι η διαρκής αναζήτηση προκλήσεων και η δημιουργική ένταξη μακροπρόθεσμων ενεργειών με συνέργειες πολλαπλασιαστικής λειτουργίας.
Καλλιεργεί ένα δυναμικό φυτώριο ηγετών της γεωργικής επιχειρηματικότητας, σε συνδυασμό με ένα οραματικό εκπαιδευτικό standard, πολυεπίπεδων σπουδών, που περικλείει ένα status αειφόρου νοοτροπίας, με αποτέλεσμα την απογείωση εγγραφών και εκδηλώσεων της Σχολής.
Τα πέντε σημεία εμπλουτισμού περιλαμβάνουν:
Nέες κατευθύνσεις
Ο εμπλουτισμός των κατευθύνσεων, που έχει υλοποιηθεί επίσης από το 2011, είναι με δύο εξειδικεύσεις, που αφορούν τον τομέα της γαλακτοκομίας και της τυροκομίας, με ιδιαίτερη απήχηση από τους μαθητές.
Εργαστηριακή θωράκιση
Η διδασκαλία της σύγχρονης γεωπονίας είναι κάτι που έχει ενταχθεί ως δομικό συστατικό εκπαιδευτικό στοιχείο, με ωφέλεια μια πολύπλευρη θωράκιση γνώσης που έχει παραχθεί και εργαστηριακά, και καθιστά πιο ανταγωνίσιμους τους αποφοίτους της Σχολής. «Ο σύγχρονος αγρότης χρειάζεται να γνωρίζει και βιολογία και χημεία», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Εντατικοποίηση ξένης γλώσσας
Η ιδιαίτερη βαρύτητα που δίδεται στην εντατική εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας, παρέχει την δυνατότητα σε όλους τους μαθητές να ενταχθούν σε ένα περιβάλλον ποιοτικής αναβάθμισης και ισότιμου ανταγωνιστικού πεδίου ευκαιριών.
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και υποτροφίες στις ΗΠΑ
Εφαρμόζεται ένα ευρύτατο, θεσμικό ετήσιο πρόγραμμα επισκέψεων με διαρκώς αυξανόμενο ενδιαφέρον από πλευράς μαθητών (φέτος ο αριθμός αυτός υπερβαίνει τους 50), σε πανεπιστήμια της Αμερικής, που μπορούν να έχουν περαιτέρω εξειδίκευση στην γλώσσα ή σε εργαστηριακά μαθήματα.
Μοναδικές ευκαιρίες ζωής
Οκτώ μαθητές έχουν ενταχθεί σε πλήρη προγράμματα υποτροφιών σε πανεπιστήμια των ΗΠΑ, διαρκείας τεσσάρων ετών και συνολικού ετήσιου ύψους 50.000 ευρώ ανά μαθητή. Ένα μοναδικό πρόγραμμα υποτροφιών, με θεσμική και συστηματική οργάνωση πλέον μέσω ειδικού γραφείου που έχει δημιουργηθεί εντός της σχολής.
•”Κολέγιο Περρωτής: προετοιμάζει ηγέτες”
Το Κολέγιο Περρωτής εκπαιδεύει σπουδαστές από την Ελλάδα, τη νοτιανατολική Ευρώπη και αλλού ώστε να γίνουν ηγέτες βιώσιμης ανάπτυξης.
Το απαιτητικό ακαδημαϊκό πρόγραμμα που πραγματοποιείται στην αγγλική γλώσσα οδηγεί στην απονομή πτυχίου BSc (Hons), πιστοποιημένο από το Cardiff Metropolitan University της Ουαλίας και αναγνωρισμένο διεθνώς, σε ειδικότητες όπως Διεθνής Επιχειρηματικότητα, Ουαλίας στη Τεχνολογία Τροφίμων, τη Διαχείριση Περιβαλλοντικών Συστημάτων στον Αγροτουρισμό και στη Διαχείριση Αγροτικών Μονάδων (Agri-Business και Agro-Marketing).
Οι σπουδαστές προετοιμάζονται για καριέρες στους παραπάνω τομείς ή για την περαιτέρω συνέχιση των σπουδών τους σε αντίστοιχες ειδικότητες.
Το Πρόγραμμα Υποτροφιών εξασφαλίζει – στους περισσότερους από τους σπουδαστές που πληρούν τα ακαδημαϊκά κριτήρια του Κολεγίου – πρόσβαση στο εκπαιδευτικό αυτό πρόγραμμα ανεξαρτήτως κοινωνικοοικονομικού υπόβαθρου.
Οι σπουδαστές που λαμβάνουν οικονομική βοήθεια προσφέρουν εθελοντική εργασία σε διάφορα τμήματα της Σχολής και του εκπαιδευτικού αγροκτήματος.
Όπως και στα Λύκεια της Σχολής, οι περισσότεροι σπουδαστές του Κολεγίου Περρωτής διαμένουν στη Σχολή.
Η νεόδμητη Σπουδαστική Εστία «Αλίκη Περρωτή» αποτελεί υπόδειγμα πράσινης αρχιτεκτονικής για την Ελλάδα, καθώς ενσωματώνει αρχές βιοκλιματικού σχεδιασμού που εξοικονομούν ενέργεια, συμβάλλουν στη διατήρηση των φυσικών πόρων και περιορίζουν τα έξοδα συντήρησης.
Το Κολέγιο δέχεται φοιτητές από κολέγια και πανεπιστήμια της Αμερικής για ετήσια, εξάμηνη ή θερινή παρακολούθηση μαθημάτων, προσφέροντας εκπαιδευτικές και πολιτιστικές εμπειρίες, όπως επίσης διαμονή σε ελληνικές οικογένειες σε παραδοσιακά χωριά, καθώς και μια πλειάδα ευκαιριών κοινωνικής εργασίας.
•”Διακρίσεις και Βραβείο Αριστείας”
Διεθνείς Λίστες Ταξινόμησης
Το Ranking Web of World Universities, κατατάσσει το Κολέγιο Περρωτής-Αμερικανική Γεωργική Σχολή, για τον Ιανουάριο του 2012, δεύτερο ανάμεσα σε όλα τα ιδιωτικά κολέγια στην Ελλάδα και εντός των πρώτων 33% των κολλεγίων παγκοσμίως.
Η ταξινόμηση, που πραγματοποιείται δύο φορές το χρόνο, χρησιμοποιεί διαδικτυακές και παραδοσιακές ακαδημαϊκές ενδείξεις για να μετρήσει την προβολή των εκπαιδευτικών οργανισμών, συμπεριλαμβανομένης επίσης της εμβέλειας των δημοσιευμένων εργασιών του διδακτικού προσωπικού.
Βραβείο αριστείας
Επίσης το Ελληνο-Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο, με αφορμή τον εορτασμό των 80 χρόνων του, τίμησε την Αμερικανική Γεωργική Σχολή, κατά τη διάρκεια ειδικής τελετής, όπου απονεμήθηκαν βραβεία αριστείας για την εκπαίδευση και την καινοτομία στην Αμερικανική Γεωργική Σχολή, την Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα, το Ίδρυμα Fulbright στην Ελλάδα και την Ελληνική Πρωτοβουλία Τεχνολογικών Συνεργατικών Σχηματισμών Corallia.
•”Οικολογικά-Περιβαλλοντικά Σχολεία”
Η ανάπτυξη του θεματικού project Οικολογικά-Περιβαλλοντικά Σχολεία περιέχει την πάγια φιλοσοφία της σχολής -την βιωματική εμπειρία, και μέσω αυτής την εκπαίδευση συνειδητοποιημένων αυριανών πολιτών και επαγγελματιών.
Αποτελεί πεποίθηση της σχολής ότι από μικρές ηλικίες αναπτύσσεται η αγάπη για το περιβάλλον, με επικέντρωση στην σχέση ζωής και ουσιαστικού σεβασμού με την γη.
Από το Σεπτέμβριο του 2011, ο Όμιλος Σχολείων Βιωματικής Μάθησης Θεσσαλονίκης, αξιοποιώντας το περιβάλλον και τις υποδομές της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής, προσφέρει μια καινούργια πρόταση στο χώρο της Προσχολικής και Σχολικής Αγωγής, δημιουργώντας προγράμματα βιωματικής μάθησης και περιβαλλοντικής αγωγής.
Όπως αναφέρει η σχολή « η νέα μας πρωτοβουλία, βασίζεται στη βαθιά πεποίθησή μας, ότι, η περιβαλλοντική εκπαίδευση θα πρέπει να ξεκινά από τα πρώτα χρόνια της ζωής καθώς οι εμπειρίες αυτές παίζουν καίριο ρόλο στη διαμόρφωση συμπεριφορών, αξιών και τρόπων συμπεριφοράς απέναντι στο φυσικό περιβάλλον.
Εκπαιδευτικοί προσχολικής ηλικίας έχουν αποδείξει ότι η θετική αλληλεπίδραση με τη φύση αποτελεί σημαντικό μέρος μιας υγιούς ανάπτυξης, ενισχύοντας τη μάθηση και την ποιότητα ζωής καθ’όλη τη διάρκεια της ύπαρξής μας.
Τα παιδιά που βρίσκονται κοντά στη φύση τείνουν να την αντιμετωπίζουν ως πηγή θαυμασμού και ζωής και να είναι καλύτερα προετοιμασμένα ώστε να γίνουν, μεγαλώνοντας, υπεύθυνοι πολίτες του κόσμου.
Η Αμερικανική Γεωργική Σχολή – με τη μακροχρόνια εμπειρία της στη βιωματική μάθηση και την αειφόρο διαβίωση, την ευρεία ποικιλία μαθημάτων και εργαστηρίων αλλά και με τη στελέχωσή της από αφοσιωμένους εκπαιδευτικούς – είναι ιδανική για να καλύψει την ανάγκη περιβαλλοντικής εκπαίδευσης στην προσχολική ηλικία ως μερικό αντίδοτο στην έλλειψη αντίστοιχου προγράμματος.
Μέσω της συνεργασίας με έμπειρους παιδαγωγούς και την υιοθέτηση και εφαρμογή καλών πρακτικών από αντίστοιχα προγράμματα στις ΗΠΑ, όραμά μας είναι να δημιουργούμε ένα διαρκώς εξελισσόμενο πρότυπο πρόγραμμα για τη Σχολή, καθώς και για την Ελλάδα, το οποίο ελπίζουμε ότι θα αναπαραχθεί και αλλού ώστε να προσφέρει σε περισσότερα παιδιά ευκαιρίες ανάπτυξης και προόδου»
•”Αποστολή Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής”
« Η αποστολή της Γεωργικής και Βιοτεχνικής Σχολής Θεσσαλονίκης, γνωστής με την επωνυμία Αμερικανική Γεωργική Σχολή, είναι να εκπαιδεύσει νέους και ενήλικες, ώστε να καταρτισθούν επαγγελματικά για τις τελευταίες εξελίξεις στον τομέα της γεωργίας, της οικολογίας και των επιστημών ζωής, κάνοντας έτσι την Ελλάδα και τις γειτονικές της χώρες καλύτερες.
Ένα όραμα για το μέλλον
Συνεχίζοντας μια παράδοση εκατονταετίας, η Αμερικανική Γεωργική Σχολή, θα προχωρήσει σε μια διαδικασία μεταμόρφωσης ώστε να ενδυναμώσει τη θέση της ως ένα σημαντικό τοπικό εκπαιδευτικό ίδρυμα που προετοιμάζει ηγέτες και διευθύνοντες οι οποίοι προσθέτουν αξία στο γεωργικό τομέα μέσω:
• Της παραγωγής, επεξεργασίας και προώθησης τροφών, ζωοτροφών, ινών και καυσίμων
• Της ορθής χρήσης των φυσικών πόρων
• Της προστασίας του περιβάλλοντος
• Της εφαρμογής επιστημών ζωής για την επίλυση προβλημάτων
• Της χρήσης συστημάτων τεχνολογίας επικοινωνιών
Η εκπαίδευση που αναπτύσσουμε θα ανταποκριθεί στις ευκαιρίες που δημιουργούνται από την σύγκλιση αυτών των τομέων αλλά και από τη θέση της Σχολής στην Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Τα εκπαιδευτικά μας προγράμματα θα τιμήσουν την κληρονομιά της Σχολής και θα παραμείνουν πιστά στις βασικές αξίες της αποστολής της.
Η εκπαίδευση, δευτεροβάθμια και ανώτερη, καθώς και η εκπαίδευση ενηλίκων παρέχουν τις βάσεις για τη συνέχιση του εκπαιδευτικού έργου της Σχολής, με ιδιαίτερη έμφαση σε δεξιότητες, (γνώση της Αγγλικής γλώσσας, χειρισμός ηλεκτρονικών υπολογιστών) απαραίτητες για την επιτυχία στη διεθνή οικονομία.
Μακροχρόνια, πιστεύουμε ότι η εστίαση στις επιστήμες ζωής και στη σύγχρονη τεχνολογία θα είναι αυτές που θα οδηγήσουν τις πρωτοβουλίες μας σε όλα τα επίπεδα και με αυτόν τον τρόπο θα προσπαθήσουμε να επιτύχουμε»
•”Ζωντανός οργανισμός”
Η σχολή αποτελεί πλέον ένα ζωντανό νευρώδες κύτταρο, μπολιασμένο με την ιδεολογία ζωής του ιδρυτή της και την συνεχή θετική καλλιέργεια παραγωγής ηγητόρων . Τα ποσοτικά και ποιοτικά δεδομένα το αποδεικνύουν.
Για πρώτη φορά
12.000 παιδιά αγγίζουν το χώμα του και περιεργάζονται πρότυπες εγκαταστάσεις μέσω του προγράμματος των εκπαιδευτικών επισκέψεων σε όλη την διάρκεια της σχολικής χρονιάς.
Εκεί που ορισμένα παιδιά έρχονται για πρώτη φορά σε επαφή με τα μικρά γουρουνάκια και τα θεωρούν ζωντανούς κουμπαράδες, όπως μου αναφέρει γελώντας ο Δρ. Κανέλλης.
Επισκέψεις ζωής
Ένα επίσης ετήσιο και δημοφιλές πρόγραμμα είναι οι επισκέψεις από μαθητές λυκείων των ΗΠΑ, στο πλαίσιο προγράμματος εκπαιδευτικών ανταλλαγών, όπου οι μαθητές «υιοθετούνται» από ελληνικές οικογένειες και αναπλάθουν μέσω χειρονακτικών εργασιών ολόκληρα χωριά με εστιασμένες εργασίες όπως δρόμους, γήπεδο μπάσκετ, παραδοσιακά διατηρητέα σημεία κλπ.
Κέντρο κατάρτισης
Ο Δρ Κανέλλης σχεδιάζει πυρετωδώς ένα νέο καινοτόμο project που φιλοδοξεί να καταστεί ένα Κέντρο Αγροτικής Επιχειρηματικότητας Νέων, σε συνεργασία με Αμερικανικά Πανεπιστήμια, ίσως μοναδικό στην Ευρώπη με στόχους διεθνούς εμβέλειας, ένα ανθρωποκεντρικό κέντρο παραγωγής γνώσεων, το οποίο έχει κινήσει ήδη το ενδιαφέρον επιχειρηματικών σχημάτων και επενδυτών.
Πλατφόρμα επικοινωνίας
Η σχολή δημιουργεί μια πλατφόρμα επικοινωνίας, με διασύνδεση νέων και συνέργειες με σύγχρονα εργαλεία που αξιολογούν τα προϊόντα τους με προστιθέμενη αξία. Την τελευταία χρονιά είναι εντυπωσιακή η αύξηση ενδιαφέροντος για εκπαίδευση που παρατηρήθηκε στα σεμινάρια ενηλίκων, σε τομείς όπως η ανάπτυξη οινοποιίας, η παρασκευή μπύρας, τυριών, η παραγωγή προϊόντων από τα αμπέλια και τα μελίσσια.
Η παρακαταθήκη
Η εκτίμηση της ελληνική κοινωνίας στην πολύχρονη παρουσία της σχολής, η επαγγελματική ομάδα συνεργατών του, το δυνατό και υπεύθυνο διοικητικό συμβούλιο και η εμπιστοσύνη με την οποία τον περιβάλλει, η ποιότητα των μαθητών, οι απόφοιτοι που είναι γνωστοί και επιτυχημένοι επιχειρηματίες πλέον, οι πρότυπες επιχειρήσεις που έχουν δημιουργηθεί με όχημα τις γνώσεις που έχουν κατακτήσει όλοι οι απόφοιτοί του, δημιουργούν μία σχολή- φάρο ακτινοβόλο σε όλη την ελληνική επικράτεια και αποτελούν για τον Δρ Κανέλλη ένα σημείο αναφοράς για νέα, δυναμικά ανοίγματα, σε ένα αειφόρο λαμπρό μέλλον.
Μια παρακαταθήκη πολύτιμη όσο και η φροντισμένη γη, από φροντισμένους ανθρώπους με γνώση.
•”Το ταλέντο και το δένδρο”
Στην ερώτησή μου για το τι θεωρεί ότι είναι το ταλέντο ο Δρ Κανέλλης μου απαντάει με μια πολύ ωραία ιστορία.
« Ο μέσος άνθρωπος παίρνει ένα δεδομένο και προσπαθεί να δημιουργήσει κάτι με αυτό αλλά φθάνει μέχρι ένα σημείο Α.
Αυτός που έχει ταλέντο βλέπει πέρα από περιορισμένες προοπτικές, βλέπει το τι θα μπορούσε να κάνει με αυτό, βλέπει το τι δυνατότητες του δίνει και μπορεί να το αξιολογεί.
Το να δώσεις σε έναν άνθρωπο ένα δένδρο στον κήπο, μπορεί να το ποτίζει και να κόβει και κανένα ξερό φυλλαράκι, και θα λέμε ότι το περιποιείται.
Αυτός που είναι ταλέντο μπορεί να σκάψει και γύρω – γύρω στη γη, μπορεί να του δώσει και μια κλίση για να το βλέπει πιο πολύ ο ήλιος, θα κάνει κάτι με περισσότερο μεράκι, θα δει περισσότερο τις προοπτικές που υπάρχουν μέσα σε αυτό και θα μπορέσει να εξαντλήσει τα περιθώρια δημιουργικότητας με το συγκεκριμένο αντικείμενο.
Πιστεύω ότι ο Έλληνας είναι γεννημένος με ταλέντο.
Αν και για πολλά χρόνια είχαμε μάθει στους νέους να επιδιώκουν και να προτιμούν την ασφάλεια της δημόσιας εργασίας, πιστεύω ότι οι νέοι μας έχουνε πολλές δυνατότητες να δημιουργήσουν όπως και πιστεύω ότι τα πράγματα γενικότερα θα βελτιωθούν.
Όλα περνάνε πρώτα από το χέρι μας και μετά από οποιονδήποτε άλλο»
•”My Way Συμβουλές σε ένα νέο”
Αφοσίωση σε ό,τι και αν κάνει
Αγάπη γι’ αυτό που κάνει
Να Ξέρει Γιατί το κάνει
•”Δρ. House-Αυτός ο οραματιστής”
To ανεξάρτητο, μη κερδοσκοπικό εκπαιδευτικό ίδρυμα που ιδρύθηκε το 1904, η Αμερικανική Γεωργική Σχολή, αποτελεί, εδώ και έναν αιώνα, ένα πρότυπο κέντρο, καινοτόμου διδασκαλίας και ερευνητικής αριστείας στην αειφόρο γεωργία, το περιβάλλον και άλλες επιστήμες της ζωής.
Με αταλάντευτη πίστη στο αρχικό όραμα του Δρ. John Henry House και της συζύγου του, Susan Adeline, οι οποίοι και την ίδρυσαν, το 1904,στα προάστια της Θεσσαλονίκης.
Αποτελεί σήμερα, με την επιστροφή εκατοντάδων νέων στην ύπαιθρο και την καλλιέργεια της γης, ένα παράδειγμα του πώς μπορεί να εμπνεύσει το όραμα και η πίστη ενός ανθρώπου, τόσα χρόνια πριν, η σύλληψη μίας ιδέας για τους φροντιστές της γης, όπως αποκαλούσε τους αγρότες.
Η ιερή λέξη αποτυπώνει μια μεγαλειώδη οραματική ιδεολογία, και γίνεται φορέας μιας επαναστατικής αντίληψης.
Αυτός ο άνθρωπος, επιτάχυνε τις εξελίξεις με τον δικό του τρόπο, με ένα ένστικτο που έβλεπε –από τότε-τον πλούτο της ελληνικής υπαίθρου, ως εργαλείο ανάπτυξης με ολοκληρωμένη θωράκιση των ανθρώπων .
Επιμόρφωσε και ανέδειξε.
Αυτός ο άνθρωπος μετασχημάτισε ένα όραμα σε προσφορά εθνικής εμβέλειας.
Με πειθαρχία και καινοτομίες πρωτοπόρες και πρωτόγνωρες για την εποχή, με συνεχιστές του έργου του σήμερα αποφοίτους που αποτελούν φωτεινά, ζηλευτά παραδείγματα γεωργικής επιχειρηματικότητας.
Αυτός ο άνθρωπος χάραξε νέα μονοπάτια.
Άκουσε, μετάλλαξε, συντόνισε, αναδιοργάνωσε.
Αυτός και η ιστορική κληρονομιά που έχει συνεχιστές παθιασμένους με ό,τι δημιουργικό μπορεί να προσθέσει αξία στο έργο του.
•”Ιστορικό”
Ύστερα από 30 χρόνια ιεραποστολικής υπηρεσίας στα Βαλκάνια, ο Δρ. John Henry House και η γυναίκα του, Susan Adeline, ίδρυσαν, το 1904, την Αμερικανική Γεωργική Σχολή στα προάστια της Θεσσαλονίκης.
Οι εκτενείς λιμενικές εγκαταστάσεις της πόλης και η πρόσφατη, τότε, λειτουργία σιδηροδρομικών γραμμών έδωσαν πρόσβαση σε χωριά της ενδοχώρας, τους πληθυσμούς των οποίων στόχευε να υπηρετήσει η Σχολή.
Οι πρώτοι μαθητές ήταν αγόρια, τα οποία είχαν ορφανέψει κατά τη διάρκεια εξεγέρσεων που σηματοδότησαν την πτώση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας στην Ευρώπη.
Ο Δρ. House ήταν γνωστός ως «πρακτικός ιδεαλιστής» και ήταν αφοσιωμένος «στην εκπαίδευση όλου του ατόμου: στο μυαλό, στα χέρια και στη ψυχή».
Πρακτική άσκηση σε φυτά μεγάλης καλλιέργειας και σε λαχανικά, αμπελώνες και δενδρόκηπους, ζωική παραγωγή και παραγωγή μεταξοσκωλήκων και σε βιομηχανικές δεξιότητες όπως η ξυλουργία, οι κατασκευές και η σιδηρουργία, εξόπλισαν τους αποφοίτους της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής ώστε να πετύχουν στη γεωργία και – με τον καιρό – να συμβάλλουν στην οικονομική ανάπτυξη της αγροτικής Ελλάδας.
Ταπεινές δωρεές κεφαλαίου και εξοπλισμού από ένα μικρό κύκλο υποστηρικτών στις Η.Π.Α., βοήθησαν το ίδρυμα να επιβιώσει στα πρώτα του χρόνια, καθώς υπήρξε μάρτυρας των δύο Βαλκανικών πολέμων, του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου και των μαζικών μετακινήσεων πληθυσμών και προσφύγων από την Μικρά Ασία στην Ελλάδα.
Η δεκαετία του 1930, περίοδος επέκτασης των ακαδημαϊκών εγκαταστάσεων και εισαγωγής των τελευταίων γεωργικών καινοτομιών στην Ελλάδα, έδωσε τη θέση της στο Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και την Κατοχή, τον επακόλουθο Εμφύλιο Πόλεμο (και την απαγωγή από αντάρτες ολόκληρης της τάξης των τελειόφοιτων), αλλά και στις συνεχείς προσπάθειες, κατά τη διάρκεια των δεκαετιών που ακολούθησαν τον πόλεμο, για βελτίωση της ποιότητας της αγροτικής εκπαίδευσης που προσέφερε η Σχολή στον αγροτικό πληθυσμό.
Διαβλέποντας τη ζήτηση για ανώτερη εκπαίδευση που έχει ως στόχο την επαγγελματική σταδιοδρομία στους τομείς των επιστημών ζωής, της τεχνολογίας τροφίμων και της διαχείρισης φυσικών πόρων, η Αμερικανική Γεωργική Σχολή ίδρυσε, το 1996, το Perrotis College of Agriculture, Environment and Life Sciences, μέσω μιας δωρεάς της κας Αλίκης Περρωτή εις μνήμη του συζύγου της Δημήτρη.
Τα μαθήματα που διδάσκονται στα Αγγλικά εξυπηρετούν ένα διεθνές σύνολο φοιτητών με καινοτόμες ειδικότητες που οδηγούν στην απονομή πτυχίου BSc (Hons), πιστοποιημένο από το Πανεπιστήμιο Cardiff Metropolitan της Ουαλίας και αναγνωρισμένο διεθνώς.
Αναγνωρίζοντας το γεγονός ότι τα παιδιά που βρίσκονται σε επαφή με τη φύση από πολύ μικρή ηλικία, την αντιμετωπίζουν ως πηγή θαυμασμού και χαράς και προετοιμάζονται καλύτερα ώστε να γίνουν, μεγαλώνοντας, υπεύθυνοι πολίτες του κόσμου, η Σχολή ξεκίνησε το Σεπτέμβριο του 2011 στο χώρο της, τη λειτουργία Προγράμματος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (με τη δημιουργία αρχικά Παιδικού Σταθμού) με έμφαση στην περιβαλλοντική εκπαίδευση μέσω της βιωματικής μάθησης.
Με το χαρακτήρα προσφοράς της, τις καινοτόμες προσεγγίσεις στην εκπαίδευση, τους επιτυχημένους αποφοίτους της και μετά από περισσότερο από έναν αιώνα αδιάκοπης λειτουργίας στη χώρα που τη φιλοξενεί, η Αμερικανική Γεωργική Σχολή θεωρείται καταλύτης για την εποικοδομητική αλλαγή στην περιοχή.
•”Εκπαιδευτικά προγράμματα”
Η Αμερικανική Γεωργική Σχολή Θεσσαλονίκης είναι ένας ανεξάρτητος, μη κερδοσκοπικός εκπαιδευτικός οργανισμός, που ιδρύθηκε το 1904 στη Θεσσαλονίκη για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες του πληθυσμού της Ελλάδος και των Βαλκανίων.
Τα κύρια εκπαιδευτικά της τμήματα είναι η Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Επαγγελματικό Λύκειο, Γενικό Λύκειο και Επαγγελματική Σχολή) και το Perrotis College of Agriculture, Environment and Life Sciences.
Η σχολή προετοιμάζει τους αποφοίτους της για ανάληψη κυρίαρχων ρόλων στην κοινωνική ζωή και για ποικίλες επαγγελματικές σταδιοδρομίες στη γεωργία, την επιστήμη και τη βιομηχανία τροφίμων μέσω της μάθησης αγροτικών και επιχειρηματικών πρακτικών που είναι οικονομικά βιώσιμες, φιλικές προς το περιβάλλον και κοινωνικά υπεύθυνες.
Ο ιδρυτής της Σχολής, Δρ. John Henry House, πίστευε ότι η εκπαίδευση πρέπει να στοχεύει στην ολοκληρωτική διάπλαση του ατόμου: στο νου, στα χέρια και στην ψυχή.
Μετά από περισσότερο από έναν αιώνα εφαρμογής του οράματος του ιδρυτή της, η Σχολή παραμένει προσηλωμένη στη δυναμική συνύπαρξη θεωρίας και πράξης σε όλα τα επίπεδα της γεωργίας και των επιστημών ζωής, που αποτελεί το σήμα κατατεθέν του οργανισμού.
Το ιστορικό Πρόγραμμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης προσφέρει σε κορίτσια και αγόρια από όλη την Ελλάδα μια πιστοποιημένη εκπαίδευση λυκείου σε συνδυασμό με ένα καινοτόμο πρόγραμμα απογευματινής εκπαίδευσης με έμφαση στην ανάπτυξη πρακτικών δεξιοτήτων πάνω σε θέματα γεωργικού, τεχνικού και οικολογικού περιεχομένου.
Οι μαθητές είναι οικότροφοι στη Σχολή και ακολουθούν ένα εξωσχολικό πρόγραμμα που ενισχύει τις παραδόσεις τόσο της ελληνικής όσο και της αμερικανικής κουλτούρας.
Το Perrotis College of Agriculture, Environment and Life Sciences, που ιδρύθηκε το 1996, εκπαιδεύει ηγέτες για βιώσιμη ανάπτυξη στην Ελλάδα, σε όλη τη νοτιανατολική Ευρώπη και πέρα από αυτή.
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που πραγματοποιείται στην αγγλική γλώσσα οδηγεί στην απονομή πτυχίου BSc (Hons) και προετοιμάζει τους σπουδαστές του να αναλάβουν θέσεις στελεχών διοίκησης στους τομείς των επιστημών ζωής, τεχνολογίας τροφίμων, γεωργίας και διατήρησης φυσικών πόρων.
Η Αμερικανική Γεωργική Σχολή είναι αφιερωμένη, από την ίδρυσή της 100 χρόνια πριν, στην εκπαίδευση αγροτικών οικογενειών.
Σήμερα το Τμήμα Εκπαίδευσης Ενηλίκων & Έρευνας προσφέρει μαθήματα βραχείας διάρκειας, σεμινάρια, εργαστήρια και συνεδρίες για ενήλικες αστικών και αγροτικών περιοχών με στόχο να μεταδώσει τη ζωτική γνώση και τις δεξιότητες που απαιτούνται για τη βιώσιμη ανάπτυξη στην Ελλάδα και τις γύρω περιοχές.
Το Σεπτέμβριο του 2011 εγκαινιάστηκε το Πρόγραμμα Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, το οποίο παρέχει προγράμματα παιδικού σταθμού και νηπιαγωγείου με έμφαση στην περιβαλλοντική εκπαίδευση μέσω της βιωματικής μάθησης. Η δημιουργία Δημοτικού Σχολείου (τάξεις πρώτη με έκτη) θα ξεκινήσει το 2012.
Η βιβλιοθήκη « Δημήτρης και Αλίκη Περρωτή » εξυπηρετεί κάθε πτυχή της εκπαίδευσης μέσω της συλλογής βιβλίων, περιοδικών, ηλεκτρονικών πηγών και διαδικτυακών εφαρμογών.
Όλα τα εκπαιδευτικά και ερευνητικά προγράμματα στην Αμερικανική Γεωργική Σχολή υποστηρίζονται από το μεγάλης κλίμακας Εκπαιδευτικό Αγρόκτημα που αποτελείται από μια αγέλη καθαρόαιμων αγελάδων Holstein – Friesian, η οποία κατατάσσεται στο 10% των καλύτερων ποικιλιών παγκοσμίως, από ένα τμήμα πτηνοτροφείου που εφαρμόζει τις πιο πρόσφατες έρευνες για παραγωγή αυγών Ωμέγα 3, κοτόπουλου και γαλοπούλας, από θερμοκήπια και φυτώρια, αμπελώνες, οπωροφόρα δέντρα και ελιές, καθώς και από εκτεταμένες καλλιέργειες στο δορυφορικό αγρόκτημα στα δυτικά της Θεσσαλονίκης.
•”Τα προϊόντα της Σχολής”
Η Αμερικάνικη Γεωργική Σχολή Θεσσαλονίκης έγινε γνωστή για το γάλα της λίγο μετά την ίδρυσή της το 1904.
Μαθητές μετέφεραν γάλα από τις αγελάδες ποικιλίας Guernsey της Σχολής στον κεντρικό σταθμό του Ερυθρού Σταυρού που λειτουργούσε στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, με σκοπό τη διανομή του σε οικογένειες προσφύγων από τους Βαλκανικούς Πολέμους, τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο και αργότερα την Μικρά Ασία.
Το 1935, η Σχολή άρχισε να παράγει παστεριωμένο γάλα στην Ελλάδα ανοίγοντας το πρώτο εργοστάσιο παστερίωσης και εμφιάλωσης γάλακτος.
Εφαρμόζοντας, μέσα στις δεκαετίες, αμερικανικές πρακτικές στους τομείς της παραγωγής γάλακτος και της διαχείρισης, σήμερα η Σχολή διαθέτει μια αγέλη αγελάδων Holstein – Friesian που κατατάσσεται στο 10% των καλύτερων ποικιλιών παγκοσμίως.
Το 2010 ξεκίνησε η λειτουργία ενός Εκπαιδευτικού Γαλακτοκομείου τελευταίας τεχνολογίας και ενός Εκπαιδευτικού Κέντρου Επεξεργασίας Γάλακτος στο χώρο της Σχολής, που εισήγαγαν νέα καινοτόμα γαλακτοκομικά προϊόντα επιπλέον της ποσότητας των 1.500.000 μπουκαλιών φρέσκου παστεριωμένου γάλακτος που παράγεται ετησίως και έχει βραβευτεί ως το καλύτερο στην Ελλάδα.
Γάλα με χαμηλά λιπαρά (1.5%) και παραδοσιακό ελληνικό γιαούρτι διατίθενται επίσης στην αγορά από το 2012, ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται και άλλα γαλακτοκομικά προϊόντα.
Το προσωπικό και οι μαθητές που εργάζονται στο τμήμα πτηνοτροφείου του Εκπαιδευτικού Αγροκτήματος της Σχολής είναι υπεύθυνοι για την παραγωγή 5 εκατομμυρίων αυγών το χρόνο προς λιανική πώληση.
Όλα τα αυγά της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής είναι αυγά Ωμέγα 3, τα οποία δημιουργήθηκαν μέσα από ένα κοινό ερευνητικό έργο μεταξύ του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής στις αρχές της δεκαετίας του 1990 και παρουσιάστηκαν στον Έλληνα καταναλωτή το 1996, κάνοντάς τα, τα πρώτα αυγά Ωμέγα 3 που μπήκαν στην ελληνική αγορά.
Η διατροφή των ορνίθων της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής περιλαμβάνει ένα ποσοστό λιναρόσπορου, γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα να παράγουν αυγά με χαμηλότερα επίπεδα χοληστερόλης και πλούσια σε Ωμέγα-3 λιπαρά οξέα και βιταμίνη Ε, που έχουν δείξει ότι βοηθούν την καρδιαγγειακή υγεία.
Οι γαλοπούλες και τα κοτόπουλα της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής επίσης τρέφονται με λιναρόσπορο για υψηλή περιεκτικότητα σε Ωμέγα-3 λιπαρά οξέα και βιταμίνη Ε, καθώς και για διακριτική γεύση.
Άλλα πτηνοτροφικά προϊόντα Ωμέγα-3 που βρίσκονται στην αγορά βασίζονται σε διατροφικό εμπλουτισμό με ψάρι ή λάδι ψαριού, όχι λιναρόσπορου, και, εν συγκρίσει, θεωρούνται από τους καταναλωτές κατώτερα σε γεύση.
Δημοφιλείς σε Αθηναίους και Θεσσαλονικείς είναι και οι παραπάνω από 20.000 ολόφρεσκες γαλοπούλες που εκτρέφονται από το προσωπικό και τους μαθητές της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής και είναι διαθέσιμες μόνο κατά τη διάρκεια της εβδομάδας των Ευχαριστιών το Νοέμβριο και δύο εβδομάδες πριν από τα Χριστούγεννα.
Η Σχολή εισήγαγε τις ολόφρεσκες γαλοπούλες στην ελληνική αγορά στη δεκαετία του 1970.
Σήμερα οι καταναλωτές εξακολουθούν να επωφελούνται από τα συνεχή ερευνητικά προγράμματα της Σχολής σε θέματα που αφορούν τη διατροφή των πουλερικών και την ποιότητα κρέατος.
Οι γαλοπούλες της Σχολής πωλούνται μόνο νωπές και για περιορισμένο χρονικό διάστημα κατακτώντας μια εξίσου υψηλή θέση στις προτιμήσεις των καταναλωτών για τη φρεσκάδα, την εμφάνιση, τη γεύση και τη διατροφική τους αξία.
Τα παραδοσιακά ελληνικά ζυμαρικά «χυλοπίτες» και «τραχανάς», φτιαγμένα από σκληρό σιτάρι που καλλιεργείται στο Εκπαιδευτικό Αγρόκτημα και από φρέσκο παστεριωμένο γάλα και αυγά Ωμέγα-3 που παράγονται στη Σχολή, εισήχθησαν σε εξειδικευμένα καταστήματα και σούπερ μάρκετ της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης το 2011.
Οι μαθητές της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής συμμετέχουν ενεργά σε όλα τα στάδια της γαλακτοκομικής και ορνιθοτροφικής παραγωγής, καθώς επίσης και στον Εκπαιδευτικό Αμπελώνα / Οινοποιείο της Σχολής, όπου παράγονται περίπου τρεις χιλιάδες (3.000) μπουκάλια λευκού και ερυθρού επιτραπέζιου οίνου ετησίως, συμπεριλαμβανομένης και της ποικιλίας ερυθρού Ξινόμαυρου.
Ακόμη, οι μαθητές παράγουν και πωλούν ποσότητες πουλερικών, λαχανικών, ελαιόλαδου και μελιού, καθώς και φρέσκα λουλούδια όπως κρίνα, ανεμώνες και φρέζες.