
Η κυβέρνηση θεωρεί αποδεκτό έναν αριθμό 600-700 νεκρών και ανάπηρων κάθε χρόνο από τροχαία ατυχήματα;
Παρέμβαση του Πανελλαδικού συλλόγου SOS Τροχαία Εγκλήματα στη διαβούλευση για το «νέο» ΚΟΚ.
Το άρθρο από τον Πανελλαδικό σύλλογο SOS Τροχαία Εγκλήματα επικρίνει τον «νέο» Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) για την αποτυχία του να μειώσει τους θανάτους και τραυματισμούς από τροχαία ατυχήματα. Επισημαίνει ότι ο αριθμός των θανάτων έχει αυξηθεί αντί να μειωθεί. Ο σύλλογος υποστηρίζει ότι ο «νέος» ΚΟΚ δεν εστιάζει στην πρόληψη επικίνδυνων συμπεριφορών, όπως η υπερβολική ταχύτητα, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών, και η εγκατάλειψη θύματος. Προτείνει συγκεκριμένα μέτρα, όπως η θέσπιση ορίου 30 χλμ/ώρα στις κατοικημένες περιοχές, μηδενική ανοχή στο αλκοόλ, και ναρκοτέστ στο δρόμο, τα οποία δεν έχουν ληφθεί υπόψη. Καταλήγει ότι, χωρίς ουσιαστικές αλλαγές στην πρόληψη, οι στόχοι μείωσης των τροχαίων ατυχημάτων παραμένουν απλές ευχές.
Ποιος είναι ο στόχος της ελληνικής κυβέρνησης για τη μείωση των θανάτων και τραυματισμών από τροχαία ατυχήματα και πόσο κοντά βρίσκεται η χώρα στην επίτευξη αυτού του στόχου;
Η κυβέρνηση έχει θέσει ως στόχο τη μείωση των θανάτων από τροχαία ατυχήματα από 624 το 2021 σε 312 μέχρι το 2030. Δυστυχώς, τα στατιστικά στοιχεία δείχνουν ότι δεν έχει επιτευχθεί μείωση, καθώς τα έτη 2022, 2023 και το μεγαλύτερο μέρος του 2024 καταγράφουν περισσότερους θανάτους από το 2021. Αυτό υποδηλώνει ότι η τάση είναι αρνητική και ο στόχος είναι μακρινός.
Τι ισχυρίζεται ο σύλλογος SOS Τροχαία Εγκλήματα για τον “νέο” Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) και γιατί τον θεωρεί ανεπαρκή;
Ο σύλλογος SOS Τροχαία Εγκλήματα ισχυρίζεται ότι ο “νέος” ΚΟΚ είναι ανεπαρκής διότι δεν στοχεύει στην πρόληψη της επικινδυνότητας και παραβλέπει τη σχέση αιτίου-αποτελέσματος στις τροχαίες συγκρούσεις. Θεωρεί ότι δεν αντιμετωπίζει αποτελεσματικά τους κύριους παράγοντες που οδηγούν σε ατυχήματα.
Ποιοι είναι, σύμφωνα με τον σύλλογο SOS Τροχαία Εγκλήματα, οι κυριότεροι παράγοντες που συμβάλλουν στα τροχαία ατυχήματα και τι προτείνει ο σύλλογος για την αντιμετώπισή τους;
Σύμφωνα με τον σύλλογο, οι κυριότεροι παράγοντες είναι η ταχύτητα (30%), το αλκοόλ (25%) και τα ναρκωτικά (15%). Ο σύλλογος προτείνει τη θέσπιση του ορίου ταχύτητας 30 χλμ/ώρα στις κατοικημένες περιοχές, μηδενική ανοχή στο αλκοόλ, καθιέρωση ναρκοτέστ στο δρόμο και την αναβάθμιση της εγκατάλειψης θύματος σε κακούργημα.
Ποιες συγκεκριμένες ελλείψεις εντοπίζει ο σύλλογος SOS Τροχαία Εγκλήματα στον “νέο” ΚΟΚ σχετικά με την αντιμετώπιση των κύριων αιτιών των τροχαίων ατυχημάτων;
Ο σύλλογος εντοπίζει ότι ο “νέος” ΚΟΚ αποτυγχάνει να θεσπίσει όριο ταχύτητας 30 χλμ/ώρα στις κατοικημένες περιοχές, να επιβάλει μηδενική ανοχή στο αλκοόλ και να καθιερώσει ναρκοτέστ στο δρόμο, καθώς και να αναβαθμίσει την εγκατάλειψη θύματος σε κακούργημα.
Ποια είναι η άποψη του συλλόγου SOS Τροχαία Εγκλήματα σχετικά με τη στάση της πολιτείας απέναντι στα τροχαία ατυχήματα και πώς την ερμηνεύει;
Ο σύλλογος πιστεύει ότι η πολιτεία θεωρεί αποδεκτό έναν αριθμό 600-700 νεκρών και ανάπηρων κάθε χρόνο από τροχαία ατυχήματα ως το τίμημα της ανάπτυξης, σαν “παράπλευρες απώλειες” που έχουν γίνει “κανονικότητα”.
Τι υπονοεί το SOS Τροχαία Εγκλήματα με τις φράσεις “Ας τρέξουμε λίγο… Ας πιούμε λίγο… Ας εγκαταλείψουμε κάποιον…” και ποιο είναι το μήνυμα που θέλει να περάσει;
Με αυτές τις φράσεις, ο σύλλογος υπονοεί την αδιαφορία που υπάρχει για τις συνέπειες της επικίνδυνης οδήγησης και της εγκατάλειψης θυμάτων, τονίζοντας ότι συχνά οι άνθρωποι πιστεύουν ότι δεν θα βρεθούν στη “λάθος μεριά του οδικού δικτύου”. Το μήνυμα είναι ότι όλοι κινδυνεύουν και ότι η ατομική συμπεριφορά έχει επιπτώσεις.
Ποιο είναι το γενικότερο μήνυμα που επιδιώκει να μεταδώσει ο σύλλογος SOS Τροχαία Εγκλήματα με την παρέμβασή του;
Ο σύλλογος επιδιώκει να ευαισθητοποιήσει την κοινή γνώμη και να ασκήσει πίεση στην κυβέρνηση για τη λήψη ουσιαστικών μέτρων πρόληψης των τροχαίων ατυχημάτων, προκειμένου να μειωθούν οι θάνατοι και οι τραυματισμοί. Επιθυμεί να αναδείξει ότι η υπάρχουσα κατάσταση είναι απαράδεκτη και απαιτείται άμεση δράση.
Σε ποιες άλλες δράσεις και παρεμβάσεις έχει προβεί ο σύλλογος SOS Τροχαία Εγκλήματα, σύμφωνα με το άρθρο;
Σύμφωνα με το άρθρο, ο σύλλογος έχει προβεί σε παρεμβάσεις για θέματα όπως το αλκοόλ και η οδήγηση, τα τροχαία και η εγκατάλειψη, οι άδειες οδήγησης και η ταχύτητα. Παρέχονται επίσης σύνδεσμοι για πρόσβαση σε αυτές τις παρεμβάσεις.
Ποια είναι η κύρια επιχειρηματολογία του SOS Τροχαία Εγκλήματα σχετικά με τον νέο ΚΟΚ;
Ο Πανελλαδικός σύλλογος SOS Τροχαία Εγκλήματα υποστηρίζει ότι ο «νέος» Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) δεν στοχεύει στην πρόληψη της επικινδυνότητας και δεν αντιμετωπίζει αποτελεσματικά τα αίτια των τροχαίων συγκρούσεων.
Συγκεκριμένα, ο σύλλογος αναφέρει ότι το 70% των τροχαίων συγκρούσεων οφείλονται στην ταχύτητα (30%), το αλκοόλ (25%) και τα ναρκωτικά (15%), και ο «νέος» ΚΟΚ δεν φέρνει ουσιαστικές αλλαγές στην πρόληψη αυτών των παραγόντων.
Οι βασικές ελλείψεις που επισημαίνει ο σύλλογος είναι:
- Άρνηση θέσπισης του ορίου 30 km στις κατοικημένες περιοχές
- Άρνηση θέσπισης μηδενικής ανοχής στο αλκοόλ
- Άρνηση θέσπισης ναρκοτέστ στο δρόμο
- Άρνηση θέσπισης ως κακουργήματος της εγκατάλειψης θύματος
Ο σύλλογος SOS Τροχαία Εγκλήματα υποστηρίζει ότι αν δεν αντιμετωπιστούν τα αίτια που προκαλούν πάνω από το 70% των τροχαίων τραυματισμών, οι στόχοι για μείωση των θανάτων και τραυματισμών από τροχαία ατυχήματα δεν μπορούν να επιτευχθούν. Θεωρεί ότι η πολιτεία αντιμετωπίζει τους θανάτους και τους τραυματισμούς από τροχαία ατυχήματα ως ένα αποδεκτό τίμημα της ανάπτυξης.
Ποια τρία αίτια προκαλούν τροχαία σύμφωνα με το SOS;
Σύμφωνα με τον SOS Τροχαία Εγκλήματα, το 70% των τροχαίων συγκρούσεων οφείλονται σε τρία αίτια:
- Ταχύτητα (30%)
- Αλκοόλ (25%)
- Ναρκωτικά (15%)
Ο σύλλογος υποστηρίζει ότι ο «νέος» ΚΟΚ δεν φέρνει ουσιαστικές αλλαγές στην πρόληψη αυτών των παραγόντων. Επίσης, ο σύλλογος SOS Τροχαία Εγκλήματα αναφέρει συγκεκριμένες αρνήσεις που επιδεινώνουν το πρόβλημα, όπως η άρνηση θέσπισης ορίου 30 km στις κατοικημένες περιοχές, η μηδενική ανοχή στο αλκοόλ και η θέσπιση ναρκοτέστ στο δρόμο.