Νέοι κίνδυνοι εφοδιαστικής αλυσίδας- Όταν το κλίμα και η αστάθεια συνδυάζονται
Γεωπολιτικοί κίνδυνοι στην Ερυθρά Θάλασσα και τα ακραία καιρικά φαινόμενα στην Κεντρική Αμερική συγκλίνουν, ταράζοντας τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού που τροφοδοτούνται από τα κανάλια του Σουέζ και του Παναμά, γράφει ο Andrew.
Η μεγάλη εικόνα: Ο αντίκτυπος στο εμπόριο υπογραμμίζει αυτό για το οποίο οι ειδικοί έχουν προειδοποιήσει εδώ και καιρό, με τα σύνθετα γεγονότα να ενισχύουν τον αυξανόμενο οικονομικό αντίκτυπο της κλιματικής αλλαγής.
- Το Σουέζ και ο Παναμάς, δύο από τα πιο σημαντικά θαλάσσια εμπορικά σημεία τσοκ στον κόσμο, έχουν ταυτόχρονα περιορισμένη χωρητικότητα — ένα από αυτά για λόγους που σχετίζονται με το κλίμα.
- Στον Παναμά, μια εκτεταμένη, σοβαρή ξηρασία έχει μειώσει τη χωρητικότητα του καναλιού. Το κανάλι τροφοδοτείται από τεχνητές λίμνες γλυκού νερού, οι οποίες χρησιμοποιούνται επίσης για την τροφοδοσία μεγάλου μέρους της χώρας με πόσιμο νερό.
- Εν τω μεταξύ, ο αιγύπτιος ομόλογός του έχει γίνει μια άβολη επιλογή για τις ναυτιλιακές εταιρείες εν μέσω επιθέσεων από τις δυνάμεις των Χούτι στην Υεμένη. Οι περισσότερες μεγάλες εταιρείες αποφεύγουν εντελώς την Ερυθρά Θάλασσα και πλέουν γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας.
Τι λένε: “Τόσο η Διώρυγα του Σουέζ όσο και η Διώρυγα του Παναμά είναι κρίσιμα στρατηγικά σημεία ασφυξίας, όσον αφορά την παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού. Και έτσι έχετε μια τέλεια καταιγίδα αυτή τη στιγμή”, λέει ο Γκάι Πλατέν, γραμματέας στρατηγός του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου, σε συνέντευξή του στον Axios.com.
Μεγέθυνση: Στον Παναμά, η ξηρασία συνδέεται εν μέρει με τον κλιματικό κύκλο του Ελ Νίνιο, μαζί με τη μακροπρόθεσμη κλιματική αλλαγή που προκαλείται από τον άνθρωπο . Η στάθμη του νερού στις δεξαμενές που γεμίζουν το κανάλι έχουν πέσει κατακόρυφα.
- Αυτό ανάγκασε τον χειριστή του καναλιού να μειώσει τον αριθμό των πλοίωνπου διέρχονται από τη στρατηγική πλωτή οδό κατά 36%, ενώ παράλληλα επικεντρώνεται στη διατήρηση του νερού.
Πλαίσιο: “Οι σύνθετες επιπτώσεις της ξηρασίας τα τελευταία τρία χρόνια συνέβαλαν στην κατάσταση”, δήλωσε ο μετεωρολόγος της NOAA, Andrew Hoell, μέσω email.
- «Ο πιο πρόσφατος γύρος ξηρότητας φαίνεται να σχετίζεται με το συνεχιζόμενο Ελ Νίνιο, ενώ η ξηρότητα τα προηγούμενα χρόνια ήταν διαφορετική από ό,τι συνήθως συμβαίνει κατά τη διάρκεια της Λα Νίνια».
- Αυτό υποδηλώνει ότι εμπλέκονται και άλλοι παράγοντες, όπως η κλιματική αλλαγή, η οποία μπορεί να ενισχύσει και να παρατείνει την ξηρασία.
- Αξιωματούχοι του Παναμά είπαν ότιη χαμηλότερη στάθμη του νερού μπορεί να κοστίσει στην αρχή του καναλιού από 500 έως 700 εκατομμύρια δολάρια κατά τη διάρκεια του 2024.
Αξίζει να σημειωθεί: Οι ειδικοί της εφοδιαστικής αλυσίδας είπαν ότι οι καθυστερήσεις στα διπλά κανάλια είναι πιθανό να αυξήσουν τις τιμές για ορισμένα προϊόντα, ιδιαίτερα για βιομηχανικά προϊόντα που εξαρτώνται από την έγκαιρη αποστολή ανταλλακτικών στα εργοστάσια.
- Ο Jonathan Colehower, Διευθύνων Σύμβουλος της παγκόσμιας πρακτικής της εφοδιαστικής αλυσίδας στο UST, είπε στον Axios ότι οι επιπτώσεις δεν θα έχουν τη μορφή με άδεια ράφια καταστημάτων αλλά μάλλον αδρανών εργοστασίων καθώς τα κρίσιμα εξαρτήματα καθυστερούν.
Το συμπέρασμα: Οι παγκόσμιες διαμάχες και η ξηρασία με κακή χρονική συγκυρία είναι άλλη μια υπενθύμιση της ευθραυστότητας των σύγχρονων αλυσίδων εφοδιασμού.
Συνέχεια εδώ