
Οι επενδύσεις στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης κλειδί για την ανάπτυξη της Ναυτιλίας και των Logistics στη Βόρεια Ελλάδα
Η αναβάθμιση των υποδομών στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης αποτελούν το κλειδί για την ανάπτυξη της Ναυτιλίας και των Logistics στη Βόρεια Ελλάδα. Αυτό τόνισαν οι ομιλήτριες της ενότητας «Ο ρόλος της Ναυτιλίας και των Logistics στη Βόρεια Ελλάδα» του πρώτου διεθνούς συνεδρίου, Southeast Europe Connectivity Forum (SECF), το οποίο ολοκληρώθηκε σήμερα 1 Νοεμβρίου 2023, στο ξενοδοχείο Makedonia Palace στη Θεσσαλονίκη, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, της Ελληνικής Εταιρείας Logistics και του Συνδέσμου Εξαγωγέων Ελλάδος.
«Στην ΟΛΘ Α.Ε. όραμά μας είναι να είμαστε κάτι περισσότερο από ένα λιμάνι. Να είμαστε ο κύριος πάροχος δικτύου συνδυασμένων μεταφορών, πολλαπλών πυλών και λύσεων εφοδιαστικής αλυσίδας για τα Βαλκάνια και την ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής, Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης. Επιδιώκουμε να συμβάλλουμε ενεργά στην εξέλιξη της ελληνικής λιμενικής βιομηχανίας και τη δημιουργία σημαντικής προστιθέμενης αξίας για την οικονομία και την κοινωνία. Ο στρατηγικός σχεδιασμός μας εστιάζει στη διεύρυνση της συνδεσιμότητας και της ενδοχώρας του λιμένα, καθώς και στην αξιοποίηση λύσεων συνδυασμένων μεταφορών», ανέφερε η Ειρήνη Χάδιαρη, Μέλος του Δ.Σ. του ΟΛΘ Α.Ε.
Η κ. Χάδιαρη εστίασε στις επενδύσεις σε υποδομές που έχει δρομολογήσει η εταιρεία, δίνοντας έμφαση στην επέκταση του 6ου Προβλήτα, έργο προϋπολογισμού 150 εκατ. ευρώ, που θα αυξήσει τη χωρητικότητα και την εμπορική δραστηριότητα του ΟΛΘ, παρέχοντας τη δυνατότητα απευθείας εξυπηρέτησης πλοίων εμπορευματοκιβωτίων κύριων γραμμών (έως 24.000 TEU) και θα ενισχύσει τον πρωταγωνιστικό ρόλο του Λιμένα Θεσσαλονίκης στην εξωστρέφεια της χώρας.
Τόνισε ότι κατά τη δεκαετή περίοδο λειτουργίας του ο Προβλήτας 6, αναμένεται να δημιουργήσει ετήσια έσοδα 272 εκατ. ευρώ στο σύνολο της εφοδιαστικής αλυσίδας του λιμένα, να στηρίξει τα έσοδα του Δημοσίου με περισσότερα από 55 εκατ. ευρώ ετησίως, να δημιουργήσει προστιθέμενη αξία που υπερβαίνει τα 177 εκατ. ευρώ ετησίως και να στηρίξει άμεσα ή έμμεσα τη δημιουργία περισσότερων των 4.000 θέσεων εργασίας.
Η κ. Χάδιαρη επισήμανε, επίσης, ότι στόχος είναι η περαιτέρω ανάπτυξη της συνδεσιμότητας του Λιμένα Θεσσαλονίκης με τις χώρες της ευρύτερης περιοχής των Βαλκανίων και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, αλλά και η επέκταση του ΟΛΘ Α.Ε. στις συνδυασμένες μεταφορές, σημειώνοντας πως ήδη παρέχεται απευθείας σιδηροδρομική σύνδεση του Λιμένα Θεσσαλονίκης με την Βουλγαρία (Σόφια), τη Σερβία (Νις) και τη Δημοκρατία της Βόρειας Μακεδονίας (Σκόπια). Επίσης, η δημιουργία ενός δικτύου Dry Ports στις χώρες της Νοτιοανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης, αλλά και ο μετασχηματισμός του λιμένα σε smart port με εφαρμογή σύγχρονων ψηφιακών λύσεων και τεχνολογιών.
Την ανάπτυξη των υποδομών στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης έθεσε ως προτεραιότητα και η Βάντα Κωστοπούλου, Αντιπρόεδρος της Arkas Logistics Greece and Serbia και μέτοχος στην Αrkas Hellas Group. «Η εταιρεία έχει επενδύσει πολύ σε μεγάλες αγορές, όπως είναι η Κίνα, η Αμερική και η Ινδία. Την ενδιαφέρει πάρα πολύ το κομμάτι των Βαλκανίων και της ΝΑ Ευρώπης. Η Arkas Logistics Ελλάδας έχει αναπτύξει το δικό της οδικό δίκτυο από τη Θεσσαλονίκη προς τη Βουλγαρία, τη Σερβία, τη Ρουμανία, την Τσεχία και την Ουγγαρία με δικά της logistics. Βασική προϋπόθεση, όμως, είναι η ανάπτυξη του σιδηροδρομικού και του θαλάσσιου άξονα προς τις χώρες αυτές. Για να μπορέσει να επιτευχθεί χρειάζεται να τελειώσουν όλες οι επενδύσεις όσον αφορά στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, οι οποίες θα μπορέσουν να φιλοξενήσουν μεγάλα κοντέινερ, που θα μπορέσουν να έχουν δρομολόγια προς τις χώρες αυτές», τόνισε. Σημείωσε επιπλέον πως βασική προϋπόθεση είναι και η τεχνολογία, η οποία αναπτύσσει την παραγωγικότητα και την αποδοτικότητα, οδηγώντας ταυτόχρονα και σε ένα πιο φιλικό περιβάλλον.
Στην επίλυση των ζητημάτων που σχετίζονται με τις υποδομές, αλλά και τις υπηρεσίες που προσφέρει το λιμάνι εστίασε η Ζωή Κολέτσα, Διευθύντρια του Γραφείου Θεσσαλονίκης της CMA CGM Greece. Χαρακτήρισε πολύ σημαντικές τις υποδομές του Λιμένος Θεσσαλονίκης, χαρακτηρίζοντας νούμερο ένα προτεραιότητα την επέκταση του 6ου Προβλήτα, καθώς θα φέρει μεγαλύτερα πλοία, που σημαίνει ότι θα αυξηθεί η παραγωγικότητα για το λιμάνι, αλλά και για τις ίδιες τις εταιρείες. Πολύ σημαντική για τις εταιρείες του κλάδου χαρακτήρισε και τη συνδυαστική μεταφορά, σημειώνοντας πως πρέπει να είναι εύκολη η μεταφορά των εμπορευμάτων από και προς το λιμάνι, κάτι που σημαίνει δρόμους και πύλες, ζητήματα που συνιστούν πρόβλημα τα τελευταία χρόνια, αλλά και την ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου και τη σύνδεσή του με Νις, Σόφια και Σκόπια. Η κ. Κολέτσα αναφέρθηκε και στις τελωνειακές διαδικασίες που πρέπει να απλοποιηθούν, γιατί δημιουργούν προβλήματα και υπογράμμισε πως η συνεργασία με γειτονικές χώρες είναι το καλύτερο δυνατό για την ανάπτυξη του λιμανιού της Θεσσαλονίκης.
Τον ιστορικό ρόλο του λιμανιού της Θεσσαλονίκης στη μεταφορά προϊόντων προς όλες τις πόλεις των Βαλκανίων και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, που έχει αναβαθμιστεί λόγω της αστάθειας στην ευρύτερη περιοχή, με τον πόλεμο Ουκρανία, την ανάφλεξη στη Μέση Ανατολή και τον αναθεωρητισμό της Τουρκίας, τόνισε η Κατερίνα Τσαπικίδου, Σύμβουλος Πρεσβείας και Διευθύντρια της υπηρεσίας Διεθνών Σχέσεων του Υπουργείου Εξωτερικών στη Θεσσαλονίκη.
«Κάτω από αυτές τις συνθήκες η Ελλάδα γενικότερα, αλλά και η Θεσσαλονίκη ειδικότερα με το λιμάνι της αποτελούν πόλο σταθερότητας, με ασφάλεια μπορούν να τροφοδοτήσουν χώρες των Βαλκανίων και της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης με ενέργεια και με προϊόντα. Υπό αυτήν την έννοια το λιμάνι αποτελεί όχι μόνο κόμβο σταθερότητας, αλλά και μια δυνατότητα να συνεισφέρει θετικά στα μεγάλα ζητήματα που έχουν δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια στην περιοχή», είπε χαρακτηριστικά.
Η κ. Τσαπικίδου ανέφερε πως τα τελευταία χρόνια η Ελλάδα έχει δημιουργήσει πλέγματα συνεργασίας, τριμερή σχήματα, στρατιωτικές συμφωνίες και εμπορικές συμφωνίες με μία σειρά από κράτη, όπως το Ισραήλ, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, η Σαουδική Αραβία, η Αίγυπτος, καθώς και πρόσφατα η Ινδία και πρόσθεσε πως για να μπορέσουν να υλοποιηθούν αυτά τα φιλόδοξα, αλλά ρεαλιστικά σχέδια και να συμβάλουν πραγματικά στη σταθερότητα της ευρύτερης περιοχής θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί το λιμάνι της Θεσσαλονίκης με τρόπο ουσιαστικό.
Τον συντονισμό της ενότητας είχε η Δανάη Μπεζαντάκου, CEO της Navigator Shipping Consultants.
Γιάννης Μανιάτης: Η Ευρώπη πρέπει να σταθεί ενεργειακά στα πόδια της – Το φυσικό αέριο ως καύσιμο μετάβασης θα μας πάει στο υδρογόνο
Η Ευρώπη πρέπει να σταθεί στα πόδια της ενεργειακά και να αντιμετωπίσει τις μελλοντικές προκλήσεις με τις δυνάμεις της, για να μην κληθεί να δει ξανά τα σφάλματα του παρελθόντος, ανέφερε σήμερα ο Γιάννης Μανιάτης π. Υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Καθηγητής του Πανεπιστημίου Πειραιώς, στο πλαίσιο του διεθνούς συνεδρίου, Southeast Europe Connectivity Forum (SECF), το οποίο ολοκληρώθηκε στη Θεσσαλονίκη.
Όπως τόνισε ο κ. Μανιάτης «η γενική εκτίμηση είναι πως το πράσινο καύσιμο του μέλλοντος θα είναι το υδρογόνο και ότι το φυσικό αέριο είναι το καύσιμο μετάβασης για τους στόχους του 2050, ενώ θα πρέπει να δούμε πώς θα αποφασιστούν οι πολιτικές που θα έχουν να κάνουν με τους αγωγούς μεταφοράς». Για την επίτευξη του στόχου, επεσήμανε ο π. Υπουργός ότι πρέπει όλοι αντιληφθούμε την αξία της συνεργασίας. Χαρακτηριστικά, ο κ. Μανιάτης τόνισε πως «στην ενέργεια ισχύει ο “κανόνας της δεκαετίας”, δηλαδή αυτό που σχεδιάζουμε σήμερα θα το δούμε μπροστά μας σε 10 χρόνια, οπότε χρειάζεται να επιδειχθεί πολύ μεγάλη προσοχή».
O Ιωάννης Μαρής, Διευθυντής του Γραφείου στην Ελλάδα της Trans Adriatic Pipeline AG (TAP), στην ίδια ενότητα σημείωσε τις σημαντικές δυνατότητες του αγωγού TAP οι οποίες φάνηκαν ιδιαίτερα την περίοδο της ενεργειακής κρίσης. Όπως σημείωσε ο κ. Μαρής «ο αγωγός TAP μέχρι τώρα έχει την επιχειρησιακή δυνατότητα να μεταφέρει ετησίως 10 δισ. κυβικά μέτρα αερίου, ξεκινώντας από την περιοχή της Υπερκαυκασίας, περνώντας μέσα από τα ελληνικά εδάφη και υποθαλάσσια από την Αλβανία και την Αδριατική φτάνει να παρέχει το αζέρικο αέριο σε ευρωπαϊκές χώρες». Σύμφωνα με τον ίδιο ο επόμενος στόχος είναι να αυξηθεί η ετήσια ποσότητα κατά 1,2 δισ. κ.μ. και να μπούμε στο δρόμο της πράσινης μετάβασης, ο TAP να λειτουργεί αμφίδρομα, αλλά να μεταφέρει και μεθάνιο.
Ο Γιώργος Κρεμλής, Πρόεδρος του Ινστιτούτου Κυκλικής Οικονομίας & Κλιματικής Αλλαγής του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Δημοσίου Δικαίου (EPLO) υπογράμμισε πως η ενεργειακή μετάβαση και οι στόχοι για την κλιματική ουδετερότητα θα πρέπει να γίνει και με τους κανόνες της κυκλικής οικονομίας. Όπως σημείωσε ο κ. Κρεμλής πρέπει να μπει στη ζωή μας ο όρος «κυκλικός πολίτης», αφού και η ενέργεια ρυθμίζει πτυχές – πράξης της καθημερινότητας ολονών μας. Επίσης τόνισε πως «οι αγωγοί αερίου πρέπει να μπορούν να γίνουν και αγωγοί υδρογόνου μελλοντικά».
Το συντονισμό της συζήτησης είχε ο Αλέξανδρος Λαγάκος, Επιχειρησιακός Διευθυντής της Blue Grid.
Απαιτείται τόνωση των επενδύσεων συνδεσιμότητας στην περιοχή των Βαλκανίων – Επιχειρήσεις αλλά και φορείς συμβάλλουν από κοινού στην προώθηση ανάλογων project
Η συνδεσιμότητα, η πράσινη ανάπτυξη και η βιώσιμη περιφερειακή ανάπτυξη βρέθηκαν στο επίκεντρο συζήτησης που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του διεθνούς συνεδρίου Southeast Europe Connectivity Forum (SECF).
Η κα. Λουκία Σαράντη, Πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδος, αναφέρθηκε στις περιφερειακές ανισότητες που διευρύνονται σημειώνοντας ότι ανάπτυξη χωρίς υποδομές δεν γίνεται. Μάλιστα η ίδια υπογράμμισε ότι η Θεσσαλονίκη και η βιομηχανία της εξυπηρετείται από το λιμάνι της, που αναπτύσσεται, αλλά το ίδιο δεν συμβαίνει με άλλες περιοχές της Βόρειας Ελλάδας, όπου η βιομηχανία στερείται αξιόλογων λιμενικών υποδομών. Η κα. Σαράντη στάθηκε και στο ζήτημα της εκπαίδευσης του ανθρώπινου δυναμικού, ενώ είπε πως το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ συμβάλλουν προς την κατεύθυνση της περιφερειακής ανάπτυξης.
Το εξωστρεφές πλεονέκτημα της ΔΕΘ
Ο κ. Τάσος Τζήκας, Πρόεδρος της ΔΕΘ-HELEXPO και της Τεχνόπολης ΑΕ, υπογράμμισε από την πλευρά του ότι αντίστοιχο αναπτυξιακό εκτόπισμα στη Θεσσαλονίκη με το λιμάνι έχει και η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης, η οποία αποτελεί ένα εξωστρεφές εθνικό πλεονέκτημα. Ο κ. Τζήκας δήλωσε ακόμη ότι οι εκθέσεις συμβάλλουν πολύ στη συνδεσιμότητα τόσο σε εθνικό, όσο και σε διεθνές επίπεδο και αποτελούν κύριο πυλώνα ανάπτυξης των επιχειρηματικών σχέσεων.
Ο κ. Μανώλης Μπαλτάς, Διευθύνων Σύμβουλος της REDEPLAN AE, επεσήμανε πως η ανάπτυξη που επιχειρείται στο Στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη με τη δημιουργία Logistics Center είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, ενώ δεν παρέλειψε να αποτυπώσει και τις θετικές επιδόσεις του ΟΛΘ από τη στιγμή που ιδιωτικοποιήθηκε. Επιπλέον, σημείωσε ότι η συνδεσιμότητα προϋποθέτει μία επιθετική εξωστρέφεια από την πλευρά των επιχειρήσεων και ενότητα των φορέων προς την κατεύθυνση αυτή.
Έμφαση στις σιδηροδρομικές υποδομές δίνει η Σερβία
Ο κ. Aleksandar Ljubic, Executive Director του Foreign Investors Council από τη Σερβία αναφέρθηκε στις πρωτοβουλίες και στα έργα υποδομών στη Σερβία με στόχο τη μεγαλύτερη διασυνδεσιμότητα, υπογραμμίζοντας ότι στην ευρύτερη περιοχή οι αναπτυξιακές επενδύσεις είναι αναγκαίες τα επόμενα χρόνια.
Ο κ. Ευάγγελος Μπεκιάρης, Διευθυντής του ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ, παρουσίασε τα project του Ινστιτούτου Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ) κάνοντας λόγο για τη δημιουργία ενός παραρτήματος στην Αλεξανδρούπολη, το οποίο θα συμβάλλει στην αύξηση της διασυνδεσιμότητας.
Συντονίστρια στο συγκεκριμένο πάνελ ήταν η κα. Μαίρη Ευθυμιάτου, Αρχισυντάκτρια του SC & L Magazine
Απαραίτητες οι επενδύσεις στη συνδεσιμότητα αλλά και στο ανθρώπινο δυναμικό – Αναγκαία η πολιτική βούληση για την προώθηση των υποδομών στην περιοχή της Ν.Α. Ευρώπης και των Βαλκανίων
Οι επενδύσεις στη συνδεσιμότητα και οι υποδομές στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και των Βαλκανίων αποτέλεσαν το αντικείμενο συζήτησης την οποία συντόνισε ο Γεώργιος Ξηρογιάννης, Γενικός Διευθυντής του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ) στο πλαίσιο του διεθνούς συνεδρίου Southeast Europe Connectivity Forum (SECF) .
Ο κ. Θάνος Ψαθάς, Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΤΒΑ Βιομηχανικές Περιοχές, σημείωσε ότι θα πρέπει ως χώρα να φτιάξουμε «Οργανωμένα Πάρκα» για την εγκατάσταση επιχειρήσεων, καθώς πλεονεκτούν στα πάντα έναντι των αναρχων αναπτύξεων. Ακόμη δήλωσε ότι για τις 14 ΒΙ.ΠΕ., που διαχειρίζεται η ΕΤΒΑ, έχει καταθέσει πρόταση στο Ταμείο Ανάκαμψης, προκειμένου να υπάρξει αναβάθμιση των περιοχών αυτών μέχρι το τέλος του 2026.
Ο κ. Μιχάλης Χρηστίδης, Γενικός Γραμματέας (2015 – 2021), Organization of the Black Sea Economic Cooperation – BSEC υπογράμμισε ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις ήταν οι πρώτες που εγκαταστάθηκαν και άρχισαν να δραστηριοποιούνται στις χώρες των Βαλκανίων και της Ν.Α. Ευρώπης, ενώ τόνισε ότι η Βόρεια Ελλάδα και η Θεσσαλονίκη πρέπει να αποκτήσουν επιτέλους τον ρόλο που τους αρμόζει. Επίσης, υπογράμμισε ότι η πιο σημαντική επένδυση στην Ελλάδα είναι στο ανθρώπινο δυναμικό.
Σιδηροδρομική σύνδεση Σόφιας-Θεσσαλονίκης σε 90 λεπτά
Ο κ. Roumen Markov, Γενικός Διευθυντής της Large Infrastructure Projects LLC, επισήμανε ότι η εταιρεία του χρηματοδοτεί με ίδια κεφάλαια project στο κομμάτι των ακινήτων, της διαχείρισης υδάτων, του σιδηροδρόμου και των οδικών παρεμβάσεων. Μάλιστα δήλωσε ότι ένα από τα project που μελετούν είναι η σιδηροδρομική σύνδεση Σόφιας-Θεσσαλονίκης σε 90 λεπτά με τρένο που θα αναπτύσσει ταχύτητα έως και 320 χιλιόμετρα την ώρα.
Ο κ. Άγγελος Ρούπας Πανταλέων, Ιδρυτής της Second Wind & Partners, αναφέρθηκε αρχικά στην ακτοπλοϊκή διασύνδεση Θεσσαλονίκης-Σμύρνης, η οποία μετά από 40 μόλις δρομολόγια διακόπηκε γιατί πιθανότατα ίσως δεν μελετήθηκε καλά. «Ίσως το δρομολόγιο Λαύριο-Σμύρνη να είχε μεγαλύτερη λογική και βιωσιμότητα» επισήμανε ο ίδιος και πρόσθεσε ότι «οι οικονομίες κλίμακας είναι σημαντικό κριτήριο για την συνδεσιμότητα. Όπου δεν υπάρχει αρωγή από την Πολιτεία, χωρίς οικονομίες κλίμακας δεν πετυχαίνεις».
Ψηφιοποίηση της διαδικασίας διαχείρισης των ταξιδιωτών στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης
Ο κ. Γιώργος Βήλος, Γενικός Διευθυντής Εμπορικής και Επιχειρηματικής Ανάπτυξης της Fraport Greece, υπογράμμισε ότι «μετά τις επενδύσεις σε υποδομές η προτεραιότητα έχει αλλάξει και το βασικό πρόβλημα στον τουρισμό είναι η έλλειψη στις θέσεις εργασίας. Πρόκληση είναι και ο υπερ-τουρισμός με την επιβάρυνση που προκαλεί στις περιοχές, καθώς δημιουργείται μία άσχημη ταξιδιωτική εμπειρία. Το “ήλιος-θάλασσα” δεν φτάνει πια, χρειάζεται τουρισμός εμπειρίας που μάλιστα θα διαρκεί όλο το χρόνο». Στο πλαίσιο αυτό σημείωσε ότι στρατηγικός στόχος της Fraport Greece είναι η ψηφιοποίηση όλης της διαδικασίας διαχείρισης των ταξιδιωτών στα αεροδρόμια που διαχειρίζεται μεταξύ των οποίων και της Θεσσαλονίκης.
Απανθρακοποίηση και ψηφιοποίηση οι μεγάλες προκλήσεις της Ναυτιλίας
Οι προκλήσεις της επόμενης ημέρας για τη Ναυτιλία, αλλά και οι προοπτικές ανάπτυξης του κλάδου στην Ελλάδα, που ανοίχτηκαν κατά την περίοδο της πανδημίας, βρέθηκαν στο επίκεντρο του πρώτου διεθνούς συνεδρίου Southeast Europe Connectivity Forum (SECF).
Όπως ανέφερε στην εισαγωγική της τοποθέτηση η CEO της Navigator Shipping Consultants, Δανάη Μπεζαντάκου, στο πλαίσιο συζήτησης την οποία συντόνισε, στη Ναυτιλία η Ελλάδα έχει το 20% του παγκόσμιου εμπορίου, ενώ αποτελεί μόλις το 0,13% του παγκόσμιου πληθυσμού, αλλά είναι και η μόνη χώρα που δεν διακινεί δικά της φορτία, αλλά κινεί φορτία για τον κόσμο. Αναφερόμενη στην κλιματική κρίση και τις προκλήσεις που φέρει στη Ναυτιλία, είπε πως ο κλάδος επιβαρύνει το περιβάλλον μόνο κατά 2,5%, όταν μόνο η μόδα επιβαρύνει 12,5%. Παρόλα αυτά, τόνισε πως πρέπει να λυθούν ζητήματα που έχουν να κάνουν με τα καύσιμα, αλλά και τα πλοία που θα χρησιμοποιούνται στο μέλλον.
«Η απανθρακοποίηση είναι το πλέον φλέγον θέμα στην παγκόσμια Ναυτιλία αυτή τη στιγμή και το τι πρέπει να αποφασίσουμε ώστε να συμμορφωθούμε με τους ευρωπαϊκούς περιβαλλοντικούς κανονισμούς», τόνισε ο Αντώνης Γεωργαντζής, Chief Operating Officer της Latsco Marine Management Inc.
Ο ίδιος σημείωσε πως η τάση για πολύ υψηλής αξίας πλοία, της τάξης των 250-265 εκατ., είναι να παραγγέλλονται με κινητήρες διπλού καυσίμου, συμβατικό πετρέλαιο και φυσικό αέριο ή μεθανόλη. Ταυτόχρονα σε μικρότερης αξίας πλοία των 115 εκατ. (σημερινής αξίας) για παραγγελία το 2027 η τάση είναι το προπάνιο ή το βουτάνιο ως δεύτερο καύσιμο. Ωστόσο, τόνισε ότι στον παγκόσμιο στόλο και στα πιο συμβατικά πλοία, όπως φορτηγά και τάνκερ, η τάση δεν έχει διαμορφωθεί, καθώς ο λόγος της επιπλέον επένδυσης έναντι της αξίας του πλοίου είναι πολύ σημαντικός.
Άλλωστε, σημείωσε πως οι αξίες των πλοίων είναι σε ιστορικά υψηλά επίπεδα, αυξημένες κατά 45% σε σύγκριση με τα ιστορικά χαμηλά επίπεδα, κάτι που κάνει δύσκολη την εξίσωση για κάποιον να επενδύσει κοιτώντας το μέλλον. Στο παιχνίδι, όπως ανέφερε, έχει μπει και η αμμωνία που προωθείται πάρα πολύ από την πλευρά της Ασίας και κυρίως της Ιαπωνίας, για την οποία όμως δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή νομοθετικό πλαίσιο. Υπογράμμισε επίσης ότι το ζήτημα της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης πρέπει να εξεταστεί συνολικά, δηλαδή από την ενέργεια που καταναλώνεται για την εξόρυξη και την παραγωγή μέχρι την καύση στους κινητήρες.
Σε ό,τι αφορά τα πλοία, ο κ. Γεωργαντζής σημείωσε πως οι μεγάλοι κατασκευαστές κινητήρων αναπτύσσουν τα μοντέλα τους και περιμένουμε την πρώτη διαθέσιμη μηχανή το 2024, σε έναν χρόνο από τώρα, ενώ η πρώτη παραγγελία τέθηκε την προηγούμενη εβδομάδα στα ναυπηγεία της Hyundai στην Κορέα για δύο πλοία που θα παραδοθούν το 2026.
Τους πυλώνες της τεχνολογικής ανάπτυξης της Ναυτιλίας παρουσίασε η Άννα Βαζιντάρη, ICT Manager της Unisea Shipping Ltd. Ο πρώτος πυλώνας είναι οι εφαρμογές για διάδραση πλοίου και στεριάς, καθώς υπάρχει αυξημένη ανάγκη επικοινωνίας με τον έξω κόσμο, ο δεύτερος είναι η αυξημένη παραγωγή δεδομένων και ο τρόπος που καλούμαστε να τα διαχειριστούμε, ο τρίτος είναι η επαναστατική χρήση των δορυφόρων χαμηλής τροχιάς που αλλάζει τελείως τη λειτουργία του πλοίου και ο τέταρτος είναι η κυβερνοασφάλεια, ένας κλάδος που πηγαίνει παράλληλα με όλη αυτή την τεχνολογική εξέλιξη.
«Τα θετικά οφέλη όλων αυτών είναι ότι τελικά μπορούμε να διαχειριζόμαστε τα πλοία πιο άμεσα, πιο αποτελεσματικά και πιο ουσιαστικά», τόνισε. Πρόσθεσε επίσης πως οι πυλώνες αυτοί αφορούν και τις κρίσιμες υποδομές όχι μόνο τις ναυτιλιακές, αναφέροντας ενδεικτικά ότι το λιμάνι της Θεσσαλονίκης μπορεί να τις χρησιμοποιήσει για να ανταγωνιστεί μεγάλα λιμάνια της Ευρώπης. Στις προκλήσεις, όπως είπε, περιλαμβάνεται και η εφοδιαστική αλυσίδα, η οποία πρέπει να πληροί τις προδιαγραφές ώστε τα προϊόντα που δίνει να είναι ασφαλή.
Στις ευκαιρίες που έδωσε ο κορωνοϊός στην ελληνική Ναυτιλία αναφέρθηκε ο Ηλίας Χατζηεφραιμίδης, Πρόεδρος της Hajiefremidis Shipping Agency και της WIMA (Worldwide Industrial & Marine Association). Εξήγησε ότι ενώ ο κόσμος είχε σταματήσει, τα πλοία κινούνταν κι έπρεπε να επισκευαστούν, οπότε πολλοί από τους Έλληνες πλοιοκτήτες έφεραν τα πλοία τους στην Ελλάδα, γιατί δεν μπορούσε να μετακινηθεί το προσωπικό.
Έτσι αναγεννήθηκε ο ναυπηγοεπισκευαστικός κλάδος, γεγονός στο οποίο συνέβαλε η εργασιακή ειρήνη που επικρατεί, αλλά και οι νέες υποδομές, όπως τα νέα ναυπηγεία της Σύρου, που λειτουργούν εδώ και 4 χρόνια και η νέα δεξαμενή για μεγαλύτερα πλοία που ανοίγει στην Ελευσίνα. Ο κ. Χατζηεφραιμίδης τόνισε πως είναι σημαντικό να υπάρχει βιωσιμότητα όχι μόνο στον Πειραιά αλλά και σε άλλα λιμάνια της χώρας και πως για να επιτευχθεί αυτό χρειάζεται εξωστρέφεια και συνέργειες, με τη δημιουργία αντίστοιχων της WIMA φορέων – cluster σε άλλες πόλεις που έχουν λιμάνια, αρχής γενομένης από τη Θεσσαλονίκη.
Anna Mihneva-Natova (Υφ. Μεταφορών και Επικοινωνιών της Βουλγαρίας): Προτεραιότητα για τη Βουλγαρία η συνδεσιμότητα μέσω σιδηροδρόμων – αυτοκινητοδρόμων
Η συνδεσιμότητα μέσω της ανάπτυξης των σιδηροδρομικών δικτύων και της δημιουργίας νέων σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων αποτελεί μία από τις προτεραιότητες που δίνει η Σόφια εδώ και χρόνια και στην ίδια αναπτυξιακή διαδρομή που επιμείνει και το επόμενο διάστημα, ανέφερε σήμερα η Anna Mihneva- Natova , Υφυπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών της Βουλγαρίας.
Η κ. Mihneva-Natova, μιλώντας από το βήμα των εργασιών της δεύτερης μέρας του πρώτου διεθνούς συνεδρίου, Southeast Europe Connectivity Forum (SECF), σημείωσε πως για αυτό το σκοπό «η Βουλγαρία αξιοποιεί χρηματοδοτήσεις από την ΕΕ και κυρίως από το Ταμείο Συνοχής και πόρους από την τρέχουσα προγραμματική περίοδο 2021 – 2027».
Η κ. Η Anna Mihneva-Natova μίλησε στην ενότητα με τίτλο «Ο μετασχηματισμός της Νοτιοανατολικής Ευρώπης μέσω μεγάλων έργων υποδομής μεταφορών» και απάντησε στις ερωτήσεις του δημοσιογράφου από το Ypodomes.com, Νίκου Καραγιάννη .
Σύμφωνα με την Υπουργό της Βουλγαρίας, «η κυβέρνησή μας επίσης δίνει εξαιρετικά μεγάλη σημασία στην κατασκευή των νέων δικτύων, αλλά και τον εκσυγχρονισμό των υπαρχόντων, μέσω ΣΔΙΤ και γι’ αυτόν τον λόγο επικαιροποιούμε το αντίστοιχο θεσμικό πλαίσιο». Όπως είπε η ίδια όλα αυτά κινούνται με «σκοπό να πετύχουμε τους στόχους της ΕΕ για το 2030».
Η Υφυπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών της Βουλγαρίας τόνισε, δε, πως η χώρα της δίνει έμφαση στην ανάπτυξη των δικτύων της τόσο προς τα δυτικά της σύνορα όσο και προς τη Μαύρη Θάλασσα, αλλά και τον εκσυγχρονισμό της σύνδεσης της Σοφίας με την Αθήνα. Τα δίκτυα αυτά, όπως είπε η ίδια εστιάζονται στην συνδεσιμότητα με τη Σερβία, τη Βόρεια Μακεδονία και φυσικά την Ελλάδα.
Τέλος, η κ. Η Anna Mihneva-Natova υπογράμμισε ότι η αναβάθμιση των δικτύων μεταφορών «έχει στόχο την ανάπτυξη της συνδεσιμότητας μεταξύ της Αδριατικής και της Μαύρης Θάλασσας» και επεσήμανε τον σημαντικό ρόλο που έχουν για τη Βουλγαρία, η ανάπτυξη των λιμένων της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης. Μάλιστα, σημείωσε πως όλα αυτά θα συμβάλουν στην ευρύτερη ανάπτυξη της ΝΑ Ευρώπης.
Μπίλλιας (Αντιπ. Υποδομών και Δικτύων της Περ. Κεντρικής Μακεδονίας): Η ισχυροποίηση της ΝΑ Ευρώπης απαιτεί μεγάλα έργα υποδομής για την ενίσχυση της συνδεσιμότητας με τις αγορές της ΕΕ
«Η Νοτιοανατολική Ευρώπη αποτελεί μία εξαιρετικά σημαντική περιοχή, με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και με στρατηγικό ρόλο, ο οποίος μπορεί να ενισχυθεί, επιφέροντας οικονομική ανάπτυξη και ευημερία. Για να ισχυροποιηθεί ο στρατηγικός ρόλος της περιοχής απαιτούνται υποδομές, απαιτούνται μεγάλα έργα υποδομής μεταφορών, έτσι ώστε να ενισχυθεί η συνδεσιμότητα με τις αγορές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και η συνδεσιμότητα εντός της ίδιας της Νοτιοανατολικής Ευρώπης». Αυτό τόνισε ο Πάρις Μπίλλιας, Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας ανοίγοντας τις εργασίες της δεύτερης μέρας του πρώτου διεθνούς συνεδρίου, Southeast Europe Connectivity Forum (SECF).
Ο κ. Μπίλλιας υπογράμμισε πως το φόρουμ «διευκολύνει τη συνεργασία και την ανταλλαγή γνώσεων, συμβάλλει στη δημιουργία συμμαχιών και συναίνεσης για αναπτυξιακούς σκοπούς». Στη συνέχεια, επεσήμανε τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Θεσσαλονίκης, καθώς όπως είπε «έχει την τύχη να αποτελεί σταυροδρόμι δύο σημαντικότατων οδικών αξόνων: του ΠΑΘΕ -ο οποίος διασχίζει την Ελλάδα καθέτως- και της Εγνατίας Οδού -που διατρέχει την Ελλάδα οριζοντίως-. Απαιτείται όμως για την ολοκλήρωση της ΠΑΘΕ να κατασκευαστεί ο δεύτερος κλάδος του τμήματος Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι ο οποίος έχει καθυστερήσει σημαντικά».
Ο Αντιπεριφερειάρχης ΠΚΜ σημείωσε πως «η Θεσσαλονίκη διαθέτει επίσης λιμάνι, ένα λιμάνι το οποίο αποτελεί έναν από τους μεγάλους αναπτυξιακούς βραχίονες στη Βόρεια Ελλάδα, αλλά και σε ολόκληρη τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, καθώς αποτελεί εμπορευματική πύλη. Για αυτό τον λόγο πρέπει να ολοκληρωθούν τα έργα σύνδεσης του λιμανιού με την ΠΑΘΕ και το σιδηροδρομικό δίκτυο». Επίσης, ανέφερε ότι χρειάζονται και άλλα έργα, όπως, για παράδειγμα, η σιδηροδρομική Εγνατία, έργο το οποίο θα δώσει άλλη προοπτική στην ευρύτερη περιοχή.
Αναφερόμενος ο κ. Μπίλλιας στα έργα, τα οποία δρομολογεί η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας για την αναπτυξιακή ώθηση, ξεχώρισε το μεγαλύτερο έργο, όπως είπε στην ιστορία της περιοχής, που είναι «η ενοποίηση, ανάπλαση και ανάδειξη του παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης, σε μήκος 40 χιλιομέτρων».
Ο κ. Μπίλλιας έκανε στην ομιλία του εκετενείς αναφορές στη Χαλκιδική και τόνισε πως «στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας εργαζόμαστε για να βρούμε τη βέλτιστη λύση για την εξυπηρέτηση των αναγκών των πολιτών της χερσονήσου της Σιθωνίας. Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε έναν νέο οδικό άξονα για όσους κατευθύνονται στο δεύτερο πόδι της Χαλκιδικής. Στο πλαίσιο αυτό, συνεργαζόμαστε ήδη με το Υπουργείο Υποδομών, για την εκπόνηση σχετικής μελέτης. Το ζητούμενο όμως δεν είναι η μελέτη, αλλά η υλοποίηση του έργου, η κατασκευή του νέου αυτού άξονα. Έτσι, στη νέα μας θητεία, που θα αρχίσει τον προσεχή Ιανουάριο, η βούληση του Περιφερειάρχη Απόστολου Τζιτζικώστα και όλων μας στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, είναι να διεκδικήσουμε πόρους από την Πολιτεία προκειμένου η χερσόνησος της Σιθωνίας να αποκτήσει ένα σύγχρονο και ασφαλές οδικό δίκτυο».
Από το ίδιο βήμα ο Μιχάλης Κούπκας, Αντιδήμαρχος Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Δήμου Θεσσαλονίκης επισήμανε πως «ο ρόλος της Θεσσαλονίκης είναι αναμφίβολα κομβικός στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Δεν είναι υπερβολή να ισχυριστούμε πως σήμερα η πρωτεύουσα της Μακεδονίας εξελίσσεται σε τεχνολογικό hub της νοτιοανατολικής Μεσογείου. Pfizer, CISCO, Deloitte, Deutsche Telekom, Accenture, Chubb Insurance επέλεξαν την πόλη μας για να επενδύσουν».
Σύμφωνα με τον κ. Κούπκα, παρά το γεγονός ότι βιώνουμε μια δύσκολη οικονομική συγκυρία, όπου το κόστος του χρήματος έχει αυξηθεί, «οι επιδόσεις της ελληνικής οικονομίας αφήνουν σημαντικά περιθώρια αισιοδοξίας, καθώς καταγράφουμε διπλάσιο ρυθμό ανάπτυξης από την υπόλοιπη Ευρώπη».
Ο Αντιδήμαρχος αναφερόμενος στη συνδεσιμότητα και τις συνέργειες σημείωσε πως «στο παρελθόν είχαμε συνηθίσει να μιλάμε για startups και για εταιρείες τεχνολογίας που κατά βάση έτρεχαν νέοι άνθρωποι. Αυτό με τα χρόνια αλλάζει και πλέον μιλάμε για την πρόκληση συνεργασίας νεοφυών επιχειρήσεων με παραδοσιακές δυνάμεις του κλάδου, προκειμένου οι δεύτερες να μπορούν να βελτιώνουν την ανταγωνιστικότητα τους. Σ’ αυτή την προσπάθεια, έχουμε την τύχη να διαθέτουμε στην πόλη εξαιρετικά πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα, που μαζί με την προοπτική που δημιουργεί η λειτουργία του THESSINTEC, μπορούν να μοχλεύσουν δυνάμεις και να απογειώσουν σημαντικά την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων της πόλης».
Καταλήγοντας ο Αντιδήμαρχος τόνισε ότι «σήμερα ο Δήμος Θεσσαλονίκης σχεδιάζει και υλοποιεί μεγάλα έργα ψηφιακού μετασχηματισμού αξίας άνω των 20 εκατ. ευρώ, που έχουν ως βάση χρηματοδότησης εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους. Στόχος είναι να μετατρέψουν τη Θεσσαλονίκη σε υπόδειγμα έξυπνης πόλης και να βελτιώσουν σημαντικά την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων της».