Το ΑΠΘ προωθεί την ποιότητα στην εκπαίδευση και την έρευνα μέσω μιας ολιστικής στρατηγικής
Το Στρατηγικό Σχέδιο του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) για την περίοδο 2024-2028 αναλύει το εσωτερικό και εξωτερικό περιβάλλον του ΑΠΘ, εντοπίζοντας δυνατά και αδύναμα σημεία, ευκαιρίες και απειλές. Παρουσιάζει τους στρατηγικούς στόχους του ιδρύματος σε τομείς όπως η εκπαίδευση, η έρευνα, η διεθνοποίηση και η διασύνδεση με την κοινωνία. Περιλαμβάνει ποσοτικά δεδομένα και δείκτες για την αξιολόγηση της προόδου και προτείνει συγκεκριμένες δράσεις για την επίτευξη των στόχων.
Προώθηση της Ποιότητας στην Εκπαίδευση και την Έρευνα στο ΑΠΘ
Το ΑΠΘ προωθεί την ποιότητα στην εκπαίδευση και την έρευνα μέσω μιας ολιστικής στρατηγικής, που εστιάζει σε διάφορους τομείς:
Εκπαίδευση:
- Προσφορά ποιοτικών και ανταγωνιστικών προγραμμάτων σπουδών: Το ΑΠΘ εστιάζει στην αναμόρφωση των ΠΠΣ, με στόχο τον εκσυγχρονισμό και την επικαιροποίησή τους. Επίσης, δίνεται έμφαση στην ενίσχυση των ΠΜΣ, με την ίδρυση νέων προγραμμάτων, διιδρυματικών και ξενόγλωσσων.
- Ενίσχυση του διδακτικού προσωπικού: Το ΑΠΘ επενδύει στην ενίσχυση του διδακτικού προσωπικού, μέσω δράσεων που βελτιώνουν την αποδοτικότητα και τις εκπαιδευτικές υπηρεσίες.
- Πρακτική άσκηση: Το ΑΠΘ στηρίζει την πρακτική άσκηση των φοιτητών, προσελκύοντας φορείς υποδοχής και αξιολογώντας τα προγράμματα.
- Διεθνοποίηση των σπουδών: Το ΑΠΘ προσφέρει ξενόγλωσσα ΠΠΣ και ΠΜΣ, προσελκύοντας φοιτητές από το εξωτερικό και ενισχύοντας τη διεθνή του παρουσία.
Έρευνα:
- Ενίσχυση της χρηματοδότησης της έρευνας: Το ΑΠΘ δίνει έμφαση στην ανάπτυξη και ενίσχυση της χρηματοδότησης της έρευνας, προσελκύοντας πόρους από διάφορες πηγές.
- Διασφάλιση της ποιότητας και της αριστείας στην έρευνα: Το ΑΠΘ εστιάζει στην παραγωγή υψηλού επιπέδου έρευνας, που δημοσιεύεται σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά.
- Διεθνή ερευνητικά έργα: Το ΑΠΘ ενθαρρύνει τη συμμετοχή των ερευνητών του σε διεθνή ερευνητικά έργα, ενισχύοντας τη διεθνή του ερευνητική παρουσία.
- Σύνδεση της έρευνας με την αγορά εργασίας: Το ΑΠΘ προωθεί τη συνεργασία με επιχειρήσεις και φορείς, με στόχο την αξιοποίηση των ερευνητικών αποτελεσμάτων στην αγορά εργασίας.
Υποδομές:
- Αναβάθμιση εγκαταστάσεων και υποδομών: Το ΑΠΘ επενδύει στην αναβάθμιση των κτιριακών και εργαστηριακών υποδομών, με στόχο τη δημιουργία ενός σύγχρονου ακαδημαϊκού περιβάλλοντος.
- Ψηφιακός μετασχηματισμός: Το ΑΠΘ προωθεί τον ψηφιακό μετασχηματισμό, με στόχο την βελτίωση των ψηφιακών υπηρεσιών και την απλούστευση των διαδικασιών.
Αξιολόγηση και Πιστοποίηση:
- ΕΘΑΑΕ: Το ΑΠΘ συμμετέχει ενεργά στη διαδικασία αξιολόγησης και πιστοποίησης των ακαδημαϊκών προγραμμάτων και των διοικητικών λειτουργιών από την ΕΘΑΑΕ.
Συνεργασίες:
- Διεθνείς συνεργασίες: Το ΑΠΘ επιδιώκει τη δημιουργία συνεργασιών με διεθνούς κύρους πανεπιστήμια και ερευνητικούς φορείς, με στόχο την ανταλλαγή γνώσεων και την προώθηση της διεθνοποίησης.
- Συνεργασία με την κοινωνία και την αγορά εργασίας: Το ΑΠΘ προωθεί τη συνεργασία με επιχειρήσεις, φορείς και οργανισμούς, με στόχο την κάλυψη των αναγκών της κοινωνίας και την αξιοποίηση των ερευνητικών αποτελεσμάτων στην αγορά εργασίας.
Συνοψίζοντας, το ΑΠΘ δίνει προτεραιότητα στην ποιότητα της εκπαίδευσης και της έρευνας, επενδύοντας σε σύγχρονες υποδομές, στην ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού, στη διεθνοποίηση και στη συνεργασία με την κοινωνία και την αγορά εργασίας.
Προκλήσεις και Ευκαιρίες για το ΑΠΘ
Το σχέδιο αναφέρει αρκετές προκλήσεις και ευκαιρίες για το ΑΠΘ. Παρακάτω παρουσιάζονται μερικές από τις πιο σημαντικές:
Προκλήσεις:
- Περιορισμένη Κρατική Χρηματοδότηση και Υποστελέχωση: Το ΑΠΘ, όπως και άλλα ΑΕΙ στην Ελλάδα, αντιμετωπίζει περιορισμένη κρατική χρηματοδότηση και υποστελέχωση, γεγονός που δυσχεραίνει την υλοποίηση των στόχων του. Η έλλειψη επαρκούς χρηματοδότησης και προσωπικού περιορίζει τις δυνατότητες για αναβάθμιση υποδομών, προσέλκυση εξειδικευμένου προσωπικού και ανάπτυξη νέων προγραμμάτων σπουδών.
- Γραφειοκρατία: Οι γραφειοκρατικές αγκυλώσεις αποτελούν σημαντικό εμπόδιο στην εύρυθμη λειτουργία του Ιδρύματος. Η γραφειοκρατία δυσχεραίνει τον εκσυγχρονισμό των προγραμμάτων σπουδών, την πιστοποίηση προσωπικού και προγραμμάτων του ΚΕΔΙΒΙΜ, και την έγκαιρη ολοκλήρωση διαγωνισμών.
- Ψηφιακός Μετασχηματισμός: Η ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας απαιτεί συνεχή προσαρμογή. Το ΑΠΘ καλείται να αναβαθμίσει τις ψηφιακές του υποδομές και να ενισχύσει τις ψηφιακές δεξιότητες του προσωπικού του, ώστε να ανταποκριθεί στις νέες απαιτήσεις.
- Διεθνοποίηση: Η διεθνοποίηση της ανώτατης εκπαίδευσης αποτελεί πρόκληση αλλά και ευκαιρία. Το ΑΠΘ πρέπει να ενισχύσει την προσφορά ξενόγλωσσων προγραμμάτων σπουδών και την κινητικότητα φοιτητών και προσωπικού, προκειμένου να ανταγωνιστεί σε διεθνές επίπεδο.
- Ασφάλεια: Η υποβάθμιση του πανεπιστημιακού περιβάλλοντος και η αίσθηση έλλειψης ασφάλειας αποτελούν σημαντικό πρόβλημα. Το ΑΠΘ οφείλει να λάβει μέτρα για την αναβάθμιση των υποδομών ασφαλείας και την κατοχύρωση της ατομικής ασφάλειας των μελών της πανεπιστημιακής κοινότητας.
Ευκαιρίες:
- Εξωστρέφεια και Συνεργασίες: Η ενίσχυση των συνεργασιών με φορείς της κοινωνίας, της οικονομίας και της έρευνας, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, μπορεί να προσφέρει σημαντικά οφέλη. Η συνεργασία με επιχειρήσεις μπορεί να οδηγήσει σε βιομηχανικά διδακτορικά, επαγγελματικά μεταπτυχιακά και χρηματοδοτούμενες έρευνες. Η συμμετοχή σε ευρωπαϊκά προγράμματα, όπως το EPICUR, μπορεί να οδηγήσει στη δημιουργία ξενόγλωσσων προγραμμάτων σπουδών και στην καινοτομία.
- Αξιοποίηση Περιουσίας: Το ΑΠΘ διαθέτει σημαντική περιουσία (δάση, μουσεία, αγρόκτημα, κ.ά.), η οποία μπορεί να αξιοποιηθεί για την αύξηση των εσόδων του.
- ΚΕΔΙΒΙΜ: Τα Κέντρα Δια Βίου Μάθησης αποτελούν σημαντική πηγή εσόδων και μπορούν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην διασύνδεση του ΑΠΘ με την κοινωνία.
- Ψηφιακός Μετασχηματισμός: Ο ψηφιακός μετασχηματισμός, πέρα από πρόκληση, αποτελεί και σημαντική ευκαιρία για το ΑΠΘ. Η αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών μπορεί να βελτιώσει την ποιότητα της εκπαίδευσης, να ενισχύσει την έρευνα και να απλοποιήσει τις διοικητικές διαδικασίες.
- Βιωσιμότητα: Η ανάπτυξη δράσεων για την βιωσιμότητα (ενεργειακή αναβάθμιση, ανακύκλωση, κ.ά.) μπορεί να συμβάλλει στην βελτίωση του πανεπιστημιακού περιβάλλοντος και στην ενίσχυση της εικόνας του ΑΠΘ.
Συμπερασματικά, το ΑΠΘ αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις, αλλά παράλληλα διαθέτει και σημαντικές ευκαιρίες για να ενισχύσει τον ρόλο του στην εκπαίδευση, την έρευνα και την κοινωνία. Η αποτελεσματική αντιμετώπιση των προκλήσεων και η αξιοποίηση των ευκαιριών θα κρίνει την μελλοντική πορεία του Ιδρύματος.
Στρατηγική Διεθνοποίησης του ΑΠΘ
Το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) έχει αναπτύξει μια ολιστική στρατηγική διεθνοποίησης με στόχο την ενίσχυση της διεθνούς του παρουσίας και συνεργασίας. Αυτή η στρατηγική στοχεύει:
- Στην ενδυνάμωση του ρόλου του Πανεπιστημίου στην ευρωπαϊκή και παγκόσμια ακαδημαϊκή κοινότητα, αξιοποιώντας τα ακαδημαϊκά επιτεύγματα.
- Στη βελτίωση της παγκόσμιας αναγνώρισης του ΑΠΘ μέσω μακροχρόνιων συνεργασιών στην έρευνα, την εκπαίδευση και την κατάρτιση.
- Στη διεθνοποίηση των σπουδών, ιδρύοντας και λειτουργώντας ξενόγλωσσα προγράμματα σπουδών, προγράμματα ανταλλαγής φοιτητών/τριών, και διεθνή προγράμματα πρακτικής άσκησης.
Για την επίτευξη αυτών των στόχων, το ΑΠΘ έχει δημιουργήσει δύο διοικητικές μονάδες:
- Το Τμήμα Διεθνών Σχέσεων
- Το Τμήμα Ευρωπαϊκών και Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων.
Επιπλέον, έχουν συσταθεί επιτροπές για τη διαχείριση θεμάτων διεθνοποίησης σε επίπεδο Σχολής/Τμήματος.
Ξενόγλωσσα Προγράμματα Σπουδών
Το ΑΠΘ προσφέρει ένα ξενόγλωσσο ΠΠΣ στην Ιατρική και 26 ξενόγλωσσα ΠΜΣ. Από αυτά τα ΠΜΣ, τα 16 λειτουργούν αυτόνομα από Τμήματα του ΑΠΘ και τα 10 λειτουργούν σε συνεργασία με πανεπιστήμια του εξωτερικού.
Το ΑΠΘ αξιοποιεί την πρόσκληση “Διεθνοποίηση των εκπαιδευτικών υπηρεσιών των ΑΕΙ” για τη δημιουργία νέων ΠΜΣ με πανεπιστήμια του εξωτερικού. Αυτή η προσπάθεια στοχεύει στην προώθηση της ποιότητας, της καινοτομίας και της εξωστρέφειας του ΑΠΘ, καθώς και στην ενίσχυση των ψηφιακών δυνατοτήτων της εκπαίδευσης.
Υποστήριξη Αλλοδαπών Φοιτητών/τριών
Για την υποστήριξη των αλλοδαπών φοιτητών/τριών, το ΑΠΘ βρίσκεται σε διαδικασία ίδρυσης :
- Μονάδας Υποστήριξης Αλλοδαπών Φοιτητών.
Αυτή η μονάδα θα παρέχει υποστήριξη για την εισδοχή, τις σπουδές και τη διαβίωση των αλλοδαπών φοιτητών/τριών.
Συμμετοχή σε Διεθνή Δίκτυα και Συνεργασίες
Το ΑΠΘ συμμετέχει ενεργά σε διεθνή δίκτυα και συμπράξεις, τόσο σε ιδρυματικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο Σχολής/Τμήματος. Έχει επίσης συνάψει σημαντικό αριθμό μνημονίων συνεργασίας με διεθνή πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα.
Μια σημαντική συνεργασία είναι η συμμετοχή του ΑΠΘ στην Συμμαχία των Ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων, όπως το EPICUR. Αυτή η δράση δημιουργεί τις προϋποθέσεις για τη λειτουργία ενός ευρωπαϊκού πανεπιστημίου που θα απονέμει ευρωπαϊκά πτυχία.
Προκλήσεις και Ευκαιρίες
Η έλλειψη συγχρονισμού μεταξύ των νέων αναγκών της αγοράς εργασίας και της παρεχόμενης εκπαίδευσης αποτελεί πρόκληση.
Για την αντιμετώπιση αυτής της πρόκλησης, το ΑΠΘ δίνει έμφαση στην επικαιροποίηση και προσαρμογή των προσφερόμενων Προγραμμάτων Σπουδών.
Η διεθνοποίηση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης αποτελεί μια σημαντική ευκαιρία για το ΑΠΘ. Αυτή η ευκαιρία περιλαμβάνει την κινητικότητα φοιτητών/τριών και προσωπικού, την ανταλλαγή και συνεργασία καθηγητών, τη διεθνοποίηση των Προγραμμάτων Σπουδών, την πολιτιστική πολυμορφία και συμπερίληψη, και την παγκόσμια συμμετοχή και συνεργασίες.