Ιpsos Opinion -ΕΥ Greece: πτωτική η πορεία των εξαγωγών της Μακεδονίας και της Θράκης

Thessaloniki Summit: Η πορεία των εξαγωγών της Μακεδονίας και της Θράκης είναι πτωτική τα τελευταία χρόνια – σημειώνοντας από το 2012 σωρευτικά μείωση περίπου 10% σύμϕωνα με ειδική έρευνα της Ιpsos Opinion για λογαριασμό της ΕΥ Greece, η παρουσίαση της οποίας πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του Thessaloniki Summit από τον κ. Πάνο Παπάζογλου, Δ. Σύμβουλο της ΕΥ Greece.

 
Τα κύρια σημεία  έχουν ως εξής:

 
Το εξωτερικό εμπόριο και η πορεία προς την κρίση

-Παραδοσιακά, η Ελλάδα χαρακτηρίζεται από μεγάλα ελλείμματα στο εμπορικό της ισοζύγιο.

-Οι περιορισμένες εξαγωγές σε σχέση με τις εισαγωγές, καταδεικνύουν χαρακτηριστικά ιδιαίτερα κλειστής οικονομίας.

-Ιδιαίτερα, από τα τέλη της δεκαετίας του 1990, το έλλειμμα αρχίζει να αυξάνεται με ταχύτατους ρυθμούς: Το 2008 αγγίζει το 18,6% του ΑΕΠ.

 
Το πρόβλημα εξωστρέφειας της Ελλάδας

-Σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες σε καθεστώς μνημονίου, οι εξαγωγές της Ελλάδας αυξάνονται μεν, κυρίως σε όγκο, αλλά με ιδιαίτερα ασθενικό ρυθμό από το 2008 μέχρι σήμερα.

Άρα, κατ’ επέκταση, το πρόβλημα εξωστρέφειας της Ελλάδας φαίνεται να είναι περισσότερο διαρθρωτικού χαρακτήρα και αφορά τόσο στις ίδιες τις επιχειρήσεις, όσο και στο ευρύτερο επιχειρηματικό περιβάλλον.

 
Ποιες επιχειρήσεις εξάγουν;

-Το 2015, από το σύνολο των 700.000 επιχειρήσεων στην Ελλάδα μόνο οι 17.730 κατέγραψαν εξαγωγική δραστηριότητα, δηλαδή περίπου 2,5%.

-Ακόμα και αν απομονώναμε τις επιχειρήσεις στη βιομηχανία και τη μεταποίηση (περίπου 60.000), και πάλι το ποσοστό των εξαγωγικών επιχειρήσεων του κλάδου θα εξακολουθούσε να μην είναι πολύ υψηλό (29%).

85% των εξαγωγικών επιχειρήσεων είναι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις (μέχρι 49 ατόμων), αλλά καλύπτουν μόλις το 28% των εξαγωγών.

1,5% των εξαγωγικών επιχειρήσεων (δηλαδή, περίπου 265 επιχειρήσεις) πραγματοποίησε το 50% των εξαγωγών.

Οι 5 μεγαλύτερες επιχειρήσεις κάλυψαν το 25,9% των εξαγωγών.

 
Εξαγωγές: Η συνολική  εικόνα της Βόρειας Ελλάδας

-Οι συνολικές εξαγωγές της Βόρειας Ελλάδας φτάνουν τα 5 δις ευρώ περίπου το 2015, ποσό που αντιστοιχεί στο 20% του συνόλου των εξαγωγών της χώρας. Σχεδόν το 80% προέρχεται από την Κεντρική Μακεδονία.

-Η πορεία των εξαγωγών της Μακεδονίας και της Θράκης είναι πτωτική τα τελευταία χρόνια – σημειώνοντας από το 2012 σωρευτικά μείωση περίπου 10%.

 
Η μελέτη της ΕΥ

Επιλέχθηκε δείγμα εταιρειών με εξαγωγική δραστηριότητα.

Η έρευνα διεξήχθη για λογαριασμό της ΕΥ Ελλάδος από την εταιρεία Ipsos Opinion Α.Ε. σε 2 παράλληλες φάσεις:

Φάση 1η : Ποσοτική έρευνα μέσω 149 τηλεφωνικών συνεντεύξεων, διάρκειας 25’, με τη χρήση δομημένου ερωτηματολογίου κλειστών και ανοιχτών ερωτήσεων. Έρευνα σε επιχειρήσεις:

Καλύπτοντας όλο το εύρος των κλάδων της ελληνικής οικονομίας.

Σε πολύ μικρές (9%), μικρές (21%), μεσαίες (44%) και μεγάλες επιχειρήσεις (26%).

Με αντιπροσωπευτική κάλυψη των 13 περιφερειών της χώρας.

 
Φάση 2η: Ποιοτική έρευνα μέσω εις βάθος προσωπικών συνεντεύξεων με επιχειρηματίες ή υπεύθυνους εξαγωγών σε 10 επιχειρήσεις διαφόρων μεγεθών και κλάδων και σε 5 θεσμικούς φορείς (σύνδεσμοι, εμπορικοί ακόλουθοι, εισαγωγείς ελληνικών προϊόντων στο εξωτερικό, κλπ.).

 
Το προφίλ των συμμετεχόντων στην έρευνα

-Η κρίση ώθησε αρκετές επιχειρήσεις στις εξαγωγές:

Σχεδόν 1 στις 3 επιχειρήσεις του δείγματος ξεκίνησαν τις εξαγωγές τα τελευταία 10 χρόνια.

Ωστόσο, λιγότερες από 1 στις 10 ξεκίνησαν τα τελευταία 5 χρόνια.

 
Εξωστρέφεια με σχετικά μικρό βάθος

Οι περισσότερες επιχειρήσεις βρίσκονται στα πρώιμα στάδια της εξαγωγικής προσπάθειας.

Για τις 3 περίπου στις 10 επιχειρήσεις, οι εξαγωγές αντιπροσωπεύουν λιγότερο από 10% του τζίρου.

Για τις 7 περίπου στις 10, λιγότερο από 50%.

 
Βόρεια Ελλάδα: Ένα βήμα μπροστά

Οι επιχειρήσεις της Βόρειας Ελλάδας:

-Εξάγουν μεγαλύτερο ποσοστό του τζίρου.

-Εξάγουν σε περισσότερες χώρες.

-Έχουν περισσότερες μονάδες στο εξωτερικό.

 
Τα βασικά εμπόδια στα πρώτα βήματα

pin 1

Τα πρώτα συμπεράσματα

Οι επιχειρήσεις:

-Τα μικρά μεγέθη των επιχειρήσεων αποτελούν ανασταλτικό παράγοντα (δυσκολία μεγέθυνσης – έλλειψη τυποποίησης – έλλειψη μηχανισμού πωλήσεων).

-Ανάγκη συγχωνεύσεων και συμπράξεων.

-Αλλαγή επιχειρηματικής και εταιρικής κουλτούρας και μοντέλου διοίκησης.

-Ανάγκη μακροπρόθεσμης προσέγγισης: επένδυση σε χρόνο, χρήμα και ανθρώπους.

-Μεγαλύτερη έμφαση στην καινοτομία και στη χρήση τεχνολογίας, προκειμένου να διαφοροποιηθούν από τον ανταγωνισμό.

 
Η Πολιτεία:

-Μεγαλύτερος και καλύτερος συντονισμός εμπλεκομένων φορέων (One-stop-shop).

– Προώθηση εθνικού brand.

– Άρση αντικινήτρων.

– Ένταξη των εξαγωγών ως αυτοτελούς μαθήματος στο πρόγραμμα σπουδών σε ΑΕΙ και ΤΕΙ.

Σχετικά Άρθρα