
Σπύρος Καραμάνος- Μιλώ για το Πανεπιστήμιό μου
• «Κατασκευές μεταφοράς και αποθήκευσης υδρογονανθράκων»
Σειρά παρουσιάσεων ξεκίνησε το Γραφείο Διαμεσολάβησης του ΠΘ για το έργο των μελών ΔΕΠ με την μεγαλύτερη παραγωγικότητα στην εξεύρεση κονδυλίων από ανταγωνιστικά προγράμματα. Τα μέλη ΔΕΠ παρουσιάζουν το έργο τους σε συνέντευξη τύπου σε χώρο της Επιτροπής Ερευνών στο κτιριακό συγκρότημα Τσαλαπάτα.
Η παρουσίαση θα βιντεοσκοπείται και θα υπάρχει στην ιστοσελίδα του Γραφείου Διαμεσολάβησης. Η παρουσίαση γίνεται κάθε δεκαπέντε ημέρες . Την ημέρα της παρουσίασης και την επόμενη μέρα υπάρχουν σχετικά δημοσιεύματα στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων και σε όλα τα τοπικά και πανελλαδικής εμβέλειας ΜΜΕ.
Καλεσμένος ο Αναπληρωτής Καθηγητής από το Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών του ΠΘ Σπύρος Καραμάνος, την Παρασκευή 8 Νοεμβρίου 2013 και ώρα 11:30 στην αίθουσα Συνεδριάσεων του κτιριακού Συγκροτήματος Τσαλαπάτα στο Βόλο, ο οποίος θα μιλήσει για την δουλειά του η οποία έχει θέμα «Κατασκευές μεταφοράς και αποθήκευσης υδρογονανθράκων»
• Συνοπτική περιγραφή της ομιλίας του με θέμα «Κατασκευές μεταφοράς και αποθήκευσης υδρογονανθράκων»
→ Το πλαίσιο και οι οι ερωτήσεις
Την παρούσα περίοδο παρατηρείται σημαντική δραστηριότητα της βιομηχανίας των υδρογονανθράκων στην Νοτιο-Ανατολική Ευρώπη και την Ανατολική Μεσόγειο, με υψηλές προσδοκίες για περαιτέρω ανάπτυξη στις επόμενες δεκαετίες. Η περιοχή αυτή θεωρείται ως:
(α) διεθνής ενεργειακός διάδρομος για τη μεταφορά ενεργειακών πόρων (κυρίως φυσικό αέριο) από την Ανατολή (Ρωσία, Αζερμπαϊτζάν, Μέση Ανατολή),
(β) πολύ ελπιδοφόρος για την παραγωγή υδρογονανθράκων, με βάση τις πρόσφατες επιτυχημένες έρευνες σε Αίγυπτο, Ισραήλ και Κύπρο.
Η Ελλάδα βρίσκεται σε μια στρατηγική τοποθεσία, και μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο ως τμήμα του Νότιου Ενεργειακού Διαδρόμου (π.χ. αγωγός ΤΑΡ), με προοπτική να αποτελέσει έναν ενεργειακό κόμβο, και ως περιοχή με σημαντικές δραστηριότητες έρευνας και παραγωγής πετρελαίου & αερίου στο εγγύς μέλλον. Η ανάπτυξη της δραστηριότητας αυτής, εν μέσω οικονομικής κρίσης, θα έχει σημαντικά οφέλη στην ελληνική οικονομία, και ειδικά στον κλάδο των μηχανικών και των μεταλλικών κατασκευών.
Στο ανωτέρω πλαίσιο απαιτούνται ειδικές θαλάσσιες κατασκευές σε μεγάλα βάθη που θα υποστηρίζουν την άντληση υδρογονανθράκων, ενώ είναι απαραίτητη η κατασκευή αγωγών (χερσαίων και υποθαλάσσιων) για τη μεταφορά και διανομή των ενεργειακών πόρων. Επίσης, συχνά απαιτείται η κατασκευή μεγάλων τερματικών σταθμών (δεξαμενές, δοχεία πίεσης, σωληνώσεις).
Η δομική ακεραιότητα των εν λόγω κατασκευών είναι μείζονος σημασίας για την εξασφάλιση της ασφαλούς αποθήκευσης και της απρόσκοπτης ροής των ενεργειακών πόρων, καθώς και την πρόληψη ατυχημάτων. Υπάρχουν όμως ιδιαίτερα σημαντικές τεχνικές προκλήσεις διότι:
-η περιοχή χαρακτηρίζεται από σημαντική σεισμική επικινδυνότητα,
-το βάθος των θαλασσίων περιοχών ξεπερνά τα 2000 μέτρα.
Η ερευνητική μας ομάδα αναπτύσσει υπολογιστικά μοντέλα για τη δομική ανάλυση των κατασκευών αυτών, για την κατανόηση της μηχανικής συμπεριφοράς τους, τον ασφαλή δομικό σχεδιασμό τους και την εκτίμηση της δομικής τους ακεραιότητας, στοχεύοντας:
-στην ελαχιστοποίηση των κινδύνων αστοχίας, η οποία θα έχει σημαντικές επιπτώσεις στον πληθυσμό, το περιβάλλον και την οικονομία.
-στον απρόσκοπτο εφοδιασμό ενεργειακών πόρων, ο οποίος αποτελεί υψηλή προτεραιότητα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
ΕΡΩΤΗΣΗ 1: Ποια μπορεί να είναι η συμβολή του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας στην ανάπτυξη της ανωτέρω δραστηριότητας?
ΕΡΩΤΗΣΗ 2: Αναφέρεται συχνά το ότι η διέλευση αγωγών υδρογονανθράκων από την Ελλάδα, όπως στην προκειμένη περίπτωση ο αγωγός ΤΑΡ, θα έχει πολύ θετικά αποτελέσματα για τη χώρα μας. Ποια είναι αυτά τα θετικά αποτελέσματα? Πως μπορούν οι αγωγοί να βοηθήσουν την Ελλάδα στην προσπάθειά της να ξεπεράσει την οικονομική κρίση?
Άλλα ερωτήματα:
-Ποιες είναι οι προοπτικές για ανάπτυξη που δημιουργούνται από την επικείμενη εκμετάλλευση ενεργειακών πόρων στην Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή;
-Πώς θα μπορούσε να συμβάλλει το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας στις ανωτέρω αναπτυξιακές προοπτικές;
-Πως θα μπορούσε να επιτευχθεί διασύνδεση των σπουδών στο Πανεπιστήμιο με την αγορά εργασίας;
-Το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας εμφανίζει σημαντικά ποσοστά βελτίωσης με βάση τις αξιολογήσεις, κερδίζοντας καθημερινά την διεθνή επιστημονική αναγνώριση. Πού οφείλεται κατά τη γνώμη σας αυτή η εξέλιξη και τι θα πρέπει να γίνει στο άμεσο μέλλον για ακόμα καλύτερες επιδόσεις;
•Σύντομο βιογραφικό-Σπύρος Α. Καραμάνος
INFO Photo: Ο κος Σ.Καραμάνος
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1967. Σπούδασε Πολιτικός Μηχανικός στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (1984-1989), από όπου αποφοίτησε με βαθμό Διπλώματος 9.58/10.0, και στη συνέχεια στο Πανεπιστήμιο του Τέξας στο Οστιν, ΗΠΑ (1989-1993) από όπου έλαβε Μεταπτυχιακό Δίπλωμα (1991) και Διδακτορικό Δίπλωμα (1993) με Ειδίκευση στην Υπολογιστική Μηχανική των Κατασκευών.
Από τον Ιανουάριο του 1994 μέχρι τον Δεκέμβριο του 1995 υπηρέτησε την στρατιωτική του θητεία στην Διεύθυνση Τεχνικών Έργων του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού.
Το 1996, ήταν Επισκέπτης Ερευνητής στην Σχολή Πολιτικών Μηχανικών του Τεχνικού Πανεπιστημίου του Delft στην Ολλανδία.
Από τον Οκτώβριο του 1996 έως το Μάιο του 1999 ήταν Στέλεχος Δομοστατικός Μηχανικός στην Διεύθυνση Μελετών της ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε. στην Θεσσαλονίκη.
Από τον Μάιο του 1999 είναι μέλος ΔΕΠ στο Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών με αντικείμενο Υπολογιστικές Μέθοδοι – Πεπερασμένα Στοιχεία των Κατασκευών, και σήμερα κατέχει τη θέση του Αναπληρωτή Καθηγητή στο ανωτέρω γνωστικό αντικείμενο.
Οι τομείς επιστημονικής εξειδίκευσης του περιλαμβάνουν την προσομοίωση της μηχανικής συμπεριφοράς κατασκευών με υπολογιστικές μεθόδους, με έμφαση στις κατασκευές μεταφοράς και αποθήκευσης υδρογονανθράκων (αγωγοί πετρελαίου & φυσικού αερίου, δεξαμενές, δοχεία πίεσης).
Έχει δημοσιεύσει περισσότερες από 140 εργασίες σε επιστημονικά περιοδικά και πρακτικά διεθνών συνεδρίων, και έχει κληθεί ως ομιλητής σε Πανεπιστήμια και Ερευνητικά Κέντρα του εξωτερικού.
Είναι Associate Editor σε 2 διεθνή επιστημονικά περιοδικά (ASME Journal of Pressure Vessel Technology, ASCE Journal of Pipeline Systems). Διαθέτει μεγάλη ερευνητική εμπειρία από την υλοποίηση διεθνών ερευνητικών προγραμμάτων στην περιοχή της δομικής ακεραιότητας μεταλλικών κατασκευών, με έμφαση στις κατασκευές μεταφοράς και αποθήκευσης υδρογονανθράκων.
Η ερευνητική του δραστηριότητα έχει βραβευθεί από την American Society of Mechanical Engineers (ASME), ενώ σε αρκετές περιπτώσεις δημοσιευμένο έργο του έχει υιοθετηθεί από κανονισμούς και προδιαγραφές για το σχεδιασμό μεταλλικών κατασκευών και αγωγών.
Είναι μέλος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΤΕΕ), της American Society of Mechanical Engineers (ASME) της American Society of Civil Engineers (ASCE) και των Ελληνικών Επιστημονικών Εταιριών ΕΕΜΕ (Μεταλλικές Κατασκευές), ΕΛΕΤΥΜ (Υπολογιστική Μηχανική) και ΕΕΘΕΜ (Θεωρητική & Εφαρμοσμένη Μηχανική).