
Πώς τα ζωικά ένστικτα επηρεάζουν την οικονομία
Ανάλυση των JOEL FLYNN και KARTHIK SASTRY στο imf.org διερευνά πώς τα «ζωικά πνεύματα» και οι οικονομικές αφηγήσεις επηρεάζουν την οικονομία. Υποστηρίζει ότι ιστορίες και συναισθήματα, όπως ο φόβος και η αισιοδοξία, οδηγούν τις οικονομικές αποφάσεις και συμβάλλουν στους οικονομικούς κύκλους. Οι συγγραφείς χρησιμοποιούν ανάλυση φυσικής γλώσσας σε εταιρικά έγγραφα για να μετρήσουν αυτές τις αφηγήσεις και διαπιστώνουν ότι οι αισιόδοξες ιστορίες συνδέονται με αυξημένες επενδύσεις και προσλήψεις. Επιπλέον, αναλύουν πώς οι αφηγήσεις εξαπλώνονται μεταξύ των εταιρειών και εκτιμούν την μακροοικονομική τους επίδραση, υποδεικνύοντας ότι εξηγούν ένα σημαντικό μέρος των διακυμάνσεων του οικονομικού κύκλου των ΗΠΑ.
- Τι είναι τα «ζωικά πνεύματα» και οι “οικονομικές αφηγήσεις” και πώς επηρεάζουν την οικονομία σύμφωνα με το κείμενο;
Τα «ζωικά πνεύματα» όπως περιγράφονται από τον John Maynard Keynes, είναι τα ένστικτα και τα συναισθήματα που επηρεάζουν τις οικονομικές αποφάσεις των ανθρώπων, όπως οι δαπάνες και οι επενδύσεις. Οι “οικονομικές αφηγήσεις”, όπως προωθούνται από τον Robert Shiller, είναι οι μεταδοτικές ιστορίες που διαμορφώνουν την αντίληψη των ατόμων για την οικονομία και καθοδηγούν τις αποφάσεις τους. Το κείμενο υποστηρίζει ότι αυτές οι αφηγήσεις, όταν γίνουν αρκετά δημοφιλείς, μπορούν να εξαπλωθούν σαν ιός και να έχουν σημαντικό αντίκτυπο σε ολόκληρη την κοινωνία, αποτελώντας έναν κρίσιμο σύνδεσμο μεταξύ των συναισθημάτων και των οικονομικών διακυμάνσεων.
- Πώς μετρούν οι ερευνητές τις οικονομικές αφηγήσεις και ποια δεδομένα χρησιμοποιούν;
Οι ερευνητές χρησιμοποιούν εργαλεία επεξεργασίας φυσικής γλώσσας για να αναλύσουν μεγάλα σύνολα κειμένων που περιέχουν τις δηλώσεις των οικονομικών φορέων λήψης αποφάσεων. Τα βασικά σύνολα δεδομένων που μελετούν είναι τα κείμενα από τις τηλεδιασκέψεις αμερικανικών δημόσιων εταιρειών (όπου αναλύονται τα οικονομικά αποτελέσματα) και τις καταθέσεις Form 10-K (ρυθμιστικές αναφορές). Εφαρμόζουν διάφορες τεχνικές φυσικής γλώσσας, από απλές μεθόδους αναζήτησης λέξεων-κλειδιών έως πιο σύνθετους αλγοριθμικούς τρόπους για να ανακαλύψουν λιγότερο δομημένα θέματα, όπως η αισιοδοξία των εταιρειών, ο ενθουσιασμός για την τεχνητή νοημοσύνη ή η υιοθέτηση νέων ψηφιακών τεχνικών μάρκετινγκ.
- Ποια είναι τα ευρήματα σχετικά με την επίδραση των αφηγήσεων στις επιχειρηματικές αποφάσεις;
Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι εταιρείες με πιο αισιόδοξες αφηγήσεις τείνουν να αυξάνουν τον ρυθμό προσλήψεων και τις κεφαλαιουχικές επενδύσεις. Συγκεκριμένα, ο ρυθμός προσλήψεων σε μια εταιρεία που χρησιμοποιεί αισιόδοξη γλώσσα αυξάνεται κατά 2,6 εκατοστιαίες μονάδες περισσότερο ετησίως σε σύγκριση με μια παρόμοια εταιρεία που χρησιμοποιεί απαισιόδοξη γλώσσα. Αυτό το φαινόμενο δεν εξηγείται πλήρως από την παραγωγικότητα ή την πρόσφατη οικονομική επιτυχία των εταιρειών, αμφισβητώντας τις συμβατικές οικονομικές θεωρίες που δίνουν έμφαση στα θεμελιώδη και τις “λογικές” προσδοκίες. Επιπλέον, οι αισιόδοξες αφηγήσεις δεν οδηγούν απαραίτητα σε υψηλότερες αποδόσεις των μετοχών ή κερδοφορία στο μέλλον, και οι εταιρείες αυτές συχνά κάνουν υπεραισιόδοξες προβλέψεις.
- Υπάρχουν ενδείξεις ότι οι οικονομικές αφηγήσεις εξαπλώνονται;
Ναι, τα δεδομένα υποστηρίζουν την ιδέα ότι οι αφηγήσεις εξαπλώνονται σαν ιός. Οι εταιρείες τείνουν να υιοθετούν τις αφηγήσεις των ομοτίμων τους. Όταν μια εταιρεία υιοθετεί μια αισιόδοξη διάθεση ή αρχίζει να μιλάει για τη μεταμορφωτική δύναμη της τεχνητής νοημοσύνης, άλλες φαίνεται να ακολουθούν. Αυτή η “μετάδοση αφηγήσεων” φαίνεται να ξεκινά από ομάδες ομοειδών επιχειρήσεων που ανταγωνίζονται άμεσα στον ίδιο κλάδο και στη συνέχεια να εξαπλώνεται σε συνολικό επίπεδο. Οι αφηγήσεις που προέρχονται από μεγάλες εταιρείες έχουν ιδιαίτερα μεγάλη επίδραση, υποδεικνύοντας ότι οι μεγάλες εταιρείες μπορεί να είναι “ηγέτες σκέψης” στην οικονομία των αφηγήσεων.
- Πώς επηρεάζουν οι μεταδοτικές αφηγήσεις τον μακροοικονομικό κύκλο;
Οι μεταδοτικές αφηγήσεις μπορούν να ενισχύσουν τις οικονομικές διακυμάνσεις. Ακόμη και ένα εφάπαξ σοκ στην οικονομία μπορεί να έχει μακροχρόνιες επιπτώσεις, καθώς μια αρνητική διάθεση μπορεί να “μολύνει” τον πληθυσμό και να αναστείλει την επιχειρηματική δραστηριότητα. Εάν οι αφηγήσεις είναι αρκετά μεταδοτικές και ξεπεράσουν ένα όριο “virality”, μπορούν να προκαλέσουν “αφηγηματική υστέρηση”, όπου εφάπαξ σοκ μπορούν να οδηγήσουν την οικονομία σε σταθερές αυτοεκπληρούμενες περιόδους αισιοδοξίας ή απαισιοδοξίας, δημιουργώντας έναν ισχυρό βρόχο ανάδρασης μεταξύ της οικονομικής απόδοσης και της επικρατούσας αφήγησης.
- Ποια είναι η εκτίμηση των ερευνητών για το ποσοστό των διακυμάνσεων του οικονομικού κύκλου των ΗΠΑ που εξηγούνται από τις αφηγήσεις;
Χρησιμοποιώντας ένα μακροοικονομικό μοντέλο και εμπειρικές μετρήσεις, οι ερευνητές εκτιμούν ότι οι αφηγήσεις εξηγούν περίπου το 20% των διακυμάνσεων του οικονομικού κύκλου των ΗΠΑ από το 1995. Συγκεκριμένα, εκτιμούν ότι οι αφηγήσεις εξηγούν περίπου το 32% της ύφεσης των αρχών της δεκαετίας του 2000 και το 18% της Μεγάλης Ύφεσης του 2008-09. Αυτό συνάδει με την ιδέα ότι μεταδοτικές ιστορίες τεχνολογικής αισιοδοξίας τροφοδότησαν τη φούσκα των dot-com της δεκαετίας του 1990 και τη φούσκα των στεγαστικών δανείων στα μέσα της δεκαετίας του 2000, ενώ μεταδοτικές ιστορίες κατάρρευσης και απελπισίας οδήγησαν στις αντίστοιχες κρίσεις.
- Ποιες είναι οι συνέπειες για τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής σε μια οικονομία που καθοδηγείται από αφηγήσεις;
Η ανάλυση υποδεικνύει τρεις κύριες συνέπειες για τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής:
Η σημασία των δηλώσεων: Οι δημόσιες ρυθμιστικές καταθέσεις και οι τηλεδιασκέψεις κερδών περιέχουν πολύτιμες πληροφορίες για τις ατομικές στάσεις και τις ευρύτερες οικονομικές τάσεις. Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής και οι ερευνητές μπορούν να χρησιμοποιήσουν προηγμένους αλγόριθμους μηχανικής μάθησης και εργαλεία επεξεργασίας δεδομένων για την ανάλυση αυτών των πληροφοριών.
Η διαφοροποίηση των αφηγήσεων: Ορισμένες αφηγήσεις είναι πιο επιδραστικές και μεταδοτικές από άλλες. Είναι σημαντικό να συνδυαστούν περιγραφικές μελέτες μέτρησης αφηγήσεων με εμπειρική ανάλυση των επιπτώσεών τους στις αποφάσεις και στην εξάπλωσή τους στον πληθυσμό.
Η επιρροή των αφηγήσεων των υπευθύνων χάραξης πολιτικής: Οι αφηγήσεις που εισάγονται από τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής μπορούν να έχουν σημαντικό αντίκτυπο. Ωστόσο, υπάρχει περιορισμένη κατανόηση σχετικά με το τι κάνει μια πολιτική αφήγηση επιτυχημένη.
- Ποια είναι η σημασία της μελέτης της “οικονομίας των αφηγήσεων” για την κατανόηση του οικονομικού κύκλου;
Η λεπτομερής κατανόηση της προέλευσης, της διάδοσης και των οικονομικών συνεπειών των αφηγήσεων μπορεί να αλλάξει σημαντικά τον τρόπο συλλογής πληροφοριών για την οικονομία και τον τρόπο αφήγησης της ιστορίας των ανοδικών και καθοδικών φάσεων του οικονομικού κύκλου. Η έρευνα στην “οικονομία των αφηγήσεων” βρίσκεται ακόμη σε πρώιμο στάδιο, αλλά η περαιτέρω διερεύνηση αυτού του τομέα θα μπορούσε να οδηγήσει σε νέες προσεγγίσεις για την πρόβλεψη και την αντιμετώπιση των οικονομικών διακυμάνσεων.
Ο JOEL FLYNN είναι επίκουρος καθηγητής οικονομικών στο Πανεπιστήμιο Yale.
Ο KARTHIK SASTRY είναι επίκουρος καθηγητής οικονομικών και δημοσίων υποθέσεων στο Πανεπιστήμιο του Πρίνστον.
Περισσότερα
Animal Spirits: Meaning, Definition in Finance, and Examples