Ο εστιάτορας του Καζακστάν με τις παγκόσμιες φιλοδοξίες

✏ Επιχειρηματίας της Χρονιάς 2013 στο Καζακστάν από την  Ernst & Young

 

✏ «Θέλω να οικοδομήσω ένα μηχανισμό εστιατορίου που να είναι τόσο ακριβής, διαφανής και αποτελεσματικός ως ελβετικό ρολόι. Πρέπει να είναι τόσο αξιόπιστος όσο το ελβετικό ρολόι»

 

 

 

 

 

 

 

Σε ηλικία μόλις 28 ετών,o Ασκάρ Baitassov υλοποίησε την μεγαλύτερη επιχείρηση εστιατορίων στο Καζακστάν. Τώρα θέλει να εισαγάγει την υψηλής ποιότητας  ασιατική κουζίνα στον κόσμο.

 

 

 

 

«Πάντα ονειρευόμουν να γίνω πλούσιος από τη στιγμή που ήμουν 25 ετών, έτσι ώστε να μπορώ να αγοράσω και εγώ ένα πολύ ακριβό αυτοκίνητο», αναφέρει ο κ. Baitassov, ενώ απολαμβάνει ένα ποτό φραγκοστάφυλου στο Αλμάτι, ένα από τα πολυάριθμα εστιατόριά του, που βρίσκεται στο μεγαλύτερο εμπορικό κέντρο της πόλης του Καζακστάν.

 

 

 

 

“Αλλά όταν πέρασα τα 25 τα όνειρά μου άλλαξαν, και τώρα θέλω να συνειδητοποιήσω και εγώ και όλη η ομάδα μου, την φιλοδοξία μου για παγκόσμια εστιατόρια.”

 

 

 

 

 

«Πολιτιστική συνεισφορά»

Το Καζακστάν είναι μια τεράστια χώρα στο μέγεθος της Δυτικής Ευρώπης.

 

 

 

 

Με καταλύτη τον πετρελαϊκό της πλούτο, η οικονομία της συνεχίζει να επεκτείνεται δυναμικά. Ως εκ τούτου, έχει μια αυξανόμενη μεσαία τάξη που τους αρέσει να τρώνε έξω.

 

 

 

 

Ωστόσο, μέχρι αρκετά πρόσφατα, εστιατόρια του τύπου Αλμάτι ήταν συνήθως φτωχά αντίγραφα  λαϊκών αλυσίδων με καταβολές από τη Μόσχα, ή εξαιρετικά υπερβολικές εγκαταστάσεις με σχεδόν μηδενική πελατεία, με άσχημο φαγητό και κακή εξυπηρέτηση.

 

 

 

 

Η επιτυχία του κ. Baitassov ήταν να εισαγάγει το σκεπτικό των ελκυστικών χώρων με ευφάνταστο σχεδιασμό και φιλικό επαγγελματικό προσωπικό. Το φαγητό είναι συνήθως υψηλού επιπέδου σε προσιτές τιμές.

 

 

 

 

Η εταιρεία του σήμερα αριθμεί περισσότερα  από 30 εστιατόρια, που κυμαίνονται από εκείνα που πωλούν ιταλικές γεύσεις, φαγητά της Γεωργίας, ή ρωσική κουζίνα και φτάνουν στο αμερικανικό στυλ των  burger καθώς και  ευρωπαϊκά καταστήματα cafe.

 

 

 

 

Πιστεύει ότι η  αλυσίδα με τα  εστιατόρια και τα cafe, θα συμβάλλει σε μια θετική κοινωνική αλλαγή στην κοινωνία του Καζακστάν.

 

 

 

 

«Ένα-δύο χρόνια πριν, κατάλαβα ότι μέσα από τα εστιατόρια μας, μπορούμε να επηρεάσουμε την αστική κουλτούρα, την ατμόσφαιρα στο Αλμάτι, και την αντίληψη του επισκέπτη της πόλης», σημειώνει.

 

 

 

 

“Θέλω να συνεχίσουν να συμβάλλουν στην ανάπτυξη αυτής της κουλτούρας.”

 

 

 

 

Ο κ. Baitassov προσθέτει ότι «κοινός-στόχος μας είναι οι σύγχρονοι κάτοικοι της πόλης, οι προοδευτικοί και μορφωμένοι, οι οποίοι ταξιδεύουν και μιλούν πολλές γλώσσες. Θέλουμε να δημιουργήσουμε κοινωνικές θέσεις για αυτούς τους ανθρώπους, να έρθουν μαζί μας.”

 

 

 

 

 

«Υπολογισμένα βήματα»

Γεννημένος σε ένα μικρό χωριό του Καζακστάν, η οικογένεια του κ. Baitassov  μετακόμισε στο Αλμάτι όταν ήταν πέντε ετών.

 

 

 

 

Η πρώτη του επιχειρηματική προσπάθεια ήταν στον τομέα  του αλκοόλ και όχι των τρόφιμων.

 

 

 

 

«Ξεκίνησα με τη διαχείριση των δύο  beer bars που είχε στην ιδιοκτησία του ο πατέρας μου. Στη συνέχεια έκανα σπουδές management στη Μόσχα και την Ολλανδία, και πάντα ήθελα να επιχειρήσω στον χώρο  των εστιατορίων”.

 

 

 

 

Επιστρέφοντας στο Καζακστάν, και με αρχική οικονομική υποστήριξη από τον πατέρα του, ξεκίνησε μια επιχείρηση εστιατόριου με μόλις τρεις υπαλλήλους. Σήμερα έχει μια ομάδα από 1.200 εργαζομένους.

 

 

 

 

Για να κρατήσει χαμηλό το κόστος, νοικιάζει αντί να αγοράζει χώρους για τα εστιατόριά του, και επενδύει δικά του χρήματα, αντί της χρήσης τραπεζικών δανείων.

 

 

 

 

Η επιτυχία του κ. Baitassov στην καθοδήγηση και την επέκταση της εταιρείας του, επιβραβεύθηκε  όταν του απονεμήθηκε ο τίτλος του Επιχειρηματία της Χρονιάς 2013 για το Καζακστάν  από την παγκόσμια  ομάδα της Ernst & Young.

 

 

 

 

Ωστόσο, παρά τις επιτυχίες του στον τομέα των εστιατορίων, παραδέχεται ότι έχει κάνει λάθη στην πορεία του, όπως η μετακίνηση στον τομέα των νυχτερινών κέντρων διασκέδασης, για τα οποία τονίζει ότι είναι μια βρώμικη επιχείρηση.

 

 

 

 

 

Επιχειρήσεις όχι πολιτική

Παρά το ότι το Almaty έχει μια αυξανόμενη μεσαία τάξη που μπορούν να αντέξουν οικονομικά να προτιμήσουν το φαγητό στα εστιατόρια του κ. Baitassov, εξακολουθεί να υπάρχει ένα μεγάλο χάσμα πλούτου μεταξύ των αστικών ελίτ της χώρας και της φτωχής πλειοψηφίας.

 

 

 

 

Από την πρώτη φορά, οι επισκέπτες, μπορούν να παρατηρήσουν την εντυπωσιακή διαφορά μεταξύ των περιοχών στο κέντρο των μεγάλων πόλεων, όπως η Αλμάτι, όπου κατασκευάζονται συνεχώς εμπορικά κέντρα πολυτελείας  και οι άνθρωποι οδηγούν ακριβά αυτοκίνητα, και τα άθλια, κακοτράχαλα προάστια όπου ζουν αρκετοί κάτοικοι χαμηλού εισοδήματος.

 

 

 

 

Μήπως αυτά τα δύο πρόσωπα του Καζακστάν ενοχλούν τον κ. Baitassov;

 

 

 

 

“Ναι με ενοχλούν, αλλά δεν είμαι πολιτικός ή ο δήμαρχος της πόλης», αναφέρει.

 

 

 

 

«Νοιάζομαι για αυτά τα πράγματα, αλλά για να βελτιωθούν τα πράγματα θα πρέπει να είναι αποτέλεσμα μιας κοινής προσπάθειας, συμπεριλαμβανομένων των δημοτικών αρχών. Προτιμώ να επικεντρωθώ στην επιχείρησή μου.”

 

 

 

 

 

Εμπνεύσεις από το εξωτερικό

Μια πηγή έμπνευσης για τα εστιατόρια του κ. Baitassov είναι τα πολυάριθμα ταξίδια του σε όλο τον κόσμο. Ο ίδιος λέει ότι προσπαθεί να ξεφεύγει, τουλάχιστον δύο φορές το μήνα.

 

 

 

 

“Όταν είμαι στο εξωτερικό προσπαθώ να τρώω  έξω σε όσο το δυνατόν περισσότερα σημεία.

 

 

 

 

“Πρωινό σε ένα μέρος, brunch σε ένα άλλο, μεσημεριανό γεύμα και δείπνο σε άλλα εστιατόρια – τρώω έξω όλη την ώρα και παραγγέλνω  πολλά φαγητά  μόνο και μόνο για να τα δοκιμάσω, αλλά δεν μπορώ να φάω όλα φυσικά”.

 

 

 

 

Ο κ. Baitassov φέρνει στη συνέχεια μερικές από τις ιδέες πίσω στα εστιατόριά του, προσαρμόζοντάς τα στις τοπικές γεύσεις, τα έθιμα και τα προϊόντα.

 

 

 

 

Τώρα, όμως, σχεδιάζει να αναστρέψει αυτή την τάση, και να διαφημίσει την  Κεντρική ασιατική κουζίνα  σε μεγάλες πόλεις σε όλο τον κόσμο.

 

 

 

 

Αναφέρει ότι έμαθε πολλά από τη συμμετοχή του στην τελετή βράβευσής του στο Μονακό, για το  Βραβείο Επιχειρηματικότητας, η οποία πραγματοποιήθηκε τον Ιούνιο.

 

 

 

 

“Μετά τη συνάντηση με τόσους πολλούς επιτυχημένους επιχειρηματίες, οι περισσότεροι από τους οποίους είναι δισεκατομμυριούχοι, συνειδητοποίησα ότι για να οικοδομήσουμε μια παγκόσμια επιχείρηση  πρέπει να σκεφτόμαστε σε παγκόσμιο επίπεδο.”

 

 

 

 

Ο κ. Baitassov όμως δεν βιάζεται, εργάζεται σκληρά για να διασφαλίσει ότι η μελλοντική παγκόσμια αλυσίδα  εστιατορίων του θα  λειτουργεί σαν ρολόι.

 

 

 

 

“Θέλω να οικοδομήσω ένα μηχανισμό εστιατορίου που να είναι τόσο ακριβής, διάφανος και αποτελεσματικός ως ελβετικό ρολόι. Πρέπει να είναι τόσο αξιόπιστος όσο το ελβετικό ρολόι», καταλήγει.

 

 

 

 

 

ΙΝFO Photo: Ο κ. Baitassov

 

 

 

 

Πηγή: BBC

 

 

 

 

www. My Way Press.gr

9/9/13

Σχετικά Άρθρα