
Ισπανία – Δέσμη μέτρων για τη βελτίωση της ρευστότητας και τη στήριξη της μη τραπεζικής χρηματοδότησης των ΜΜΕ
Το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων, της Πρεσβείας της Ελλάδος στην Ισπανία, στο νέο ενημερωτικό δελτίο του, αναφέρει επιλέξιμα στοιχεία της πορείας αλλαγών της Ισπανικής οικονομίας. Αναλυτικά:
Μακροοικονομικές προβλέψεις Ευρωπαϊκής Επιτροπής
Σύμφωνα με τις χειμερινές μακροοικονομικές προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η ανάπτυξη της ισπανικής οικονομίας το 2014 αναμένεται να διαμορφωθεί στο 1%, εκτίμηση ελαφρώς ανώτερη της προηγούμενης (0,5%).
Κύριος μοχλός της ανάπτυξης θα είναι και το τ.ε. οι ισπανικές εξαγωγές, με μειούμενη όμως συνεισφορά, η συμβολή δε της εσωτερικής ζήτησης υπολογίζεται ότι θα έχει αυξητική τάση. Ο πληθωρισμός εκτιμάται ότι θα παραμείνει χαμηλός (0,3%), επιδρώντας θετικά στην διαθέσιμο εισόδημα και την κατανάλωση των νοικοκυριών.
Εντούτοις, τα χαμηλά επίπεδα στα οποία αναμένεται να διαμορφωθεί ο μέσος όρος του πληθωρισμού στο σύνολο της ευρωζώνης (1-1,5%), θέτει περιορισμούς στις προσπάθειες χωρών όπως η Ισπανία, οι οποίες στοχεύουν στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας μέσω μείωσης του μοναδιαίου εργατικού κόστους.
Το δημοσιονομικό έλλειμμα εκτιμάται ότι θα είναι 5,8% του ΑΕΠ το 2014 και εφόσον δεν ληφθούν νέα μέτρα θα αυξηθεί στο 6,5% το επόμενο έτος. Το υψηλό δημοσιονομικό έλλειμμα και ο χαμηλός ρυθμός ανάπτυξης αναμένεται να αυξήσουν το ποσοστό του χρέους ως προς το ΑΕΠ, από 99%, το 2014, σε 103%, το 2015.
Απασχόληση
Επικυρώθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο κανονισμός, σύμφωνα με τον οποίο οι μηνιαίες ασφαλιστικές εισφορές των εργοδοτών καθορίζονται στο πάγιο ποσό των € 100 ανά εργαζόμενο, για τα πρώτα δύο έτη, όσον αφορά τις συμβάσεις αορίστου χρόνου. Ο κανονισμός θα ισχύσει για τους νεοπροσλαμβανόμενους ανεξαρτήτως ηλικίας και για όλες τις επιχειρήσεις, ασχέτως μεγέθους.
Προϋποθέσεις για την εφαρμογή του κανονισμού είναι: (α) οι νέες συμβάσεις να συμβάλουν στην συνολική αύξηση των απασχολουμένων στην επιχείρηση, (β) οι συμβάσεις να ισχύουν για τουλάχιστον τρία χρόνια, (γ) οι επιχειρήσεις να είναι φορολογικά ενήμερες και (δ) οι επιχειρήσεις να μην έχουν προβεί σε συλλογικές/ατομικές απολύσεις, οι οποίες έχουν κηρυχθεί καταχρηστικές, για περίοδο έξι τουλάχιστον μηνών προ της σύναψης των νέων συμβάσεων.
Φορολογία
Μέρος της συνολικής φορολογικής μεταρρύθμισης, η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του πρώτου εξαμήνου του τ.ε., αποτελεί η αύξηση του αφορολόγητου ορίου από τα € 11.000 στα € 12.000, όπως ανακοινώθηκε από την Κυβέρνηση. Υπολογίζεται ότι σήμερα οι έχοντες ετήσιο εισόδημα € 12.000 καταβάλουν φόρο € 261.
Σύμφωνα με την Κυβέρνηση της τροποποίησης αναμένεται να επωφεληθούν περί το 1,5 εκ. φορολογούμενοι.
Οι επιπτώσεις στα φορολογικά έσοδα εκτιμάται ότι θα είναι περιορισμένες, καθώς εισοδήματα μικρότερα των € 12.000 δηλώνει μεν το 40% του συνόλου των φορολογουμένων, οι εισπράξεις όμως από την φορολόγηση αυτών αντιστοιχεί στο 1,5% των συνολικών φορολογικών εσόδων.
Το κυρίως βάρος φέρουν τα εισοδήματα € 21.000-60.000, τα οποία αντιπροσωπεύουν το 30% των φορολογουμένων και το 52% των εσόδων.
Η εισοδηματική κατηγορία άνω των € 150.000 αντιστοιχεί στο 0,38% των φορολογουμένων και στο 12,6% των εσόδων.
Η έκθεση “επιτροπής σοφών”, η οποία έχει αναλάβει να καταρτίσει τις προτάσεις για τη μεταρρύθμιση, περιλαμβάνει εισηγήσεις για μείωση των άμεσων φόρων και διατήρηση του ισχύοντος επιπέδου του ΦΠΑ (ενδεχομένως με ανακατατάξεις ορισμένων κατηγοριών προϊόντων σε κατηγορίες υψηλότερων συντελεστών).
Χρηματοδότηση ΜΜΕ
Εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο δέσμη μέτρων για τη βελτίωση της ρευστότητας και τη στήριξη της μη τραπεζικής χρηματοδότησης των ΜΜΕ, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται τα ακόλουθα:
-Θέσπιση υποχρέωση προειδοποίησης, από πλευράς των τραπεζών, τουλάχιστον τριών μηνών προ της παύσης ή σημαντικής μείωσης της χρηματοδότησης. Οι ΜΜΕ θα έχουν, επίσης, δικαίωμα πρόσβασης στις πληροφορίες που συγκεντρώνουν γι’ αυτές οι τράπεζες, όσον αφορά τη χρηματοληπτική τους ικανότητα.
-Βελτίωση του καθεστώτος έκδοσης ομολόγων και άλλων τίτλων, καθώς και της εισόδου θεσμικών επενδυτών, για την ανάπτυξη της μη τραπεζικής χρηματοδότησης.
-Ρύθμιση διαδικασιών σταδιακής κλιμάκωσης της πρόσβασης σε χρηματοδοτικά εργαλεία, επιχειρήσεων που διακρίνονται από αναπτυξιακή πορεία (επενδυτικά ταμεία, Εναλλακτική Αγορά Χρηματιστηρίου, Χρηματιστήριο).
-Τροποποίηση της νομοθεσίας που αφορά τη λειτουργία των κεφαλαίων κινδύνου και προσαρμογής της στις ανάγκες των ΜΜΕ.
-Δυνατότητα υπερχρεωμένων επιχειρήσεων να μετατρέπουν οφειλές σε μετοχές κυριότητας των τραπεζών, με σκοπό τη διασφάλιση αναχρηματοδότησης και αποφυγή των πλειστηριασμών.
-Καθορισμός των διαδικασιών “χρηματοδότησης από το πλήθος” (crowdfunding).
Μεταποίηση
Η δραστηριότητα, βάσει του κύκλου εργασιών, στον τομέα της μεταποίησης σημείωσε, το 2013, ετήσια μείωση της τάξης του -2,6% (εποχιακά προσαρμοσμένος δείκτης). Ειδικότερα, ο κύκλος εργασιών στον κλάδο των καταναλωτικών αγαθών είχε μείωση -1,0%, με υψηλότερη μείωση στα διαρκή καταναλωτικά (-7,6%) και μικρότερη στα μη διαρκή αγαθά (-1,3%). Τα ενδιάμεσα αγαθά παρουσίασαν μείωση -3,4% και ο κλάδος της ενέργειας -10,1%. Ο μοναδικός κλάδος που είχε αύξηση του κύκλου εργασιών ήταν αυτός των κεφαλαιουχικών αγαθών.
Οι υποκατηγορίες που εμφάνισαν την υψηλότερη αύξηση δραστηριότητας ήταν ο εξορυκτικός (59,3%), ο κλάδος δέρματος-υποδημάτων (26,7%), ο κλάδος παραγωγής Η/Υ και τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού (19,6%), ο κλάδος ιατρικών εργαλείων και προμηθειών (15,8%).
Αντιθέτως, τις μεγαλύτερες μειώσης του κύκλου εργασιών είχαν οι κλάδοι: παραγωγής ηλεκτρονικών εξαρτημάτων (-38,7%) καταναλωτικών ηλεκτρονικών προϊόντων (-34,5%), μοτοσυκλετών (-25%), μεταλλικών προϊόντων κατασκευών (-24%), γραφικών τεχνών και οπτικοακουστικών μέσων (-12,9%).
Υπηρεσίες
Ο κύκλος εργασιών στον τομέα του εμπορίου υποχώρησε, το 2013, κατά -0,5%. Το χονδρικό εμπόριο είχε μείωση -1,7%, το λιανικό -0,5%, ενώ μονόν το εμπόριο οχημάτων εμφάνισε αύξηση της τάξης του 5,9%. Όσον αφορά στους υπόλοιπους τομείς υπηρεσιών, σημείωσαν συνολικά αύξηση 1,1%. Ειδικότερα, οι επαγγελματικές, επιστημονικές και τεχνικές υπηρεσίες είχαν αύξηση 2,7%, όπως και οι διοικητικές και υποστηρικτικές υπηρεσίες, οι ξενοδοχειακές υπηρεσίες είχαν αύξηση 2,3%. Υποχώρηση εμφάνισαν οι υπηρεσίες πληροφορικής και επικοινωνιών (-2,1%).
Υποκατηγορίες με τις μεγαλύτερες αυξήσεις του κυκλου εργασιών ήταν: πώλησης οχημάτων (11,2%), ταξιδιωτικών πρακτορείων (11,1%), μουσικών και οπτικοακουστικών υπηρεσιών (6,6%). Αντίστροφα, τις μεγαλύτερες μειώσεις είχαν οι υποτομείς: θαλάσσιων μεταφορών (-6,1%), τηλεπικοινωνιών (-3,6%) και εξειδικευμένων εμπορικών υπηρεσιών (-3,5%).
Ενέργεια
Σύμφωνα με πρόταση του Υπουργείου Βιομηχανίας, η παραγωγή των μονάδων αιολικής ενέργειας που χρονολογούνται προ του 2004 θα παύσει να επιδοτείται. Οι εν λόγω μονάδες αντιστοιχούν στο 37% της συνολικής εγκατεστημένης παραγωγικής δυναμικότητας. (22.800 MW).
Τα αιολικά πάρκα έλαβαν € 2 δισ., εκ του συνόλου των επιδοτήσεων ύψους € 9 δισ., που διατέθηκαν στον τομέα της ενέργειας, το 2013.
Στην παραγωγή αιολικής ενέργειας δραστηριοποιούνται η Iberdrola (5.500 MW), η Acciona (4.230 MW), η EDP (2.000 MW) και η Enel (1.400 MW). Στις μονάδες που θα διατηρηθούν οι επιδοτήσεις, αυτές θα είναι μειωμένες κατά 50%.
Δυσμενώς θα επηρεαστεί, επίσης, η παραγωγή των φωτοβολταϊκών (συνολικής παραγωγικής δυναμικότητας 4.600 MW) καίτοι συγκριτικά νεότερης τεχνολογίας (το ήμισυ κατασκευάστηκε το 2008, το δε 28% είναι ηλικίας μικρότερης των 5 ετών).
Πηγές : Οικονομικός περιοδικός τύπος (Cinco Dias), Κεντρική Τράπεζα Ισπανίας, Στατιστική Υπηρεσία Ισπανίας
Πηγή: Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων, Πρεσβεία Ελλάδος, Ισπανία