Σύγχρονο προφίλ Γάλλου καταναλωτή στον τομέα των τροφίμων και των γεωργικών προϊόντων

Εξελίξεις στον κλάδο των τυροκομικών προϊόντων στην Γαλλία

Η Υπουργός Εμπορίου και βιοτεχνίας κα Carole Delga ανακοίνωσε το Δεκέμβριο ότι το επάγγελμα των παραγωγών τυριού θα θεωρείται από τούδε και στο εξής ως χειροτεχνικό. Η συγκεκριμένη μεταβολή του επαγγελματικού καθεστώτος θα ενισχύσει την εικόνα των μικρών παραγωγών στο εγχώριο καταναλωτικό κοινό, ενώ θα ενισχύσει έτι περαιτέρω την καλή φήμη που απολαμβάνει το γαλλικό τυρί στις διεθνείς αγορές. Στο πλαίσιο των επερχόμενων μεταβολών θα δημιουργηθούν δύο νέες εμπορικές ονομασίες για τους παραγωγούς εκείνης του χειροτέχνη – μάγειρα (artisan-cuisinier) και του χειροτέχνη υψηλών προδιαγραφών (artisan- d’art).

Οι Γάλλοι καταναλωτές έχουν την υψηλότερη κατά κεφαλή κατανάλωση τυροκομικών προϊόντων στο κόσμο με 25,9 κιλά ετησίως (2013) ενώ η δαπάνη για τα εν λόγω προϊόντα καταλαμβάνει το 14% της συνολικής δαπάνης των τροφίμων.

Αν και οι μεγάλες εταιρείες διανομής ελέγχουν το 92% των πωλήσεων (στοιχεία του Συνδέσμου Γαλακτοκομικών Προϊόντων Γαλλίας για το 2013), το μερίδιο των μικρών παραγωγών βελτιώνεται συνεχώς τα τελευταία χρόνια, καθώς υπάρχει μία στροφή μέρους του καταναλωτικού κοινού προς τα ποιοτικότερα προϊόντα γνωστής γεωγραφικής προέλευσης. Σε αυτό έχει βοηθήσει η προστασία των Ονομασιών Προέλευσης που απολαμβάνει η πλειοψηφία των τυριών που αποτελούν τη σπονδυλική στήλη των γνωστών γαλλικών τυριών. Μεταξύ των τελευταίων τη μεγαλύτερη παραγωγή σημειώνει το Comté με 52.204 χιλ. τόνους (στατιστικά στοιχεία 2012) και ακολουθούν το Roquefort με 17.158 χιλ. τόνους, το Reblochon με 15.162 χιλ. τόνους, το Cantal με 13.319 χιλ. τόνους και το Saint-Nectaire με 13.147 χιλ. τόνους. Όλες οι ονομασίες των ανωτέρω τυριών είναι καταχωρισμένες στο κοινοτικό μητρώο των προϊόντων ΠΟΠ.

 

• Σύγχρονο προφίλ Γάλλου καταναλωτή στον τομέα των τροφίμων και των γεωργικών προϊόντων

Δύο πρόσφατες έρευνες έδειξαν ότι η καταναλωτική συμπεριφορά του Γάλλου καταναλωτή έχει αλλάξει σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Ολοένα και μεγαλύτερο κομμάτι του καταναλωτικού κοινού χρησιμοποιεί σύνθετα κριτήρια για να αποφασίσει τι θα αγοράσει. Με άλλα λόγια, η κατανάλωση του γίνεται πιο υπεύθυνη. Ένας στους δύο Γάλλους δηλώνει ότι ενσωματώνει στα κριτήρια αγοράς ενός προϊόντος, μεταξύ άλλων, την περιβαλλοντική και την κοινωνική διάσταση ενώ το ποσοστό σε αντίστοιχη έρευνα το 2004 ανέρχονταν στο 39%. Οι Γάλλοι καταναλωτές θεωρούν ότι είναι ευθύνη των επιχειρήσεων να παρέχουν επιπλέον πληροφορίες στην ετικέτα τουπροϊόντος.

Η συγκεκριμένη συμπεριφορά διαχέεται στη μεσαία τάξη, στις επαρχιακές πόλεις και δεν αποτελεί πλέον προνόμιο των εύπορων κοινωνικών τάξεων του Παρισιού.

Τα αυγά και τα γαλακτοκομικά προϊόντα συγκεντρώνουν υψηλά ποσοστά υπεύθυνης κατανάλωσης. Σε αυτές τις κατηγορίες το μερίδιο των βιολογικών προϊόντων στις αγορές φθάνει το 18%. Αναλυτικότερα, πέραν της τιμής, της ποιότητος και της εμφάνισης του προϊόντος, που εξακολουθούν να αποτελούν τους σπουδαιότερους παράγοντες επηρεασμού των αγορών του, ο Γάλλος καταναλωτής αναζητά την καλύτερη γεύση, την απόλαυση, τη θετική επίδραση στην υγεία του, αλλά και την εντοπιότητα των προϊόντων, ειδικότερα εκείνων που παράγονται σε περιοχές γνωστές για την ποιοτική τους παραγωγή.

Πηγή: Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων, Πρεσβεία Ελλάδος, Παρίσι

Σχετικά Άρθρα