Breaking news- Ελλάδα. Πόλωση και αβεβαιότητα

Συνθήκες ακραίας πόλωσης και  παρατεταμένη περίοδος πολιτικής αβεβαιότητας, συνθέτουν το σκηνικό στο οποίο πορεύεται η Ελλάδα με άγνωστη κατάληξη και βαρύτατο κόστος για την οικονομία, τις επιχειρήσεις και την κοινωνική ηρεμία. Η επισκόπηση της σημερινής επικαιρότητας παρέχει μια σφαιρική ενημέρωση προς προβληματισμό.

 

• Η αποκαλυπτική έκθεση της τρόικας

• Πιέρ Κάρλο Πάντοαν:  Η  εμπειρία μου λέει ότι η συντεταγμένη αναδιάρθρωση του χρέους είναι πολύ δύσκολο να γίνει πράξη

• Κύκλοι της ΕΚΤ: «τα όποια δημοσιεύματα κυκλοφόρησαν το τελευταίο διάστημα περί διακοπής χρηματοδότησης των ελληνικών τραπεζών, δεν έχουν σχέση με την πραγματικότητα»

• Μια πρόταση για το πρόβλημα του δημοσίου χρέους στην ευρωζώνη συνολικά, από την  τριμηνιαία επιθεώρηση «Θέσεις» και το Levy Economics Institute

• Το ζητούμενο  για τον πρόεδρο του Γερμανικού Ινστιτούτου Οικονομικών Ερευνών είναι μια επιθετική επενδυτική πολιτική του δημοσίου

 

 • Η νέα αποκαλυπτική έκθεση της τρόικας

Ολιγόλογη αλλά σαφής ως προς το τι ζητά από την Αθήνα για να κλείσει τη διαπραγμάτευση είναι η τρόικα στην έκθεση που ετοίμασε και στάλθηκε στα ευρωπαϊκά κοινοβούλια στο πλαίσιο της διαδικασίας έγκρισης της δίμηνης παράτασης.

«Οι ελληνικές αρχές έχουν δεσμευτεί να προχωρήσουν ένα ισχυρό και ολοκληρωμένο πακέτο μεταρρυθμίσεων για να διασφαλίσουν ότι το πρόγραμμα παραμένει σε τροχιά για να πετύχει τους στόχους που έχουν τεθεί. Αυτό απαιτεί βήματα σε δομικά ορόσημα και άλλους βασικούς όρους του ελληνικού προγράμματος, χωρίς να τίθεται σε κίνδυνο η ποιότητα και η αξιοπιστία τους», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Η τρόικα σημειώνει ότι «σε γενικές γραμμές, οι ελληνικές αρχές έχουν εμφανίσει σημαντική πρόοδο, αν και μια σειρά σημαντικών ζητημάτων μένει να διευθετηθούν για να ολοκληρωθεί η 5η αξιολόγηση». Παράλληλα όμως καθιστά σαφές ότι:

-Επιμένει στο δημοσιονομικό κενό που θα πρέπει να κλείσει με μέτρα.

-Εξακολουθεί να ζητά εισοδηματικά κριτήρια για τη ρύθμιση των 100 δόσεων

-Συνεχίζει να πιέζει στο ασφαλιστικό για τον περιορισμό των δαπανών, τη σύνδεση εισφορών-απολαβών και την σταδιακή κατάργηση πρόωρων συνταξιοδοτήσεων.

-Ζητά αλλαγές στα εργασιακά και τον συνδικαλιστικό νόμο και επιμένει στην εξέταση του θέματος των ομαδικών απολύσεων

-Ολική ανατροπή στο πτωχευτικό δίκαιο

Η έκθεση της τρόικας συνοδεύεται από την επιστολή της Αθήνας, η οποία φέρει την υπογραφή του Γκίκα Χαρδούβελη, με την οποία ζητείται η έγκριση της παράτασης του Μνημονίου. Στην συγκεκριμένη επιστολή η Ελλάδα ζητά για την επόμενη μέρα την ένταξη στον μηχανισμό προληπτικής στήριξης (ECCL) για διάστημα 12 μηνών. Παράλληλα μιλά για «παράλληλη σχέση με το ΔΝΤ με προληπτική βάση».

 
Αναλυτικά η έκθεση της τρόικας:

1.Προϋπολογισμός

Οι ελληνικές αρχές δεσμεύτηκαν να πετύχουν τους στόχους για πρωτογενές πλεόνασμα 3% του ΑΕΠ το 2015 και 4,5% του ΑΕΠ το 2016. Ενέκριναν τον προϋπολογισμό του 2015 και έχουν προτείνει συγκεκριμένα μέτρα για να πετύχουν το στόχο του 2015 (π.χ. αύξηση του ΦΠΑ στα ξενοδοχεία από 6,5% στο 13%, μείωση ή και εγκατάλειψη μη μισθολογικών παροχών σε επίπεδο γενικής κυβέρνησης και μείωση των ανώτατων ορίων στις δαπάνες). Ωστόσο, η τρόικα προβλέπει σημαντικό κενό και συνεχίζονται οι συζητήσεις για μέτρα που θα μπορούσαν να το κλείσουν, περιλαμβάνοντας τη νομοθέτηση μέτρων που έχουν προταθεί από τις ελληνικές αρχές ως έκτακτα μέτρα.

2.Οι 100 δόσεις

Συνεχίζονται επίσης οι διαπραγματεύσεις για αναγκαίες μετατροπές στην ρύθμιση των 100 δόσεων για την πληρωμή οφειλών σε εφορίες και ταμεία, ώστε να ευθυγραμμιστεί με τις δεσμεύσεις του προγράμματος, να διατηρηθεί η κουλτούρα πληρωμών και να μειωθούν τα δημοσιονομικά κόστη.

Οι αλλαγές σχετίζονται, για παράδειγμα, με την εφαρμογή κριτηρίων για την ένταξη και τη βελτίωση των κινήτρων για πρόωρη καταβολή των οφειλών.

Οι ελληνικές αρχές έχουν δεσμευτεί να επανδρώσουν πλήρως τις μονάδες φορολογικών ερευνών και μεγάλων οφειλετών, και να τροποποιήσουν τις διαδικασίες αντιμετώπισης των φορολογικών οφειλών, όπου απαιτούνται σημαντικές αλλαγές από παλαιότερες πρακτικές και διαδικασίες.

3.Εσοδα

Στόχοι του ελληνικού προγράμματος εδώ και καιρό είναι σημαντική ενίσχυση της αυτονομίας και ο εκσυγχρονισμός των φορολογικών αρχών. Υπάρχει συμφωνία επί της αρχής για την υιοθέτηση πολιτικών στο πλαίσιο αυτό, για την καθιέρωση μιας υπηρεσίας δημοσίων εσόδων με την απαιτούμενη αυτονομία από το υπουργείο Οικονομικών, η οποία θα διοικείται από ένα συμβούλιο που θα εγκρίνει και θα αναπτύσσει τη στρατηγική της υπηρεσίας όσον αφορά σε ανθρώπινους πόρους και προϋπολογισμό. Η υπηρεσία αυτή θα έχει μια φόρμουλα χρηματοδότησης που θα επιτρέπει ευελιξία στον προϋπολογισμό της. Στόχος είναι να υιοθετηθεί σχετική νομοθεσία από τις ελληνικές αρχές έως τα τέλη του 2014.

4.Συντάξεις

Οι δεσμεύσεις του προγράμματος περιλαμβάνουν την ενοποίηση των ασφαλιστικών ταμείων, τον περιορισμό των δαπανών και την καθιέρωση στενών δεσμών μεταξύ εισφορών και παροχών σε όλα τα ταμεία. Οι ελληνικές αρχές έχουν δεσμευτεί να υιοθετήσουν νομοθεσία που θα περιλαμβάνει τόσο διοικητικές ενέργειες (π.χ. ενοποίηση των ταμείων) όσο και ενέργειες πολιτικής (π.χ. σταδιακή κατάργηση της πρόωρης συνταξιοδότησης). Συνεχίζονται οι συζητήσεις για την κλίμακα της μεταρρύθμισης που απαιτείται για να ευθυγραμμιστεί με τις δεσμεύσεις του ελληνικού προγράμματος.

5.ΦΠΑ

Η δέσμευση της Ελλάδας αφορά τη νομοθέτηση μιας ολοκληρωμένης μεταρρύθμισης του ΦΠΑ. Οι αρχές δεσμεύτηκαν να νομοθετήσουν στο πλαίσιο της τρέχουσας αξιολόγησης μια αύξηση του ΦΠΑ στα ξενοδοχεία το 2015 από το 6,5% στο 13% και να λάβουν μέτρα για την ενίσχυση της συμμόρφωσης και της επιβολής. Συνεχίζονται οι συζητήσεις για απαιτούμενες μεταρρυθμίσεις αναφορικά με τη συρρίκνωση της «ψαλίδας» μεταξύ διαφορετικών κατηγοριών ΦΠΑ και στην απλοποίηση της δομής του.

6.Φόρος εισοδήματος

Οι ελληνικές αρχές έχουν εμφανίσει σημαντική πρόοδο στην οριστικοποίηση του εκσυγχρονισμού του συστήματος και των διαδικασιών όσον αφορά στο φόρο εισοδήματος. Ειδικότερα, υπάρχει πρόοδος στην ποσοτικοποίηση και την εκτίμηση των υφιστάμενων φορολογικών κινήτρων, την προετοιμασία νομοθεσίας για την ενοποίηση σε έναν κώδικα φορολογίας εισοδήματος της φορολόγησης των οχημάτων συλλογικών επενδύσεων και του χειρισμού των επιχειρηματικών δαπανών, καθώς και στην διεύρυνση του ορισμού της φοροαποφυγής και της φοροδιαφυγής.

7.Δημόσια διοίκηση

Οι δεσμεύσεις του προγράμματος περιλαμβάνουν νομοθετικές μεταρρυθμίσεις στα μισθολόγια του Δημοσίου τομέα με δημοσιονομικά ουδέτερο τρόπο και την ευθυγράμμιση των μη μισθολογικών παροχών με βάση τις καλές πρακτικές άλλων χωρών. Υπάρχει πρόοδος και οι ελληνικές αρχές έχουν δεσμευτεί να νομοθετήσουν τις βασικές αρχές μιας ουδέτερης δημοσιονομικά μισθολογικής μεταρρύθμισης που θα υλοποιηθεί από τον Ιανουάριο του 2016, να δοκιμάσουν πιλοτικά το νέο μισθολόγιο στο υπουργείο Οικονομικών και να υιοθετήσουν νομοθεσία που θα εξορθολογίζει τις μη μισθολογικές παροχές (μεταξύ των οποίων και η μεταρρύθμιση στις γενναιόδωρες άδειες).

8.Οφειλές Δημοσίου

Οι ελληνικές αρχές έχουν εκφράσει την προθυμία τους να συζητήσουν τρόπους να πετύχουν τους στόχους για τις καθυστερούμενες οφειλές, όσο και για τις εκκρεμείς επιστροφές φόρου και απονομές συντάξεων.

9.Διαφάνεια προϋπολογισμού

Οι ελληνικές αρχές έχουν συμφωνήσει να τροποποιήσουν τη νομοθεσία που διέπει τον προϋπολογισμό, ώστε να αποσαφηνιστούν μεταξύ άλλων, οι διαδικασίες υλοποίησης του προϋπολογισμού, ο έλεγχος και η ευθύνη αναφορών, ο εκσυγχρονισμός των διαδικασιών στις πληρωμές και η βελτίωση της διαχείρισης χρέους και ταμειακών διαθεσίμων.

10. Αλλαγή του πτωχευτικού κώδικα

Οι αρχές ξεκίνησαν έναν νέον εξωδικαστικό μηχανισμό εκκαθάρισης χρέους. Ο μηχανισμός αυτός πρέπει να τροποποιηθεί για να είναι συμβατός με τις αναγκαίες αλλαγές στη ρύθμιση για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές. Οι αρχές δεσμεύτηκαν επίσης να κάνουν εσωτερικές αλλαγές στον πτωχευτικό κώδικα, προχωρώντας σε τροποποίηση της νομοθεσίας για τις πτωχεύσεις εταιρειών και νοικοκυριών και με την συγκρότηση ενός ειδικού σώματος διαχειριστών. Οι αρχές έχουν δεσμευτεί σε μια πιο σταθερή και περιεκτική αναμόρφωση του πτωχευτικού πλαισίου ως το τέλος του 2015, συμπεριλαμβανομένης της ίδρυσης πτωχευτικών δικαστηρίων.

11.Δικαστική μεταρρύθμιση

Οι αρχές έχουν δεσμευτεί στην προώθηση μιας μεγάλης μεταρρύθμισης του κώδικα πολιτικής δικονομίας.

12.Μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας

Το πρόγραμμα περιείχε δεσμεύσεις για την νομοθέτηση μεταρρυθμίσεων του πλαισίου συλλογικών απολύσεων, εφόσον υπάρχουν αμφιβολίες ότι το υπάρχον σύστημα οδηγεί στα καλύτερα αποτελέσματα με δραστικό, αξιόπιστο και στέρεο τρόπο, καθώς και για την νομοθέτηση των αναγκαίων μεταρρυθμίσεων του πλαισίου συλλογικής δράσης. Οι συζητήσεις είναι διαρκείς για την αποτελεσματικότητα του σημερινού πλαισίου ομαδικών απολύσεων. Οι αρχές δεσμεύτηκαν να χειριστούν τις διαφωνίες για τις μισθολογικές αμοιβές μέσα από μια διαδικασία fast-track, αντί για την τροποποίηση της νομοθεσίας. Πρότειναν την τροποποίηση της νομοθεσίας για τις δράσεις των συνδικάτων, μεταξύ άλλων τον εκσυγχρονισμό της διαδικασίας σχετικά με την απόφαση και την ανακοίνωση των απεργιών και τις αμοιβές των συνδικαλιστών. Δεσμεύτηκαν επίσης να «εξαφανίσουν» ορισμένους υπερβολικούς περιορισμούς στην αγορά εργασίας. Όλες αυτές οι προτάσεις είναι υπό συζήτηση.

13.Μεταρρυθμίσεις στην αγορά προϊόντων

Οι δεσμεύσεις του προγράμματος περιλαμβάνουν την μεταρρύθμιση στις αδειοδοτήσεις, τη γραφειοκρατία, τις αξιολογήσεις ανταγωνιστικότητας του ΟΟΣΑ, τα τέλη υπέρ τρίτων (nuisance charge), τα κλειστά επαγγέλματα και τις μεταρρυθμίσεις στην ενέργεια. Ενώ οι αρχές έχουν σημειώσει πρόοδο σε κάποιους τομείς (υιοθέτηση νομοθεσίας για να αφαιρεθεί η ανάγκη έκδοσης άδειας για χαμηλού ρίσκου δραστηριότητες και η μείωση της γραφειοκρατίας), οι συζητήσεις συνεχίζονται σε άλλους (οι αξιολογήσεις ανταγωνιστικότητας του ΟΟΣΑ, τα τέλη υπέρ τρίτων και τα κλειστά επαγγέλματα). Οι αρχές έχουν διατυπώσει τις δεσμεύσεις τους για την παράδοση νομοθεσίας που θα απελευθερώνει την αγορά φυσικού αερίου, την ανακοίνωση δεσμευτικών προσφορών για την ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΙΕ και την προώθηση μεταρρυθμίσεων για το μηχανισμό πληρωμής διαθεσιμότητας (capacity payment system).

14.Iδιωτικοποιήσεις

Για να προλάβουν τις καθυστερήσεις, οι αρχές έχουν δεσμευτεί για την οριστικοποίηση συμφωνιών για την ανάθεση δύο λιμανιών, την αναζήτηση προσφορών για τους σιδηρόδρομους, την μεταφορά των μετοχών του ΟΤΕ ΟΤΕ +2,99% στο ΤΑΙΠΕΔ, την διασφάλιση πλήρως λειτουργικών διαχειριστικών αρχών για τα λιμάνια και τα αεροδρόμια και την ολοκλήρωση των κυβερνητικών δράσεων που εκκρεμούν στον τομέα αυτό.

15.Στατιστικά στοιχεία

Οι αρχές έχουν δεσμευτεί να εφαρμόσουν τα αναγκαία μέτρα για να τιμήσουν την Δέσμευση για την Εμπιστοσύνη στα Στατιστικά Στοιχεία (Commitment on Confidence in Statistics). Oι αρχές θα επεκτείνουν ακόμα τη θητεία της Συμβουλευτική Επιτροπή Ορθής Εφαρμογής (Good Practice Advisory Committee) για δύο ακόμα χρόνια.

 

• Πιέρ Κάρλο Πάντοαν:  Η  εμπειρία μου λέει ότι η συντεταγμένη αναδιάρθρωση του χρέους είναι πολύ δύσκολο να γίνει πράξη

Η κατάσταση στην οποία βρίσκεται σήμερα η Ελλάδα είναι κρίσιμη, αλλά είναι σαφώς διαφορετική από εκείνη του 2011 και του 212, δήλωσε ο Ιταλός υπουργός Οικονομικών Πιέρ Κάρλο Πάντοαν, σχολιάζοντας τις εξελίξεις στη χώρα μας.

«Η Ελλάδα διέρχεται φάση πολιτικής αστάθειας συνδεδεμένη με τον κίνδυνο προκήρυξης βουλευτικών εκλογών», δήλωσε ο Ιταλός ΥΠΟΙΚ σε συνέντευξή του στην εφημερίδα του Τορίνο Λα Στάμπα. «Δεν με εκπλήσσει ότι οι αγορές αντιδρούν με νευρικότητα. Πρόκειται για κρίσιμη κατάσταση , αλλά είναι σαφώς διαφορετική από εκείνη του 2011 και του 212», τόνισε ο τεχνοκράτης υπουργός Οικονομικών της κυβέρνησης Ρέντσι.

Ερωτηθείς σχετικά με τον «πιθανό νικητή των εκλογών, τον Αλέξη Τσίπρα, ο οποίος ζητεί την αναδιάρθρωση του χρέους», ο Παντοάν, πρώην εκτελεστικός διευθυντής του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου για την Ιταλία, είπε: «Δεν παρεμβαίνω σε εκτιμήσεις άλλων κυβερνήσεων, αλλά η εμπειρία μου λέει ότι η συντεταγμένη αναδιάρθρωση του χρέους είναι πολύ δύσκολο να γίνει πράξη, και , κατά συνέπεια, είναι μεγάλο λάθος να γίνεται αναφορά σε αυτή».

Εμφανίστηκε, τέλος, βέβαιος ότι όσα συμβαίνουν στην Ελλάδα δεν θα επεκτείνουν την κρίση στην Ιταλία, διότι στο παρελθόν η επέκταση της κρίσης ήταν συνέπεια μιας διαδεδομένης αδυναμίας. «Η διατήρηση του ιταλικού και ισπανικού σπρεντ σε χαμηλό επίπεδο αποδεικνύει ότι στην παρούσα φάση οι συνέπειες συγκεκριμένων κρίσεων είναι περιορισμένες», ανέφερε.

 

• Κύκλοι της ΕΚΤ: «τα όποια δημοσιεύματα κυκλοφόρησαν το τελευταίο διάστημα περί διακοπής χρηματοδότησης των ελληνικών τραπεζών, δεν έχουν σχέση με την πραγματικότητα»

Χωρίς «φθηνό χρήμα» θα βρεθούν οι ελληνικές τράπεζες και κατ’ επέκταση η οικονομία της χώρας, εάν δεν ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις με την τρόικα και δεν βρεθεί λύση για την «επόμενη ημέρα» με την προληπτική πιστωτική γραμμή, δηλώνουν στην εφημερίδα «Αγορά» κύκλοι της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ).

«Εάν η Ελλάδα είναι εκτός Προγράμματος, τότε πράγματι μέρος του ενεχύρου που χρησιμοποιούν οι ελληνικές τράπεζες δεν θα είναι αυτομάτως επιλέξιμο προκειμένου να λαμβάνουν χρηματοδότηση. Τότε, σε κάθε περίπτωση, μπορούν να χρησιμοποιήσουν άλλο ενέχυρο ή να ζητήσουν έκτακτη ρευστότητα (ELA) από την Τράπεζα της Ελλάδος» τονίζουν οι ίδιοι κύκλοι. Η χρήση της «γραμμής» του ELA, που είχε «ανοίξει» το 2012 με χορήγηση έκτακτης ρευστότητας έως 100 δισ. ευρώ, θεωρείται «ακριβή», καθώς το επιτόκιο ανέρχεται σε 4%. Παράλληλα, είναι σημαντικό ότι η ΕΚΤ κινείται προς την κατεύθυνση του περιορισμού της για τα κράτη-μέλη της ευρωζώνης. Την τρέχουσα περίοδο, οι ελληνικές τράπεζες δανείζονται αρκετά φθηνά από την ΕΚΤ, δίνοντας ως ενέχυρο ομόλογα και έντοκα του Δημοσίου, καθώς και «τιτλοποιήσεις». Τα ενέχυρα «κουρεύονται» από την ΕΚΤ κατά 70%, αλλά ήδη η Κεντρική Τράπεζα περιορίζει σταδιακά το «κούρεμα» στο 40%, χορηγώντας έτσι επιπλέον σημαντική ρευστότητα. Όπως εξηγούν στην «Α» οι κύκλοι της ΕΚΤ, στην Ελλάδα γίνεται μια εξαίρεση. Πρόκειται για την «εξαίρεση που έχει δοθεί για τις ελληνικές τράπεζες (waiver) και είναι μια διαδικασία που ισχύει για τις χώρες που είναι σε Πρόγραμμα και τα ομόλογα των οποίων δεν είναι επιλέξιμα ώστε να μπορούν να λάβουν χρηματοδότηση από την ΕΚΤ». Τέλος, ερωτηθέντες σχετικά, οι κύκλοι της ΕΚΤ διευκρίνισαν ότι «τα όποια δημοσιεύματα κυκλοφόρησαν το τελευταίο διάστημα περί διακοπής χρηματοδότησης των ελληνικών τραπεζών, δεν έχουν σχέση με την πραγματικότητα και ανέφεραν ότι ποτέ δεν χρησιμοποιήθηκε κάτι τέτοιο σαν διαπραγματευτικό όπλο».

 
• Μια πρόταση για το πρόβλημα του δημοσίου χρέους στην ευρωζώνη συνολικά, από την τριμηνιαία επιθεώρηση «Θέσεις» και το Levy Economics Institute

Μια πρόταση για το πρόβλημα του δημοσίου χρέους στην ευρωζώνη συνολικά ήταν το αντικείμενο της ημερίδας που πραγματοποίησε, σήμερα το μεσημέρι, η τριμηνιαία επιθεώρηση «Θέσεις» και το Levy Economics Institute.

Παρουσιάζοντας την πρόταση, ο πανεπιστημιακός και βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Γιάννης Μηλιός, σημείωσε ότι πρόκειται για μια αριστερή πρόταση για το πρόβλημα του δημοσίου χρέους στη ζώνη του ευρώ, η οποία δείχνει ότι είναι εφικτή η αντιμετώπιση του χρέους με τρόπο που θα το κάνει να σταματήσει να λειτουργεί ως παγίδα λιτότητας.

Και αυτό, όπως εξήγησε, γιατί «ως παγίδα που βραχυκυκλώνει τις αναπτυξιακές και κοινωνικές πολιτικές, ως παγίδα που επιβάλλει τη λιτότητα έχει σχεδιαστεί και ως τέτοια παγίδα λειτουργεί». Εξάλλου, ο κ. Μηλιός επισήμανε ότι το πρόβλημα δεν αντιμετωπίζεται αποτελεσματικά ούτε με δημοσιονομική προσαρμογή (η οποία τείνει να είναι ισχυρά υφεσιακή κατά τη βραχυχρόνια περίοδο και άρα να οξύνει ακόμη περισσότερο το πρόβλημα) και μόνιμα υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα (που αφαιρούν πόρους για την άσκηση κοινωνικής πολιτικής), ούτε μέσω αποκρατικοποιήσεων.

«Η προτεινόμενη λύση θα μπορούσε να περιγραφεί ως μορατόριουμ πληρωμών για πέντε χρόνια και θάψιμο της λιτότητας για πάντα» σημείωσε ο κ. Μηλιός. Όπως εξήγησε «μια από τις κεντρικές ιδέες της πρότασης είναι το μορατόριουμ πληρωμής τόκων και χρεολυσίων, το οποίο θα επιτρέψει σε προοδευτικές κυβερνήσεις να αποκτήσουν το δημοσιονομικό περιθώριο άσκησης κοινωνικών και αναπτυξιακών πολιτικών». Και συμπλήρωσε ότι «η πρόταση μας διεκδικεί να αναλάβει η ΕΚΤ την εξυπηρέτηση τόκων και χρεολυσίων για την πενταετία 2016 – 2020, και επιπλέον την πληρωμή των συνολικών τόκων που αντιστοιχούν στο εναπομείναν χρέος των κρατών της ευρωζώνης, κεφαλαιοποιώντας και προσθέτοντας τους τόκους στο ήδη σωρευμένο χρέος».

Επειδή το τμήμα του χρέους που λήγει την πενταετία 2016 – 2020 δεν είναι το ίδιο, ως ποσοστό του ΑΕΠ, για κάθε χώρα που συμμετέχει στη συμφωνία και για λόγους ίσης μεταχείρισης, η ΕΚΤ θα αναλάβει το χρέος για κάθε κράτος σε ποσοστό ίσο με αυτό του μεγαλύτερου ποσοστού (Ισπανία), δηλαδή για πάνω από το 50% του χρέους για κάθε χώρα.

Σχετικά με τις απώλειες από πλευράς ΕΚΤ, η πρόταση αναφέρει ότι βρίσκονται απολύτως μέσα στα όρια των δυνατοτήτων της, ενώ όσο διαρκεί το πρόγραμμα, η ΕΚΤ θα διατηρεί τα κέρδη από την έκδοση νομίσματος, πράγμα που σημαίνει ότι σε τέσσερις δεκαετίες θα έχει καλύψει τις απώλειες της. Εξάλλου, οι χώρες θα επαναγοράσουν το χρέος από την ΕΚΤ στο μέλλον, όταν αυτό μειωθεί στο 20% του ΑΕΠ.

«Η λύση που προτείνουμε δεν είναι ¨τεχνική¨, είναι πολιτική» τόνισε ο κ. Μηλιός και συμπλήρωσε: «Έχει ως προϋπόθεση και στόχο την κατάργηση των πολιτικών λιτότητας και την ενδυνάμωση επομένως της ισχύος, της διαπραγματευτικής θέσης και του εισοδήματος των δυνάμεων της εργασίας. Η λύση αξιοποιεί τις δυνατότητες που έχει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα να βραχυκυκλώνει την παρέμβαση των χρηματαγορών για να εξασφαλίσει ένα ζωτικό δημοσιονομικό περιβάλλον για την οργάνωση κοινωνικών πολιτικών. Δείχνει στον αντίπαλο αλλά και στις ευρωπαϊκές κοινωνίες και στα κινήματα ότι η απαλλαγή από τα δεινά της εξυπηρέτησης ενός δυσβάσταχτου δημόσιου χρέους όχι μόνο δεν συνεπάγεται τη λιτότητα, αλλά μπορεί να πραγματοποιηθεί χωρίς μεταβιβάσεις πόρων από χώρα σε χώρα, χωρίς επιβάρυνση των ¨φορολογουμένων¨, χωρίς να απαιτείται η ¨έγκριση των κοινοβουλίων¨ και χωρίς ¨πραγματικό κούρεμα¨ της ονομαστικής αξίας του χρέους παρόλο που λειτουργεί ως τέτοιο».

Στόχος μας, ανέφερε ο Γ. Μηλιός, είναι να βαθύνουμε τη δημόσια συζήτηση και να προωθήσουμε τον διάλογο στο εσωτερικό της Ευρωπαϊκής Αριστεράς και των κοινωνικών κινημάτων. Απαιτείται να παλέψουμε από κοινού για να βάλουμε τέλος στη λιτότητα, για να οικοδομήσουμε ξανά σε νέες στέρεες βάσεις το κοινωνικό κράτος, τα κοινωνικά και εργασιακά δικαιώματα, τη δημοκρατία, την ανάπτυξη που θα ωφελεί τους πολλούς, την κοινωνία, που θα καταπολεμά τις ανισότητες.

Στην ημερίδα συμμετείχαν, μεταξύ άλλων, οι ευρωβουλευτές του ισπανικού Podemos, Πάμπλο Ετσενίκε και Λόλα Σάντσες Καλντέντευ, ο ευρωβουλευτής του Die Linke, Χέλμουτ Σόλτς και ο Χουάν Ντομίνγκο Σάντσες Εστόπ (Κύκλος Βρυξελλών του Podemos).

 

• Το ζητούμενο  για τον πρόεδρο του Γερμανικού Ινστιτούτου Οικονομικών Ερευνών είναι μια επιθετική επενδυτική πολιτική του δημοσίου

Βρισκόμαστε στο μέσο της ευρωκρίσης και ο κίνδυνος κατάρρευσης τραπεζών είναι μεγάλος, προειδοποιεί ο πρόεδρος του Γερμανικού Ινστιτούτου Οικονομικών Ερευνών (DIW) Μαρσέλ Φράτσερ.

Αναφορές και στην Ελλάδα

Ένα πιθανό κούρεμα του ελληνικού χρέους θα μπορούσε να έχει σημαντικές επιπτώσεις στην πολιτική κατάσταση στην Ευρώπη. Την άποψη αυτή εκφράζει στο σημερινό φύλλο της εφημερίδας Neue Osnabrücker Zeitung ο πρόεδρος του Γερμανικού Ινστιτούτου Οικονομικών Έρευνών (DIW), Μαρσέλ Φράτσερ. Κατά την άποψή του ωστόσο δεν είναι μόνο η Ελλάδα το πρόβλημα. Όπως προειδοποιεί, η ευρωπαϊκή κρίση δεν έχει ακόμη ξεπεραστεί. Σε μια σειρά από κράτη, όπως για παράδειγμα η Ιταλία, η οικονομία συρρικνώνεται, ενώ άλλα, όπως η Γαλλία, υστερούν στις μεταρρυθμίσεις. Υπάρχουν όμως και χώρες, όπως η Ισπανία, η Πορτογαλία και η Ιρλανδία, όπου έχουν γίνει «εξαιρετικές μεταρρυθμίσεις» με αποτέλεσμα την ανάπτυξη της οικονομίας και την άνοδο των εξαγωγών.

 
Δεν αποκλείει πτωχεύσεις τραπεζών το 2015

Αναφερόμενος στην κατάσταση του ευρωπαϊκού τραπεζικού συστήματος ο Μερσέλ Φράτσερ επικρίνει ότι δεν αξιοποιήθηκε η ευκαιρία των «τεστ κοπώσεως» για την εξυγίανση του. Ορισμένες τράπεζες θα έπρεπε να είχαν κλείσει ή τουλάχιστον να αναδιαρθρωθούν και ορισμένες να ανακεφαλαιοποιηθούν. Παραπέμποντας στις ιταλικές τράπεζες οι οποίες επιβαρύνονται με ένα 15% «κόκκινων δανείων» ο Μαρσέλ Φράτσερ δεν αποκλείει για τον επόμενο χρόνο πτωχεύσεις τραπεζών.

 
Υπέρ των δημοσίων επενδύσεων

Το ζητούμενο σε αυτή την κατάσταση είναι για τον πρόεδρο του Γερμανικού Ινστιτούτου Οικονομικών Ερευνών μια επιθετική επενδυτική πολιτική του δημοσίου. Όπως υποστηρίζει, ο ισοσκελισμένος προϋπολογισμός δεν θα πρέπει να αποτελεί πανάκεια. Τη δε αγορά κρατικών ομολόγων από την ΕΚΤ, ο κ. Φράτσερ τη χαρακτηρίζει απλά ως ένα «εργαλείο της νομισματικής πολικής σε περιόδους κρίσης». Στόχος όμως αυτού του μέτρου δεν θα πρέπει να είναι η βελτίωση των δανειακών όρων για τα κράτη, αλλά η διασφάλιση ευνοϊκότερων όρων για τη χρηματοδότηση των επιχειρήσεων ώστε να είναι σε θέση να επενδύουν και να δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας. Deutsche Welle – Παναγιώτης Κουπαράνης, Βερολίνο

Σχετικά Άρθρα