
Αθηναϊκή Ζυθοποιία -Επιτροπή Ανταγωνισμού. Αποκλεισμός σε ελεύθερη οικονομία;
– «Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία αρνείται κατηγορηματικά τους ισχυρισμούς της εισήγησης και δυσκολεύεται να τους αντιληφθεί»
– «Αποδίδονται στην εταιρία πρακτικές οι οποίες ανάγονται στην επιβολή όρων αποκλειστικής προμήθειας, ιδίως σε αλυσίδες λιανικής και σημεία επιτόπιας κατανάλωσης, με τη χορήγηση σημαντικών χρηματικών και άλλων παροχών στους πελάτες της υπό όρους αποκλειστικότητας / περιορισμού του εφοδιασμού από ανταγωνιστές της, καθώς και στην επιβολή εκπτώσεων πίστης και στόχων πωλήσεων»
Μετά από πολυετή έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού στην αγορά της μπύρας, το συμπέρασμα της επιτροπής είναι ότι η Αθηναϊκή Ζυθοποιία «είχε υιοθετήσει και υλοποιούσε ενιαία, μακρόχρονη και στοχευμένη πολιτική για τον αποκλεισμό και τον περιορισμό των δυνατοτήτων ανάπτυξης των ανταγωνιστών της».
Η τελική απόφαση ωστόσο για την ύπαρξη ή όχι παραβάσεων των κανόνων του ανταγωνισμού στη συγκεκριμένη αγορά θα ληφθεί από την Ολομέλεια της Επιτροπής, η οποία δεν δεσμεύεται από την εισήγηση της υπηρεσίας. Η πρώτη συνεδρίαση της Επιτροπής για το θέμα προγραμματίζεται για τις 20 Φεβρουαρίου.
Η έρευνα της Επιτροπής ξεκίνησε αυτεπάγγελτα ενώ υπήρξε και καταγγελία της Μύθος Ζυθοποιίας κατά της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, η οποία διερευνήθηκε.
Η Επιτροπή αναφέρει συγκεκριμένα τα εξής:
«Από την έρευνα της υπηρεσίας προκύπτουν στοιχεία, κατά την εισήγηση, ότι η Αθηναϊκή Ζυθοποιία Α.Ε. είχε υιοθετήσει και υλοποιούσε ενιαία, μακρόχρονη και στοχευμένη πολιτική για τον αποκλεισμό και τον περιορισμό των δυνατοτήτων ανάπτυξης των ανταγωνιστών της, κυρίως με την επιβολή αποκλειστικότητας σε επίπεδο χονδρικής και λιανικής πώλησης, και μέσω άλλων πρακτικών με σωρευτικό αποτέλεσμα την απομόνωση των ανταγωνιστών από τους διαύλους διανομής και διάθεσης.
Ειδικότερα, αποδίδονται στην εταιρία πρακτικές οι οποίες ανάγονται στην επιβολή όρων αποκλειστικής προμήθειας, ιδίως σε αλυσίδες λιανικής και σημεία επιτόπιας κατανάλωσης, με τη χορήγηση σημαντικών χρηματικών και άλλων παροχών στους πελάτες της υπό όρους αποκλειστικότητας / περιορισμού του εφοδιασμού από ανταγωνιστές της, καθώς και στην επιβολή εκπτώσεων πίστης και στόχων πωλήσεων.
Επίσης, αποδίδονται στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία πρακτικές προς χονδρεμπόρους, όπως η παροχή σε αυτούς σημαντικών οικονομικών κινήτρων με τον όρο περιορισμού του εφοδιασμού τους από ανταγωνιστές, προνομιακών όρων πίστωσης για αποθεματοποίηση, η άσκηση πίεσης στους χονδρεμπόρους για διακοπή της διακίνησης ανταγωνιστικών σημάτων, κ.ά.»
Η απάντηση της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας
Με επίσημη ανακοίνωσή της, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία τονίζει ότι θα εξετάσει ενδελεχώς την εισήγηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, θεωρώντας πάντως, ότι «τα συμπεράσματα δεν αποτιμούν σωστά την πολιτική και τους στόχους της εταιρείας που ακολουθήθηκε τα προηγούμενα χρόνια».
«Σε κάθε περίπτωση προσβλέπουμε με εμπιστοσύνη στα επόμενα στάδια της διαδικασίας και είμαστε πεπεισμένοι ότι τελικώς θα αποκατασταθεί η ορθή εικόνα της εταιρείας και της υγιούς εξέλιξης της αγοράς», τονίζει στην ανακοίνωσή της η Αθηναϊκή Ζυθοποιία.
Όπως επισημαίνει η Αθηναϊκή Ζυθοποιία, ενημερώθηκε σήμερα από την Επιτροπή Ανταγωνισμού σχετικά με την εισήγηση για την μακροχρόνια έρευνά της στην αγορά της μπίρας, που ξεκίνησε το 2001 και διήρκησε περισσότερα από 12 χρόνια.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία αρνείται κατηγορηματικά τους ισχυρισμούς της εισήγησης και δυσκολεύεται να τους αντιληφθεί, δεδομένου ότι:
– Η ελληνική αγορά μπίρας είναι άκρως ανταγωνιστική και αριθμεί πολλές εταιρίες αλλά και προϊόντα που ξεκίνησαν τη δραστηριοποίησή τους την τελευταία δεκαετία.
– Ο αριθμός των εταιρειών που παράγουν και εμπορεύονται προϊόντα μπίρας αυξήθηκε από 5 το 2000 σε πάνω από 20 σήμερα.
– Οι νέες εταιρείες στην αγορά έχουν, σύμφωνα με τις δικές τους δηλώσεις, αναπτυχθεί με επιτυχία και αποκτούν αυξανόμενα μερίδια αγοράς.
– Σήμερα πάνω από 100 διαφορετικές ετικέτες μπίρας διακινούνται από 1.300 ανεξάρτητους χονδρεμπόρους και διατίθενται στους Έλληνες καταναλωτές σε όλη την επικράτεια μέσα από σημεία λιανικής πώλησης που υπερβαίνουν τις 100.000.
«Όλα τα παραπάνω στοιχεία αποδεικνύουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την υγιή ανάπτυξη της αγοράς», σημειώνεται στην ανακοίνωση της εταιρείας.
Επίσης σημειώνεται ότι, με τέσσερις μονάδες –στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη, την Πάτρα και τη Λαμία– και 1.000 εργαζόμενους, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία παράγει, επενδύει και προσφέρει στην Ελλάδα εδώ και πενήντα χρόνια.
Μέσα από το πρόγραμμα συμβολαιακής καλλιέργειας κριθαριού συνεργάζεται με 3.000 έλληνες αγρότες και δημιουργεί προστιθέμενη αξία και θέσεις εργασίας στον αγροτικό τομέα. Με προμηθευτές 4.350 ελληνικές εταιρίες, πάνω από το 90% του κόστους και των δαπανών παραγωγής παραμένουν στην Ελλάδα.
Οι θέσεις εργασίας που προκύπτουν άμεσα και έμμεσα από τις δραστηριότητες της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας ξεπερνούν τις 28.000 και αντιστοιχούν στο 0,7% της συνολικής απασχόλησης. Η εταιρεία είναι εδώ και χρόνια προσανατολισμένη στην ανάπτυξη των εξαγωγών, ο κύκλος εργασιών των οποίων ανέρχεται σε περίπου 20 εκατ. ευρώ. To επενδυτικό πλάνο της παραμένει σταθερό, με προγραμματισμένα 18 εκατ. ευρώ για το 2014 και 50 εκατ. ευρώ για την επόμενη τριετία.