Δρ. Πλάτων Μονοκρούσος: «Διαχειρίσιμο το κόστος εξυπηρέτησης του ελληνικού δημοσίου χρέους την επόμενη δεκαετία»

Κυκλοφόρησε το νέο τεύχος της Eurobank -Greece Macro Monitor, στο οποίο περιέχεται έκθεση για τις δημοσιονομικές προοπτικές της χώρας καθώς και την εξέλιξη των χρηματοδοτικών αναγκών της. Συντάκτης της μελέτης είναι ο Δρ. Πλάτων Μονοκρούσος, Βοηθός Γενικού Διευθυντή και επικεφαλής της Διεύθυνσης Τρέχουσας Οικονομικής Ανάλυσης της Eurobank. Συνοπτικά η έκθεση αναφέρει :

 

 

 

 

 

 

 

 

«Η παρούσα μελέτη αποτελεί συνέχεια πρόσφατης έκθεσής μας για τις δημοσιονομικές προοπτικές της χώρας καθώς και την εξέλιξη των χρηματοδοτικών αναγκών και των πηγών χρηματοδότησης του ελληνικού δημοσίου μεσοπρόθεσμα.

(Bλέπε: «Επιτευξιμότητα δημοσιονομικών στόχων, χρηματοδοτικά κενά και OSI»,

Eurobank Research, 18 Ιουλίου 2012

http://www.eurobank.gr/Uploads/Reports/GR%20Monitor%2018%20July%202013.pdf )

 

 

 

 

Τα βασικά συμπεράσματα και επισημάνσεις της παρούσας έκθεσης συνοψίζονται ακολούθως :

 

 

 

 

Παρά την πρωτόγνωρη σε έκταση δημοσιονομική προσαρμογή που έχει συντελεσθεί τα τρία τελευταία έτη, ο λόγος δημοσίου χρέους-ΑΕΠ της Ελλάδας παραμένει ο υψηλότερος στην ευρωζώνη.

 

 

 

 

Ενδεικτικά, το τρέχον βασικό μακροοικονομικό σενάριο της τρόικα προβλέπει νέο υψηλό για το ελληνικό δημόσιο χρέος στο 175.8% του ΑΕΠ το 2013, πριν τη σταδιακή του αποκλιμάκωση από το 2014 και εντεύθεν.

 

 

 

 

Η αναμενόμενη αύξηση του λόγου δημοσίου χρέους-ΑΕΠ της χώρας κατά περίπου 19 μονάδες το 2013 αναμένεται να προκληθεί ως επί το πλείστον από το «φαινόμενο της χιονοστιβάδας».

 

 

 

 

Το φαινόμενο αυτό αναφέρεται στην αυτόματη αύξηση του λόγου χρέους-ΑΕΠ λόγω της παραμονής του ονομαστικού ρυθμού μεταβολής του ακαθάριστου εθνικού προϊόντος σε επίπεδα πολύ χαμηλότερα από το μέσο ονομαστικό επιτόκιο επί του συνόλου του δημοσίου χρέους.

 

 

 

 

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις μας, η επίδραση του φαινομένου της χιονοστιβάδας αναμένεται να εξαλειφτεί σχεδόν πλήρως το επόμενο έτος και να αντιστραφεί (δηλ. να συμβάλλει στην αυτόματη μείωση του λόγου χρέους-ΑΕΠ) από το 2015 και εντεύθεν.

 

 

 

 

Σημειώνεται ότι το μέσο ετήσιο ονομαστικό επιτόκιο του δημοσίου χρέους της Ελλάδας αναμένεται να διαμορφωθεί σε μόλις 3.1% την επόμενη δεκαετία, παραμένοντας μεταξύ των χαμηλότερων στην ευρωζώνη.

 

 

 

 

Όπως τονίσαμε και στην προηγούμενη μελέτη μας, η κάλυψη του προβλεπόμενου από τη τρόικα χρηματοδοτικού κενού στο υφιστάμενο πρόγραμμα χρηματοδότησης της Ελλάδας ύψους €4,6 δις το δεύτερο εξάμηνο του 2014 (και περίπου €11 δις συνολικά την περίοδο 2013-2016) δεν αποτελεί, κατ ανάγκη, ανυπέρβλητο εμπόδιο.

 

 

 

 

Σε πιο μακροπρόθεσμο ορίζοντα, η ανάλυσή μας προβλέπει ραγδαία μείωση των καθαρών αναγκών χρηματοδότησης της Γενικής Κυβέρνησης την επόμενη δεκαετία, ως απόρροια των μέτρων που ανακοινώθηκαν στο Eurogroup της 26/27ης Νοεμβρίου 2012 και κυρίως της 10ετούς μετάθεσης της αποπληρωμής τόκων επί των δανείων που έλαβε (ή αναμένεται να λάβει) η χώρα από τον μηχανισμό στήριξης EFSF.

 

 

 

 

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς μας, η έμμεση σωρευτική χρηματοδότηση στο ελληνικό πρόγραμμα την περίοδο 2012-2022 ως αποτέλεσμα των προαναφερθέντων μέτρων ανέρχεται σε περίπου €43.5 δις.

 

 

 

 

Υπό την προϋπόθεση ότι τα σχετικά μακροοικονομικά και δημοσιονομικά μεγέθη της ελληνικής οικονομίας θα εξελιχθούν σε συμφωνία με το βασικό σενάριο της τρόικα, αναμένουμε το προβλεπόμενο σωρευτικό κενό χρηματοδότησης της Γενικής Κυβέρνησης να υποχωρήσει κάτω από €10 δις την περίοδο 2017-2020.

 

 

 

 

Επισημαίνεται μάλιστα ότι η εν λόγω πρόβλεψη υποθέτει μείωση του συνολικού ύψους έκδοσης εντόκων γραμματίων του ελληνικού δημοσίου στα €9 δις μετά το 2016 από περίπου €15 δις που είναι αυτή τη στιγμή.

 

 

 

 

Τα ανωτέρω σε συνδυασμό με: α) τη μεγάλη επιμήκυνση του μέσου χρόνου ωρίμανσης του ελληνικού δημοσίου χρέους (στα 17 έτη, περιόδου σχεδόν διπλάσιας από τον αντίστοιχο μέσο της ευρωζώνης) και β) το γεγονός ότι αυτή τη στιγμή το 90% περίπου του δημοσίου χρέους της χώρας είναι στην κατοχή του επίσημου τομέα υποδηλώνουν σημαντική υποχώρηση του κόστους εξυπηρέτησης και του ρίσκου μετακύλησης (rollover risk) του ελληνικού δημοσίου χρέους.

 

 

 

 

Οι προαναφερθείσες εξελίξεις δεν αποτελούν σε καμία περίπτωση παράγοντα εφησυχασμού από την ελληνική πλευρά.

 

 

 

 

Οι όποιες αποκλίσεις από τους στόχους του υφιστάμενου προγράμματος προσαρμογής ή/και του βασικού μακροοικονομικού σεναρίου της τρόικα αναμένεται να δημιουργήσουν επιπλέον ανάγκες χρηματοδότησης του ελληνικού δημοσίου και να επιδεινώσουν τις προοπτικές για την παροχή νέων μέτρων ελάφρυνσης του ελληνικού δημοσίου χρέους (OSI) από τους επίσημους δανειστές.»

 

 

 

 

INFO: Αναλυτικά η έκθεση εδώ: Greece Macro Monito 25 JULY 2013

 

 

www. My Way Press.gr

25/7/13

 

Σχετικά Άρθρα