Επιτυχής η αξιολόγηση της κυβερνητικής ανεπάρκειας

• Δεν έχουν εφαρμοστεί από ελληνικής πλευράς σχεδόν τα δύο τρίτα των προαπαιτούμενων που συνδέονται με τη δεύτερη αξιολόγηση και την επόμενη εκταμίευση του προγράμματος

 
• Δεσμεύσεις Τσακαλώτου για λήψη νέων μέτρων ύψους 550 εκατ. ευρώ το 2018 –Bloomberg: οι πιστωτές έκριναν τις προτάσεις ως ανεπαρκείς

 
•Eκτίναξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το δημόσιο

 
• Moody’s: «Η συνεχιζόμενη καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης είναι αρνητική για την πιστοληπτική αξιολόγηση των ελληνικών τραπεζών

 
Περίπου τα δύο τρίτα από τα μέτρα που έχουν απαιτήσει οι δανειστές για την εκταμίευση της επόμενης δόσης του δανείου δεν έχουν ακόμα υλοποιηθεί, παραδέχτηκε, σύμφωνα με πηγή που επικαλείται το Bloomberg, η κυβέρνηση σε ενημερωτικό σημείωμα που συζητήθηκε ανάμεσα μεταξύ του υπουργού Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου και των δανειστών, την περασμένη εβδομάδα στις Βρυξέλλες.

Παρότι στο ίδιο σημείωμα υπήρχαν σειρά δεσμεύσεων και διαβεβαιώσεις ότι η δουλειά θα ολοκληρωθεί, οι δανειστές είπαν ότι οι προτάσεις δεν ήταν αρκετά καλές, είπε στο Bloomberg άλλη πηγή.

Στο κείμενο που παρουσίασε η ελληνική πλευρά, υπάρχει η δέσμευση για πρωτογενές πλεόνασμα 3% του ΑΕΠ για πέντε χρόνια, το οποίο θα υποχωρήσει στο 2,5% τα επόμενα πέντε. Στη συνέχεια, προτείνει τη διατήρηση πρωτογενούς πλεονάσματος 2,3% ως το 2029.

Δεσμεύσεις για λήψη νέων μέτρων ύψους 550 εκατ. ευρώ το 2018 – που οι πιστωτές ωστόσο έκριναν ως ανεπαρκείς – και παραδοχή ότι μέχρι στιγμής δεν έχουν εφαρμοστεί από ελληνικής πλευράς σχεδόν τα δύο τρίτα των προαπαιτούμενων που συνδέονται με τη δεύτερη αξιολόγηση και την επόμενη εκταμίευση του προγράμματος, περιλαμβάνει το σημείωμα Τσακαλώτου που συζητήθηκε με τους δανειστές στις Βρυξέλλες, πριν το Eurogroup της προηγούμενης εβδομάδας. Αυτό αναφέρει στο Bloomberg πηγή με γνώση του ζητήματος.

Ειδικότερα, σύμφωνα με το σημείωμα Τσκαλώτου, μέρος μεγαλύτερο του ενός τρίτου των προαπαιτούμενων που συνδέονται με την β’ αξιολόγηση του ελληνικού προγράμματος έχει υλοποιηθεί και ακόμη ένα τρίτο εξ αυτών αναμένεται πως θα έχει ολοκληρωθεί εντός των επόμενων δύο εβδομάδων. Οι υπόλοιπες ενέργειες μπορούν να υλοποιηθούν πλήρως εντός δέκα ημερών από τη στιγμή που θα επιτευχθεί μίας συνολική συμφωνία.

Οι ενέργειες από ελληνικής πλευράς που εκκρεμούν, περιλαμβάνουν το κλείσιμο του δημοσιονομικού κενού το 2018, μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας και ζητήματα που σχετίζονται με την αγορά ενέργειας.

Το πρωτογενές πλεόνασμα για το 2016 εκτιμάται στο 2,3% του ΑΕΠ, ενώ η ελληνική πλευρά δεν “βλέπει” δημοσιονομικό κενό φέτος.

 
Νέα μέτρα 550 εκατ. ευρώ

Οι θεσμοί προβλέπουν ότι θα υπάρξει δημοσιονομικό κενό της τάξης των 700 εκατ ευρώ το 2018, ενώ τα μέτρα στα οποία δεσμεύεται η κυβέρνηση αναμένεται να αποφέρουν 550 εκατ. ευρώ.

Η ελληνική κυβέρνηση δεσμεύεται επίσης να ενισχύσει και να επεκτείνει τον μηχανισμό δημοσιονομικής προσαρμογής (δηλαδή τον “κόφτη”) που νομοθετήθηκε τον προηγούμενο Μάιο, κατά ένα επιπλέον χρόνο, μετά το τέλος του προγράμματος το 2018.

Ωστόσο σύμφωνα με το Bloomberg, παρότι το σημείωμα Τσακαλώτου περιείχε μια σειρά δεσμεύσεων ώστε να διασφαλιστεί ότι θα ολοκληρωθεί το απαιτούμενο έργο, οι πιστωτές έκριναν τις προτάσεις ως ανεπαρκείς, όπως ανέφερε δεύτερος αξιωματούχος στο ειδησεογραφικό πρακτορείο.

 
Eκτίναξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το δημόσιο

Στις 839.066 έφτασαν στο τέλος του 2016 οι φορολογούμενοι που βρέθηκαν υπό τα αναγκαστικά μέτρα των φορολογικών αρχών.

Μόνο μέσα στον Νοέμβριο, ο αριθμός των οφειλετών της εφορίας που υπέστησαν είτε δέσμευση τραπεζικών λογαριασμών είτε άλλο αναγκαστικό μέτρο, ανήλθαν σε 12845 άτομα.

Συνολικά, ο αριθμός των οφειλετών περιορίστηκε τον Δεκέμβριο στα 4.146.483 άτομα ενώ από αυτούς, τα 1.647.771 άτομα ανήκουν στην κατηγορία αυτών που μπορούν να υποστούν τα αναγκαστικά μέτρα.

Ο Δεκέμβριος, παρά την ικανοποιητική πορεία των εισπράξεων, έφερε και εκτίναξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το δημόσιο.

Το «νέο» ληξιπρόθεσμο χρέος, δηλαδή αυτό που έχει εγγραφεί στα βιβλία της εφορίας μετά την 1/1/2016, έφτασε στα 13,906 δισ. ευρώ έναντι 12,628 δις. ευρώ τον Νοέμβριο. Δηλαδή, μέσα σε μόλις έναν μήνα, προστέθηκαν 1,278 δις. ευρώ.

Αν προστεθούν κατά 81,384 δις. ευρώ που είναι το «παλαιό» χρέος (δηλαδή αυτό που είχε σχηματιστεί μέχρι και το τέλος Δεκεμβρίου του 2015 συμπεριλαμβανομένων και των πληρωμών που έγιναν μέσα στο 2016, τότε το σύνολο των χρεών προς τους φορολογούμενους έφτασε στο τέλος του 2016 στα 95,29 δις. ευρώ.

 
Ρέγκλινγκ: Χωρίς το ΔΝΤ δεν θα εκταμιευτούν οι επόμενες δόσεις

Η εκταμίευση των επόμενων δόσεων του προγράμματος της Ελλάδας συνδέεται με τη συμμετοχή του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ) σε αυτό, δήλωσε ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM) Κλάους Ρέγκλινγκ.

Σε δηλώσεις του στο Λουξεμβούργο, ο κ. Ρέγκλινγκ τόνισε ότι οποιαδήποτε δόση θα μπορέσει να εκταμιευθεί μόνο αφού το ΔΝΤ λάβει την απόφασή του.

Το Διοικητικό Συμβούλιο του ΔΝΤ θα συνεδριάσει για να εξετάσει το ζήτημα την 6η Φεβρουαρίου.

Ο Ρέγκλινγκ σημείωσε πως το Ταμείο δεν χρειάζεται να συμμετάσχει στη χρηματοδότηση του προγράμματος, αλλά είναι αναγκαία η συμμετοχή του σε επίπεδο πραγματογνωμοσύνης και παροχής συμβουλών.

Το τρίτο πρόγραμμα στήριξης της ελληνικής οικονομίας χρηματοδοτείται μόνο από τις κυβερνήσεις των χωρών-μελών της ευρωζώνης.

Στο πλαίσιο του προγράμματος έχουν δοθεί στην Ελλάδα δόσεις χωρίς την επίσημη συμμετοχή του ΔΝΤ, αλλά αξιωματούχοι της ΕΕ έχουν τονίσει πως αυτό έγινε κατ’ εξαίρεση.

 
Moody’s: «Η συνεχιζόμενη καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης είναι αρνητική για την πιστοληπτική αξιολόγηση των ελληνικών τραπεζών

H καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης του προγράμματος στήριξης απειλεί να θέσει σε κίνδυνο τα προγράμματα αναδιάρθρωσης των ελληνικών τραπεζών, αναφέρει ο οίκος πιστοληπτικής αξιολόγησης Moody’s σε εβδομαδιαία έκθεσή του (Credit Outlook).

«Η συνεχιζόμενη καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης είναι αρνητική για την πιστοληπτική αξιολόγηση των ελληνικών τραπεζών (credit negative), επειδή θέτει σε κίνδυνο τα προγράμματα αναδιάρθρωσής τους, περιλαμβανομένου του βασικού τους άξονα για τη μείωση των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων (NPEs) κατά περίπου 40% έως το τέλος του 2019» σημειώνεται στην ανάλυση του οίκου.

«Η έγκαιρη εφαρμογή του ελληνικού προγράμματος στήριξης είναι κρίσιμης σημασίας για την ανάπτυξη της οικονομίας την περίοδο 2017-19 και για τη σταδιακή αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των καταθετών και των επενδυτών στη χώρα και το τραπεζικό της σύστημα» προστίθεται.

Η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης, σημειώνει ο οίκος, εστιάζεται στη διαφωνία της Ελλάδας να νομοθετήσει νέα δημοσιονομικά μέτρα για μετά τον Αύγουστο του 2018, όταν λήγει το τρίτο πρόγραμμα οικονομικής προσαρμογής. «Αυτό αυξάνει τον κίνδυνο να εγκαταλειφθεί ο στρατηγικός σχεδιασμός των τραπεζών, δεδομένου ότι η πληγείσα από την κρίση οικονομία είναι πιθανόν να επηρεασθεί αρνητικά από μία ενδεχόμενη αναστολή νέων επενδύσεων και μία στενότητα ρευστότητας στην αγορά».

Οι ελληνικές τράπεζες, αναφέρει ο Moody’s, θέλουν από την κυβέρνηση να ολοκληρώσει την αναθεώρηση του πλαισίου για τη διαχείριση των «κόκκινων» δανείων τους, αναμένοντας ότι η νομοθέτηση και εφαρμογή συγκεκριμένων εργαλείων θα τις βοηθήσει στο θέμα αυτό.

«Αυτά, όμως, έχουν καθυστερήσει λόγω της εκκρεμούς ακόμη ολοκλήρωσης της δεύτερης αξιολόγησης. Ορισμένα από τα εργαλεία αυτά αφορούν στην εξωδικαστική διαδικασία διαιτησίας, σε αλλαγές στον απαρχαιωμένο πτωχευτικό κώδικα, τη νομική ασυλία για τα στελέχη των τραπεζών που εγκρίνουν σχέδια επιχειρηματικών αναδιαρθρώσεων και τις ηλεκτρονικές δημοπρασίες κατασχεμένης περιουσίας».

Επιπλέον, σημειώνεται στην έκθεση, η ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης είναι επίσης σημαντική για να μπορέσουν οι ελληνικές τράπεζες να βελτιώσουν το χρηματοδοτικό τους προφίλ με την αύξηση των καταθέσεων σε αυτές και τη μειωμένη εξάρτησή τους από τον μηχανισμό έκτακτης ρευστότητας (ELA).

«Η πολυαναμενόμενη επανένταξη των ελληνικών ομολόγων στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ, κάποια χρονική στιγμή φέτος την άνοιξη, εξαρτάται επίσης από την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης. Αυτό είναι πιθανόν να βελτιώσει σημαντικά την εμπιστοσύνη των καταθετών και να προκαλέσει εισροές καταθέσεων από τα μετρητά, άνω των 15 δις. ευρώ, που βρίσκονται εκτός του ελληνικού τραπεζικού συστήματος, σύμφωνα με την εκτίμηση του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος», σημειώνεται. «Μία μείωση του ELA και αύξηση των καταθέσεων θα συμβάλει στη μείωση του κόστους χρηματοδότησης των τραπεζών και θα στηρίξει τα κέρδη τους» προσθέτει ο Moody’s.

Περαιτέρω καθυστερήσεις στη δεύτερη αξιολόγηση, «ενέχουν τον κίνδυνο να μην επιτρέψουν στις τράπεζες να εφαρμόσουν τα σχέδια αναδιάρθρωσής τους τόσο αναφορικά με τη μείωση των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων τους όσο και αναφορικά με την επιστροφή τους στην κερδοφορία μετά τις ζημιές που είχαν τα τελευταία λίγα χρόνια. Ένα τέτοιο σενάριο θα έθετε τις τράπεζες σε μία πιο ευάλωτη θέση εν όψει ενός νέου γύρου ασκήσεων αντοχής από την ΕΚΤ το 2018, αυξάνοντας σημαντικά τους κινδύνους για τους πιστωτές και τους καταθέτες» καταλήγει ο οίκος.

Σχετικά Άρθρα