
Η Ελληνική Ναυτιλία: Στην κορυφή της παγκόσμιας ναυτιλίας, σχεδιάζοντας το αύριο
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) δημοσίευσε την Ετήσια Έκθεσή της για την περίοδο 2024-2025, αναδεικνύοντας τον ζωτικό και ηγετικό ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο παγκόσμιο σκηνικό. Η Έκθεση, προλογιζόμενη από την Πρόεδρο της ΕΕΕ, Μελίνα Τραυλού, υπογραμμίζει τις προκλήσεις και τις στρατηγικές προτεραιότητες του κλάδου, από την απανθρακοποίηση έως την ασφάλεια ναυσιπλοΐας και τη συμβολή της στην παγκόσμια και εθνική οικονομία.
Ηγετική θέση και παγκόσμια εμβέλεια
Η ελληνική ναυτιλία διατηρεί την κορυφαία θέση παγκοσμίως, με 5.691 πλοία, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας (σε όρους deadweight – dwt). Συγκεκριμένα, ο ελληνόκτητος στόλος είναι ο μεγαλύτερος παγκοσμίως στους τομείς των χύδην ξηρού φορτίου (24,9% της παγκόσμιας χωρητικότητας) και των δεξαμενόπλοιων (29,2% της παγκόσμιας χωρητικότητας). Η Ελλάδα, ως κυρίαρχη ναυτιλιακή δύναμη, συμβάλλει καθοριστικά στην ενεργειακή και επισιτιστική ασφάλεια, καθώς και στην ασφάλεια της εφοδιαστικής αλυσίδας τόσο της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσο και της παγκόσμιας κοινότητας.
Είναι αξιοσημείωτο ότι οι θαλάσσιες μεταφορές διακινούν σχεδόν το 90% των αγαθών παγκοσμίως, με το θαλάσσιο εμπόριο να αυξάνεται κατά 2,1% το 2024 σε σύγκριση με το 2023, φτάνοντας τους 12,6 δισεκατομμύρια τόνους. Ο ελληνόκτητος στόλος έχει παρουσιάσει αξιοσημείωτη ανάπτυξη, αυξάνοντας τη χωρητικότητά του κατά περισσότερο από 42% από το 2015 έως σήμερα. Το 2024, ελληνικά πλοία προσέγγισαν λιμάνια σε 176 χώρες ανά την υφήλιο, αναδεικνύοντας την υψηλή ευελιξία και ανταπόκριση του ελληνικού στόλου στις μεταβαλλόμενες συνθήκες της αγοράς.
Πράσινη μετάβαση και προκλήσεις απανθρακοποίησης
Η ελληνική ναυτιλία βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της πράσινης μετάβασης του κλάδου, πραγματοποιώντας συνεχείς και σημαντικές επενδύσεις σε νέα πλοία εξοπλισμένα με αποδοτικότερες και φιλικότερες προς το περιβάλλον τεχνολογίες. Μεταξύ 2019 και 2023, ενώ το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο αυξήθηκε κατά 7,4%, η ένταση άνθρακα του παγκόσμιου στόλου μειώθηκε κατά 9,7%. Η διεθνής ναυτιλία αντιστοιχούσε μόλις στο 1,4% των συνολικών παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου το 2023.
Ωστόσο, η πρόσφατη συμφωνία στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) σχετικά με τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για τη μείωση εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (IMO Net-Zero Framework – NZF) προβληματίζει έντονα τον κλάδο. Παρά την υποστήριξη της ΕΕΕ στην αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει», η συμφωνία παρουσιάζει σοβαρές προκλήσεις, όπως μη ρεαλιστικούς ετήσιους στόχους μείωσης εκπομπών, απουσία διαθέσιμων εναλλακτικών καυσίμων και ασαφείς λεπτομέρειες για τους μηχανισμούς χρηματοδότησης. Η ΕΕΕ τονίζει την ανάγκη για ρεαλιστικές, παγκόσμιες λύσεις και όχι μονομερή περιφερειακά μέτρα που υπονομεύουν τη βιωσιμότητα του κλάδου, υπογραμμίζοντας ότι μεταβατικά καύσιμα όπως το LNG πρέπει να τύχουν δίκαιης μεταχείρισης.
Ο στρατηγικός ρόλος σε ΕΕ και Ελλάδα
Η ναυτιλία αποτελεί θεμέλιο της επισιτιστικής και ενεργειακής επάρκειας, της οικονομικής κυριαρχίας και της γεωπολιτικής σταθερότητας της Ευρώπης, διακινώντας το 75% του εμπορίου της ΕΕ με τρίτες χώρες. Η ελληνική ναυτιλία αντιπροσωπεύει πάνω από το 61% του ελεγχόμενου από την ΕΕ στόλου, καθιστώντας την Ελλάδα βασικό μοχλό της ευρωπαϊκής ναυτιλιακής πολιτικής. Η Έκθεση επισημαίνει την επιτακτική ανάγκη για συνεχή αναγνώριση του αναντικατάστατου ρόλου της ναυτιλίας από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς και τους πολίτες.
Σε εθνικό επίπεδο, η ναυτιλία είναι ο πιο εξωστρεφής τομέας της ελληνικής οικονομίας, με συνολική οικονομική επίδραση που κυμαίνεται μεταξύ 7%-8% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος (ΑΕΠ) ετησίως. Έχει ξεπεράσει τα 150 δισεκατομμύρια ευρώ σε εισροές στην ελληνική οικονομία την τελευταία δεκαετία. Επιπλέον, προσφέρει σχεδόν 160.000 θέσεις εργασίας (άμεσα και έμμεσα) στην Ελλάδα, με τον μέσο μισθό στις ναυτιλιακές εταιρείες να είναι τρεις φορές υψηλότερος από τον μέσο όρο του ιδιωτικού τομέα. Οι Έλληνες εφοπλιστές επανεπενδύουν επίσης ναυτιλιακά κεφάλαια σε άλλους τομείς της ελληνικής οικονομίας, όπως η ενέργεια, ο τουρισμός και τα ακίνητα.
Προκλήσεις και μελλοντικές προοπτικές
Η Πρόεδρος της ΕΕΕ, Μελίνα Τραυλού, τονίζει ότι η χρονιά που πέρασε αποτέλεσε περίοδο πολλαπλών προκλήσεων, συμπεριλαμβανομένων των εντάσεων στις θαλάσσιες οδούς και των απειλών στην ελευθερία της ναυσιπλοΐας. Η ΕΕΕ έχει παρέμβει στα Ηνωμένα Έθνη, αναδεικνύοντας τη θαλάσσια ασφάλεια ως συλλογική παγκόσμια ευθύνη.
Στο εθνικό πεδίο, η μεγαλύτερη πρόκληση είναι η θωράκιση της ηγετικής θέσης της Ελλάδας σε ένα ταχέως μεταβαλλόμενο παγκόσμιο περιβάλλον. Η διατήρηση και εξέλιξη της ναυτοσύνης απαιτεί σεβασμό στον ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα της ναυτιλίας, ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής σημαίας και μετασχηματισμό της ναυτικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.
Η ελληνική ναυτιλία, με σεβασμό στην παράδοση και πίστη στη δύναμή της, δεσμεύεται να συνεχίσει να εξελίσσεται, να δημιουργεί, να επενδύει και να πρωταγωνιστεί ανθρωπιστικά και επιχειρηματικά, παραμένοντας πάντα «ποντοπόρος, πάντα πρωτοπόρος».
mywaypress.gr –Περιεχόμενο αξίας με την υποστήριξη υβριδικής νοημοσύνης.
Για αναγνώστες με μεγάλο εύρος προσοχής.