
Η Καπνοβιομηχανία Καρέλια πρότυπο επιχειρηματικότητας
Την ετήσια ενημερωτική συνάντηση με τα ΜΜΕ και την κοπή της βασιλόπιτας, πραγματοποίησε σήμερα παραμονή πρωτοχρονιάς, η καπνοβιομηχανία «Καρέλια» στην Καλαμάτα.
Ο κος Ανδρέας Καρέλιας, Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρίας, κατά τη διάρκεια της ομιλίας του, ανακοίνωσε στους εργαζόμενους γενναιόδωρες παροχές ύψους άνω των € 3εκ.
Η πλήρης ομιλία του κ. Ανδρέα Γ. Καρέλια έχει ως εξής:
“Με θερμές ευχές σας καλωσορίζω και φέτος στην καθιερωμένη μας πρωτοχρονιάτικη γιορτή. Είναι μια γιορτή που εγώ προσωπικά δεν θεωρώ μία τυπική εκδήλωση, αλλά μία συνάντηση ουσιαστική και σημαντική, αφού μας δίνει την ευκαιρία να κάνουμε μαζί την αυτοκριτική μας και το συλλογικό και προσωπικό απολογισμό μας και να ξεκινήσουμε τη νέα χρονιά με καθαρό μυαλό και με ακόμα πιο ξεκάθαρους στόχους.
Σε λίγο το 2015 φεύγει. Μια χρονιά κατά την οποία είχαμε να αντιμετωπίσουμε, πέραν των γνωστών προβλημάτων και προκλήσεων (εντονότατος ανταγωνισμός, αύξηση λαθρεμπορίου, επιβολή μέτρων εναντίον του προϊόντος μας) και προβλήματα άγνωστα για όλους μας, που δεν είχαν να κάνουν με τη δική μας Εταιρεία: τις συνεχείς αμφισβητήσεις της χώρας στο εξωτερικό, το μαρτύριο – μένουμε ή φεύγουμε από το ευρώ, το κλείσιμο των τραπεζών, τους περιορισμούς στην κίνηση κεφαλαίων, πράγματα πρωτόγνωρα και ανήκουστα για οποιαδήποτε διεθνή επιχείρηση τον 21ο αιώνα.
Σήμερα όμως, τελευταία μέρα του χρόνου, μπορούμε να πούμε ότι κατά γενική ομολογία η χρονιά που μας αποχαιρετά κύλησε για την Εταιρεία μας καλά. Τόσο στην Ελλάδα όσο και στις περισσότερες χώρες του εξωτερικού όπου δραστηριοποιείται η Εταιρεία μας, η πορεία της συνοδεύτηκε με αύξηση των πωλήσεων και αύξηση του μεριδίου αγοράς.
– Στην Ελληνική αγορά καταφέραμε να έχουμε αύξηση πωλήσεων στα τσιγάρα που ξεπερνά το 9% κατ’ όγκον, ενώ το μερίδιό μας από 12,7% στο τέλος της προηγούμενης χρονιάς ξεπέρασε το 14,25%. Στον καπνό για στριφτό τσιγάρο, η αύξηση των πωλήσεων στην ελληνική αγορά ξεπέρασε το 19,5% εδραιώνοντας την Εταιρεία μας στην δεύτερη θέση.
– Ιδιαίτερα σημαντική ήταν και η πορεία της Εταιρείας μας εκτός Ελλάδος, όπου οι διεθνείς μας πωλήσεις κατέγραψαν μία ακόμη θετική πορεία, πετυχαίνοντας αύξηση κατά 6% περίπου στα τσιγάρα και 7% στον καπνό για στριφτό.
– Έτσι για δεύτερη φορά στην ιστορία μας, πετύχαμε συνολικές πωλήσεις που
ξεπερνούν τα 16.000.000.000 τσιγάρα, ενώ διατηρήσαμε την κερδοφορία μας σε υψηλά επίπεδα, η οποία θα ήταν ακόμη υψηλότερη αν διάφοροι
εξωγενείς παράγοντες δεν μας επηρέαζαν.
– Αυξήσαμε την απασχόληση στη Εταιρεία μας. Μέσα στη χρονιά που πέρασε,
έγιναν 34 προσλήψεις για κάλυψη θέσεων που προέκυψαν από συνταξιοδότηση παλαιοτέρων συναδέλφων μας αλλά και για κάλυψη νέων αναγκών.
– Λανσάραμε νέα προϊόντα, τόσο εντός Ελλάδος, όσο και σε αρκετές αγορές του εξωτερικού, βάζοντας τις βάσεις για περαιτέρω ανάπτυξη στο εγγύς μέλλον.
-Προχωρήσαμε, μέσα στο 2015, σε επενδύσεις 3,5 εκατομμυρίων ευρώ με σκοπό την αύξηση της παραγωγικής μας δυνατότητος, τη βελτίωση της ευελιξίας στην παραγωγή, την περαιτέρω τόνωση των εξαγωγών μας, αλλά και τη σταδιακή μας προσαρμογή στην νέα κοινοτική οδηγία που θα διέπει τα καπνικά προϊόντα από τον Μάιο του 2016. Για το 2016 έχουν δρομολογηθεί επενδύσεις σε μηχανολογικό εξοπλισμό ύψους 14,1 εκατομμυρίων ευρώ με σκοπό την προσαρμογή της Εταιρείας στην οδηγία αλλά και για την κάλυψη των αναγκών που προκύπτουν από τις αυξημένες πωλήσεις.
Κατ΄επέκτασιν, οι οικειοθελείς παροχές που ανακοινώνονται από την Διοίκηση της Εταιρείας την μέρα αυτή, είναι προσαρμοσμένες στα δεδομένα αυτά.
Όπως είπα και προηγουμένως, μέσα στο 2015 καταφέραμε να πετύχουμε τους περισσότερους από τους στόχους μας: αύξηση πωλήσεων και μεριδίων, ενδυνάμωση του επενδυτικού μας προγράμματος, αύξηση της απασχόλησης, λανσάρισμα νέων προϊόντων. Αλλά η χρονιά αυτή μας επιφύλαξε και δυσάρεστες εξελίξεις, τις οποίες έπρεπε να αντιμετωπίσουμε με ετοιμότητα, αποφασιστικότητα αλλά και αστραπιαία ταχύτητα.
Στον αντίποδα των όσων είπα προηγουμένως, η εμπειρία των capital controls ευτυχώς αντιμετωπίσθηκε με το καλύτερο τρόπο και αυτό λόγο της ισχυρής οικονομικής διάρθρωσης αυτής της επιχείρησης. Βασικές μας προτεραιότητες ήταν:
– Να συνεχίζονται να πληρώνονται οι εργαζόμενοι στην ώρα τους. Ακόμα και την εποχή που οι τράπεζες ήταν κλειστές, αλλάξαμε το σύστημα και όσο καιρό χρειάσθηκε, η Εταιρεία πλήρωσε με μετρητά όλους τους εργαζόμενους.
– Να μην κλονιστεί η εμπιστοσύνη των προμηθευτών μας απέναντι στην Εταιρεία, και να μην διακοπεί η τροφοδοσία μας με πρώτες ύλες. Με την κατάλληλη υποδομή εντός και εκτός Ελλάδος, τα καταφέραμε.
– Να μην κλονιστεί η εμπιστοσύνη των πελατών μας, τόσο της Ελλάδος όσο και του εξωτερικού, απέναντι στην Εταιρεία και να μην διακοπεί η τροφοδοσία τους με προϊόντα μας. Έχοντας εξασφαλίσει τα πρώτα δύο, αλλά και βρίσκοντας λύση το ίδιο βράδυ του κλεισίματος των τραπεζών, τα καταφέραμε και εδώ.
Για άλλη μία χρονιά η Καρέλια υπήρξε ο πραγματικός πρεσβευτής της υγιούς ελληνικής επιχειρηματικότητας. Μέσα στο 2015, η Καπνοβιομηχανία Καρέλια εισέφερε στα δημόσια ταμεία € 475.000.000 περίπου από έμμεσους και άμεσους φόρους (αυξημένα κατά 32% σε σχέση με πέρσι), και 7.000.000 στα ασφαλιστικά ταμεία, ενώ έφερε πάνω από € 185.000.000 σε συνάλλαγμα από τις διεθνείς μας πωλήσεις.
Από το μικρόφωνο αυτό θα ήθελα να συγχαρώ και τρία τμήματα της Εταιρείας για τα οποία δεν είχα την ευκαιρία να πω πολλά σε προηγούμενες ομιλίες μου.
-Πρώτον, το Τμήμα Καπνών και Χαρμανιών. Τόσο την χρονιά που πέρασε όσο και τις προηγούμενες, δημιούργησε εξαιρετικά χαρμάνια για τα προϊόντα μας, πειραματίστηκε και πρωτοτύπησε με νέες δημιουργίες για τα νέα μας λανσαρίσματα και εξασφάλισε σταθερή υψηλή ποιότητα στα σήματά μας.
– Δεύτερον, το Τμήμα Αποθήκης Μη Καπνικών Υλικών. Μέσα στην χρονιά που πέρασε ολοκληρώθηκε με επιτυχία η αναβάθμισή της ενώ άλλαξε ριζικά και η εμφάνισή και κυρίως η λειτουργικότητά της
-Τρίτον, το Τμήμα Marketing, τα στελέχη του οποίου δουλεύουν ακούραστα ώρες ατελείωτες όλους αυτούς τους μήνες, προκειμένου να σχεδιάσουν νέα προϊόντα, ή να επανασχεδιάσουν τα υφιστάμενα, να δημιουργήσουν νέες σύγχρονες προτάσεις προώθησης και διαφήμισης, παρά τα στενά πλαίσια του νόμου, αλλά και να έρθουν σε επαφή με τους καταναλωτές μας προωθώντας με τον καλύτερο τρόπο τα προϊόντα μας αλλά και τις αξίες που πρεσβεύει η Εταιρεία μας.
Το θέμα της Ευρωπαϊκής Οδηγίας
Εδώ και δύο χρόνια, με ακούτε να μνημονεύω το θέμα της Ευρωπαϊκής Οδηγίας που αφορά τα καπνικά.
Μέσα στο 2016, τα μέτρα θα πάρουν σάρκα και οστά.
Οι βασικότερες αλλαγές έχουν να κάνουν με το συνδυασμό φωτογραφιών /λεκτικών προειδοποιήσεων στα πακέτα σε ποσοστό που θα φθάνει πλέον το 65% των επιφανειών τους.
Επίσης, για πρώτη φορά, το σακουλάκι του καπνού για στριφτό τσιγάρο θα πωλείται με ελάχιστη περιεκτικότητα τα 30 γραμμάρια. Κατά την γνώμη μας αυτό και μόνο, θα οδηγήσει σε μεγαλύτερη αύξηση του λαθρεμπορίου καπνού, και αυτό γιατί μεγάλος αριθμός καταναλωτών θα αναγκαστεί σε ακόμα μεγαλύτερη καθημερινή χρηματική εκροή, ειδικά σήμερα που περισσότερο από ποτέ, ο καταναλωτής πιέζεται από κάθε είδους πρόσθετες επιβαρύνσεις και φόρους, με αποτέλεσμα η διακίνηση του παράνομου χύμα καπνού να έχει πάρει ήδη μεγάλες διαστάσεις.
Ενώ τα τσιγάρα τύπου Slims θα συνεχίζουν να παράγονται, οι καπνοβιομηχανίες, από τα μέσα του 2016, δεν θα μπορούν να χρησιμοποιούν το συνθετικό αυτό στις ονομασίες των προϊόντων τους εντός της Ε.Ε., διότι, δήθεν, αυτός ο όρος θεωρείται “παραπλανητικός”. Κάτι τέτοιο φυσικά δεν ισχύει.
Η βασικότερη ίσως απειλή που έρχεται είναι η διάταξη που ήδη έχουν νομοθετήσει για εφαρμογή μέσα στο 2016, κάποια λίγα κράτη της Ε.Ε. όπως η Ιρλανδία, η Βρετανία και η Ουγγαρία για την υιοθέτηση των ενιαίων πακέτων, στα οποία θα απαγορεύεται η εμφάνιση κάθε είδους χρωματισμού, λογοτύπησης και ειδικού χαρακτηριστικού. Δηλαδή, όλα τα πακέτα θα έχουν την ίδια εξωτερική εμφάνιση.
Κατά την γνώμη μας τέτοιου είδους διατάξεις στερούνται κάθε νομιμότητας αφού παραβιάζονται κατάφωρα οι αρχές του ελεύθερου εμπορίου, περιορίζεται ο ανταγωνισμός, το μεγαλύτερο περιουσιακό στοιχείο της Εταιρείας μας πάνω στο οποίο έχουν δαπανηθεί εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, δηλαδή οι μάρκες μας, εν μια νυκτί καταστρέφονται, ενώ γίνεται απελπιστικά δύσκολη η είσοδος νέων προϊόντων στις αγορές αυτές. Παράλληλα, αυξάνεται ακόμα περισσότερο το λαθρεμπόριο αφού τα παράνομα τσιγάρα δεν υπακούουν σε νόμους. Με τις πανομοιότυπες συσκευασίες, οι καταναλωτές μας στερούνται τη δυνατότητα να αναγνωρίσουν και να εμπιστευθούν τα ποιοτικά χαρακτηριστικά που δίνουν στα δικά μας προϊόντα την προστιθέμενη αξία τους.
Φυσικό επακόλουθο των ανωτέρω, είναι η νομική αντίδραση της κάθε καπνοβιομηχανίας συμπεριλαμβανομένης και της δικής μας, ώστε τέτοια άδικα και αναποτελεσματικά μέτρα να επανεξεταστούν, όσο το δυνατόν περισσότερο, χωρίς, ωστόσο, μέχρι στιγμής να διαφαίνεται χαραμάδα αισιοδοξίας. Είναι χρέος μας όμως να δώσουμε και εμείς από την πλευρά μας τη μάχη.
Από την άλλη όμως η οδηγία αυτή είναι μία πραγματικότητα στην οποία θα πρέπει να προσαρμοστούμε. Τι σημαίνει αυτό για εμάς, μέσα στην χρονιά που έρχεται;
Καταρχήν, όπως θα έχετε ήδη διαπιστώσει, έχει ξεκινήσει η εγκατάσταση νέων μηχανών στο εργοστάσιο ενώ τους αμέσως επόμενους μήνες θα έρθουν πολλά περισσότερα τα οποία θα μας δώσουν την δυνατότητα να παράγουμε προϊόντα προσαρμοσμένα στα νέα δεδομένα.
Εξάλλου, πρέπει να σας πω ότι η τελευταία ημέρα παραγωγής των σημερινών πακέτων είναι η 19η Μαΐου 2016, ενώ η οδηγία δίνει τη δυνατότητα σταδιακής εξάλειψής τους από την αγορά μέσα σε διάστημα ενός έτους. Βέβαια, το κάθε κράτος μέλος της Ε.Ε. θα θεσπίσει τους δικούς του κανόνες, κάποια το έχουν ήδη κάνει, ενώ άλλα έχουν καθυστερήσει υπερβολικά, με συνέπεια, ακόμη και σήμερα, να μην γνωρίζουμε τις τελικές λεπτομέρειες. Πέντε μήνες πριν την εφαρμογή της οδηγίας και είμαστε ακόμη εν αναμονή ερμηνευτικών εγκυκλίων και διατύπωσης κανόνων από τις επιμέρους κυβερνήσεις.
Όπως καταλαβαίνετε, την περίοδο αυτή, θα δοκιμαστούμε όλοι μας. Θα απαιτηθεί σωστός συντονισμός όλων των τμημάτων της Εταιρείας, Παραγωγής, Τεχνικής Διεύθυνσης, Πρώτων Υλών, Καπνών, Marketing και Πωλήσεων, Οικονομικής Διεύθυνσης και Διεύθυνσης Προσωπικού και άμεση συνεργασία μεταξύ όλων των τμημάτων, ώστε να επιτευχθεί το μέγιστο δυνατό αποτέλεσμα.
Από την πρώτη κιόλας μέρα του νέου έτους ξεκινάμε αυτήν την μεγάλη προσπάθεια.
Είναι σίγουρο ότι το επόμενο πεντάμηνο θα είναι ιδιαίτερα απαιτητικό και δύσκολο, θα είναι κουραστικό και πρωτόγνωρο. Θα δοκιμαστούν οι αντοχές μας και θα πρέπει να εξαφανίσουμε όλες μας τις αδυναμίες, θα πρέπει ο καθένας από εμάς να αντιληφθεί τον ρόλο του και να βγάλει τον καλύτερό του εαυτό.
Για άλλη μία φορά σας ευχαριστώ για ότι πετύχαμε όλοι μαζί την χρονιά που πέρασε και σας εύχομαι ό,τι καλύτερο για το 2016.»