
Κ. Μητσοτάκης: Η χώρα θα ξαναγίνει κανονική όταν αποκτήσει μια κανονική και φερέγγυα Κυβέρνηση
Η καραμέλα ότι δήθεν βγαίνουμε από τα Μνημόνια είναι μεγάλο ψέμα- Δεν υπάρχει καμία εμπιστοσύνη στον κ. Τσίπρα- Εθνικό σχέδιο αλλαγών και μεταρρυθμίσεων για έξοδο της χώρας στις αγορές με το καλύτερο δυνατό κόστος δανεισμού- Το 2018 θα είναι μια χρονιά πολιτικών εξελίξεων- Συνολικό πλαίσιο παρεμβάσεων που δεν υπόκειται στον έλεγχο των πιστωτών- Δεν πρόκειται να δεχθούμε μονιμοποιήσεις συμβασιούχων- δεν πρόκειται να απολύσουμε δημόσιους υπαλλήλους- Αδυνατώ να παρακολουθήσω τη χυδαιότητα του κυρίου Ζουράρι
Για το Σκοπιανό: Δεν συνομιλώ με τον κ. Καμμένο. Περιμένω από τον κ. Τσίπρα να εκφράσει στο σύνολό της την κυβερνητική θέση
Κύρια σημεία της συνέντευξης του Προέδρου της Ν.Δ. κ. Κυριάκου Μητσοτάκη στο «Capital.gr» και το δημοσιογράφο Μανώλη Καψή.
Η καραμέλα ότι δήθεν βγαίνουμε από τα Μνημόνια είναι μεγάλο ψέμα
Το τρίτο πρόγραμμα λήγει τον Αύγουστο του 2018. Ήταν ένα τρίτο πρόγραμμα, το οποίο έχουμε ισχυριστεί πολλές φορές – και πιστεύω απόλυτα τεκμηριωμένα – ότι ήταν αχρείαστο. Και αμέσως μετά ξεκινάει αυτό που εμείς αποκαλούμε τέταρτο Μνημόνιο. Και θέλω να είμαι πάρα πολύ συγκεκριμένος, γιατί το λέω τέταρτο Μνημόνιο. Διότι υπάρχουν ψηφισμένα μέτρα για το 2019 και το 2020 ύψους 5,2 δισεκατομμυρίων ευρώ. Αυτό σημαίνει μειωμένες συντάξεις, μείωση του αφορολόγητου, περαιτέρω μείωση των εισοδημάτων, η οποία έχει ήδη ψηφιστεί για το 2019 και το 2020. Άρα, αυτή η καραμέλα ότι δήθεν βγαίνουμε από τα Μνημόνια είναι μεγάλο ψέμα.
Δεν υπάρχει καμία εμπιστοσύνη στον κ. Τσίπρα
Είναι άλλο η αυστηρή επιτροπεία, κ. Καψή, και άλλο να έχεις δεσμευτεί σε πρωτογενή πλεονάσματα ύψους 3,5% για 5 χρόνια και 2% μέχρι το 2060, θέτοντας – με άλλα λόγια – ένα πάρα πολύ αυστηρό δημοσιονομικό πλαίσιο για τα επόμενα χρόνια. Εάν πραγματικά υπάρχει καθαρή έξοδος – ρώτησα τον κ. Τσίπρα και στη Βουλή, αλλά φυσικά και σε αυτό δεν μου απάντησε – γιατί η Πορτογαλία, γιατί η Κύπρος, βγήκαν από τα Μνημόνια χωρίς να έχουν αναλάβει δεσμεύσεις για πρόσθετα μέτρα; Γιατί η Ελλάδα παραμένει, για άλλη μια φορά, μια ειδική περίπτωση; Να δώσω μόνος μου την απάντηση. Παραμένει μια ειδική περίπτωση, διότι δεν υπάρχει καμία πραγματική αξιοπιστία στον κ. Τσίπρα και στο τι θα κάνει στην περίπτωση που ο ίδιος πιστεύει ότι έχουν κλείσει οι υποχρεώσεις του απέναντι στους πιστωτές. Με άλλα λόγια δεν υπάρχει καμία εμπιστοσύνη στον κ. Τσίπρα ότι δεν θα αρχίσει πάλι να διορίζει κόσμο, να χτίζει το καινούριο πελατειακό Κράτος, το οποίο ήδη οικοδομεί – σήμερα, τα θεμέλια έχουν αρχίσει και μπαίνουν – να αυξάνει τις δαπάνες, έτσι ώστε να επιστρέψουμε στις παλιές κακές εποχές του παρελθόντος.
Εθνικό σχέδιο αλλαγών και μεταρρυθμίσεων για έξοδο της χώρας στις αγορές με το καλύτερο δυνατό κόστος δανεισμού
Τον όρο «καθαρή έξοδος» τον έχει εγκαταλείψει και ο ίδιος ο κ. Τσίπρας, που ήταν και ο πρώτος που τον χρησιμοποίησε, γιατί γνωρίζει πάρα πολύ καλά ότι καθαρή έξοδος δεν υπάρχει. Τι πρέπει να υπάρχει; Πρέπει να υπάρχει έξοδος της χώρας στις αγορές με το καλύτερο δυνατό κόστος δανεισμού. Το χαμηλότερο δηλαδή κόστος δανεισμού για την Ελληνική Δημοκρατία, για να μπορεί να δανείζεται όπως όλες οι κανονικές χώρες. Για να γίνει αυτό, κ. Καψή, η χώρα πρέπει να έχει ένα μεταρρυθμιστικό σχέδιο. Ένα σχέδιο αλλαγών το οποίο πηγαίνει πέρα από τη λήξη του τρίτου προγράμματος. Ένα δικό μας σχέδιο. Ένα εθνικό σχέδιο αλλαγών και μεταρρυθμίσεων. Ένα σχέδιο που σήμερα, κ. Καψή, μόνο η Νέα Δημοκρατία έχει καταθέσει. Η Νέα Δημοκρατία σήμερα είναι η μόνη αξιόπιστη πολιτική δύναμη, η οποία έχει σχέδιο για το τι πρέπει να γίνει στη χώρα μετά τη λήξη του τρίτου προγράμματος. Ένα τέτοιο σχέδιο, εάν εφαρμοζόταν από μια Κυβέρνηση, πραγματικά αποφασισμένη, τολμηρή, ομοιογενή, πράγματι θα μπορούσε εύκολα να πείσει τις αγορές ότι εδώ έχουμε σοβαρευτεί επιτέλους. Ότι έχουμε μάθει από τα λάθη μας, θέλουμε να κάνουμε μεταρρυθμίσεις γιατί τις πιστεύουμε εμείς οι ίδιοι και όχι γιατί μας επιβάλλονται από κάποιους στο εξωτερικό. Και ναι, υπό αυτές τις προϋποθέσεις, πιστεύω ότι θα είχαμε μια πολύ γρήγορη αποκλιμάκωση του κόστους δανεισμού και δεν θα χρειαζόταν τίποτα άλλο να εξασφαλίσουμε για να μπορούμε να βγούμε στις αγορές. Μπορεί ο κ. Τσίπρας να το πετύχει αυτό; Έχω σοβαρές αμφιβολίες, γιατί είμαι απολύτως βέβαιος κ. Καψή ότι ο κ. Τσίπρας ούτε ξέρει, ούτε θέλει, ούτε μπορεί να υλοποιήσει τις πραγματικές αλλαγές.
Η χώρα θα ξαναγίνει κανονική όταν αποκτήσει μια κανονική και φερέγγυα Κυβέρνηση
Ο κ. Τζανακόπουλος – ο οποίος κατά τα άλλα είναι και δικηγόρος εξ’ όσων γνωρίζω, τουλάχιστον έχει σπουδάσει, δεν ξέρω εάν έχει ασκήσει ποτέ αυτό το επάγγελμα – θα έπρεπε να γνωρίζει ότι, με βάση την ελληνική έννομη τάξη, προστατεύεται απόλυτα η ανεξαρτησία της Κεντρικής Τράπεζας και ο κεντρικός τραπεζίτης δεν δέχεται, ούτε εκτελεί εντολές της Κυβέρνησης. Το αφήνω, όμως, αυτό στην άκρη και επανέρχομαι στο βασικό ζήτημα, το οποίο είναι το ζήτημα της πολιτικής αξιοπιστίας. Η χώρα θα ξανά γίνει κανονική όταν αποκτήσει μια κανονική και φερέγγυα Κυβέρνηση. Μια Κυβέρνηση, με άλλα λόγια, η οποία θα έχει σχέδιο, θα έχει πρόγραμμα, θα έχει νωπή λαϊκή εντολή από τον ελληνικό λαό να εφαρμόσει αυτό το πρόγραμμα. Για αυτό και ισχυρίζομαι, εδώ και πολύ καιρό και εξακολουθώ να ισχυρίζομαι, ότι πραγματική ανάκαμψη στην οικονομία και πραγματική έξοδο από την κρίση θα δούμε μόνο εάν υπάρξει μια μεγάλη πολιτική αλλαγή, που θα νομιμοποιήσει αυτή την πολιτική και θα φέρει στην Κυβέρνηση μια ομάδα ανθρώπων, οι οποίοι θα είναι απολύτως αποφασισμένοι να εφαρμόσουν αυτές τις απαραίτητες μεταρρυθμίσεις.
Το 2018 θα είναι μια χρονιά πολιτικών εξελίξεων
Νομίζω ότι δεν μπορείτε να πάρετε τις μετρητοίς καμία διαβεβαίωση του κ. Τσίπρα. Από εκεί και πέρα μιλήσατε για μέτρα του 2019 και του 2020. Υπάρχουν και το 2018 μέτρα. Μην το ξεχνάμε αυτό. 900 εκατομμύρια ευρώ πρόσθετες περικοπές, ΕΚΑΣ το οποίο κόβεται, επίδομα θέρμανσης το οποίο είναι μειωμένο, μέτρα τα οποία θίγουν με άλλα λόγια τους πιο αδύναμους. Αυτούς του οποίους υποτίθεται ότι ο κ. Τσίπρας έχει βαλθεί να προστατέψει.
Πρόωρες εκλογές δεν έχουμε, αλλά αυτό το οποίο έχουμε είναι μια Κυβέρνηση η οποία εξακολουθεί να σέρνεται και να σέρνει μαζί της τη χώρα. Αν είχε γίνει η πολιτική αλλαγή νωρίτερα, θα ήμασταν τώρα σε καλύτερη κατάσταση. Δεν είμαι μάντης να προβλέψω το χρόνο των εκλογών. Είμαι απολύτως βέβαιος ότι, όποτε και αν γίνουν εκλογές, κ. Καψή, η Νέα Δημοκρατία θα πετύχει μια μεγάλη πολιτική νίκη. Το 2018 θεωρώ ότι θα είναι μια χρονιά πολιτικών εξελίξεων. Είναι η προσωπική μου άποψη.
Συνολικό πλαίσιο παρεμβάσεων που δεν υπόκειται στον έλεγχο των πιστωτών
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση για το «ότι οι ψηφοφόροι είναι δύσπιστοι, ξέρουν πάρα πολύ καλά ότι όλες οι υποσχέσεις, όλα όσα έχετε υποσχεθεί – μείωση φόρων, περισσότερες δουλειές, ανάπτυξη, επενδύσεις – όλα αυτά υπόκεινται στον έλεγχο των πιστωτών. Δεν θα αλλάξει από τη μια μέρα στην άλλη η στάση των πιστωτών» ο κος Μητσοτάκης ανέφερε: Όχι, όχι, κ. Καψή, δεν υπόκεινται καθόλου όλα αυτά στον έλεγχο των πιστωτών. Άμα δείτε τα συμπεράσματα από τον προγραμματικό μας λόγο, γύρω στις 70 σελίδες – είμαι σίγουρος ότι λίγοι έχουν μπει στον κόπο να τα διαβάσουν – θα διαπιστώσετε ότι υπάρχει ένα συνολικό πλαίσιο παρεμβάσεων το οποίο δεν έχει ουσιαστικό δημοσιονομικό αποτύπωμα και το οποίο έχει να κάνει με τον τρόπο τον οποίο αντιλαμβανόμαστε την οργάνωση του Κράτους και το πως να διευκολύνουμε την υγιή επιχειρηματικότητα και την προσέλκυση επενδύσεων. Η απλοποίηση του ρυθμιστικού πλαισίου για τις επενδύσεις δεν χρειάζεται την έγκριση κανενός πιστωτή, ούτε στοιχίζει χρήματα. Γιατί έπρεπε να περάσουν, κ. Καψή, σχεδόν 3 χρόνια – ο κ. Τσίπρας εξελέγη το 2015 Ιανουάριο, θα κλείσει δηλαδή σε λίγες μέρες 3 χρόνια – γιατί χρειάστηκε 3 χρόνια για να μπορέσει κάπως να αρχίσει να αντιμετωπίζεται το ζήτημα του Ελληνικού; Γιατί; Υπήρχε κανένας λόγος να μην γίνει αυτό νωρίτερα; Ή μήπως ήταν οι συνιστώσες; Ξέρουμε όλοι την απάντηση…..
Δεν πρόκειται να δεχθούμε μονιμοποιήσεις συμβασιούχων- δεν πρόκειται να απολύσουμε δημόσιους υπαλλήλους
Δεν πρόκειται να δεχθούμε μονιμοποιήσεις συμβασιούχων, οι οποίες αντιβαίνουν στο Σύνταγμα. Αλλά δεν πρόκειται να απολύσουμε δημόσιους υπαλλήλους, οι οποίοι θα πρέπει να αισθάνονται απολύτως ασφαλείς, ότι θα αναγνωριστεί η δουλειά τους. Θα αξιολογηθούν και οι καλοί δημόσιοι υπάλληλοι θα πρέπει να επιβραβεύονται και στους προβληματικούς δημοσίους υπαλλήλους να τους δίνεται η δυνατότητα να βελτιώσουν την απόδοσή τους. Είμαι, λοιπόν, πάρα πολύ ξεκάθαρος. Και απαντώ, για άλλη μια φορά, για πολλοστή φορά, στην κυβερνητική προπαγάνδα με ένα συνεκτικό σχέδιο αλλαγών στο Δημόσιο, που θα το κάνουν πιο φιλικό, λιγότερο γραφειοκρατικό, με πολύ μεγαλύτερη έμφαση και έφεση στις νέες τεχνολογίες. Και κυρίως ένα Δημόσιο το οποίο θα μπορεί να αξιολογεί και να αξιοποιεί το πολύ καλό ανθρώπινο δυναμικό του.
Για το Σκοπιανό: Δεν συνομιλώ με τον κ. Καμμένο. Περιμένω από τον κ. Τσίπρα να εκφράσει στο σύνολό της την κυβερνητική θέση
Μ. ΚΑΨΗΣ: Διαφαίνεται μια λύση στο Σκοπιανό και μάλιστα στη γραμμή Καραμανλή, σύνθετη ονομασία με γεωγραφικό προσδιορισμό. Δεν θα ήταν αμαρτία να χαθεί αυτή η ευκαιρία και πάλι για μια συμφωνία;
Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Για να μπορέσω να τοποθετηθώ για το αν υπάρχει πραγματικά χαμένη ευκαιρία, θα πρέπει να γνωρίζουμε ποια είναι η επίσημη θέση της πλειοψηφίας. Μέχρι στιγμής δεν έχω ακούσει τίποτα. Όταν τοποθετηθεί επίσημα η Κυβέρνηση, δια του πρωθυπουργού, εκφράζοντας και τους δύο κυβερνητικούς εταίρους, θα μπορέσουμε και εμείς να τοποθετηθούμε επί της λεπτομέρειας της όποιας λύσης τελικά διαπραγματευτεί η Κυβέρνηση.
Μ. ΚΑΨΗΣ: Εικάζουμε ότι είναι μια σύνθετη ονομασία με γεωγραφικό προσδιορισμό.
Κ.ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Επιτρέψτε μου να μην εικάσω απολύτως τίποτα κ. Καψή. Επαναλαμβάνετε αυτό το οποίο αποτελεί την εθνική γραμμή της χώρας, όπως αυτή καθορίστηκε από την Κυβέρνηση Καραμανλή στο Βουκουρέστι. Κατά πόσο αυτή η γραμμή αποτελεί πλαίσιο και των δύο κυβερνητικών εταίρων απομένει να το δούμε. Αν και πρέπει να σας πω, ότι μέσα μου δεν έχω καμία απολύτως αμφιβολία ότι τελικά ο κ. Καμμένος θα κάνει ό,τι χρειαστεί προκειμένου να παραμείνει στην καρέκλα του Υπουργού Εθνικής Άμυνας.
Μ. ΚΑΨΗΣ: Εικάζετε ότι ετοιμάζεται μια μεγάλη κωλοτούμπα…
Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Ότι θα επιδείξει μία μεγάλη πολιτική ευλυγισία και σε αυτό το ζήτημα, όπως και σε πολλά άλλα.
Μ. ΚΑΨΗΣ: Πάντως όσο είναι παράδοξο είναι ο κυβερνητικός εταίρος να διαφωνεί με την κυβερνητική γραμμή και να κατηγορεί την Αντιπολίτευση για μειοδοσία, άλλο τόσο παράδοξο θα ήταν η Νέα Δημοκρατία να αρνηθεί την θέση την οποία έχει υιοθετήσει εδώ και 10 χρόνια. Ετσι δεν είναι;
Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Δεν συνομιλώ με τον κ. Καμμένο. Περιμένω από τον κ. Τσίπρα, όπως σας είπα, να εκφράσει στο σύνολό της την κυβερνητική θέση, απηχώντας τις απόψεις και των δύο εταίρων. Και θεωρώ ότι δεν υπάρχει λόγος να δώσουμε παραπάνω συνέχεια σε αυτή τη συζήτηση μέχρι να ενημερωθεί επίσημα τουλάχιστον η Αξιωματική Αντιπολίτευση για το πραγματικό διακύβευμα αυτών των διαπραγματεύσεων. Αυτό που μπορώ να σας πω είναι ότι δεν υπάρχει καμία επίσημη ενημέρωση, σε αντιδιαστολή με το τι συνέβαινε σε άλλες εποχές. Αναμένουμε, λοιπόν, από την Κυβέρνηση την ενημέρωση, όποτε κρίνει αυτή ότι πρέπει να την παράσχει στα Κόμματα της Αντιπολίτευσης, και την τελική κυβερνητική γραμμή.
Μ. ΚΑΨΗΣ: Αν η Κυβέρνηση υιοθετήσει τη σύνθετη ονομασία με γεωγραφικό προσδιορισμό, είναι προφανές ότι η Νέα Δημοκρατία θα συναινέσει.
Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Κοιτάξτε, δεν απαντώ σε υποθετικά ερωτήματα. Σας είπα ποιο είναι το πλαίσιο το οποίο δεσμεύει, θεωρώ συνολικά, τη χώρα, αλλά προφανώς και την Παράταξη η οποία το διαπραγματεύτηκε και είναι αυτό το οποίο αναφέρατε. Από εκεί και πέρα, ξέρετε πολύ καλά ότι σε όλες αυτές τις συμφωνίες ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες. Θα πρέπει, λοιπόν, να δούμε όχι απλά το πλαίσιο, αλλά και την όποια συνολική συμφωνία καταφέρει η Κυβέρνηση.
Μ. ΚΑΨΗΣ: Αν ο κ. Καμμένος επιμείνει στη διαφωνία του;
Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Θα ρωτήσετε τον κ. Τσίπρα και όχι εμένα.
Μ. ΚΑΨΗΣ: Ο κ. Γαβρόγλου ανακοίνωσε σήμερα την περικοπή των εκπαιδευτικών ταξιδιών των μαθητών στο εξωτερικό, επικαλούμενος -ίσως έχει μια λογική- ότι πολλά παιδιά δεν αντέχουν το οικονομικό κόστος να ταξιδέψουν στο εξωτερικό κι ότι νιώθουν παραμελημένα από το σύστημα.
Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Ο στόχος μας θα έπρεπε να είναι να δίνουμε όσο το δυνατόν περισσότερες ευκαιρίες σε παιδιά να ταξιδεύουν στο εξωτερικό και όχι να κάνουν το ακριβώς ανάποδο. Και κυρίως να δίνουν ευκαιρίες σε παιδιά από φτωχότερες οικογένειες. Και πολλές φορές οι σχολικές εκδρομές είναι ένας τέτοιος τρόπος για να γνωρίσουν τα παιδιά αυτά τον κόσμο έξω από την Ελλάδα. Είναι μια επιστροφή στο παρελθόν και σε κλειστές λογικές, πασπαλισμένη με μια ταξική ρητορική, η οποία με βρίσκει ριζικά αντίθετο.
Αδυνατώ να παρακολουθήσω τη χυδαιότητα του κυρίου Ζουράρι
Μ. ΚΑΨΗΣ: Ο Κύριος Ζουράρις σχολίασε ότι εκμεταλλεύονται αυτές τις εκδρομές για άλλους λόγους, για άλλου είδους δραστηριότητες.
Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Αδυνατώ να παρακολουθήσω τη χυδαιότητα του κυρίου Ζουράρι και πραγματικά μου κάνει εντύπωση πώς άνθρωποι οι οποίοι εκφέρουν έναν τέτοιο πολιτικό λόγο έχουν κυβερνητική θέση. Αυτό είναι κάτι που αφορά τον κύριο Τσίπρα και όχι εμένα.