Οι κανόνες προηγούνται των εργαλείων: Η απόλυτη στρατηγική σας για την Τεχνητή Νοημοσύνη

Η βαρετή δουλειά είναι η πολύτιμη δουλειά. Δεδομένα που δεν σαπίζουν. Ροές εργασίας που ταιριάζουν με την ταχύτητα των εργαλείων. Προστατευτικά κιγκλιδώματα που σας εμποδίζουν να εκραγείτε στην παραγωγή. Δεξιότητες που συνδυάζονται, ώστε η ομάδα και οι συνάδελφοί σας να βελτιώνονται όπως και η τεχνολογία. Αυτή είναι η διαφορά μεταξύ του θεάτρου διαφημιστικής εκστρατείας της Τεχνητής Νοημοσύνης και των αποτελεσμάτων. Η Τεχνητή Νοημοσύνη θα βελτιώσει πρώτα τις διαδικασίες σας. Έπειτα, θα αλλάξει τις δουλειές των ανθρώπων σας. Αν το κάνετε σωστά, θα ανοίξει πόρτες που δεν γνωρίζατε ότι υπήρχαν. Αλλά αυτό συμβαίνει μόνο αν σκέφτεστε στρατηγικά.

 
Στη σημερινή εποχή, όπου η τεχνητή νοημοσύνη (AI) αναδύεται ως η πιο σημαντική τεχνολογική εξέλιξη μετά τη γραφική διεπαφή χρήστη, σύμφωνα με τον Bill Gates, πολλοί οργανισμοί αναζητούν μια γρήγορη στρατηγική για την ενσωμάτωσή της. Ωστόσο, ο συγγραφέας  Rahim Hirji (boxofamazing.substack.com) υποστηρίζει ότι δεν υπάρχει μια απλή, έτοιμη απάντηση. Αντί να εστιάζουμε στα εργαλεία και την επιφανειακή χρήση της AI, πρέπει να κατανοήσουμε σε βάθος την επιχείρηση, τις ροές εργασίας, τα δεδομένα, τα κίνητρα και την κουλτούρα της. Η προσέγγιση «Οι Κανόνες Προηγούνται των Εργαλείων» είναι το σημείο εκκίνησης για κάθε οργανισμό που θέλει να αξιοποιήσει πραγματικά τη δύναμη της AI.

 
Ο κίνδυνος της «στρατηγικής της κίσσας»

Η αγορά της AI κατακλύζεται από νέες εφαρμογές, μοντέλα και επιδείξεις, δημιουργώντας μια δίνη υπερβολικής δημοσιότητας. Πολλοί οργανισμοί συμπεριφέρονται σαν «κίσσες» (Eurasian magpie) κυνηγώντας το πιο λαμπερό νέο εργαλείο χωρίς να επιφέρουν ουσιαστική αλλαγή στην επιχείρησή τους. Αυτή η επιφανειακή ενασχόληση, γνωστή ως “dabbling”, είναι χρονοβόρα και αναποτελεσματική. Ο Χίρτζι τονίζει ότι η πραγματική αξία βρίσκεται στην «βαρετή εργασία»: στη δημιουργία δεδομένων που δεν αλλοιώνονται, στη διαμόρφωση ροών εργασίας που ταιριάζουν με την ταχύτητα των εργαλείων, στην εφαρμογή «φραγμών ασφαλείας» (guardrails) που αποτρέπουν καταστροφές και στην ανάπτυξη δεξιοτήτων που βελτιώνονται παράλληλα με την τεχνολογία. Η AI θα βελτιώσει αρχικά τις διαδικασίες, στη συνέχεια θα αλλάξει τις θέσεις εργασίας των ανθρώπων και, αν χρησιμοποιηθεί σωστά, θα ανοίξει νέες ευκαιρίες.

 
Η ιστορία της Sugar: Ένα παράδειγμα στρατηγικής εφαρμογής

Ο Χίρτζι παραθέτει το παράδειγμα της Sugar, μιας 25χρονης επιχειρηματία στην Ταϊλάνδη που κατάφερε να μετατρέψει ένα εστιατόριο που παρήκμαζε σε μια ακμάζουσα επιχείρηση. Η επιτυχία της δεν οφείλεται στην εμφάνιση ως τεχνολογική εταιρεία, αλλά στη χρήση της AI για τη λήψη ταχύτερων και καλύτερων αποφάσεων από τους ανταγωνιστές της. Χρησιμοποιώντας το ChatGPT, η Sugar ανέλυσε τις τιμές και τα μενού των ανταγωνιστών της και δημιούργησε εξατομικευμένες προσφορές. Πίσω από τις σκηνές, χρησιμοποιεί πράκτορες AI για να διαχειρίζεται προμηθευτές, να πληρώνει λογαριασμούς και να εντοπίζει νέες ευκαιρίες. Αυτό το παράδειγμα αναδεικνύει τη διαφορά μεταξύ της επιφανειακής χρήσης και της στρατηγικής ενσωμάτωσης της AI στο «λειτουργικό σύστημα» της επιχείρησης.

 
Στρατηγική προσέγγιση σε επίπεδα (The Strategy Stack)

Για να απλοποιήσει τη σκέψη, ο Χίρτζι προτείνει μια στρατηγική διαστρωμάτωση της AI:

  1. Επανασχεδιασμός της Διαδικασίας και Μετασχηματισμός: Επανασχεδιάστε τον τρόπο με τον οποίο κινείται η εργασία για να βελτιωθεί η ποιότητα και να μειωθούν οι σπατάλες.
  2. Επαναπροσδιορισμός του Οργανισμού: Καθορίστε την ιδιοκτησία, τα κίνητρα και τις ρουτίνες έτσι ώστε οι άνθρωποι και η AI να λειτουργούν σε συγχρονισμό.
  3. Αναδιαμόρφωση της Φύσης των Εργασιών: Χωρίστε τις θέσεις εργασίας σε μικρότερες εργασίες και μετακινήστε τους ανθρώπους προς δραστηριότητες που απαιτούν κρίση, εξυπηρέτηση και δημιουργικότητα.
  4. Εύρεση Νέας Ανάπτυξης:Χρησιμοποιήστε την AI για να ανοίξετε νέες αγορές, να βελτιώσετε την οικονομία της μονάδας και να λανσάρετε προϊόντα που δεν ήταν εφικτά στο παρελθόν.

Όταν αυτές οι στρώσεις είναι σωστές, τα εργαλεία της AI θα ενσωματωθούν αρμονικά, αντί να απορρίπτονται.

 
Δέκα κανόνες που αντέχουν στον χρόνο

Ο Χίρτζι παρουσιάζει δέκα στρατηγικούς κανόνες που υπερβαίνουν τα συγκεκριμένα εργαλεία:

  1. Ξεκινήστε με τις εργασίες: Χωρίστε την εργασία σε μικρότερες χρήσιμες μονάδες και εξαλείψτε τις «ζόμπι εργασίες» – επαναλαμβανόμενες, χαμηλής αξίας εργασίες που καταναλώνουν χρόνο χωρίς να παράγουν χρήσιμη έξοδο.
  2. Επανασχεδιάστε το σύστημα: Η εφαρμογή της AI σε παλιές διαδικασίες απλώς κλιμακώνει τα υπάρχοντα προβλήματα. Σχεδιάστε για ανθεκτικότητα, όχι για τελειότητα.
  3. Τοποθετήστε έναν άνθρωπο σε θέση εντολής: Κάθε επιτυχημένο πρόγραμμα AI έχει έναν υπεύθυνο ιδιοκτήτη.
  4. Κάντε το κατανοητό (legible): Οι άνθρωποι ενεργούν βάσει όσων κατανοούν. Παρέχετε απλές εξηγήσεις για το πώς λειτουργεί η AI.
  5. Μετρήστε τον αντίκτυπο και τη ζημιά: Η «αίσθηση δικαιοσύνης» δεν είναι μέτρηση. Μετρήστε τόσο τις επιχειρηματικές μετρήσεις όσο και τις μετρήσεις ασφαλείας.
  6. Ενισχύστε τη «ραχοκοκαλιά» των δεδομένων σας: Τα πιο πολύτιμα δεδομένα είναι επικαιροποιημένα και συλλέγονται με ρητή άδεια.
  7. Ενσωματώστε «φραγμούς ασφαλείας» (guardrails) από προεπιλογή: Οι φραγμοί επιταχύνουν τη διαδικασία, δεν τη φρενάρουν.
  8. Αντιμετωπίστε την επεξεργαστική ισχύ ως στρατηγική: Η επεξεργαστική ισχύς είναι η νέα αλυσίδα εφοδιασμού.
  9. Προστατέψτε την αξιοπρέπεια μέσω του σχεδιασμού: Η ιδιωτικότητα μπορεί να γίνει κινητήρια δύναμη ανάπτυξης.
  10. Εκπαιδεύστε για μόχλευση: Το «χρέος ικανότητας» – το χάσμα μεταξύ των υφιστάμενων και των απαραίτητων δεξιοτήτων – είναι ένας βασικός λόγος αποτυχίας των έργων AI.

 
Διαχείριση της ανθρώπινης μετάβασης

Η τεχνητή νοημοσύνη δεν αλλάζει μόνο τις ροές εργασίας, αλλά και το πώς αισθάνονται οι άνθρωποι στη δουλειά. Η διαχείριση αυτής της αλλαγής είναι κρίσιμη για την επιτυχία της υιοθέτησης. Πρέπει να δημιουργήσετε ένα περιβάλλον ψυχολογικής ασφάλειας, να ορίσετε «πρωταθλητές» της AI σε κάθε τμήμα και να μειώσετε την «κόπωση της AI». Πρέπει να εξηγήσετε ξεκάθαρα στους ανθρώπους πώς η AI θα τους «επιστρέψει» χρόνο και θα βελτιώσει την εργασία τους.

 
Οι συνήθειες των νικητών

Οι οργανισμοί που πετυχαίνουν με την AI εφαρμόζουν συγκεκριμένες συνήθειες:

  • Ελέγχουν τα δικαιώματα λήψης αποφάσεων: Καθορίζουν με σαφήνεια ποιος είναι υπεύθυνος για τις αποφάσεις, τα δεδομένα, τις αναβαθμίσεις και τις αναστροφές.
  • Πληρώνουν το «χρέος αξιολόγησης»: Αξιολογούν τακτικά τις επιδόσεις των συστημάτων AI σε σχέση με τις ανθρώπινες επιδόσεις.
  • Αντιμετωπίζουν την εμπιστοσύνη ως κεφάλαιο: Η εμπιστοσύνη μπορεί να μετρηθεί, όπως στην περίπτωση της Klarna, όπου ο βοηθός AI μείωσε τις επαναλαμβανόμενες ερωτήσεις και τον χρόνο εξυπηρέτησης.
  • Διεξάγουν μια «αμνηστία» για την «σκιώδη» AI: Επιτρέπουν στους υπαλλήλους να αποκαλύψουν τα εργαλεία AI που ήδη χρησιμοποιούν, ώστε να τυποποιήσουν τα ασφαλή και να αποκλείσουν τα επικίνδυνα.

Συνοψίζοντας, ο Χίρτζι καταλήγει ότι το επόμενο μοντέλο τεχνητής νοημοσύνης δεν θα σώσει μια επιχείρηση. Ένα καλύτερο σύστημα θα το κάνει. Ο πραγματικός μετασχηματισμός έρχεται όταν ελέγχουμε την αλλαγή πριν αυτή μας ελέγξει, υιοθετώντας μια προσέγγιση που επικεντρώνεται στους κανόνες, τη στρατηγική και τους ανθρώπους, αντί στα εργαλεία.

mywaypress.gr –Περιεχόμενο αξίας με την υποστήριξη  υβριδικής νοημοσύνης.

Για  αναγνώστες με μεγάλο εύρος προσοχής.

Σχετικά Άρθρα