
Ο θάνατος του παραδοσιακού PR και πώς οι επωνυμίες μπορούν να κερδίσουν σε ένα μεταβαλλόμενο τοπίο μέσων
Το άρθρο του fastcompany.com εξετάζει την παρακμή των παραδοσιακών δημοσίων σχέσεων λόγω της εξάπλωσης των ψηφιακών μέσων και της ευρύτερης διάδοσης της δημιουργίας περιεχομένου. Υποστηρίζει ότι ενώ οι βασικές αρχές των δημοσίων σχέσεων παραμένουν σημαντικές, οι επιχειρήσεις πρέπει πλέον να ενσωματώσουν τις δημόσιες σχέσεις με το μάρκετινγκ, τα κοινωνικά μέσα και άλλες στρατηγικές επικοινωνίας για να ξεχωρίσουν. Επισημαίνει την ανάγκη για ευέλικτη διαχείριση κρίσεων και προτείνει νέες τεχνικές, όπως η αξιοποίηση ιδιόκτητων μέσων, συνεργασιών με επιρροείς και η χρήση δεδομένων για την αφήγηση ιστοριών. Τελικά, το άρθρο τονίζει ότι οι επιχειρήσεις πρέπει να προσαρμοστούν στο εξελισσόμενο τοπίο των μέσων ενημέρωσης για να παραμείνουν σχετικές.
- Πώς έχει αλλάξει το τοπίο των δημοσίων σχέσεων (Δ.Σ.) τα τελευταία χρόνια;
Στο παρελθόν, οι Δημόσιες Σχέσεις (Δ.Σ.) επικεντρώνονταν κυρίως στις σχέσεις με τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης, όπως οι εφημερίδες και η τηλεόραση. Οι επαγγελματίες Δ.Σ. καλλιεργούσαν σχέσεις με δημοσιογράφους και προσπαθούσαν να προωθήσουν ιστορίες μέσω αυτών των καναλιών. Σήμερα, η ραγδαία ανάπτυξη των ψηφιακών πλατφορμών και η ευκολία δημιουργίας περιεχομένου έχουν αλλάξει δραματικά το τοπίο. Το κοινό λαμβάνει πλέον πληροφορίες από ποικίλες πηγές, συμπεριλαμβανομένων των social media, των podcasters και των influencers, μειώνοντας την επιρροή των παραδοσιακών μέσων.
- Γιατί θεωρείται ότι οι παραδοσιακές Δ.Σ. δεν είναι πλέον επαρκείς;
Η μείωση του αριθμού των δημοσιογράφων και των διαθέσιμων πόρων στα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης σημαίνει ότι τα νέα τους γραφεία είναι υπερφορτωμένα και συχνά δεν ενδιαφέρονται να καλύψουν ιστορίες που δεν έχουν άμεση απήχηση και δεν παράγουν υψηλά ποσοστά κλικ. Ως αποτέλεσμα, η αποκλειστική εξάρτηση στα earned media δεν είναι πλέον μια αποτελεσματική στρατηγική για την ευρεία διάδοση των μηνυμάτων ενός brand.
- Ποιος είναι ο ρόλος των Δ.Σ. στη σύγχρονη επικοινωνιακή στρατηγική;
Παρά τις αλλαγές, οι Δ.Σ. παραμένουν θεμελιώδεις για την αποτελεσματική επικοινωνία. Οι βασικές τους δυνάμεις, όπως η αφήγηση ιστοριών, η δημιουργία αφηγήματος και η διαχείριση της φήμης, είναι πιο κρίσιμες από ποτέ σε μια αγορά γεμάτη θόρυβο. Οι Δ.Σ. αποτελούν τον πυρήνα της επικοινωνίας, καθώς μπορούν να πουν την ιστορία πίσω από ένα brand, να χτίσουν εμπιστοσύνη και να ενισχύσουν την φήμη, κάτι που το μάρκετινγκ από μόνο του δεν μπορεί πάντα να επιτύχει.
- Πώς πρέπει να ενσωματωθούν οι Δ.Σ. σε μια ευρύτερη επικοινωνιακή στρατηγική;
Για να ξεχωρίσουν, τα brands πρέπει να συνδυάσουν τις Δ.Σ. με το μάρκετινγκ, τα social media και άλλες τεχνικές επικοινωνίας. Η νίκη στον “πόλεμο της αφήγησης” απαιτεί μια συντονισμένη προσπάθεια που ενσωματώνει όλες αυτές τις πτυχές. Οι ομάδες Δ.Σ. πρέπει να συνεργάζονται στενά με άλλους τομείς για να διασφαλίσουν ότι τα μηνύματα έχουν απήχηση σε διαφορετικές πλατφόρμες.
- Πώς έχει αλλάξει η διαχείριση κρίσεων στη σύγχρονη εποχή;
Σήμερα, μια κρίση μπορεί να ξεσπάσει και να εξαπλωθεί στα social media σε λίγα λεπτά, απαιτώντας άμεση και ευέλικτη αντίδραση. Δεν αρκεί πλέον η σύνταξη μιας δελτίου τύπου. Τα brands πρέπει να παρακολουθούν τα social media σε πραγματικό χρόνο, να έχουν προεγκεκριμένα μηνύματα έτοιμα για deployment και να αξιοποιούν influencers, υπαλλήλους και ιδιόκτητα κανάλια για να παρουσιάσουν τη δική τους πλευρά της ιστορίας.
- Ποιες νέες τεχνικές μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα brands για να επιτύχουν στις Δ.Σ.;
Τρία βασικά στοιχεία περιλαμβάνουν:
Αξιοποίηση ιδιόκτητων media: Τα brands πρέπει να γίνουν οι δικοί τους εκδότες δημιουργώντας περιεχόμενο σε blog, podcast και video.
Συνεργασίες με influencers: Οι influencers έχουν σημαντική επιρροή στην κοινή γνώμη και μπορούν να ενισχύσουν ένα μήνυμα πολύ περισσότερο από τα παραδοσιακά μέσα.
Χρήση δεδομένων για την αφήγηση ιστοριών: Η ανάλυση δεδομένων μπορεί να βοηθήσει στον εντοπισμό τάσεων, προτιμήσεων του κοινού και πιθανών κρίσεων, επιτρέποντας πιο στοχευμένη και αποτελεσματική επικοινωνία.
- Ποιος είναι ο κίνδυνος για τα brands που δεν προσαρμόζονται στο νέο επικοινωνιακό τοπίο;
Τα brands που επιμένουν σε ξεπερασμένες μεθόδους Δ.Σ. κινδυνεύουν να γίνουν irrelevant σε μια εποχή όπου το media landscape συρρικνώνεται και το κοινό έχει άπειρες επιλογές περιεχομένου. Η προσαρμογή στις νέες τεχνολογίες και η ενσωμάτωση των Δ.Σ. με άλλους κλάδους είναι απαραίτητη για την επιβίωση και την επιτυχία.
- Ποιος είναι ο διαχρονικός στόχος των Δ.Σ. παρά τις αλλαγές;
Παρά την εξέλιξη των τεχνικών, ο βασικός στόχος των Δ.Σ. παραμένει ο ίδιος: η διαμόρφωση αντιλήψεων, η οικοδόμηση εμπιστοσύνης και η αφήγηση ιστοριών. Ωστόσο, ο τρόπος με τον οποίο επιτυγχάνεται αυτός ο στόχος πρέπει να προσαρμόζεται στις εκάστοτε συνθήκες και τις νέες δυνατότητες που προσφέρει η τεχνολογία.
Η έννοια του «θανάτου του παραδοσιακού PR»
Σύμφωνα με τις πηγές του άρθρου, η έννοια του «θανάτου του παραδοσιακού PR» αναφέρεται στο γεγονός ότι το τυπικό μοντέλο των δημοσίων σχέσεων, το οποίο επικεντρωνόταν κυρίως στις σχέσεις με τα μέσα ενημέρωσης, στην καλλιέργεια σχέσεων με δημοσιογράφους και στην προώθηση ιστοριών μέσω παραδοσιακών μέσων ενημέρωσης, δεν είναι πλέον επαρκές από μόνο του.
Αυτό οφείλεται σε διάφορους παράγοντες που έχουν αναδιαμορφώσει το επικοινωνιακό τοπίο:
- Η εξάπλωση των ψηφιακών πλατφορμών και η δημοκρατικοποίηση της δημιουργίας περιεχομένου έχουν οδηγήσει σε έναν κατακερματισμό του κοινού, το οποίο πλέον λαμβάνει νέα και πληροφορίες από διάφορες πηγές, και όχι μόνο από τα παραδοσιακά μέσα.
- Η παρακμή της παραδοσιακής δημοσιογραφίας είναι μια αδιαμφισβήτητη πραγματικότητα, όπως φαίνεται από τις μειώσεις προσωπικού σε μεγάλα ειδησεογραφικά πρακτορεία. Τα υπερφορτωμένα και υποστελεχωμένα δημοσιογραφικά γραφεία συχνά δεν ενδιαφέρονται για ιστορίες που δεν έχουν άμεση απήχηση και δεν δημιουργούν υψηλά ποσοστά κλικ.
- Η αγορά έχει κορεστεί από διάφορες μορφές ενημερωτικού περιεχομένου, όπως podcasters και influencers με ισχυρή απήχηση, καθιστώντας τα παραδοσιακά μέσα λιγότερο ανταγωνιστικά.
Ωστόσο, οι πηγές τονίζουν ότι το PR εξακολουθεί να είναι εξαιρετικά σημαντικό. Οι θεμελιώδεις δυνάμεις του PR, όπως η αφήγηση ιστοριών, η δημιουργία αφηγήματος και η διαχείριση της φήμης, είναι πιο κρίσιμες από ποτέ.
Για να ξεχωρίσουν όμως οι επωνυμίες, πρέπει να συνδυάσουν το PR με το μάρκετινγκ, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και άλλες τεχνικές επικοινωνίας. Το PR πρέπει να ενσωματωθεί σε μια ευρύτερη, ολοκληρωμένη στρατηγική, όπου οι ομάδες PR συνεργάζονται παράλληλα με αυτά τα μέσα για να διασφαλίσουν ότι τα μηνύματα έχουν απήχηση σε διαφορετικές πλατφόρμες.
Οι πηγές προτείνουν νέες τεχνικές για τη σύγχρονη εποχή του PR:
- Αξιοποίηση ιδιόκτητων μέσων (Owned Media): Οι επωνυμίες πρέπει να γίνουν οι δικοί τους εκδότες, δημιουργώντας περιεχόμενο μέσω blogging, podcasting και βίντεο για να αφηγηθούν τις ιστορίες τους απευθείας στο κοινό τους.
- Συνεργασία με Influencers: Οι influencers αποτελούν πλέον σημαντικούς παράγοντες διαμόρφωσης της κοινής γνώμης και μπορούν να ενισχύσουν ένα μήνυμα πολύ περισσότερο από ό,τι τα παραδοσιακά μέσα μόνα τους.
- Χρήση δεδομένων για την αφήγηση ιστοριών: Οι ομάδες PR πρέπει να χρησιμοποιούν analytics για να εντοπίζουν τάσεις, προτιμήσεις κοινού και αναδυόμενες κρίσεις. Το ετήσιο “Wrapped” της Spotify αποτελεί ένα παράδειγμα για το πώς τα δεδομένα μπορούν να οδηγήσουν σε ένα φαινόμενο PR και μάρκετινγκ.
Συνολικά, ο «θάνατος του παραδοσιακού PR» δεν σηματοδοτεί το τέλος του PR, αλλά την ανάγκη για εξέλιξη και προσαρμογή στις νέες πραγματικότητες των μέσων ενημέρωσης. Οι επωνυμίες που θα συνεχίσουν να χρησιμοποιούν ξεπερασμένες μεθόδους κινδυνεύουν να καταστούν άσχετες. Το μέλλον ανήκει σε εκείνους που θα ενσωματώσουν το PR με άλλους τομείς, θα υιοθετήσουν νέες τεχνολογίες και θα σκεφτούν πέρα από τις δημοσιεύσεις στον Τύπο. Η αποστολή του PR παραμένει η ίδια – η διαμόρφωση αντιλήψεων, η οικοδόμηση εμπιστοσύνης και η αφήγηση ιστοριών – αλλά ο τρόπος με τον οποίο εκτελείται αυτή η αποστολή πρέπει να εξελιχθεί με την πάροδο του χρόνου.
Το εξελισσόμενο επικοινωνιακό τοπίο
Σύμφωνα με τις πηγές και την προηγούμενη συζήτησή μας σχετικά με τον «θάνατο του παραδοσιακού PR», το εξελισσόμενο επικοινωνιακό τοπίο χαρακτηρίζεται από σημαντικές αλλαγές που επηρεάζουν τον τρόπο με τον οποίο οι επωνυμίες πρέπει να επικοινωνούν με το κοινό τους.
Μία από τις πιο σημαντικές αλλαγές είναι η παρακμή των παραδοσιακών μέσων ενημέρωσης. Τα παραδοσιακά μέσα δεν συγκεντρώνουν πλέον τον ίδιο αριθμό θεατών και ακροατών. Παρατηρείται μια στροφή προς πιο ποικίλες πηγές ενημέρωσης, με το 54% των ενηλίκων στις ΗΠΑ να αναφέρουν ότι λαμβάνουν τουλάχιστον περιστασιακά νέα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Επιπλέον, η αγορά έχει κορεστεί από διάφορες μορφές ενημερωτικού περιεχομένου, όπως podcasters και influencers με ισχυρή απήχηση, μειώνοντας την ανταγωνιστικότητα των παραδοσιακών μέσων. Οι απολύσεις προσωπικού σε μεγάλα ειδησεογραφικά πρακτορεία όπως το CNN, το BuzzFeed και το NPR υπογραμμίζουν την επισφαλή κατάσταση των σύγχρονων ειδησεογραφικών οργανισμών. Αυτή η συρρίκνωση έχει αναγκάσει τις επωνυμίες να αναθεωρήσουν τον τρόπο διάδοσης πληροφοριών, καθώς η αποκλειστική εξάρτηση στα earned media δεν είναι πλέον αποτελεσματική.
Παρά την παρακμή των παραδοσιακών μέσων, το PR παραμένει στον πυρήνα της αποτελεσματικής επικοινωνίας. Οι θεμελιώδεις δυνάμεις του PR, όπως η αφήγηση ιστοριών, η δημιουργία αφηγήματος και η διαχείριση της φήμης, είναι πιο κρίσιμες από ποτέ. Ωστόσο, για να ξεχωρίσουν, οι επωνυμίες πρέπει να ενσωματώσουν το PR με το μάρκετινγκ, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και άλλες τεχνικές επικοινωνίας. Αυτή η ολοκληρωμένη προσέγγιση είναι απαραίτητη για να διασφαλιστεί ότι τα μηνύματα έχουν απήχηση σε διαφορετικές πλατφόρμες. Το παράδειγμα του Netflix, η οποία συνδύασε το PR με το ψηφιακό μάρκετινγκ και τους influencers για να αντιμετωπίσει την αρνητική αντίδραση στην καταστολή της κοινής χρήσης κωδικών πρόσβασης, καταδεικνύει την αποτελεσματικότητα αυτής της προσέγγισης.
Το εξελισσόμενο επικοινωνιακό τοπίο απαιτεί επίσης νέες τεχνικές PR:
- Αξιοποίηση ιδιόκτητων μέσων (Owned Media): Οι επωνυμίες πρέπει να γίνουν οι δικοί τους εκδότες, δημιουργώντας περιεχόμενο όπως blog posts, podcasts και βίντεο για να επικοινωνήσουν απευθείας με το κοινό τους.
- Συνεργασία με Influencers: Οι influencers έχουν αναδειχθεί σε σημαντικούς παράγοντες διαμόρφωσης της κοινής γνώμης και μπορούν να ενισχύσουν ένα μήνυμα πολύ περισσότερο από τα παραδοσιακά μέσα.
- Χρήση δεδομένων για την αφήγηση ιστοριών: Η ανάλυση δεδομένων βοηθά τις ομάδες PR να εντοπίζουν τάσεις και προτιμήσεις του κοινού, καθώς και αναδυόμενες κρίσεις, όπως φαίνεται από την επιτυχία της καμπάνιας “Wrapped” της Spotify.
Επιπλέον, η διαχείριση κρίσεων στο σύγχρονο κόσμο απαιτεί ευελιξία και προληπτική προσέγγιση. Μια κρίση μπορεί να ξεσπάσει και να εξαπλωθεί πολύ γρήγορα μέσω των κοινωνικών πλατφορμών. Οι επωνυμίες πρέπει να παρακολουθούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σε πραγματικό χρόνο, να έχουν έτοιμα προεγκεκριμένα μηνύματα και να αξιοποιούν influencers, υπαλλήλους και ιδιόκτητα μέσα για να παρουσιάσουν τη δική τους πλευρά της ιστορίας. Το παράδειγμα της KFC UK, η οποία χρησιμοποίησε χιούμορ και διαφάνεια για να αντιμετωπίσει την έλλειψη κοτόπουλου, αποτελεί ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα σύγχρονης διαχείρισης κρίσεων.
Συνολικά, το εξελισσόμενο επικοινωνιακό τοπίο σηματοδοτεί την ανάγκη για προσαρμογή και εξέλιξη του PR. Οι επωνυμίες που επιμένουν σε ξεπερασμένες μεθόδους κινδυνεύουν να καταστούν άσχετες. Το μέλλον του PR έγκειται στην ενσωμάτωση με άλλους τομείς, στην υιοθέτηση νέων τεχνολογιών και στην υπέρβαση της παραδοσιακής εστίασης στις δημοσιεύσεις στον Τύπο, διατηρώντας παράλληλα τον πυρήνα της αποστολής του: τη διαμόρφωση αντιλήψεων, την οικοδόμηση εμπιστοσύνης και την αφήγηση ιστοριών.
Διαχείριση κρίσεων
Σύμφωνα με τις πηγές και την προηγούμενη συζήτησή μας σχετικά με το εξελισσόμενο επικοινωνιακό τοπίο, η διαχείριση κρίσεων έχει υποστεί σημαντικές αλλαγές στον σύγχρονο κόσμο.
Στο σημερινό περιβάλλον, μια κρίση δεν ξεδιπλώνεται σε μέρες ή εβδομάδες, αλλά ξεσπά σε λεπτά και εξαπλώνεται μέσω των κοινωνικών πλατφορμών πολύ πιο γρήγορα από όσο μπορούν οι περισσότεροι οργανισμοί να αντιδράσουν.
Η σύγχρονη διαχείριση κρίσεων απαιτεί ευελιξία και μια προληπτική προσέγγιση. Δεν αρκεί πλέον η σύνταξη ενός δελτίου τύπου ή ένα τηλεφώνημα σε έναν δημοσιογράφο με την ελπίδα για το καλύτερο. Αντίθετα, οι επωνυμίες πρέπει να:
- Παρακολουθούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σε πραγματικό χρόνο. Αυτό επιτρέπει την άμεση αναγνώριση και αντιμετώπιση της κρίσης καθώς εξελίσσεται.
- Έχουν έτοιμα προεγκεκριμένα μηνύματα για άμεση ανάπτυξη. Η προετοιμασία διασφαλίζει μια γρήγορη και συνεπή απάντηση.
- Αξιοποιούν influencers, υπαλλήλους και ιδιόκτητα κανάλια επικοινωνίας για να παρουσιάσουν τη δική τους πλευρά της ιστορίας. Αυτό επιτρέπει στον οργανισμό να ελέγξει την αφήγηση και να επικοινωνήσει απευθείας με το κοινό του.
Το παράδειγμα της KFC στο Ηνωμένο Βασίλειο, όταν έμεινε από κοτόπουλο το 2018, είναι ενδεικτικό μιας επιτυχημένης σύγχρονης διαχείρισης κρίσεων. Αντί η κρίση να κλιμακωθεί, η επωνυμία χρησιμοποίησε χιούμορ και διαφάνεια για να μετριάσει τις επιπτώσεις. Κυκλοφόρησε μια αυτοσαρκαστική έντυπη διαφήμιση που αναδιάταξε το λογότυπό της για να γράψει “FCK” μαζί με μια συγγνώμη. Η διαφήμιση έγινε viral στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και μετέτρεψε μια πιθανή καταστροφή σε ένα masterclass στην σύγχρονη επικοινωνία κρίσεων που ενίσχυσε την επωνυμία.
Επιπλέον, το παράδειγμα του Netflix που αναφέραμε προηγουμένως, σχετικά με την αντιμετώπιση της αρνητικής αντίδρασης στην καταστολή της κοινής χρήσης κωδικών πρόσβασης το 2023, δείχνει την σημασία της ενσωμάτωσης του PR με άλλες τεχνικές στην διαχείριση κρίσεων. Η Netflix δεν περιορίστηκε σε δελτία τύπου, αλλά συνδύασε το PR με το ψηφιακό μάρκετινγκ, δημιουργώντας εκπαιδευτικά βίντεο, εύκολες ερωτήσεις και απαντήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και αξιοποιώντας influencers για να εξηγήσουν τις πολιτικές της. Αυτή η προσέγγιση συνδύασε την αφήγηση ιστοριών με την ευρεία προσέγγιση για τον έλεγχο της αφήγησης.
Συνολικά, η διαχείριση κρίσεων στο σύγχρονο εξελισσόμενο επικοινωνιακό τοπίο απαιτεί από τις επωνυμίες να είναι γρήγορες, προετοιμασμένες και ικανές να χρησιμοποιούν πολλαπλά κανάλια επικοινωνίας για να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά τις προκλήσεις και να προστατεύσουν τη φήμη τους.
Υιοθέτηση νέων τεχνικών PR
Σύμφωνα με τις πηγές και την προηγούμενη συζήτησή μας σχετικά με τον «θάνατο του παραδοσιακού PR» και το εξελισσόμενο επικοινωνιακό τοπίο, η επιτυχία των επωνυμιών στη σύγχρονη εποχή εξαρτάται από την υιοθέτηση νέων τεχνικών PR που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες πραγματικότητες. Το άρθρο επισημαίνει τρεις βασικές στρατηγικές που κάθε οργανισμός πρέπει να εξετάσει:
- Αξιοποίηση Ιδιόκτητων Μέσων (Leverage Owned Media): Στην εποχή όπου λιγότεροι δημοσιογράφοι καλύπτουν τις ιστορίες, οι επωνυμίες πρέπει να γίνουν οι δικοί τους εκδότες. Αυτό σημαίνει τη δημιουργία και διανομή περιεχομένου μέσω blogging, podcasting και βίντεο. Τα ιδιόκτητα κανάλια μέσων επιτρέπουν σε μια επωνυμία να αφηγείται τις ιστορίες της απευθείας στο κοινό της χωρίς την ανάγκη για μεσολαβητές. Αυτή η τεχνική είναι ζωτικής σημασίας καθώς η παραδοσιακή δημοσιογραφία βρίσκεται σε παρακμή και οι επωνυμίες δεν μπορούν πλέον να βασίζονται αποκλειστικά στα earned media.
- Υιοθέτηση Συνεργασιών με Influencers (Embrace Influencer Partnerships): Οι influencers αναδεικνύονται σε νέους ισχυρούς παίκτες στη διαμόρφωση της κοινής γνώμης. Μια καλά εκτελεσμένη καμπάνια influencer μπορεί να ενισχύσει ένα μήνυμα πολύ πέρα από ό,τι θα μπορούσαν να επιτύχουν τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης μόνα τους. Δεδομένου ότι το 54% των ενηλίκων στις ΗΠΑ λαμβάνουν πλέον νέα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, οι influencers έχουν άμεση πρόσβαση σε ένα μεγάλο και συχνά εξειδικευμένο κοινό. Το Netflix, για παράδειγμα, αξιοποίησε influencers για να εξηγήσει τις πολιτικές της σχετικά με την κοινή χρήση κωδικών πρόσβασης κατά τη διαχείριση της σχετικής κρίσης.
- Χρήση Δεδομένων για την Αφήγηση Ιστοριών (Use Data To Drive Storytelling): Στην ψηφιακή εποχή, τα δεδομένα αποτελούν ένα εργαλείο αφήγησης. Οι ομάδες PR πρέπει να χρησιμοποιούν analytics για να εντοπίζουν τάσεις, προτιμήσεις του κοινού και αναδυόμενες κρίσεις. Η ετήσια καμπάνια “Wrapped” του Spotify αποτελεί ένα εξαιρετικό παράδειγμα του πώς τα δεδομένα μπορούν να οδηγήσουν στην αφήγηση ιστοριών. Μετατρέποντας τα δεδομένα των χρηστών σε κοινοποιήσιμα γραφικά, το Spotify δημιούργησε ένα φαινόμενο PR και μάρκετινγκ που κυριαρχεί στα πρωτοσέλιδα και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κάθε Δεκέμβριο.
Αυτές οι νέες τεχνικές PR είναι απαραίτητες για τις επωνυμίες που επιθυμούν να ξεχωρίσουν από τον θόρυβο στο σημερινό κορεσμένο επικοινωνιακό τοπίο. Η ενσωμάτωση αυτών των τεχνικών με το παραδοσιακό PR, το μάρκετινγκ και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι κλειδί για την επιτυχία. Οι επωνυμίες που δεν προσαρμόζονται σε αυτές τις νέες πραγματικότητες κινδυνεύουν να καταστούν άχρηστες σε μια εποχή όπου το τοπίο των μέσων ενημέρωσης συρρικνώνεται και το κοινό έχει άπειρες επιλογές περιεχομένου. Η ικανότητα προσαρμογής και εξέλιξης είναι αυτό που θα καθορίσει την επιβίωση και την επιτυχία των επωνυμιών στο μέλλον.