
Πρώτη αποκρατικοποίηση, με διάψευση
• Fraport: Βάση για περαιτέρω διαπραγμάτευση, ακόμα δεν έχει κλείσει η συμφωνία
• Κομισιόν: Αναμένουμε περαιτέρω πληροφορίες για τις ιδιωτικοποιήσεις
Οριστικοποιήθηκε η συμφωνία για την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στην κοινοπραξία της γερμανικής Fraport με την Slentel, με την δημοσίευση της απόφασης του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ) που συνεδρίασε στις 13 Αυγούστου, στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
H σχετική απόφαση ελήφθη ύστερα από την εισήγηση της διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ στις 3 Ιουλίου και υλοποιεί τον σχετικό διαγωνισμό που είχε ολοκληρωθεί προ μηνών.
Την απόφαση υπογράφουν ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Γ. Δραγασάκης και οι υπουργοί Οικονομικών Ευκλ. Τσακαλώτος, Οικονομίας Γ. Σταθάκης και Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Π. Σκουρλέτης.
Πρόκειται για την πρώτη αποκρατικοποίηση που υλοποιείται από την κυβέρνηση του Συριζα-Ανελ. Όπως προκύπτει από το ΦΕΚ δεν υπάρχει κάποια αλλαγή και η σύμβαση θα γίνει βάσει των όρων του διαγωνισμού που είχε κατακυρωθεί στην γερμανική εταιρεία. Το τίμημα που θα καταβάλει η Fraport ανέρχεται σε 1,23 δισ. ευρώ.
Η υλοποίηση του συγκεκριμένου project περιλαμβάνεται στο μνημόνιο που έγινε νόμος του κράτους στις 14 Αυγούστου.
Πρόκειται για τα αεροδρόμια της Θεσσαλονίκης, της Κέρκυρας, των Χανίων, της Κεφαλλονιάς, της Ζακύνθου, του Ακτίου, της Καβάλας, της Ρόδου, της Κω, της Σάμου, της Μυτιλήνης, της Μυκόνου, της Σαντορίνης και της Σκιάθου.
Στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση 14 περιφερειακών αεροδρομίων για 40+10 χρόνια πλειοδότης ανεδείχθη η ελληνογερμανική κοινοπραξία Fraport – Slentel Ltd, η οποία προσέφερε εφάπαξ τίμημα 1,2 δισ. ευρώ, ετήσιο μίσθωμα 22,9 εκατ. ευρώ κατ’ έτος, ποσοστό 25% από τα από τα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων έσοδα και τέλη υπέρ ΥΠΑ, που φτάνουν 1,2 δισ. ευρώ για όλη την περίοδο της παραχώρησης.
Παράλληλα, δεσμεύθηκε για επενδύσεις 330 εκατ. στην πρώτη τετραετία και συνολικά 1,4 δισ. ευρώ για τις επόμενες τέσσερις δεκαετίες.
«Ναυαρχίδα» της εταιρείας Fraport είναι ο αερολιμένας της Φραγκφούρτης. Η εταιρεία διαχειρίζεται επίσης τα αεροδρόμια του Ανόβερου, της Αγίας Πετρούπολης, της Βάρνας, του Μπουργκάς, της Αττάλειας, το «Ίντιρα Γκάντι» του Νέου Δελχί, το αεροδρόμιο στο Σιάν στην Κίνα, το αεροδρόμιο του Ντακάρ και το «Χόρχε Τσάβες» της Λίμας.
Βασικός μέτοχος της εισηγμένης στο χρηματιστήριο της Φραγκφούρτης, Fraport είναι το γερμανικό ομόσπονδο κρατίδιο της Έσσης (31,35%), ενώ στο μετοχικό κεφάλαιο συμμετέχουν επίσης: το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο της Έσσης (20,2%) και η αεροπορική εταιρεία Lufthansa (8,45%), η αυστραλιανή επενδυτική εταιρεία Rare Infrastructure Limited (5,27%), ενώ οι λοιποί μέτοχοι κατέχουν ποσοστό 34,91%. Πηγή: ΑΜΠΕ
• Fraport : Βάση για περαιτέρω διαπραγμάτευση, ακόμα δεν έχει κλείσει η συμφωνία
Η απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης για την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων αποτελεί τη βάση για περαιτέρω διαπραγμάτευση, όμως ακόμα δεν έχει κλείσει η συμφωνία, λέει η Fraport.
Η γερμανική Fraport δηλώνει πως εξακολουθεί να βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με την ελληνική κυβέρνηση για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, διαψεύδοντας όμως δημοσίευμα που ισχυρίζεται πως έχει ήδη κλείσει η συμφωνία.
“Η ελληνική κυβέρνηση έχει λάβει μια απόφαση που αποτελεί τη βάση για περαιτέρω διαπραγματεύσεις”, ανέφερε στο Reuters εκπρόσωπος της Fraport, προσθέτοντας πως δεν έχουν υπογραφεί ακόμα συμβόλαια.
• Κομισιόν: Αναμένουμε περαιτέρω πληροφορίες για τις ιδιωτικοποιήσεις
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή λαμβάνει υπόψη της τις αποφάσεις της ελληνικής κυβέρνησης στο πλαίσιο των ιδιωτικοποιήσεων και αναμένει περαιτέρω πληροφορίες, δήλωσε σήμερα από τις Βρυξέλλες η Ανίκα Μπράιτχαρτ, εκπρόσωπος του επιτρόπου οικονομίας, Πιερ Μοσκοβισί.
Η Ανίκα Μπράιτχαρτ υπενθύμισε ότι το Eurogroup στη δήλωσή του της 14ης Αυγούστου αναφέρεται στο φιλόδοξο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων. Εξάλλου, ερωτηθείσα σχετικά με δημοσιεύματα του Τύπου που αναφέρουν ότι το τρίτο πακέτο στήριξης της Ελλάδας θα υπερβεί τα 86 δισ. ευρώ, η Ανίκα Μπράιτχαρτ απάντησε ότι τα δημοσιεύματα αυτά είναι απολύτως αναληθή.
Η ίδια εκπρόσωπος επανέλαβε ότι οι χρηματοδοτικές ανάγκες του τριετούς προγράμματος της Ελλάδας δεν θα ξεπεράσουν τα 86 δισ. ευρώ, επισημαίνοντας μάλιστα ότι θα χρειαστούν πολύ λιγότερα δάνεια, εάν όλα πάνε καλά.
Για παράδειγμα, ανέφερε η ίδια, αν το ΔΝΤ συμμετάσχει με δικά του κεφάλαια και αν η Ελλάδα καταφέρει να επιστρέψει νωρίτερα στις αγορές, τότε τα χρήματα που θα χρειαστεί η χώρα από το τρίτο πακέτο διάσωσης θα είναι πολύ λιγότερα από τα 86 δισ. ευρώ που προβλέπει το τριετές πρόγραμμα.