
Σε άνοδο οι Λευκές Συσκευές στην Ευρωπαϊκή αγορά
• Αποτελέσματα της GfK για την παγκόσμια αγορά Λευκών Συσκευών για το 2015
Μετά από μια μεγάλη περίοδο συνεχούς ανόδου για την παγκόσμια αγορά των λευκών συσκευών (χωρίς να συμπεριλαμβάνεται η Βόρειος Αμερική), προέκυψε μια διαφορετική εικόνα στους πρώτους έξι μήνες του 2015. Ενώ οι πωλήσεις σε τεμάχια παρουσιάζουν πτώση κατά 1%, η αντίστοιχη αξία πωληθέντων, λόγω ευνοϊκής ισοτιμίας, αυξήθηκε κατά 9%. Η Δυτική όσο και η Ανατολική Ευρώπη, η Κίνα και ιδιαίτερα η Ινδία από τις λεγόμενες BRIC χώρες αποτελούν τους κύριους μοχλούς αύξησης. Αντιθέτως η Βραζιλία και η Ρωσία έχουν μείνει αρκετά πίσω σε σχέση με τις πωλήσεις του αντίστοιχου περσινού πρώτου εξαμήνου. Αυτά είναι τα βασικά ευρήματα της GfK για την αγορά των Λευκών Συσκευών, που δημοσιεύονται εν όψει της έναρξης της Έκθεσης IFA 2015 που θα πραγματοποιηθεί στο Βερολίνο.
Οι προβλέψεις για τις λευκές συσκευές, για το σύνολο του 2015, συμπεριλαμβανομένης της Βορείου Αμερικής, είναι 163 δις. Ευρώ.
Δυτική Ευρώπη: Ανάκαμψη για τις χώρες που βρίσκονται σε οικονομική κρίση
Η Δυτική Ευρώπη, εξακολουθεί να παραμένει η πιο σημαντική αγορά για τις Λευκές Συσκευές. Για τους πρώτους έξη μήνες του 2015, η αγορά των λευκών συσκευών παρουσίασε αύξηση της τάξης του 5% σε τεμάχια και αξία. Αύξηση πάνω από τον μέσο όρο εμφάνισαν οι μεγαλύτερες χώρες με χαρακτηριστικά παραδείγματα τη Γερμανία με αύξηση της τάξης του 7%, και τη Μεγάλη Βρετανία με 6%. Επιπλέον, οι αγορές που είχαν επηρεαστεί τα προηγούμενα χρόνια σε μεγάλο βαθμό από την Ευρωπαϊκή οικονομική κρίση, παρουσιάζουν σημαντική ανάκαμψη. Για την Ισπανία και την Ελλάδα παρατηρείται μεγάλη αύξηση στην ζήτηση λευκών συσκευών σε σχέση με το πρώτο μισό της προηγούμενης χρονιάς. Πιο συγκεκριμένα η αγορά της Ισπανίας εμφάνισε αύξηση 9% ενώ η αντίστοιχη της Ελλάδας 12%. Για το σύνολο της χρονιάς προβλέπονται πωλήσεις 35 δις Ευρώ για την Δυτική Ευρώπη.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι πωλήσεις στα στεγνωτήρια με αντλία θερμότητας αυξήθηκαν σημαντικά σχεδόν σε όλες τις χώρες της Δυτικής Ευρώπης, σημειώνοντας διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης. Σε συνδυασμό με την ήδη υπάρχουσα τάση για μεγαλύτερη απόδοση, οι οικιακές συσκευές γίνονται ολοένα και πιο «έξυπνες». Για παράδειγμα, συσκευές που μπορούν να λειτουργήσουν από ένα «έξυπνο» τηλέφωνο ή που μπορούν μέσω ενσωματωμένων αισθητήρων να χρησιμοποιούν την ιδανική ποσότητα απορρυπαντικού.
Ανατολική Ευρώπη: Διακριτή άνοδος σε πωλήσεις τόσο σε τεμάχια όσο και σε αξία
Στην Ανατολική Ευρώπη οι πωλήσεις σε τεμάχια για τις λευκές συσκευές παρουσίασαν μεγαλύτερη άνοδο από την Δυτική Ευρώπη, φτάνοντας το 8%. Για το 2015, προβλέπονται πωλήσεις 15 εκατομμυρίων συσκευών. Η θετική ανάπτυξη της οικονομίας σε συνδυασμό με το χαμηλό πληθωρισμό δημιούργησαν μια ισχυρή βάση σχεδόν σε όλες τις χώρες της περιοχής. Η σημαντικότερη αύξηση σε τεμάχια μεταξύ των μεγαλύτερων χωρών, σημειώθηκε στην Ουγγαρία, με ποσοστό που αγγίζει το 14%, καθώς η κυβέρνηση προώθησε πρόγραμμα αντικατάστασης παλιών ψυγείων και καταψυκτών, με καινούργιες πιο αποδοτικές συσκευές. Η Πολωνία και η Τσεχία επίσης σημείωσαν σημαντική αύξηση. Σε αντίθεση με κάποιες χώρες της Δυτικής Ευρώπης, στις περισσότερες χώρες της Ανατολικής Ευρώπης ο μέσος τζίρος αυξήθηκε. Η αύξηση αυτή προήλθε από τα χαρακτηριστικά υψηλής ποιότητας που προσφέρουν οι συσκευές. Για παράδειγμα, ψυγειο-καταψύκτες με τεχνολογία No Frost, όπως επίσης και ψυγεία side by side , οι επονομαζόμενες ντουλάπες, γίνονται πιο δημοφιλείς, ενώ στις εστίες η ζήτηση για ευέλικτες αντιστάσεις ήταν πιο σημαντική.
Ρωσία: Η κρίση οδηγεί σε πτώση πωλήσεων
Έχοντας να αντιμετωπίσουν την υποτίμηση στο ρούβλι, οι καταναλωτές απάντησαν με αγορές πανικού κατά το τέλος της περσινής χρονιάς. Συγκρίνοντας τις εβδομαδιαίες πωλήσεις, η αύξηση στις πωλήσεις ψυγείων έφτασε στο 250%. Σε συνέχεια αυτής της τάσης οι πωλήσεις λευκών συσκευών για το πρώτο εξάμηνο του 2015 σημείωσαν σημαντική μείωση. Παρόλα αυτά, ψυγεία με καλύτερη απόδοση ενέργειας και πλυντήρια ρούχων με μεγαλύτερη χωρητικότητα έγιναν περισσότερο δημοφιλή στους καταναλωτές. Οι πωλήσεις μέσω του διαδικτύου απέδωσαν καλύτερα από τα παραδοσιακά φυσικά καταστήματα – brick and mortar. Στους επόμενους μήνες θα φανεί εάν η οικονομική κρίση στην πολυπληθή Ρωσία θα αντιμετωπιστεί τόσο γρήγορα όσο και το 2009. Τότε η αγορά για τις λευκές συσκευές είχε επιστρέψει στους ανοδικούς της ρυθμούς αμέσως μετά την πρώτη φάση της κρίσης.
Κίνα: Το διαδίκτυο υπεύθυνο για την άνοδο της αγοράς.
Αντίθετα με τα συνεχώς αυξανόμενα αρνητικά δημοσιεύματα από την Κίνα, η αγορά των λευκών συσκευών παρουσίασε αύξηση κατά 5% για το πρώτο εξάμηνο του 2015. Οι προβλέψεις για τα έσοδα από τις πωλήσεις λευκών συσκευών για το σύνολο της χρονιάς φτάνουν στα 32 δις Ευρώ. Σε αντίθεση με τα παραδοσιακά φυσικά καταστήματα που αντιμετωπίζουν πίεση από τον ανταγωνισμό, τα καταστήματα στο διαδίκτυο φαίνεται ότι έχουν καλύτερη επίδοση. Η τάση προς συσκευές υψηλότερης ποιότητας συνεχίζεται. Κατ’ επέκταση τα πλυντήρια ρούχων εμπρόσθιας φόρτωσης, που είναι πολύ διαδεδομένα στην Ευρώπη, κέρδισαν σε σημαντικότητα στις πωλήσεις. Για τα ψυγεία, τα side-by-side και τα ψυγεία με περισσότερες από 2 πόρτες έγιναν πολύ πιο δημοφιλή στους καταναλωτές.
Ινδία: Πλυντήρια ρούχων και ψυγεία παρουσιάζουν διψήφια αύξηση.
Η οικονομία της Ινδίας αναμένεται να παρουσιάσει ανάπτυξη 7% αυτή τη χρονιά, κάτι που την κατατάσσει ανάμεσα στις οικονομίες με την μεγαλύτερη ανάπτυξη μαζί με την Κίνα. Η αγορά των λευκών συσκευών παρουσίασε στην χώρα με τον δεύτερο μεγαλύτερο πληθυσμό παγκόσμια, ακόμα μεγαλύτερη άνοδο. Για το 2015, 5 δις Ευρώ προβλέπονται από τις πωλήσεις, καθώς η συνεχώς αυξανόμενη μεσαία τάξη γίνεται ολοένα και πιο δυνατή για να μπορεί να αποκτήσει λευκές οικιακές συσκευές. Για τον παραπάνω λόγο τα πλυντήρια ρούχων και τα ψυγεία σημείωσαν διψήφια αύξηση. Η αγορά των ψυγείων με μια πόρτα παραμένει η κυρίαρχη, αλλά υψηλής ποιότητας δίπορτα ψυγεία προσελκύουν περισσότερους καταναλωτές.
Βραζιλία: Μια ενδιαφέρουσα αγορά για το μέλλον, παρόλη την πτώση στον τζίρο
Από την στιγμή που η οικονομία της Βραζιλίας μεγαλώνει σταθερά τα τελευταία χρόνια, οι προβλέψεις για την επόμενη χρονιά μιλούν για πτώση. Παρόμοια είναι η εικόνα και στην αγορά των λευκών συσκευών. Παρόλο που για συνεχώς μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού η δυνατότητα να αποκτήσει οικιακές συσκευές γίνεται ακόμα μεγαλύτερη, η αγορά παρουσίασε πτώση για το πρώτο εξάμηνο της χρονιάς. Μόνο οι πωλήσεις μέσω του διαδικτύου συνεχίζουν να έχουν περισσότερο κύρος και μπορούν να έχουν μεγάλη συνεισφορά στις ποσότητες που πωλούνται. Για την Βραζιλία, που η αγορά των λευκών συσκευών είναι ήδη μεταξύ των μεγαλύτερων παγκοσμίως, οι νεαρότερες ηλικίες παραμένουν μια ελκυστική προοπτική.
Σχετικά με τη μεθοδολογία
Μέσω του πάνελ μέτρησης λιανικών πωλήσεων (retail panel), η GfK σε τακτική βάση συλλέγει στοιχεία πωλήσεων σε πάνω από 100 χώρες παγκοσμίως για τις λευκές οικιακές συσκευές όπως είναι τα πλυντήρια ρούχων, τα στεγνωτήρια, τα πλυντήρια πιάτων, τα ψυγεία και οι καταψύκτες, οι κουζίνες και οι φούρνοι, οι εστίες και οι απορροφητήρες καθώς επίσης και οι φούρνοι μικροκυμάτων.