Τα Windows 10 υπόσχονται την τόνωση της αγοράς πληροφορικής

• Τα ευρήματα της GfK στην παγκόσμια αγορά πληροφορικής το πρώτο εξάμηνο του 2015

 
Μια θεμελιώδης αλλαγή στην αγορά των tablet παρατηρήθηκε τους πρώτους έξι μήνες του 2015. Όπως η GfK προέβλεψε το περασμένο έτος, η ζήτηση για το κλασσικό tablet με μειωμένη λειτουργικότητα μειώνεται σταθερά. Αντίθετα υπάρχει μία έκρηξη της ζήτησης για υπολογιστές με πλήρη λειτουργικότητα σε μορφή tablet (computing tablet). Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2015 η παγκόσμια ζήτηση για τα media tablets με λειτουργικό Android και IOS μειώθηκε κατά 9% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους. Η ζήτηση για computing tablet αυξήθηκε κατά 61%. Το λειτουργικό σύστημα Windows 10 που ξεκίνησε φέτος το καλοκαίρι υπόσχεται να επηρεάσει θετικά την αγορά των υπολογιστών. Αυτά είναι τα αποτελέσματα της GfK για την παγκόσμια αγορά πληροφορικής που δημοσιεύονται στα πλαίσια της εμπορικής έκθεσης IFA 2015 στο Βερολίνο.

Η παγκόσμια ζήτηση για υπολογιστές και tablets σημείωσε μείωση της τάξης του 9% τους πρώτους έξι μήνες του 2015. Παρά το γεγονός ότι η παγκόσμια αγορά των υπολογιστών δείχνει μείωση της δαπάνης σε όλους τους τομείς, μια διαφορετική εικόνα προέκυψε εντός κάποιων υποκατηγοριών των προϊόντων. Η καινοτόμος υποκατηγορία των «μετατρεπόμενων» υπολογιστών, οι οποίοι μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως ένας κανονικός υπολογιστής, καθώς επίσης και ως tablet, οδήγησε σε αύξηση της ζήτησης κατά 53%. Computing tablets και φορητές συσκευές με μικρές οθόνες με μέγεθος μικρότερο από 15 ίντσες, κατέγραψαν επίσης διψήφια αύξηση της ζήτησης κατά 61% και 19% αντίστοιχα. Ο πρωταρχικός λόγος για να αποκτήσουν οι καταναλωτές νέο υπολογιστή είναι η αύξηση της ανάγκης για ευελιξία και φορητότητα.

 
H ζήτηση για τα tablets μειώνεται

Ακόμη και σε χώρες της Ασίας και της Λατινικής Αμερικής με μικρότερη αγοραστική δύναμη, η μείωση της καταναλωτικής ζήτησης για υπολογιστές έχει γίνει ορατή σε σύγκριση με τα προηγούμενα έτη. Η έκρηξη της αγοράς των tablets που επικεντρώθηκε στις μικρού μεγέθους οθόνες των 7 ιντσών και απευθυνόταν σε καταναλωτές που εστίαζαν περισσότερο σε θέματα τιμής, το 2014, μετριάστηκε αρκετά κατά το 2015. Στην Ασία οι πωλήσεις των tablets αυτών μειώθηκαν κατά 15%, στη Λατινική Αμερική κατά 14%. Οι αιτίες εντοπίζονται στις κορεσμένες αγορές, στην χαμηλή αγοραστική δύναμη, και την μακροχρόνια χρήση των υπαρχόντων συσκευών. Εκτός από μικρά tablets, η ζήτηση για μεγάλου μεγέθους tablets μεγαλύτερα από 8 ίντσες επίσης μειώθηκε στις δύο περιοχές. Ωστόσο τα Phablets, με άλλα λόγια τα «έξυπνα» κινητά τηλέφωνα με πολύ μεγάλες οθόνες, κερδίζουν σε δημοτικότητα.

Η ζήτηση για τα tablets στη Δυτική Ευρώπη έχει μειωθεί επίσης, και είναι πλέον 8% χαμηλότερη σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του προηγούμενου

έτους. Ωστόσο, μία ιδιαίτερη μετατόπιση έχει γίνει φανερή προς όφελος των μεγάλων tablet, των οποίων το μερίδιο αυξήθηκε από 53% (Ιούλιος 2013) στο 63% (Ιούλιος 2015). Η τάση να προσφέρουν ευέλικτη πρόσβαση σε cloud υπηρεσίες ανά πάσα στιγμή κάνει μία μεγάλη οθόνη πολύ πιο ελκυστική για τον καταναλωτή απ’ ότι ήταν πριν από δύο χρόνια.

Εμφανείς συμπεριφορές ως προς την χρήση των όσων προσφέρουν οι cloud υπηρεσίες μπορεί να διακρίνει κανείς σε κάθε περιοχή, οι οποίες επηρεάζονται τόσο από κοινωνικές όσο και από πολιτιστικές δραστηριότητες. Κατά συνέπεια μία διαφορετική ζήτηση στην κατηγορία μεγάλων tablets είναι άξια αναφοράς. Σε μεσοπρόθεσμο διάστημα μπορούμε να περιμένουμε το μερίδιο αγοράς των καταναλωτών για το κλασικό tablet να μειωθεί από 50% σε 45% έως 40%. Τα καινοτόμα προϊόντα, όπως computing tablet και «μετατρεπόμενοι» υπολογιστές σε συνδυασμό με την κυκλοφορία των Windows 10 δύναται να μειώσουν σημαντικά το μερίδιο αγοράς των media tablet ανεξαρτήτως μεγέθους οθόνης.

 
Computing tablet και οι «μετατρεπόμενοι» υπολογιστές: Καινοτομίες για τον καταναλωτή.

Η ζήτηση του ιδιωτικού τομέα για «μετατρεπόμενους» υπολογιστές μεγάλωσε στην Δυτική Ευρώπη κατά 140% κατά το πρώτο εξάμηνο του 2015. Ως αποτέλεσμα, οι καταναλωτές εμφανίζονται πλέον έτοιμοι να επενδύσουν σε καινοτομίες που προσφέρουν σαφή πλεονεκτήματα στη χρήση. Οι «μετατρεπόμενοι» υπολογιστές συνδυάζουν την επεξεργαστική ισχύ ενός κλασικού υπολογιστή με το χειρισμό ενός tablet ή φορητού υπολογιστή μέσω αναδίπλωσης ή περιστροφής της οθόνης. Αντιπροσωπεύουν ένα τυπικό «όλα σε ένα» προϊόν όπως είθισται στο περιβάλλον γραφείου (εκτυπωτής / fax / scanner αντιγραφικό σε μία πολυλειτουργική συσκευή) για πολλά χρόνια τώρα. Για πρώτη φορά οι καταναλωτές έχουν τη δυνατότητα να αντικαταστήσουν το tablet και το φορητό υπολογιστή τους, δύο ξεχωριστές συσκευές, με μία μόνο συσκευή. Αυτό σημαίνει ότι οι «μετατρεπόμενοι» υπολογιστές στη Δυτική Ευρώπη δείχνουν ρεαλιστικές δυνατότητες ανάπτυξης της τάξεως του 70% με 80% για το τέλος του 2015, καθώς επίσης και για το 2016.

Η ζήτηση για την υποκατηγορία των computing tablets μεγάλωσε με εξίσου θετικό ρυθμό κατά 111%. Αυτές οι συσκευές προσφέρουν την επεξεργαστική ισχύ ενός κλασικού υπολογιστή σε μορφή tablet. Αυτό επιτρέπει η μάλλον «παθητική» χρήση του κλασικού tablet να συμπληρώνεται από μία πιο «ενεργή» χρήση για την οποία χρειάζεται ένας ολοκληρωμένος υπολογιστής. Η GfK και εδώ προβλέπει αύξηση της ζήτησης για αυτή την υποκατηγορία στη Δυτική Ευρώπη μεταξύ 40% με 50% τόσο για το τέλος του 2015 καθώς και για το 2016.

 
Θετική ώθηση από τα Windows 10 και τις cloud υπηρεσίες

Η ζήτηση για παραδοσιακούς υπολογιστές αυξήθηκε κατά τους πρώτους έξι μήνες του 2015, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους.

Σε όλο τον κόσμο, οι πωλήσεις σε τεμάχια για τους φορητούς υπολογιστές 15 ιντσών μειώθηκαν κατά 13%. Στη Δυτική Ευρώπη η ζήτηση αυξήθηκε κατά 2%, στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη (INFO 1) κατά 14%. Αντιθέτως στα κράτη μέλη της πρώην Σοβιετικής Ένωσης (INFO 2), εν αντιθέσει, οι πωλήσεις σε μονάδες μειώθηκαν κατά 43%.

Οι παγκόσμιες πωλήσεις σε τεμάχια στην υποκατηγορία των desktop-replacement laptop μειώθηκαν (19%). Υπήρξε μία παρόμοια μείωση 16% στη Δυτική Ευρώπη και 42% στα κράτη της πρώην Σοβιετικής Ένωσης. Μόνο στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, η ζήτηση αυξήθηκε λίγο κατά 1%.

Η παγκόσμια ζήτηση στον τομέα των σταθερών υπολογιστών μειώθηκε κατά 14%. Ακόμα και στη Δυτική Ευρώπη (μείωση 12%) αλλά και στα κράτη της πρώην Σοβιετικής Ένωσης (μείωση 44%), η ζήτηση μειώθηκε. Μόνο στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη η ζήτηση αυξήθηκε κατά 13%.

Στους “all in one” σταθερούς υπολογιστές (ΑΙΟ) η παγκόσμια ζήτηση μειώθηκε κατά 10%. Στη Δυτική Ευρώπη, καθώς και στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη οι πωλήσεις σε τεμάχια αυξήθηκαν κατά 6% και 35% αντίστοιχα ενώ στα κράτη της πρώην Σοβιετικής Ένωσης μειώθηκε κατά 38%.

Το λειτουργικό σύστημα των Windows 10 που λανσαρίστηκε φέτος το καλοκαίρι αναμένεται να τονώσει θετικά την αγορά των υπολογιστών. Στη Δυτική Ευρώπη, η GfK αναμένει 6% έως 9% αύξηση της ζήτησης κατά το κλείσιμο του έτους και το ίδιο για το 2016.

Καινοτομίες στην λειτουργικότητα, επέκταση των επιλογών χρήσης, βελτίωση στο σχεδιασμό, και ένα περιβάλλον χρήστη που συνδυάζει πληκτρολόγιο και ποντίκι εγγυώνται επίσης την αύξηση της ζήτησης για την αγορά το 2016 και το 2017.

 
Σχετικά με τη μεθοδολογία

Μέσω του πάνελ μέτρησης λιανικών πωλήσεων (retail panel), η GfK σε τακτική βάση συλλέγει στοιχεία πωλήσεων σε πάνω από 100 χώρες παγκοσμίως για τις κατηγορίες IT hardware, IT software και αξεσουάρ. Η ανάλυση αυτή καθορίζεται από τις τρέχουσες εξελίξεις στην καταναλωτική ζήτηση στις παγκόσμιες, Ευρωπαϊκές και Γερμανική ΙΤ αγορά κατά τη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου του 2015. Από το 2014, η GfK έχει ξεκινήσει την ενσωμάτωση στοιχείων από διανομείς, λιανέμπορους και system houses σε μία κοινή βάση. Αυτή η «πισίνα» δεδομένων βοήθησε στην αναγνώριση ευκαιριών ανάπτυξης και στην βελτίωση της αποτελεσματικότητας εντός της αλυσίδας διανομής καθώς επίσης και στην δημιουργία ανταγωνιστικής και κερδοφόρου στρατηγικής στο κανάλι των διανομέων.

 
INFO 1– Η Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη περιλαμβάνει τις χώρες της Λευκορωσίας, Βουλγαρίας, Κροατίας, Δημοκρατία της Τσεχίας, Εσθονίας, Ουγγαρίας, Λετονίας, Πολωνίας, Ρουμανίας, Σερβίας, Σλοβακίας και Σλοβενίας

INFO 2–  Η Κοινοπολιτεία των Ανεξάρτητων Κρατών της πρώην ΕΣΣΔ (CIS) περιλαμβάνει τις χώρες της Ρωσίας, Καζακστάν και Ουκρανίας.

Σχετικά Άρθρα