10 χρόνια «Οικονομία: γνώση με αξία» -ελπιδοφόρο μήνυμα των παιδιών

Η πορεία, τα αποτελέσματα και η εξέλιξη του Εκπαιδευτικού Προγράμματος της Citi για μαθητές του Δημοτικού

Με τα πιο αισιόδοξα μηνύματα των παιδιών για την αντιμετώπιση της κρίσης, μέσα από τη συνεργασία, την ομαδικότητα και την αλληλεγγύη για το κοινό καλό, συμπληρώθηκαν φέτος 10 χρόνια από την έναρξη του Προγράμματος Οικονομικής Εκπαίδευσης «Οικονομία: γνώση με αξία!» της Citi που υλοποιήθηκε σε δημοτικά σχολεία, σε συνεργασία με το Ελληνικό Παιδικό Μουσείο.

Το 2004, η Citi ανέθεσε στο Ελληνικό Παιδικό Μουσείο τη μελέτη, τον σχεδιασμό και την υλοποίηση του πρώτου στην Ελλάδα εκπαιδευτικού προγράμματος με θέμα «Οικονομία: γνώση με αξία» με σκοπό την εξοικείωση των μαθητών με βασικές οικονομικές έννοιες που επηρεάζουν την καθημερινή τους ζωή και διαμορφώνουν την καταναλωτική τους συνείδηση. Η πρωτοβουλία της Citi εντασσόταν στο πλαίσιο της παγκόσμιας δέσμευσης για 10ετή Ενίσχυση της Οικονομικής Εκπαίδευσης στις περισσότερες από τις 160 χώρες όπου δραστηριοποιείται.

Το Πρόγραμμα από το ξεκίνημά του αγκαλιάστηκε από την εκπαιδευτική κοινότητα, αφενός διότι κάλυπτε το κενό που υπήρχε στον χώρο ως προς την οικονομική εκπαίδευση και αφετέρου, διότι δεν απαιτούνταν κάποια οικονομική συμμετοχή ούτε έξοδα μεταφοράς, καθώς διεξαγόταν στον χώρο του σχολείου. Στη χρονική περίοδο 2004 – 2014, το πρόγραμμα «Οικονομία: γνώση με αξία» επισκέφτηκε περισσότερες από 2.360 σχολικές τάξεις του Δημοτικού, στην Αθήνα, τον Πειραιά, τη Θεσσαλονίκη, την Πάτρα, τη Λάρισα και το Ηράκλειο Κρήτης, ενώ σε αυτό πήραν μέρος 62.250 μαθητές και 750 εργαζόμενοι της Citi, οι οποίοι υποστήριξαν εθελοντικά την υλοποίηση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Στο πλαίσιο των προγραμμάτων που υλοποιήθηκαν περισσότερα από 62.000 εκπαιδευτικά έντυπα δόθηκαν στους μαθητές με στόχο την αφομοίωση της κατεκτημένης γνώσης και την εξάσκηση στο σπίτι, των νέων στάσεων που δημιουργήθηκαν από την εμπειρία τους στο πρόγραμμα.

Τον Σεπτέμβριο, το πρόγραμμα κορυφώθηκε με τη διαδραστική Έκθεση με τίτλο «10 χρόνια “Οικονομία: γνώση με αξία”» που πραγματοποιήθηκε στο Παιδικό Μουσείο. Περισσότεροι από 3.200 επισκέπτες είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν την πορεία και εξέλιξη του 10ετούς εκπαιδευτικού προγράμματος, μέσα από έργα των μαθητών που συμμετείχαν σε αυτό, δημοσιεύσεις, εκπαιδευτικά έντυπα και φωτογραφικό υλικό και να ανακαλύψουν τις ιδέες και προτάσεις των παιδιών για την επίλυση επίκαιρων ζητημάτων που σχετίζονται με την οικονομία, αλλά και την ορθή καταναλωτική συμπεριφορά και την ικανότητα στην οικιακή οικονομία που διακρίνει τα παιδιά σήμερα.

Καθ’ όλη την περίοδο υλοποίησής του, το πρόγραμμα αναπροσαρμοζόταν σε ετήσια βάση σύμφωνα με τις αξιολογήσεις των εκπαιδευτικών, των μαθητών, του τμήματος των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Ελληνικού Παιδικού Μουσείου αλλά και σύμφωνα με τις εκάστοτε οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες. Στην αρχή του προγράμματος, το 2004, ήταν πιο δύσκολο για τους μαθητές των μικρών τάξεων να διαχωρίσουν και να ιεραρχήσουν τις ανάγκες και τις επιθυμίες τους. Από το 2010 και έπειτα με την εμφάνιση της οικονομικής κρίσης, οι μαθητές αντιλαμβάνονται πιο εύκολα τη διαφορά της ανάγκης από την επιθυμία και αναγνωρίζουν τη σπουδαιότητα της σωστής οικονομικής διαχείρισης και της αποταμίευσης.

Βάσει της αξιολόγησης του Ελληνικού Παιδικού Μουσείου, το 75% των μαθητών που έλαβαν μέρος στα προγράμματα εξοικειώθηκαν με βασικές έννοιες της οικονομίας, έμαθαν να ιεραρχούν τις ανάγκες τους, να διαχειρίζονται τα χρήματά τους, να κατανοούν τη σημασία της αποταμίευσης προκειμένου να εξυπηρετήσουν τους στόχους τους, καθώς και να είναι σωστοί καταναλωτές. Παράλληλα, εξασκήθηκαν στην ομαδική εργασία, στη διαπραγμάτευση και στην επίλυση προβλημάτων.

Συμπερασματικά, από τα προγράμματα που υλοποιήθηκαν, προκύπτει ότι τα παιδιά σήμερα είναι πολύ ευαισθητοποιημένα πάνω σε θέματα που αφορούν τα χρήματα και την οικονομική κρίση. Οι μαθητές της Α΄ & Β΄ Δημοτικού εμφανίζονται περισσότερο υπεύθυνοι ως προς τη διαχείριση και αξιοποίηση του εικονικού «προϋπολογισμού» που τους διατίθεται, οι μαθητές της Γ΄ & Δ΄ Δημοτικού περισσότερο συνειδητοποιημένοι ως καταναλωτές και οι μαθητές της Ε΄ & Στ΄ Δημοτικού πιο ευαισθητοποιημένοι σε προβλήματα της κοινωνίας μας και έτοιμοι να προτείνουν λύσεις αντιμετώπισής τους. Όσον αφορά στο πώς αντιλαμβάνονται την κρίση, τα παιδιά στέλνουν το πιο ελπιδοφόρο μήνυμα πιστεύοντας ότι με τη συνεργασία, την ομαδικότητα, την αλληλεγγύη και με οδηγό το κοινό καλό θα μπορέσει να ξεπεραστεί η σημερινή κατάσταση και να δημιουργηθεί ένα καλύτερο μέλλον για όλους.

Σε συνέχεια της επιτυχημένης πορείας των δέκα χρόνων υλοποίησής του, το καινοτόμο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Οικονομία: γνώση με αξία» της Citi, ως φυσική εξέλιξη αποκτά διαδικτυακή διάσταση. Αξιοποιώντας την εμπειρία και το υλικό που συγκεντρώθηκε όλα αυτά τα χρόνια, το Ελληνικό Παιδικό Μουσείο σχεδιάζει ψηφιακό παιχνίδι με βάση το πρόγραμμα «Οικονομία: γνώση με αξία». Το νέο παιχνίδι οικονομικής εκπαίδευσης θα διέπεται από τη φιλοσοφία του Ελληνικού Παιδικού Μουσείου σύμφωνα με την οποία τα πραγματικά αντικείμενα, οι άμεσες εμπειρίες και η ψυχαγωγία υποστηρίζουν και ενισχύουν τη διαδικασία της μάθησης.

Ταυτόχρονα, το Ελληνικό Παιδικό Μουσείο με την υποστήριξη της Citi μελετά και σχεδιάζει το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Οικονομία… γνώση με αξία» για οικογένειες, το οποίο θα ξεκινήσει να υλοποιείται στον χώρο του Παιδικού Μουσείου για οικογένειες με παιδιά, από τον Ιανουάριο  του 2015.

Mε τη δημιουργία του ψηφιακού παιχνιδιού και του οικογενειακού προγράμματος «Οικονομία: γνώση με αξία», η Citi στοχεύει στην περαιτέρω εξυπηρέτηση αναγκών της κοινωνίας για οικονομική εκπαίδευση. Με την ολοκλήρωση του προγράμματος στο σχολικό περιβάλλον, το πρόγραμμα επιθυμεί να έρθει κοντά στο οικογενειακό περιβάλλον, μέσα στο οποίο λαμβάνουν χώρα καθοριστικές ζυμώσεις ως προς διαπαιδαγώγηση των συνειδητοποιημένων καταναλωτών, είτε αυτοί είναι παιδιά είτε είναι ενήλικες.

 

Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα «Οι αγορές της οικογένειας» για μαθητές της Α’ και Β’ Δημοτικού

Στην αρχή υλοποίησης του εκπαιδευτικού προγράμματος «Οι αγορές της οικογένειας» για μαθητές της Α’ και Β’ Δημοτικού, γινόταν αναφορά στη συμβολή των επαγγελμάτων στην οικονομία και στον τρόπο ζωής των ανθρώπων.

Στην πορεία το πρόγραμμα επικεντρώθηκε στη σωστή διαχείριση των χρημάτων και στην κατανόηση και συνδιαμόρφωση των οικογενειακών αναγκών.

Από το 2009 και έπειτα, στις σχολικές τάξεις, αντανακλούσε αισθητά η ανάγκη της ελληνικής οικογένειας για «στροφή» των καταναλωτικών συνηθειών, με προτεραιότητα στην κάλυψη των βασικών βιοτικών αναγκών. Το πρόγραμμα στράφηκε έτσι στην προσπάθεια καλλιέργειας ορθότερης καταναλωτικής συνείδησης και συμπεριφοράς.

 

Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα «Ο δεκάλογος του καταναλωτή», για μαθητές της Γ’ &  Δ’ Δημοτικού

Κατά την έναρξη του εκπαιδευτικού προγράμματος «Ο δεκάλογος του καταναλωτή», για μαθητές της Γ’ &  Δ’ Δημοτικού, η θεματική εστίαζε στην εξέλιξη του εμπορίου και τη σημασία του χρήματος, ως μέσου συναλλαγής. Στη συνέχεια γινόταν λόγος για το ρόλο της διαφήμισης στη διαμόρφωση καταναλωτικής συμπεριφοράς.

Από το 2007 και έπειτα, στόχος του προγράμματος ήταν οι μαθητές να καλλιεργήσουν κριτήρια αγοράς προϊόντων, να αξιολογούν συνειδητά την ποιότητα των προϊόντων και να αποκτήσουν ορθότερη καταναλωτική συνείδηση και συμπεριφορά.

Από το 2009 και μετά οι μαθητές διαμόρφωναν τον δικό τους δεκάλογο του καταναλωτή, δίνοντας έμφαση στα σημεία εκείνα που πρέπει να προσέχει ένας καταναλωτής κατά την αγορά ενός προϊόντος.

Κατά την περίοδο, 2009-2014 το πρόγραμμα κινήθηκε γύρω από το επάγγελμα του «αγορανόμου» με σκοπό να αντιληφθούν τα παιδιά τη σημασία της ύπαρξης ποιοτικών προϊόντων στην «αγορά» και μεταξύ άλλων να ενημερωθούν για την ύπαρξη διαφόρων υπηρεσιών προστασίας του καταναλωτή.

 

Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα «Διεθνή προβλήματα – Ομαδικές λύσεις» της Ε΄ & ΣΤ΄ Δημοτικού

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τους μαθητές των μεγαλύτερων τάξεων του Δημοτικού «Διεθνή προβλήματα – Ομαδικές λύσεις» της Ε΄ & ΣΤ΄ Δημοτικού είναι το πρόγραμμα, το οποίο περισσότερο από όλα, ενασχολούνταν με την κοινωνικο-οικονομική επικαιρότητα. Βασικός στόχος ήταν οι μαθητές, να έρθουν σε επαφή με ζητήματα εγχώριας και διεθνούς επικαιρότητας, να εκφραστούν γύρω από αυτά και να επινοήσουν δράσεις ευαισθητοποίησης, ενημέρωσης ή επίλυσης τους.

Από το 2004 μέχρι και το 2009, το εκπαιδευτικό πρόγραμμα εστίαζε στην Ευρωπαϊκή Ένωση και σκιαγραφούσε τον τρόπο λειτουργίας της. Στο πλαίσιο αυτού, οι μαθητές καλούνταν να δώσουν λύσεις σε διεθνή προβλήματα, όπως σε περιβαλλοντικά ζητήματα και στη φτώχια που μαστίζει τις τριτοκοσμικές χώρες.

Με το τέλος της σχολικής χρονιάς 2008-2009 είχε γίνει σαφές ότι η επικαιρότητα επέβαλε την μετατόπιση της θεματικής του προγράμματος, από το ευρύτερο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην ειδικότερη φλέγουσα περίπτωση της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα.

Από το 2009 μέχρι και το 2014, το πρόγραμμα έδωσε καταρχήν έμφαση στην ελεύθερη έκφραση απόψεων και συναισθημάτων των μαθητών γύρω από τα οικονομικά προβλήματα που τους απασχολούν σε προσωπικό ή κοινωνικό επίπεδο. Οι τρόποι που επέλεξαν τα παιδιά για να εκφράσουν τους προβληματισμούς τους χαρακτηρίζονταν από έντονο χιούμορ. Παράλληλα οι μικροί μαθητές έδωσαν  ευφάνταστες και ευρηματικές λύσεις για να κινητοποιήσουν τους συνανθρώπους τους. Εξώφυλλα εφημερίδων, πανό και σκετς διαδηλώσεων, θεατρικές αναπαραστάσεις σκηνών της ιδιωτικής ή της δημόσιας καθημερινότητας, πάνελ ειδήσεων και ραδιοφωνικά σποτ, κόμικς και γελοιογραφίες, διαφημιστικές αφίσες για διοργανώσεις συσσιτίων και εκδηλώσεων οικονομικής αλληλεγγύης, τραγούδια που προορίζονταν για σχολικές εκδηλώσεις, γράμματα προς τους αρμόδιους Υπουργούς, ήταν μερικά από τα μέσα έκφρασης των παιδιών γύρω από τα «σημεία προς βελτίωση» της ελληνικής πραγματικότητας και κινητοποίησης όλων των μερών. Στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού προγράμματος γεννήθηκαν προσχέδια κοινωνικών και αλληλέγγυων δράσεων. Η ευθύνη για την περαιτέρω οργάνωσή τους παρέμεινε στους μαθητές και μεταλαμπαδεύθηκε και στους εκπαιδευτικούς, ως ένα πέρα για πέρα κοινωνικό «σχέδιο εργασίας».

Infographic

INFO

H Citi στην Ελλάδα

Το 2014, η Citi Ελλάδος γιορτάζει την επέτειο των 50 χρόνων παρουσίας στη χώρα κατά τη διάρκεια της οποίας έχει διευκολύνει το διεθνές εμπόριο και την κίνηση κεφαλαίων, υποστηρίζοντας ιδιώτες, εταιρείες, χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς και Κυβερνήσεις στην πραγματοποίηση των στόχων τους. Η Citi Ελλάδος εισήγαγε για πρώτη φορά στην ελληνική αγορά μία σειρά καινοτόμων υπηρεσιών και προϊόντων, όπως π.χ τις Λύσεις Κρατικής Χρηματοδότησης και Αντιστάθμισης Κινδύνου, τα Κοινοπρακτικά Δάνεια, τα Ομόλογα Υψηλής Απόδοσης, τα Χρηματοοικονομικά Παράγωγα, τις Χρηματοδοτικές Μισθώσεις, τη Χρηματοδότηση Εξαγωγών μέσω ασφάλισης κρατικών οργανισμών, καθώς επίσης και τα  ATM, την 24ωρη τηλεφωνική εξυπηρέτηση, τις πρώτες πιστωτικές κάρτες Συνεργασίας, την Ανοιχτή Αρχιτεκτονική για επενδύσεις, την  ενημέρωση πελατών για συναλλαγές μέσω sms και e-mail.

Το κοινωνικό έργο της Citi Ελλάδος αναπτύσσεται στις περιοχές της οικονομικής εκπαίδευσης, του εθελοντισμού, της φιλανθρωπίας και του περιβάλλοντος με συγκεκριμένα προγράμματα διαχρονικής εξέλιξης.

Περισσότερες πληροφορίες στο www.citigroup.com/citi/about/countrypresence/greece.html

 

Citi

Η Citi, η κορυφαία παγκόσμια τράπεζα, εξυπηρετεί περίπου 200 εκατομμύρια πελάτες, και έχει παρουσία και αρμοδιότητες σε περισσότερες από 160 χώρες.  Η Citi προσφέρει σε καταναλωτές, εταιρίες, κυβερνήσεις και οργανισμούς ένα ευρύ φάσμα οικονομικών προϊόντων και υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένης της λιανικής τραπεζικής, επενδυτικής τραπεζικής και τραπεζικής μεγάλων επιχειρήσεων, χρηματιστηριακές υπηρεσίες, υπηρεσίες συναλλαγών και διαχείρισης περιουσίας.

Περισσότερες πληροφορίες στο www.citigroup.com | Twitter: @Citi | YouTube: www.youtube.com/citi | Blog: http://blog.citigroup.com | Facebook: www.facebook.com/citi | LinkedIn: www.linkedin.com/company/citi

 

Ελληνικό Παιδικό Μουσείο        

Το Ελληνικό Παιδικό Μουσείο είναι μη κερδοσκοπικό σωματείο, κοινωφελούς χαρακτήρα. Ιδρύθηκε το 1987 στην Αθήνα, με σκοπό να βοηθήσει τα παιδιά να αναπτύξουν όλο τους το δυναμικό, ώστε να γίνουν πολίτες οι οποίοι με σεβασμό στην ατομικότητά τους θα αποκτήσουν και κοινωνική συνείδηση. Τα εκπαιδευτικά προγράμματα αποτελούν για το Ελληνικό Παιδικό Μουσείο τον κορμό της λειτουργίας του από τη στιγμή της ίδρυσής του. Είναι αποτέλεσμα διεπιστημονικής συνεργασίας, στηρίζονται στις ενεργητικές μεθόδους μάθησης και σχεδιάζονται με βάση τις ανάγκες και δυνατότητες του κοινού, τους περιορισμούς και τις δυνατότητες του χώρου και το αναλυτικό πρόγραμμα του σχολείου. Σκοπός των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Ελληνικού Παιδικού Μουσείου είναι η εξέλιξη των ικανοτήτων κάθε παιδιού ενθαρρύνοντας τη συμμετοχή, την κριτική σκέψη, την πρωτοβουλία και τη δημιουργικότητα. Από το 1994, το Σωματείο λειτουργεί με τη συνεργασία του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού & Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων το Παιδικό Μουσείο στην οδό Κυδαθηναίων 14, στην Πλάκα. Ελληνικό Παιδικό Μουσείο: www.hcm.gr

Σχετικά Άρθρα