Λύση (ή παράταση;) του δράματος δια “αποχής” του ΔΝΤ

«Φρένο» στα σενάρια περί πρόωρων εκλογών έβαλε ο Αλέξης Τσίπρας – Wall Street Journal: «Είναι το 2016 ένα νέο 2014 για την Ελλάδα;»

 
Oι πιθανότητες για απόφαση στη συνεδρίαση των υπουργών Οικονομικών είναι πλέον ελάχιστες σύμφωνα με ρεπορτάζ της Καθημερινής από τις Βρυξέλλες. Ευρωπαίος αξιωματούχος δίνει περισσότερες πιθανότητες τελικά να βρεθεί μια λύση τον Ιανουάριο.

Οι εταίροι προσπαθούν να βρουν τη λύση σε μια πολύ δύσκολη εξίσωση, η οποία πρέπει να εξασφαλίζει, αφενός, τον τρόπο που θα συμφιλιώσει την Γερμανία και το ΔΝΤ στο θέμα της ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους και αφετέρου να βρει μια φόρμουλα που θα δίνει αρκετές διαβεβαιώσεις στο ΔΝΤ ότι η Ελλάδα θα μπορέσει να διατηρήσει τον στόχο του πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% του ΑΕΠ μετά το 2018, χωρίς όμως να υποχρεώνει την κυβέρνηση να δεσμευθεί για μέτρα που θα παρθούν το 2019.

Ρεαλιστικά, αυτό που θα μπορούσε να αναμένει η ελληνική πλευρά από το Eurogroup της Δευτέρας, είναι μια συζήτηση για τα βραχυπρόθεσμα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους που θα παρουσιαστούν στους υπουργούς για πρώτη φορά από τον επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας, Κ. Ρέγκλινγκ.

Τα μέτρα αυτά βρίσκουν όλα τα κράτη-μέλη σύμφωνα, ακόμα και εκείνα που είχαν εκφράσει αμφιβολίες στο παρελθόν για το κατά πόσον θα επιβαρύνουν τα ίδια, όπως η Ισπανία, η Πορτογαλία και η Ιρλανδία. Η γερμανική πλευρά, επίσης, δέχεται τα βραχυπρόθεσμα μέτρα για την ελάφρυνση του χρέους, καθώς μέσω του εκπροσώπου του υπουργείου Οικονομικών επανέλαβε ότι είχε συμφωνήσει κατά τη διάρκεια του Eurogroup του Μαΐου στη λήψη βραχυπρόθεσμων μέτρων για το χρέος μετά το κλείσιμο της πρώτης αξιολόγησης.

«Μεταξύ άλλων αναφέρονται μέτρα για την εξασφάλιση του παρόντος χαμηλού επιτοκίου με μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας (ΕSM) εργάζεται αυτή τη στιγμή πάνω σε προτάσεις για την εφαρμογή των συμπεφωνημένων βραχυπρόθεσμων μέτρων», είπε χαρακτηριστικά ο εκπρόσωπος.

Τη Δευτέρα αναμένεται να γίνει και η πρώτη συζήτηση για τη διάρκεια της διατήρησης των πρωτογενών πλεονασμάτων μεσοπρόθεσμα, καθώς δεν είναι ξεκάθαρο τι σημαίνει ο συγκεκριμένος όρος. Ευρωπαίος αξιωματούχος ξεκαθάριζε πριν από μερικές ημέρες ότι μεσοπρόθεσμα σίγουρα δεν σημαίνει 1-2 χρόνια ούτε όμως 20-30 χρόνια.

Σύμφωνα με πηγή που έχει γνώση των διαπραγματεύσεων αυτή τη στιγμή, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο δεν δέχεται να καθίσει στο τραπέζι των συζητήσεων αν δεν συμφωνηθούν πρώτα τα υπόλοιπα μέτρα που πρέπει να πάρει η Ελλάδα σε περίπτωση που δεν καταφέρει τον στόχο του 3,5% πρωτογενές πλεόνασμα μετά τη λήξη του προγράμματος το 2018. Εως το 2018, το ΔΝΤ είναι καλυμμένο όσον αφορά τον στόχο του 3,5%, καθώς την περασμένη άνοιξη συμφώνησε με την ελληνική πλευρά τον μηχανισμό του «αυτόματου δημοσιονομικού κόφτη», που προβλέπει ότι σε περίπτωση που ο στόχος δεν επιτευχθεί κόβονται αυτόματα μισθοί και συντάξεις. Μια αντίστοιχη φόρμουλα αναζητούν τώρα οι εταίροι και για τα έτη μετά το 2018 που θα προσφέρει αρκετή σιγουριά στο ΔΝΤ.

 
Λύση του δράματος δια “αποχής” του Ταμείου

Κυβερνητικές πηγές, οι οποίες παρακολουθούν από κοντά την διαπραγμάτευση, διαψεύδουν κατηγορηματικά την ανάγνωση των χθεσινών δηλώσεων του κυβερνητικού αξιωματούχου ως “παράθυρο” για ηρωική έξοδο, υπογραμμίζοντας μάλιστα ότι κινείται σε εντελώς λανθασμένη κατεύθυνση, σύμφωνα με ρεπορτάζ του capitalgr.

Και τούτο, γιατί βάσει των ίδιων πληροφοριών,  η άρνηση της Κυβέρνησης να ενδώσει στις απαιτήσεις του ΔΝΤ όχι απλώς δεν προοιωνίζονται πολιτικές εξελίξεις, αλλά στην πραγματικότητα, υπονοούν…  λύση του δράματος δια “αποχής” του Ταμείου.

Όπερ σημαίνει, κατά την ίδια πηγή, πως η ελληνική κυβέρνηση αυτό που εκτιμά ότι θα συμβεί εκτός συγκλονιστικού απροόπτου είναι πως το ΔΝΤ τη Δευτέρα, ναι μεν θα δηλώσει ότι ζητεί το πακέτο των μέτρων και θα επιμείνει στις εκτιμήσεις του, αλλά δεν πρόκειται να “μπλοκάρει” τη συμφωνία για την ολοκλήρωση της β’ αξιολόγησης.

Η υλοποίησή της ούτως ή άλλως θα ξεδιπλωθεί σε… δεύτερο χρόνο.

Κοινώς, το Διεθνές νομισματικό Ταμείο θα αφήσει τη… ζωή να δώσει τις απαντήσεις στο εάν οι εκτιμήσεις του στην απόδοση των μέτρων είναι η σωστή και των ευρωπαϊκών Θεσμών οι εσφαλμένες, δίνοντας χρόνο παραμένοντας ως τεχνικός σύμβουλος, σε Κομισιόν- ΕΚΤ και Ελλάδα να “ξεδιπλώσουν” τον σχεδιασμό τους.

 
«Φρένο» στα σενάρια περί πρόωρων εκλογών έβαλε ο Αλέξης Τσίπρας

Ενδεικτικές της παραπάνω ανάγνωσης είναι οι δηλώσεις προ ολίγου του πρωθυπουργού από το Άμπου Ντάμπι, όπου βρίσκεται από χθες το βράδυ επ’ αφορμή της διάσκεψης για την Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO. «Η μόνη χώρα που έχει ορίζοντα τριετίας για εκλογές, είναι η Ελλάδα», τόνισε.

Κληθείς να σχολιάσει περί σεναρίων για ενδεχόμενο πρόωρων εκλογών, αφού αναφέρθηκε σε ορισμένες χώρες που έχουν εκλογές το προσεχές διάστημα, ο Α. Τσίπρας είπε ότι «η μόνη χώρα που έχει ορίζοντα τριετίας για εκλογές είναι η Ελλάδα».

 
Wall Street Journal: «Είναι το 2016 ένα νέο 2014 για την Ελλάδα;»

Εκτενές άρθρο για την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας και τις ομοιότητες με την περίοδο που υπήρχε σε εξέλιξη διαπραγμάτευση και το 2014, δημοσιεύει η Wall Street Journal. Η αμερικανική εφημερίδα επισημαίνει πως υπάρχουν πολλές ομοιότητες αλλά και διαφορές και η αρθρογράφος αναρωτιέται στον τίτλο: «Είναι το 2016 ένα νέο 2014 για την Ελλάδα;». Όπως αναφέρει το δημοσίευμα:

 
Τα κοινά σημεία

2014: Στα μέσα Νοεμβρίου, η στατιστική υπηρεσία της Ελλάδας ανακοίνωσε την επιστροφή της χώρας στην ανάπτυξη μετά από μία εξαετία ύφεσης, με τον ρυθμό ανάπτυξης να φθάνει στο 1,7% κατά το γ’ τρίμηνο. Λίγες εβδομάδες μετά, ο τότε πρωθυπουργός της Ελλάδας, Αντώνης Σαμαράς, ο οποίος προσπαθούσε να κλείσει την αξιολόγηση, αποκάλεσε τις απαιτήσεις των δανειστών «παράλογες και αβάσιμες». Ο κ. Σαμαράς ανέμενε κάποια μέτρα για το χρέος, όπως και η σημερινή κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. «Κανείς δεν έχει το δικαίωμα να μας αντιμετωπίζει με τον τρόπο που μας αντιμετώπισαν… όταν όλα κατέρρεαν», ανέφερε και λίγες ημέρες αργότερα δρομολόγησε προεδρικές εκλογές που οδήγησαν σε γενικές εκλογές και στην ανάληψη της εξουσίας από τον ΣΥΡΙΖΑ.

2016: Η ελληνική οικονομία «έτρεξε» με ρυθμό 1,8% στο γ’ τρίμηνο. Την προηγούμενη εβδομάδα ο Έλληνας πρωθυπουργός, υποστήριξε ότι η κυβέρνηση «δεν θα μπει στον κόπο να συζητήσει παράλογες απαιτήσεις», κυρίως εάν αυτές σχετίζονται με τα μέτρα που θα πρέπει να ληφθούν μετά τη λήξη του προγράμματος το 2018. Προειδοποίησε ότι μια πιθανή αποτυχία στις διαπραγματεύσεις της χώρας για την δεύτερη αξιολόγηση «μπορεί να οδηγήσει σε εκλογές».

Σε συνέντευξη του στη Wall Street Journal, ο υπουργός Οικονομικών, Ευκλείδης Τσακαλώτος, κάλεσε τους πιστωτές να εμπιστευτούν την ελληνική κυβέρνηση.

 
Οι διαφορές

2014: Με τη δημοτικότητα της Νέας Δημοκρατίας να βρίσκεται σε ελεύθερη πτώση, ο κ. Σαμαράς προχώρησε σε ανασχηματισμό, αντικαθιστώντας μεταρρυθμιστές υπουργούς με λαϊκιστές. Το Νοέμβριο του ίδιου έτους, η κυβέρνηση της Ελλάδας εξόργισε τους πιστωτές καταθέτοντας ένα σχέδιο προϋπολογισμού χωρίς την έγκριση τους. Η στήριξη για το αντικαθεστωτικό κόμμα του ΣΥΡΙΖΑ, που υποσχόταν να καταργήσει τα μέτρα λιτότητας, αυξανόταν.

2016: Για να επιταχυνθούν οι συνομιλίες με τους πιστωτές, στις αρχές Νοεμβρίου ο κ. Τσίπρας ανασχημάτισε την κυβέρνηση, αντικαθιστώντας τους «εχθρούς» των μεταρρυθμίσεων με μεταρρυθμιστές. Η κυβέρνηση κατέθεσε το προσχέδιο προϋπολογισμού για το 2017, αφού πρώτα ήρθε σε συνεννόηση με τους πιστωτές και είχε, παράλληλα, «κλείσει» όλα τα χρηματοδοτικά κενά. Όπως και η Νέα Δημοκρατία στο παρελθόν, ο ΣΥΡΙΖΑ είναι και αυτός αντιμέτωπος με μια μεγάλη πτώση στις δημοσκοπήσεις. Αλλά αυτή τη φορά, δεν υπάρχει κάποιος «ήρωας» κατά των μνημονίων να περιμένει τη σειρά του.

Σχετικά Άρθρα