
Taxibeat- Καινοτομία και επιχειρηματικότητα υπό διωγμό από την κυβέρνηση
Νίκος Δρανδάκης: «Δεν θα αφήσουμε σε κανέναν να μας διώξει από τη χώρα»
Ευρεία κάλυψη παρέχει ο ελληνικός τύπος στην υπόθεση Beat (τέως Taxibeat) καθώς η επιχειρουμένη εξόντωση της Taxibeat μιας καινοτόμου τεχνολογικής επιχείρησης και η αδίστακτη τιθάσευση με πολιτικά κίνητρα στις καινοτόμες εφαρμογές της νέας εποχής, προκαλούν ήδη οξύτατες αντιδράσεις με διεθνής προεκτάσεις που εκθέτουν για ακόμη μια φορά το τελευταίο διάστημα την χώρα και το επενδυτικό περιβάλλον.
Το Πρώτο Θέμα αναφέρει σχετικά: «Την οδό της οπισθοδρόμησης, αυτήν που χάραξαν με τον αυταρχισμό της εξουσίας κράτη όπως η Τουρκία, η Αίγυπτος, η Βόρεια Κορέα κ.λπ., φαίνεται να επιλέγει η Ελλάδα νομοθετώντας ενάντια σε σύγχρονες μορφές παροχής υπηρεσιών όπως το Beat (τέως Taxibeat). Μια εφαρμογή που συνιστούσε εν τη πράξει απόδειξη του πόσο χρήσιμη μπορεί να είναι η αξιοκρατία, ακόμη και σε κάτι τόσο καθημερινό όσο η μετακίνηση εκατοντάδων χιλιάδων Ελλήνων με ταξί, τίθεται στο στόχαστρο της κυβέρνησης. Σε επιχειρηματικό επίπεδο, μια νεοφυής εταιρεία όπως η Beat, η οποία διαφήμισε την ελληνική εφευρετικότητα παγκοσμίως και θεωρήθηκε υπόδειγμα πρωτοτυπίας κ.λπ., ρίχνεται στον Καιάδα με συνοπτικές διαδικασίες. Κι αυτό γίνεται πιθανότατα προκειμένου να ικανοποιηθεί μια επαγγελματική ομάδα, εν προκειμένω οι κάτοχοι ταξί, με βάση μια εκλογική υστεροβουλία.
Η αντίδραση στην προωθούμενη νομοθετική μεθόδευση της κυβέρνησης -η οποία επισήμως κόπτεται για την ανάπτυξη, ενώ στην πράξη την καταπολεμά- φουντώνει. Ήδη έχει ξεκινήσει η διαδικτυακή συλλογή υπογραφών υπέρ της προστασίας του Beat ως έχει. Στη σχετική διεύθυνση η ανταπόκριση του κοινού στην πρωτοβουλία είναι θεαματική, καθώς οι υποστηρικτές της ξεπέρασαν τις 20.000 μέσα σε λίγες ώρες.”
Σε δημοσίευμα της η Ναυτεμπορική αναφέρει: «Στην κατάργηση των ηλεκτρονικών πλατφορμών και εφαρμογών (applications), μέσω των οποίων σημαντικό μέρος του επιβατικού κοινού επιλέγει σήμερα ταξί για τις καθημερινές μετακινήσεις του, φαίνεται να προχωρεί το υπ. Μεταφορών, εγείροντας σημαντικές αντιδράσεις.
Μπορεί αρχικά το σημείο που προβλήθηκε ιδιαίτερα να ήταν η παύση της δυνατότητας λειτουργίας της Uber στη χώρα μας, η οποία ούτως ή άλλως αμφισβητείται παγκοσμίως, ωστόσο το σκέλος των ρυθμίσεων που επιβάλλει στις εταιρείες κινητών εφαρμογών (mobile apps) να απασχολούν με τριετείς συμβάσεις τους αυτοκινητιστές ταξί, στερώντας τη δυνατότητα στις ανάλογες -νυν και μελλοντικές- εταιρείες να αξιολογούν τους οδηγούς τους, αλλά και στους επιβάτες τη δυνατότητα να αξιολογούν τόσο τους οδηγούς όσο και την παρεχόμενη υπηρεσία εν συνόλω, αναμένεται να δημιουργήσει προβλήματα στον υπουργό.
Ουσιαστικά, το νομοσχέδιο μετατρέπει τις εταιρείες διαμεσολάβησης μεταξύ ταξί και πελάτη σε εταιρείες παροχής μεταφορικού έργου, οι οποίες θα πρέπει να λειτουργούν σαν εταιρείες ταξί.
Η κυρίως θιγόμενη εταιρεία είναι η Beat (πρώην Taxibeat), η οποία ετοιμάζεται να προσφύγει στη Δικαιοσύνη, στην Επιτροπή Ανταγωνισμού και ενδεχομένως σε ευρωπαϊκές αρχές. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, οι οποίοι ενδιαφέρονται για το μοντέλο λειτουργίας του συγκεκριμένου τομέα, είναι τουλάχιστον παράξενο το ότι παρεμποδίζεται η λειτουργία μιας εταιρείας στηριγμένης σε κινητές εφαρμογές, από τη στιγμή που το ίδιο το Συνδικάτο Αυτοκινητιστών Αττικής έχει δημιουργήσει, από το 2015, μια δική του εφαρμογή εντοπισμού ταξί, τη Sata-IQ, η οποία στηρίζεται στο πρότυπο που έχει δημιουργήσει η Beat. Μια ακόμη παράμετρος που επισημαίνεται από στελέχη της αγοράς είναι ότι δεν προϋπήρξε εκτεταμένη διαβούλευση εν όψει της σύνταξης του ν/σ, καθώς οι οδηγοί ταξί δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι συμφωνούν κατά πλειοψηφία με την αλλαγή του πλαισίου, τη στιγμή που μόνο οι εγγεγραμμένοι στην Beat οδηγοί ταξί ανέρχονται σε 8.500 περίπου, όπως τους αποτιμά η ίδια η εταιρεία.”
Σύμφωνα με τον ιδρυτή της εταιρείας Νίκο Δρανδάκη, η εταιρεία του -την οποία εν τω μεταξύ εξαγόρασε ο γερμανικός όμιλος Daimler- έχει καταβάλει από το 2012 το ποσό των 5 εκατ. ευρώ σε φόρους και ασφαλιστικές εισφορές. «Η εταιρεία θα συνεχίσει να λειτουργεί ακόμα κι αν ο προτεινόμενος νόμος ψηφιστεί και εφαρμοστεί», τονίζει στη «Ν» ο κ. Δρανδάκης, «με τη διαφορά ότι ο μεγάλος χαμένος θα είναι ο τελικός καταναλωτής, η επιχειρηματικότητα και η καινοτομία, και τελικά η ελληνική οικονομία με την έννοια της παγίωσης της εικόνας μιας χώρας εχθρικής προς τα παραπάνω».
Η εταιρεία Beat (πρώην Taxibeat) δεν πρόκειται να επιτρέψει σε κανέναν να την διώξει από την Ελλάδα, όμως θα προσφύγει στην ελληνική και την ευρωπαϊκή Δικαιοσύνη ώστε να προασπίσει κάθε δικαίωμα στην ελευθερία του επιχειρείν που θα πληγεί από την κυβέρνηση.
Αυτό δήλωσε στον ΣΚΑΪ ο ιδρυτής της Beat, Νίκος Δρανδάκης, στον απόηχο της απόφασης της εταιρείας να αρχίσει συγκέντρωση υπογραφών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κατά του νομοσχεδίου που προωθεί το υπουργείο Υποδομών, το οποίο την μετατρέπει σε πάροχο μεταφορικού έργου.
Ο κ. Δρανδάκης υποστήριξε ότι οι αλλαγές που προωθεί το υπουργείο για τα ταξί θέτουν σε κίνδυνο την αξιολόγηση των οδηγών και δημιουργούν μοντέλο «δημοσιοϋπαλληλίας», καθώς αντί για αξιολόγηση προκρίνει συμβάσεις πολυετούς διάρκειας. Ο κ. Δρανδάκης αποσαφήνισε ότι δεν υπάρχει πιθανότητα να φύγει από την Ελλάδα, καθώς με βάση τη χώρα μας προσφέρει υπηρεσίες και τεχνογνωσία σε πολλές ξένες αγορές.
«Προφανώς θα προσφύγουμε σε οποιαδήποτε ανώτερη δικαστική Αρχή σε Ελλάδα και Ευρώπη […] Δεν θα το αφήσουμε έτσι, είπε, διευκρινίζοντας ωστόσο ότι «θέμα αποχώρησης από την Ελλάδα δεν υπάρχει». «Δεν θα αφήσουμε σε κανέναν να μας διώξει από τη χώρα».
Όσον αφορά την εκστρατεία συγκέντρωσης υπογραφών, ο κ. Δρανδάκης εξήγησε ότι στόχος τη εταιρείας είναι να βάλει και τη φωνή του ίδιο καταναλωτή στις διαβουλεύσεις με την κυβέρνηση, ώστε να αλλάξει το έως τώρα καθεστώς, όπου μοναδικός συνομιλητής είναι η ηγεσία του συνδικάτου των οδηγών ταξί Αττικής (ΣΑΤΑ).
Θέλουμε να δούμε αν υπάρχει άλλη φωνή, του καταναλωτή, χάρη στον οποίο υπάρχει αυτή η αγορά, είπε, προσθέτοντας ότι οι υπογραφές θα σταλούν στο υπουργείο Υποδομών.
Το υπουργείο Υποδομών εκτοξεύει απειλές
Επιμένει παρά τις αντιδράσεις, το υπουργείο Υποδομών στα σχέδιά του για αλλαγές στον χώρο των ταξί και τις διαδικτυακές εταιρίες διαμεσολάβησης.
Το υπουργείο διαψεύδει ότι υπάρχει έτοιμο νομοσχέδιο αλλά εκτοξεύει απειλές λέγοντας πως είτε το θέλουν ορισμένοι είτε όχι θα μπει οριστικά τάξη στον χώρο των εταιρειών διαμεσολάβησης ταξί.