
Η στρατηγική των «LEGO Blocks» της Atlassian: Πώς δύο άτομα εκδημοκράτισαν την Τεχνητή Νοημοσύνη σε μια εταιρεία 13.000 υπαλλήλων
Σε έναν κόσμο όπου οι μεγάλες εταιρείες τείνουν να υιοθετούν την Τεχνητή Νοημοσύνη μέσω επιλεγμένων προμηθευτών και στοχευμένων πιλοτικών προγραμμάτων, η Atlassian ακολούθησε μια ριζικά διαφορετική προσέγγιση. Αντί να επιβάλει τη χρήση της από την κορυφή προς τα κάτω, επέτρεψε στους υπαλλήλους της να αναλάβουν πρωτοβουλία, δημιουργώντας ένα εσωτερικό εργαλείο που εξελίχθηκε σε μια στρατηγική «LEGO blocks». Μόλις δύο άτομα, ο Sherif Mansour (Επικεφαλής AI) και ο Mike Bentley (AI Principal Technical Program Manager), οδήγησαν αυτή την προσπάθεια, μετατρέποντας ένα αρχικό χάος αιτημάτων σε ένα επεκτάσιμο μοντέλο που έχει ήδη οδηγήσει σε εξοικονόμηση χιλιάδων ωρών εργασίας.
Από το χάος στην οργανωμένη στρατηγική
Αρχικά, η ομάδα του Mike Bentley δεχόταν έναν «τρελό» αριθμό αιτημάτων μέσω Slack για τη δημιουργία εξατομικευμένων εργαλείων AI. Αυτή η προσέγγιση είχε σκοπό να εκδημοκρατίσει την πρόσβαση στην τεχνολογία, αλλά γρήγορα αποδείχθηκε μη επεκτάσιμη. Οι μηχανικοί της Atlassian ξόδευαν πολύτιμο χρόνο δημιουργώντας ειδικά προσαρμοσμένες λύσεις που δεν μπορούσαν να επαναχρησιμοποιηθούν, περιορίζοντας τη συνολική αξία της AI.
Για να αντιμετωπιστεί αυτό, ο Bentley παρατήρησε ότι τα αιτήματα των χρηστών είχαν κοινά μοτίβα, όπως η εξαγωγή πληροφοριών από συγκεκριμένες πηγές ή η προώθηση δεδομένων σε άλλες πλατφόρμες. Αντί να χτίζει μοναδικές λύσεις για κάθε περίπτωση, η ομάδα άρχισε να δημιουργεί «μονοπάτια» για να κάνει αυτές τις λύσεις ευρύτερα διαθέσιμες. Αυτή η συνειδητοποίηση οδήγησε στην ανάπτυξη του Rovo, μιας εσωτερικής πλατφόρμας που δίνει στους χρήστες τα απαραίτητα δομικά στοιχεία για να συνθέσουν τους δικούς τους «πράκτορες» AI.
Τα «LEGO Blocks» της Τεχνητής Νοημοσύνης
Η Atlassian ανέλυσε τις ανάγκες των εργαζομένων και τις κατηγοριοποίησε σε τρία βασικά «δομικά στοιχεία» που μπορούν να συνδυαστούν για να δημιουργήσουν έναν πράκτορα AI:
- Knowledge blocks (Μπλοκ Γνώσης): Αυτά τα μπλοκ επιτρέπουν στον πράκτορα να έχει πρόσβαση σε συγκεκριμένα αποθετήρια δεδομένων, όπως το Google Drive, το Notion, το GitHub ή το Slack. Η εταιρεία επένδυσε σημαντικά στη δημιουργία συνδέσεων δεδομένων για πάνω από 50 διαφορετικά εργαλεία, αντιμετωπίζοντας πολύπλοκα ζητήματα όπως τα δικαιώματα πρόσβασης και ο συγχρονισμός σε πραγματικό χρόνο.
- Instruction blocks (Μπλοκ Οδηγιών): Αυτό το μπλοκ αφορά την «καθοδήγηση» του πράκτορα μέσω απλής, φυσικής γλώσσας. Ο Mansour επισημαίνει ότι η επιτυχία του πράκτορα εξαρτάται από το πόσο καλά ο χρήστης διατυπώνει αυτό που θέλει να κάνει.
- Action blocks (Μπλοκ Ενέργειας): Αυτά τα μπλοκ επιτρέπουν στον πράκτορα να εκτελεί συγκεκριμένες ενέργειες, όπως η δημιουργία μιας σελίδας στο Confluence ή η αποστολή ενός μηνύματος στο Slack. Η διαφάνεια είναι κεντρικής σημασίας σε αυτό το σημείο, καθώς οι χρήστες μπορούν να δουν τι ακριβώς έκανε ο πράκτορας και πότε.
Η στρατηγική αυτή έχει ως αποτέλεσμα την ελαχιστοποίηση της ανάγκης για εξειδικευμένους μηχανικούς και την ενδυνάμωση των απλών χρηστών, δίνοντάς τους τα εργαλεία για να χτίσουν τις δικές τους λύσεις αντί να τους παρέχονται έτοιμες.
Εντυπωσιακά εσωτερικά παραδείγματα
Η προσέγγιση αυτή έχει οδηγήσει στη δημιουργία χιλιάδων πρακτόρων, με τρεις από τις πιο εντυπωσιακές περιπτώσεις χρήσης να είναι οι εξής:
- Customer 360: Ένας πράκτορας που δημιουργήθηκε για να αυτοματοποιεί την παραγωγή αναφορών για τους λογαριασμούς πελατών. Συγκεντρώνοντας δεδομένα από πολλαπλές πηγές (Salesforce, Confluence, Jira κ.λπ.), ο πράκτορας εξοικονομεί 1-2 ώρες ανά αναφορά. Μέσα σε έναν μήνα, οι χρήστες τον χρησιμοποίησαν 1.690 φορές, εξοικονομώντας συνολικά 1.690-3.830 ώρες.
- Decision Director: Ένας πράκτορας που βοηθά τα στελέχη προϊόντων (PMs) να λαμβάνουν καλύτερες αποφάσεις αναλύοντας έγγραφα αποφάσεων. Παρέχει αξιολογήσεις, δομημένα σχόλια και συνδέει τους χρήστες με εμπειρογνώμονες εντός της εταιρείας.
- NORA: Ένας πράκτορας που αναπτύχθηκε από την ομάδα Ανθρώπινου Δυναμικού (HR) σε μόλις δύο εβδομάδες, από μη τεχνικούς υπαλλήλους. Η NORA είναι μέρος της διαδικασίας onboarding και απαντά στις ερωτήσεις των νέων υπαλλήλων, βοηθώντας τους να εξοικειωθούν με την εταιρεία. Σε έναν μήνα από την κυκλοφορία της, απάντησε σε 2.000 ερωτήσεις από το 70% των νέων υπαλλήλων.
Εσωτερική επικύρωση, εξωτερική αξία
Η επιτυχία της εσωτερικής πλατφόρμας Rovo δεν ήταν τυχαία. Η Atlassian έχει μακρά ιστορία στην ανάπτυξη προϊόντων για εσωτερική χρήση, τα οποία αργότερα μετατρέπονται σε εμπορικά διαθέσιμα προϊόντα. Όπως λέει ο Mansour, «έχουμε την πολυτέλεια να διασφαλίζουμε ότι τα πράγματα λειτουργούν εσωτερικά για ένα μεγάλο κοινό πριν τα κάνουμε προϊόντα για τους πελάτες». Με πάνω από το 90% του προσωπικού να χρησιμοποιεί το Rovo σε εβδομαδιαία βάση, η Atlassian απέκτησε ισχυρή επιβεβαίωση της αξίας του.
Η εσωτερική έκδοση λειτουργεί ως ένα «δοκιμαστικό πεδίο» για νέες λειτουργίες, όπως η σύνδεση ιδιωτικών αρχείων ως περιβάλλοντος για τον πράκτορα. Όταν μια λειτουργία αποδειχθεί επιτυχημένη εσωτερικά, τότε επενδύονται οι απαραίτητοι πόροι για να ενσωματωθεί και στην εξωτερική έκδοση του προϊόντος, το οποίο πλέον αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες επενδύσεις της εταιρείας.
Αυτό το μοντέλο, όπου οι χρήστες είναι εκείνοι που καινοτομούν και δημιουργούν λύσεις για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν, επιβεβαιώνει τη στρατηγική της Atlassian: αντί να υπαγορεύει πώς πρέπει να χρησιμοποιείται η AI, επιτρέπει στους υπαλλήλους της να την εξελίσσουν οι ίδιοι.
Πηγή: “Scaling Agents Internally: Inside Atlassian’s LEGO Block Strategy” (firstround.com)
mywaypress.gr –Περιεχόμενο αξίας με την υποστήριξη υβριδικής νοημοσύνης.
Για αναγνώστες με μεγάλο εύρος προσοχής.