Οι επιχειρηματικές ευκαιρίες που προκύπτουν από την κλιματική αλλαγή. Kαινοτόμο πρόγραμμα ανάπτυξης ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων από την Τράπεζα Πειραιώς.
•Αύξηση των πωλήσεων συγκεκριμένων προϊόντων της βιομηχανίας τροφίμων
•Νέα δεδομένα για τουριστικές δραστηριότητες κατά τους χειμερινούς μήνες
•Ο πρωτογενής τομέας και οι καλλιέργειες
•Προώθηση ασφαλιστικών προϊόντων
•Επενδύσεις στους τομείς των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, της εξοικονόμησης ενέργειας και των βιοκαυσίμων
•Νέο πεδίο δραστηριοποίησης για το χρηματοπιστωτικό και ασφαλιστικό κλάδο
•Αύξηση της ζήτησης για βιολογικά αγροτικά προϊόντα, για προϊόντα μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος, για καθαρή ενέργεια
•Επιχειρήσεις που ενσωματώνουν τεχνολογικές καινοτομίες
Στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος climabiz, που υλοποιεί η Τράπεζα Πειραιώς σε συνεργασία με το WWF Ελλάς και την εταιρεία συμβούλων Facets, ολοκληρώθηκε η έκθεση με τίτλο «Κλιματική Αλλαγή και Επιχειρηματικές Ευκαιρίες».
Η έκθεση εντάσσεται στη γενικότερη πολιτική της Τράπεζας Πειραιώς για την ενίσχυση της πράσινης επιχειρηματικότητας, ως της μόνης βιώσιμης αναπτυξιακής προοπτικής για την Ελλάδα.
Η έκθεση έχει στόχο τη γενική ενημέρωση του επιχειρηματικού κόσμου, και κυρίως των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, για τις επιχειρηματικές ευκαιρίες που προκύπτουν για τις ελληνικές επιχειρήσεις από την κλιματική αλλαγή.
Αναλύει τους κλάδους της ελληνικής οικονομίας που παρουσιάζουν επενδυτικές ευκαιρίες, δηλαδή Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας στην ηλεκτροπαραγωγή, τομέας κατασκευών για την ενεργειακή αποδοτικότητα στα κτήρια, χρηματοπιστωτικός τομέας και αγορές άνθρακα, ασφαλιστικός τομέας, βιολογική γεωργία, βιοκαύσιμα, τρόφιμα και ποτά, τηλεπικοινωνίες, και τουρισμός.
Τα τρία πεδία επιχειρηματικών ευκαιριών
Επιχειρηματικές ευκαιρίες είναι δυνατόν να προκύψουν λόγω:
• των νέων κλιματικών συνθηκών που θα επικρατήσουν σε μια περιοχή και οι οποίες μπορεί να είναι ευνοϊκές για την άσκηση συγκεκριμένων δραστηριοτήτων,
•του κανονιστικού πλαισίου που υιοθετείται και εφαρμόζεται για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και τη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου, ευνοώντας τη διείσδυση αποδοτικών και καθαρών τεχνολογιών, δημιουργώντας έτσι νέες αγορές, όπως οι αγορές άνθρακα κ.λπ.,
• της αλλαγής της συμπεριφοράς των καταναλωτών, που αναγνωρίζοντας τη σπουδαιότητα των περιβαλλοντικών προβλημάτων και ειδικότερα της κλιματικής αλλαγής μεταβάλλουν τις συνήθειές τους και υιοθετούν νέα καταναλωτικά πρότυπα, αυξάνοντας τη ζήτηση για συγκεκριμένα προϊόντα και υπηρεσίες.
Προσαρμογή στα νέα δεδομένα της κλιματικής αλλαγής
Το climabiz είναι ένα καινοτόμο πρόγραμμα, που προετοιμάζει την αγορά να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα που δημιουργεί η κλιματική αλλαγή, δίνοντας έτσι στις επιχειρήσεις την ευκαιρία να αναπτύξουν ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, ιδιαίτερης σημασίας για αυτήν τη δύσκολη περίοδο που διανύει η Ελληνική οικονομία.
Οι τέσσερις παράμετροι- κλειδιά που οδηγούν στις ευκαιρίες
Τα βασικά συμπεράσματα
Αν και η κλιματική αλλαγή συνιστά ένα από τα σημαντικότερα περιβαλλοντικά προβλήματα της εποχής μας, που οι επιπτώσεις της αναμένεται ότι θα επηρεάσουν αρνητικά την οικονομία, τα φυσικά οικοσυστήματα και τελικά τη ζωή δισεκατομμυρίων ανθρώπων, ταυτόχρονα δημιουργεί ευκαιρίες σε μια σειρά από οικονομικούς κλάδους, ο έγκαιρος εντοπισμός και η αξιοποίηση των οποίων είναι δυνατόν να συμβάλλουν στο μετριασμό των επιπτώσεων και στην υιοθέτηση ενός νέου και βιώσιμου αναπτυξιακού προτύπου.
Η ανάδειξη των ευκαιριών αυτών για την ελληνική οικονομία και τους επιλεγμένους κλάδους της αποτέλεσε το αντικείμενο της παρούσας έκθεσης.
Σύμφωνα με την ανάλυση που πραγματοποιήθηκε, τέσσερις είναι οι παράμετροι κλειδιά που είναι πιθανόν να οδηγήσουν σε επιχειρηματικές ευκαιρίες συνδεόμενες με την κλιματική αλλαγή.
Κατ’ αρχήν οι νέες κλιματικές συνθήκες που θα επικρατήσουν στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου είναι πιθανόν να ευνοήσουν την άσκηση συγκεκριμένων οικονομικών δραστηριοτήτων.
Για παράδειγμα, η αναμενόμενη αύξηση της θερμοκρασίας θα μπορούσε να οδηγήσει σε αύξηση των πωλήσεων συγκεκριμένων προϊόντων της βιομηχανίας τροφίμων (π.χ. αναψυκτικά, νερά, παγωτά κ.λπ.).
Ακόμη, είναι πιθανόν ότι θα διαμορφωθούν ευνοϊκότερες συνθήκες για την άσκηση τουριστικών δραστηριοτήτων κατά τους χειμερινούς μήνες, γεγονός που είναι δυνατόν να συμβάλει στην αύξηση του τουριστικού ρεύματος κατά τη χαμηλή τουριστική περίοδο αν υπάρχει και η κατάλληλη υποδομή (π.χ. επαρκής αριθμός κλινών).
Στον πρωτογενή τομέα, επίσης, οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής δεν είναι μονοδιάστατες και είναι πιθανό ορισμένες καλλιέργειες να ευνοηθούν είτε από τις νέες κλιματικές συνθήκες που θα επικρατήσουν είτε λόγω της αύξησης των διεθνών τιμών των αγροτικών προϊόντων ως απόρροιας του περιορισμού της παραγωγής λόγω της κλιματικής αλλαγής παγκοσμίως.
Ταυτόχρονα, η αύξηση της συχνότητας και της έντασης ακραίων καιρικών φαινομένων δημιουργεί κίνητρο για την προώθηση ασφαλιστικών προϊόντων.
Το κανονιστικό πλαίσιο που έχει υιοθετηθεί και εφαρμόζεται για τον περιορισμό των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και το μετριασμό της κλιματικής αλλαγής, τόσο από την Ευρωπαϊκή Ένωση όσο και από Διεθνείς Οργανισμούς (π.χ. Σύμβαση Πλαίσιο για την Κλιματική Αλλαγή του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, Πρωτόκολλο του Κιότο) δημιουργεί επίσης ευνοϊκές συνθήκες για επενδύσεις στους τομείς των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (όπου η Ελλάδα διαθέτει σημαντικό δυναμικό), της εξοικονόμησης ενέργειας (ιδιαίτερα όσον αφορά στην ενεργειακή αναβάθμιση του κτηριακού αποθέματος), των βιοκαυσίμων κ.λπ.
Επιπλέον, στο πλαίσιο αυτό δημιουργούνται νέοι μηχανισμοί, όπως για παράδειγμα οι αγορές άνθρακα, οι οποίες μπορούν να αποτελέσουν προνομιακό πεδίο δραστηριοποίησης για το χρηματοπιστωτικό και ασφαλιστικό κλάδο.
Η αλλαγή της συμπεριφοράς των καταναλωτών, οι οποίοι συνειδητοποιώντας το ευρύτερο περιβαλλοντικό πρόβλημα στρέφονται σταδιακά προς περιβαλλοντικά φιλικά και ασφαλή προϊόντα, είναι επίσης πιθανό να οδηγήσει σε επιχειρηματικές ευκαιρίες.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν η αύξηση της ζήτησης για βιολογικά αγροτικά προϊόντα, για προϊόντα μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος, για καθαρή ενέργεια κ.λπ.
Δίνεται επομένως η δυνατότητα σε επιχειρήσεις διαφόρων οικονομικών κλάδων για παραγωγή διαφοροποιημένων και ποιοτικών προϊόντων που μπορούν να διατεθούν σε νέες απαιτητικές αγορές, εγχώριες και του εξωτερικού.
Τέλος, η ανάγκη αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής οδηγεί αρκετές επιχειρήσεις στην ενσωμάτωση διαφόρων τεχνολογικών καινοτομιών, με στόχο τη βελτίωση των περιβαλλοντικών τους επιδόσεων και την ταυτόχρονη μείωση του λειτουργικού τους κόστους μέσω κυρίως της εξοικονόμησης φυσικών πόρων (πρώτες και βοηθητικές ύλες, συμβατικά καύσιμα, ηλεκτρισμός).
Έτσι, δημιουργείται ένα αρκετά ευνοϊκό περιβάλλον για επιχειρήσεις που προωθούν στην αγορά τέτοιες τεχνολογικές καινοτομίες.
Για παράδειγμα, στον κλάδο των τηλεπικοινωνιών η προώθηση προϊόντων που σχετίζονται με τη μείωση του μεταφορικού έργου, την αύξηση της τηλε-εργασίας κ.λπ., εμφανίζει πολύ μεγάλα περιθώρια διείσδυσης στην αγορά.
Ο έγκαιρος εντοπισμός και η εκμετάλλευση των ευκαιριών αυτών από τις ελληνικές επιχειρήσεις μπορούν να συμβάλουν στην αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης που αντιμετωπίζει η ελληνική οικονομία.
ΙΝFO
Εκτεταμένη περίληψη της έκθεσης βρίσκεται στην ιστοσελίδα του προγράμματος www.climabiz.gr.