Tο 69% των Ελλήνων πιστεύει πως η επιχειρηματικότητα μπορεί να διδαχθεί

Οι επιχειρηματίες γίνονται δεν γεννιούνται λένε δύο στους τρεις Έλληνες καθώς υποστηρίζουν ότι η επιχειρηματικότητα μπορεί να διδαχθεί σύμφωνα με την έρευνα Global Entrepreneurship Report 2014 (AGER 2014) της Amway, μία ετήσια έρευνα η οποία καταγράφει τον παλμό του κοινού παγκοσμίως στο πεδίο της αυτοαπασχόλησης. Η φετινή έκθεση διερεύνησε την εκπαίδευση στην επιχειρηματικότητα.

Για τη χώρα μας, τα ευρήματα έχουν ως εξής:

•    Το 69% είναι θετικοί απέναντι στην επιχειρηματικότητα
•    Το 30% πιστεύουν πως ένας επιχειρηματίες γίνεται δεν γεννιέται
•    Το 69% πιστεύουν πως η επιχειρηματικότητα μπορεί να διδαχθεί
•    Το 38% πιστεύει πως η έναρξη μία προσωπικής επιχείρησης αποτελεί εναλλακτική λύση για την ανεργία

Σε παγκόσμιο επίπεδο η έρευνα δείχνει ότι:

« Οι επιχειρηματίες μπορούν να δημιουργηθούν.
Το 63% των ερωτηθέντων παγκοσμίως δήλωσαν πως η επιχειρηματικότητα, κατά την γνώμη τους, μπορεί να διδαχθεί, άποψη την οποία υποστηρίζουν με θέρμη άτομα ηλικίας έως 35 ετών, σε ποσοστό 70 %. Άνδρες και γυναίκες είχαν ουσιαστικά την ίδια γνώμη, με τα ποσοστά να διαμορφώνονται στο 64% και 63% αντίστοιχα.

Οι ίδιες εκτιμήσεις ισχύουν και για τη χώρα μας. Πιο συγκεκριμένα το 69% των Ελλήνων ερωτηθέντων πιστεύουν πως η επιχειρηματικότητα μπορεί να διδαχθεί ενώ σε ποσοστό 30% πιστεύουν πως ένας επιχειρηματίας δε γεννιέται αλλά γίνεται. Η γνώμη ανδρών και γυναικών δε διαφοροποιείται καθώς τα ποσοστά διαμορφώνονται στο 70% και 67% αντίστοιχα.

 
– Η εκπαίδευση είναι το παν.

Η επιτυχής επιχειρηματικότητα συνδέεται με την αποτελεσματικότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Οι ερωτηθέντες παγκοσμίως βαθμολόγησαν ως την πιο κρίσιμη πτυχή της διδασκαλίας την διαμόρφωση των «βασικών επιχειρηματικών ικανοτήτων» (42%). Ακολουθούν με ποσοστό 47% η κάθε μία, οι «ηγετικές και διαχειριστικές επιδεξιότητες» και η «πρακτική εμπειρία στην επιχειρηματικότητα».

Στην Ελλάδα τα αντίστοιχα ποσοστά διαμορφώθηκαν ως εξής:

• Βασικές επιχειρηματικές δεξιότητες (όπως για παράδειγμα ο οικονομικός έλεγχος, το εμπόριο ή οι εφαρμογές πληροφορικής): 49%

• Ηγετικές και διαχειριστικές επιδεξιότητες (με αποτέλεσμα την παρακίνηση των εργαζομένων): 39%

• Πρακτική επιχειρηματικότητα (πχ. επιχειρηματικά σχέδια, επιχειρηματικούς διαγωνισμούς/ προσομοιώσεις των επιχειρήσεων, τα προγράμματα μίνι επιχειρήσεων): 32%

Επιπλέον, παγκοσμίως τα «σχολεία και χώροι δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης» αναδείχθηκαν ως οι κορυφαίοι χώροι διδασκαλίας (36%). Τα «ειδικά start-up προγράμματα» και τα «πανεπιστήμια-ανώτατης εκπαίδευσης» κατατάσσονται δεύτερα και τρίτα, με ποσοστά 33% και 32% αντίστοιχα. Ωστόσο, μόλις τέσσερις στους δέκα (43%) θεωρούν τις εκπαιδευτικές επιλογές τους ικανοποιητικές.

Σύμφωνα με τους Έλληνες ερωτηθέντες τα ποσοστά που προέκυψαν είναι:

• Ειδικά Start up προγράμματα που παρέχονται από μη κερδοσκοπικές οργανώσεις, τα εμπορικά επιμελητήρια ή  κυβερνητικά προγράμματα: 48%

• Ανώτατη εκπαίδευση – πανεπιστήμια: 38% και ακολουθούν

• Τα σχολεία και η δευτεροβάθμια εκπαίδευση: 34%
• Ειδικά Start up προγράμματα που παρέχονται από εταιρείες: 24%
Το 17% των Ελλήνων πιστεύουν ότι τα άτομα πρέπει να δραστηριοποιούνται μόνοι τους για την εκπαίδευση τους σχετικά με την επιχειρηματικότητα.

 
– Η θετική σκέψη επικρατεί.

Το 75% των ερωτηθέντων σε παγκόσμιο επίπεδο εξέφρασαν θετική εικόνα για την επιχειρηματικότητα (αύξηση της τάξεως του 4% σε σχέση με την έρευνα του 2013) με τα άτομα κάτω των 35 ετών να είναι οι πιο αισιόδοξοι, με ποσοστό 80%. Το επιχειρηματικό δυναμικό έχει παραμείνει σε υψηλά επίπεδα, με δύο στους πέντε ερωτηθέντες (42%) να αναφέρουν πως μπορούν να φανταστούν πως ξεκινούν μία επιχείρηση. Τα ευρήματα δείχνουν μία σχέση μεταξύ δύο παραγόντων:

Σε χώρες που ευνοείται η επιχειρηματικότητα εμφανίζεται υψηλότερο το ποσοστό αυτών που φαντάζονται την έναρξη της δικής τους επιχείρησης.

Ωστόσο, μόλις το 9% των ερωτηθέντων, σε παγκόσμιο επίπεδο, αυτό-απασχολούνται, δημιουργώντας ένα επιχειρηματικό χάσμα της τάξεως του 33%.

Στην Ελλάδα, η θετική στάση έχει παραμείνει σταθερή σε σύγκριση με την προηγούμενη έρευνα. Κατά μέσο όρο, το 69% των ερωτηθέντων είναι θετικοί απέναντι στην επιχειρηματικότητα, με τα άτομα κάτω των 35 ετών να είναι οι πιο αισιόδοξοι, με ποσοστό 77%.

 
– Ανεξαρτησία και αυτοεκπλήρωση.

Οι σημαντικότεροι παράγοντες για την ανάπτυξη των προσωπικών επιχειρήσεων, σύμφωνα με την έρευνα, είναι:
• «η έλλειψη του προϊσταμένου, το να είσαι δηλαδή το αφεντικό του εαυτού σου ως πιο σημαντικό»: 46%

• «αυτοεκπλήρωση, δυνατότητα να κάνεις τις ιδέες σου πράξεις»: 43%
Τα αντίστοιχα ποσοστά που κατεγράφησαν στην Ελλάδα για την «ανεξαρτησία» και την «αυτοεκπλήρωση» είναι 54% και 40%.

Όπως και στην μελέτη AGER 2013, αυτοί οι δύο παράγοντες προτιμώνται ξεκάθαρα ως πιο σημαντικοί, ξεπερνώντας κίνητρα σχετιζόμενα με το εισόδημα, ενώ τα άτομα ηλικιών μεταξύ 14-34 ήταν αυτοί με τις ισχυρότερες πεποιθήσεις, αγγίζοντας το ποσοστό του 50%.

Στην Ελλάδα οι ερωτηθέντες πιστεύουν ότι:
• η έναρξη της προσωπικής επιχείρησης αποτελεί μία εναλλακτική λύση για την ανεργία: 38%
• αποτελεί μία ισχυρή προοπτική για δεύτερο εισόδημα: 36% και
• δημιουργεί προϋποθέσεις για καλύτερο συντονισμό και διαχείριση της οικογένειας, της καριέρας και του ελεύθερου χρόνου: 28%»

Σχετικά Άρθρα