Οι εφοπλιστές πρωταγωνιστές
Σύμφωνα με το Εβδομαδιαίο Δελτίο Οικονομικών Εξελίξεων, της Διεύθυνσης Οικονομικών Μελετών της ALPHA BANK που εκδόθηκε στίς 2.3.12, η Eλληνική Nαυτιλιακή βιομηχανία κατέχει την πρώτη θέση παγκοσμίως.
Αναλυτικά αναφέρεται:
H χωρητικότητα των εμπορικών πλοίων (άνω των 100 κοχ), υπό ελληνική σημαία αυξήθηκε σε 43.397,6 χιλ. τον Δεκ.΄11 από 43.364,3 χιλ. τον Νοεμ,΄11, έναντι και 27.328 χιλ. Κοχ τον Δεκέμβριο του 2000.
Ωστόσο, ο αριθμός των πλοίων με ελληνική σημαία μειώθηκε σημαντικά σε 2.014 πλοία τον Δεκ΄11, από 2.096 πλοία τον Δεκ.΄10. Η μείωση του αριθμού των πλοίων, σε ετήσια βάση, προήλθε από την υποχώρηση του αριθμού των φορτηγών (Δεκ.11: 554, Δεκ.΄10: 587), των δεξαμενόπλοιων (Δεκ.΄11: 538, Δεκ.΄10: 544) και των επιβατηγών-λοιπών (Δεκ.΄11: 922, Δεκ.΄10: 965).
Επομένως, η μέση χωρητικότητα των πλοίων αυξήθηκε σημαντικά σε 21.548 χιλ. κοχ. τον Δεκ.΄11 από 20.557 χιλ. κοχ. τον Δεκ.10, έναντι 13.893 χιλ κοχ τον Δεκ.’2000.
Η μείωση του αριθμού των πλοίων οφείλεται κυρίως στην απόσυρση παλαιότερων σκαφών και στην ενσωμάτωση νεότερων και μεγαλύτερων.
Σημειώνεται στο 2011 όπως και το 2010, το 30% των πλοίων με ελληνική σημαία ήταν ηλικίας κάτω των10 ετών, ενώ τα άνω των 30 ετών περιορίσθηκαν σε 776 τον Δεκ.΄11, από 805 τον Δεκ.’10.
Παρά την υποχώρηση του αριθμού των πλοίων ο υπό ελληνική διαχείριση στόλος εξακολουθεί να κατέχει την πρώτη θέση της παγκόσμιας κατάταξης τόσο σε αριθμό πλοίων (20% του παγκόσμιου στόλου) όσο και σε μεταφορική ικανότητα.
Σύμφωνα με τον οίκο Clarkson οι έλληνες εφοπλιστές ελέγχουν το 15% της παγκοσμίου
μεταφορικής ικανότητας. Είναι επίσης ενδεικτικό ότι σύμφωνα με την Allied Ship-broking, οι έλληνες εφοπλιστές ανεδείχθησαν πρωταγωνιστές στις αγοραπωλησίες πλοίων το 2011.