Deloitte: €9,8 δις το σύνολο των εσόδων των «πέντε κορυφαίων» πρωταθλημάτων

Deloitte Annual Review of Football Money League

Τα κορυφαία πρωταθλήματα του ευρωπαϊκού ποδοσφαίρου εξακολουθούν να παρουσιάζουν καλές επιδόσεις

-Μεγάλο μέρος της αύξησης των εσόδων οφείλεται σε λίγες και σημαντικές ομάδες και προέρχεται κυρίως από εμπορικά έσοδα και από έσοδα από δικαιώματα ραδιοτηλεοπτικής κάλυψης

-Οι μικρότερες ομάδες δυσκολεύονται να αυξήσουν τα έσοδά τους

 Τα «πέντε κορυφαία» ευρωπαϊκά πρωταθλήματα (Bundesliga, LaLiga, Ligue 1, Premier League και SerieA) παρουσίασαν αύξηση στα έσοδά τους ύψους 5% φτάνοντας τα €9,8 δισ. το 2012/13, δίνοντας ώθηση στα συνολικά έσοδα της ευρωπαϊκής αγοράς ποδοσφαίρου να αυξηθούν κατά 2% στα €19,9 δισ.

Ο DanJones, Partner του Sports Business Group της Deloitte, δήλωσε: «Για δεύτερη συνεχή χρονιά, καθένα από τα «πέντε κορυφαία» πρωταθλήματα δήλωσε έσοδα σε επίπεδα ρεκόρ την περίοδο 2012/13, με το σύνολο των εσόδων να έχει σχεδόν τετραπλασιαστεί από το 1996/97. Οι νέες συμφωνίες για τηλεοπτικά δικαιώματα, που ξεκίνησαν στα δυο μεγαλύτερα πρωταθλήματα, θα έχουν ως αποτέλεσμα το άθροισμα των εσόδων να υπερβαίνει τα €11δισ. το 2013/14. Βεβαίως πίσω από τα συνολικά έσοδα το κάθε πρωτάθλημα έχει διαφορετικό προφίλ εσόδων το οποίο εδραιώνεται κάθε χρόνο.»

Η Premier League παραμένει, με σημαντική διαφορά, παγκόσμιος ηγέτης βάσει εσόδων, χάρη στην αύξηση εσόδων της κατά £165εκ. (7%) υπερβαίνοντας τα £2,5δισ. (€2,9δισ.) το 2012/13. Άνω του 60% της αύξησης αποδίδεται στις δυο ομάδες του Μάντσεστερ, καθώς και την Λίβερπουλ. Σε ευρώ, η υποτίμηση της στερλίνας σήμαινε ότι η διαφορά σε σχέση με την πλησιέστερη αντίπαλο, τη Bundesliga, μειώθηκε στα €928εκ.

Ο Jones πρόσθεσε: «Το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης εσόδων της Premier Leagueτο 2012/13 προήλθε από εμπορικές πηγές. Τα συνολικά εμπορικά έσοδα της Premier League τώρα είναι λιγότερα κατά €55εκ. σε σύγκριση με αυτά της Bundesliga, που όμως είναι το ένα τέταρτο της διαφοράς που είχαν πριν τρία χρόνια. Αναμένεται στην επόμενη έκδοσή μας ότι για πρώτη φορά το αγγλικό πρωτάθλημα θα βρεθεί στην κορυφή της Ευρώπης και στις τρεις κύριες κατηγορίες εσόδων της. Τα έσοδα της Premier Leagueπροβλέπεται να φτάσουν τα €4δισ. περίπου το 2013/14, πιο ψηλά από τα έσοδα που προβλέπονται για τη LaLiga και τη SeriaA μαζί».

Ένα ακόμη εντυπωσιακό έτος βρήκε τη Bundesliga να εδραιώνει τη δεύτερη θέση στην Ευρώπη και να ξεπερνά τα €2δισ. για πρώτη φορά. Το σύνολο των εσόδων αυξήθηκε κατά €146εκ. (8%) φτάνοντας τα €2.018εκ. το 2012/13, με περισσότερο από το 80% της αύξησης αυτής να προέρχεται από τις αγωνιστικές επιτυχίες της Μπάγερν Μονάχου και της Μπορούσια Ντόρτμουντ.

Η διαφορά μεταξύ της Bundesliga και της ισπανικής LaLiga αυξήθηκε στα €159εκ., παρά το γεγονός ότι τα συνολικά έσοδα της τελευταίας άγγιξαν τα €1.859εκ. το 2012/13. Αντίθετα με την τάση των προηγούμενων χρόνων, η αύξηση των €77εκ. δεν προέρχεται από τη Ρεάλ Μαδρίτης και τη Μπαρτσελόνα, οι οποίες αθροιστικά πέτυχαν μόνο μια μικρή αύξηση εσόδων ύψους €6εκ. Η αύξηση αποδίδεται κυρίως, στα έσοδα που προήλθαν από τις νέες και βελτιωμένες συμφωνίες δικαιωμάτων ραδιοτηλεοπτικής κάλυψης που πέτυχαν οι άλλες ομάδες, μαζί με τις βελτιωμένες επιδόσεις των ισπανικών ομίλων στο ChampionsLeague.

Ως αποτέλεσμα της επιστροφής της στο ChampionsLeague, η Γιουβέντους κατέγραψε περισσότερο από τα τρία τέταρτα της αύξησης ύψους €97εκ. (6%) στα έσοδα της SerieA το 2012/13, με τα συνολικά έσοδα του ιταλικού πρωταθλήματος να φτάνουν τα €1,682εκ. Οι ιταλικές ομάδες συνεχίζουν να εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τα έσοδα από τα ραδιοτηλεοπτικά δικαιώματα, τα οποία αποτελούν το 59% των συνολικών εσόδων του πρωταθλήματος το 2012/13, το υψηλότερο ποσοστό στα «πέντε κορυφαία» πρωταθλήματα.

Η γαλλική Ligue 1 σημείωσε την μεγαλύτερη αύξηση σε ευρώ, με μια αύξηση 14% (€161εκ.) στα €1.297εκ. η οποία προήλθε εξ ολοκλήρου από την Παρί Σαν Ζερμέν. Παρότι τα συνολικά έσοδα του γαλλικού πρωταθλήματος αυξήθηκαν κατά €178εκ., οι υπόλοιπες 19 ομάδες της Ligue 1 παρουσίασαν πτώση εσόδων ύψους €17εκ.

Τα «πέντε κορυφαία» πρωταθλήματα παρουσίασαν συγκρατημένα μισθολογικά έξοδα το 2012/13, με μόνο το 25% της συνολικής αύξησης εσόδων να απορροφάται από τις αυξήσεις μισθολογικών εξόδων. Τέσσερα από τα πέντε πρωταθλήματα δήλωσαν στατική ή βελτιωμένη αναλογία μισθών/εσόδων το 2012/13 (αντίθετα με το 2011/12) (SerieA 71% (74%), LaLiga 56% (59%), Bundesliga 51% (51%), Ligue 1 66% (74%)), με εξαίρεση την PremierLeague, η οποία είδε τα μισθολογικά έξοδα των ομάδων της να αυξάνονται κατά 8% στα £1.783εκ. (€2,1 δισ.). Κατά συνέπεια, η αναλογία μισθών/εσόδων έφτασε το 71%, στο υψηλότερο επίπεδο από ποτέ.

Η Bundesliga και η Premier League ήταν τα μόνα δύο από τα «πέντε κορυφαία» πρωταθλήματα που απέφεραν λειτουργικά κέρδη το 2012/13, με την πρώτη να φτάνει σε επίπεδο ρεκόρ ξεπερνώντας κάθε ποδοσφαιρικό πρωτάθλημα και αυξάνοντας τα λειτουργικά κέρδη της κατά €74εκ. (39%) φτάνοντας τα €264εκ.. Στην Premier League η λειτουργική κερδοφορία μειώθηκε κατά £2εκ. σε τοπικό νόμισμα αγγίζοντας τα £82εκ. (€96εκ.). Τα γαλλικά και ιταλικά πρωταθλήματα κατέγραψαν σημαντικές μειώσεις στις λειτουργικές ζημίες, η μείωση ύψους €64εκ. της Ligue 1 την έφερε σε σημείο σχεδόν «break-even» (€3εκ. λειτουργικές ζημίες), ενώ μια μείωση κατά €107εκ. στη SerieA (στα €53εκ.) διέκοψε την συνεχόμενη επιδείνωση των αποτελεσμάτων κερδοφορίας για επτά περιόδους.

Ο AdamBull, Senior Consultant του Sports Business Group της Deloitte, σχολίασε: «Η έλευση των κανονισμών της UEFA για το Financial Fair Play, σε συνδυασμό με τα παρεμβατικά μέτρα που έλαβαν κάποια ευρωπαϊκά πρωταθλήματα, οδήγησαν στην αλλαγή τρόπου σκέψης σε πολλές ομάδες και οι βελτιώσεις που προήλθαν από αυτή στη λειτουργική κερδοφορία σε ορισμένα από τα «πέντε κορυφαία» πρωταθλήματα είναι μια ενθαρρυντική ένδειξη για την οικονομική υγεία του παιχνιδιού.»

Άλλα σημαντικά ευρήματα του Deloitte Annual Review of Football Finance 2014 είναι τα ακόλουθα:

  • Τα έσοδα από τα δικαιώματα ραδιοτηλεοπτικής κάλυψης ύψους €4.535εκ. αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος (46%) των συνολικών εσόδων των «πέντε κορυφαίων» πρωταθλημάτων και θα αυξηθούν τα επόμενα χρόνια δεδομένων των νέων συμφωνιών δικαιωμάτων ραδιοτηλεοπτικής κάλυψης.
  • Το 2012/13, η ισπανική LaLiga είχε τη σημαντικότερη διαφορά στα έσοδα από τα δικαιώματα ραδιοτηλεοπτικής κάλυψης ανάμεσα στις ομάδες με την αναλογία του υψηλότερου προς το χαμηλότερο να είναι 7:1, λόγω του ότι είναι το μόνο πρωτάθλημα όπου τα δικαιώματα ραδιοτηλεοπτικής κάλυψης διαπραγματεύονται από κάθε ομάδα ξεχωριστά. Οι αντίστοιχες αναλογίες στα υπόλοιπα πρωταθλήματα είναι οι εξής: SerieA 4,4:1, Ligue 1 3,7:1, Bundesliga 2,5:1, Premier League 1,5:1.
  • Τα εμπορικά έσοδα ύψους €3.393εκ. αποτελούν το 35% των συνολικών εσόδων για «τα πέντε κορυφαία» πρωταθλήματα και για δεύτερη συνεχή χρονιά έδωσαν ώθηση στην συνολική αύξηση των εσόδων των πρωταθλημάτων, αποδίδοντας το 64% της αύξησης.
  • Τα έσοδα από τις πωλήσεις εισιτηρίων ύψους €1.874εκ. (19%) παρέμειναν σε γενικές γραμμές σταθερά, καθώς τα εισοδήματα πολλών Ευρωπαίων οπαδών υφίστανται συνεχείς μειώσεις.
  • Ο μέσος όρος προσέλευσης κοινού στα γήπεδα το 2012/13 μειώθηκε κατά 5% στην Bundesliga (41.914) με όλες εκτός τριών ομάδων να καταγράφουν μια μείωση στην μέση προσέλευση. Η LaLiga επίσης, υπέστη μια μείωση στην προσέλευση (25.464). Αντίθετα, οι προσελεύσεις οπαδών στην Premier League αυξήθηκε κατά 4% φτάνοντας τα 35.903 το 2012/13,  ένας ρυθμός πληρότητας άνω του 95% και αυξήθηκε πάλι το 2013/14 στις 39.695 (μια πληρότητα περίπου 96%). Η μέση προσέλευση επίσης σημείωσε άνοδο στη SerieA (22.591) και στη Ligue 1 (19.240) αλλάζοντας την τάση των τελευταίων χρόνων και στα δυο πρωταθλήματα.
  • Εκτός των «πέντε κορυφαίων» πρωταθλημάτων, η Ρωσία (€896εκ.), Τουρκία (€551εκ.) και Ολλανδία (€452εκ.) για ακόμα μια φορά έχουν τα πρωταθλήματα με τα μεγαλύτερα έσοδα.
  • Το αγγλικό FootballLeagueChampionshipείναι μακράν το πρωτάθλημα δευτέρας κατηγορίας με τα υψηλότερα έσοδα παγκοσμίως, παρά τη συνολική μείωση των εσόδων στα €508εκ. το 2012/13.
  • Εκτός Ευρώπης, το βραζιλιάνικο Campeonato Brasileiro SerieA είναι ο ηγέτης όσον αφορά στα έσοδα με τις ομάδες του να αποφέρουν έσοδα μεγαλύτερα των €850εκ. το 2013.

Ο Μάνος Πηλείδης, Senior Partner της Deloitte στην Ελλάδα σχολίασε: «Η φετινή αναφορά Deloitte Annual Review of Football Finance δείχνει τη συνεχιζόμενη αλλαγή στα έσοδα των πρωταθλημάτων, καθώς και την αυξανόμενη διαφορά των «πέντε κορυφαίων» από τα άλλα πρωταθλήματα. Πάντως, φαίνεται, χωρίς αυτό να είναι απολύτως διατυπωμένο, ότι οι κανονισμοί της UEFA για το Financial Fair Play αρχίζουν να λαμβάνονται σοβαρά υπόψη από τις ομάδες και τα πρωταθλήματα αφού έχουν ήδη, καταλογιστεί οι πρώτες ποινές και αναμένουμε να δούμε την επίδρασή τους τα επόμενα χρόνια».

INFO 1

Για να διαβάσετε το πλήρες κείμενο της μελέτης  ακολουθείστε τον παρακάτω σύνδεσμο: www.deloitte.co.uk/sportsbusinessgroup .

INFO 2

Συναλλαγματική ισοτιμία

Για την μετατροπή των τιμών από στερλίνες σε ευρώ χρησιμοποιήθηκε η συναλλαγματική ισοτιμία της 30ής Ιουνίου 2013 (£1 = €1,668).

 

INFO 3

Σχετικά με τη Deloitte στην Ελλάδα

Η Deloitte Ελλάδας είναι µέλος της Deloitte Touche Tohmatsu Limited (DTTL), μιας ιδιωτικής Βρετανικής εταιρίας περιορισμένης ευθύνης, της οποίας οι εταιρίες-μέλη είναι νομικά χωριστές και ανεξάρτητες οντότητες.

Με παρουσία σε περισσότερες από 150 χώρες και με περίπου 200.000 επαγγελματίες που έχουν δεσμευθεί να γίνουν πρότυπα αριστείας, η Deloitte παρέχει ελεγκτικές, φορολογικές, συμβουλευτικές και χρηματοοικονομικές υπηρεσίες σε πελάτες του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα όλων των κλάδων.

Στην Ελλάδα, η «Deloitte Χατζηπαύλου Σοφιανός και Καμπάνης Α.Ε.» παρέχει ελεγκτικές (audit) υπηρεσίες, η «Deloitte Business Solutions Χατζηπαύλου Σοφιανός και Καμπάνης Α.Ε.» χρηματοοικονομικές (financial advisory), φορολογικές (tax) και συμβουλευτικές (consulting) υπηρεσίες και η «Deloitte Accounting Compliance & Reporting Services A.E.» λογιστικές υπηρεσίες (accounting outsourcing).

Με περίπου 500 άτομα προσωπικό και γραφεία στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, η Deloitte Ελλάδας εστιάζεται σε όλους τους κυρίαρχους τομείς της οικονομίας, συμπεριλαμβανομένων των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, της ναυτιλίας, της ενέργειας, των καταναλωτικών προϊόντων, της υγείας και του ευρύτερου δημόσιου τομέα.

Στους πελάτες της Deloitte συγκαταλέγονται οι περισσότερες από τις μεγαλύτερες  δημόσιες και ιδιωτικές εταιρίες του εμπορικού, βιομηχανικού και χρηματοοικονομικού τομέα.

results

Σχετικά Άρθρα