ΕΛΙΑΜΕΠ: Θετική συμβολή των κοινοτικών πόρων στη δημιουργία εισοδημάτων & υποδομών. Ανεπαρκής η αξιοποίησή τους προς όφελος της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας.
Στην ημερίδα που συνδιοργάνωσαν τη Δευτέρα 29 Οκτωβρίου η Τράπεζα της Ελλάδος και το ΕΛΙΑΜΕΠ παρουσιάστηκαν τα συμπεράσματα της μελέτης για «την αξιολόγηση των επιδράσεων που έχουν ασκήσει και θα ασκήσουν στην πορεία της ελληνικής οικονομίας οι πολιτικές που χρηματοδοτούνται από τον προϋπολογισμό της Ε.Ε.».
Μετά τους χαιρετισμούς του Διοικητού της Τραπέζης της Ελλάδος, Καθ. Γιώργου Προβόπουλου, και του Προέδρου του ΕΛΙΑΜΕΠ, Καθ. Λουκά Τσούκαλη, ο κ. Βάλτερ Φισάμπερ παρουσίασε εκ μέρους του κ. Γιώργου Γλυνού (που δεν μπόρεσε να παρευρεθεί) τα συμπεράσματα του πρώτου μέρους της μελέτης που καλύπτει την περίοδο 1988 έως σήμερα.
Επιγραμματικά, το μέρος αυτό της μελέτης καταδεικνύει το πολύ σημαντικό μέρος των εισροών της χώρας από τον Κοινοτικό προϋπολογισμό, που ξεπερνά τα 110 δισ. Ευρώ για την περίοδο αυτήν, καθιστώντας την Ελλάδα ως μια από τις πλέον ωφελημένες χώρες της Ε.Ε με βάση το δείκτη των κατά κεφαλήν απολήψεων.
Θετική συμβολή των πόρων στη δημιουργία εισοδημάτων &σημαντικών υποδομών-ανεπαρκής αξιοποίησή τους προς όφελος της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας
Ως προς την αποτελεσματική ή μη αξιοποίηση των πόρων αυτών, η μελέτη αναγνωρίζει ότι οι πόροι αυτοί συνέβαλαν θετικά στη δημιουργία εισοδημάτων στο σύνολο σχεδόν της ελληνικής κοινωνίας, και ειδικότερα στα εισοδήματα του αγροτικού πληθυσμού και στη δημιουργία σημαντικών υποδομών κυρίως στον τομέα των μεταφορών (Μετρό, Οδικοί άξονες, κλπ), εντοπίζει όμως πολλές παθογένειες σε όλους τους τομείς υπέρ των οποίων διατέθηκαν οι πόροι με αποτέλεσμα την ανεπαρκή αξιοποίηση τους προς όφελος της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας.
Στη συνέχεια ο Καθ. Αχιλλέας Μητσός παρουσίασε τα συμπεράσματα του δεύτερου μέρους της μελέτης που αναλύει τις προτάσεις της Ευρ. Επιτροπής για την επόμενη προγραμματική περίοδο 2014-2020 που βρίσκονται αυτή τη στιγμή υπό διαπραγμάτευση στο Συμβούλιο της Ε.Ε., και τις αναμενόμενες επιπτώσεις τους στην Ελλάδα.
Ύψος κοινοτικού προϋπολογισμού 1 τρισεκατ. Ευρώ για την επταετία 2014-2020
Συνοψίζοντας τα συμπεράσματα της μελέτης, προκύπτει ότι η Ευρ. Επιτροπή προτείνει για την επόμενη περίοδο ουσιαστικά σταθερό το ύψος του κοινοτικού προϋπολογισμού (περίπου 1 τρισεκατ. Ευρώ για την επταετία 2014-2020, ή λίγο πάνω από το 1% του ΑΕΠ της Ε.Ε.), με τις δαπάνες για τις πολιτικές της γεωργίας (420 δισ. Ευρώ) και της συνοχής (340 δισ. Ευρώ) να απορροφούν το 75% του προϋπολογισμού, παρά την μικρή μείωση που εμφανίζουν.
Η έμφαση που αποδίδει η Ε.Ε. στην στρατηγική της προς μια οικονομία με αυξανόμενη ένταση γνώσης, αντικατοπτρίζεται στα αυξημένα κονδύλια για τις πολιτικές έρευνας και καινοτομίας που αναμένεται να φτάσουν τα 100 δισεκατ. Ευρώ, ενώ ένας άλλος τομέας που παρουσιάζεται ενισχυμένος είναι αυτός των διευρωπαϊκών δικτύων στον οποίο η Επιτροπή προτείνει τη διάθεση 50 δισεκατ. ευρώ.
Σημαντικές ποιοτικές μεταβολές στις πολιτικές της γεωργίας και της συνοχής
Εκτός από την ποσοτική τους διάσταση, οι προτάσεις της Επιτροπής περιέχουν σημαντικές ποιοτικές μεταβολές ιδίως στις πολιτικές της γεωργίας και της συνοχής, με πιθανές σοβαρές επιπτώσεις για την Ελλάδα.
Τέτοιες μεταβολές αφορούν, μεταξύ άλλων, τον περιορισμό των θεματικών τομέων που θα μπορούν να ενισχύουν τα διαρθρωτικά ταμεία, την ανάγκη εκπλήρωσης προϋποθέσεων για την χρηματοδότηση των επιχειρησιακών προγραμμάτων, τη δημιουργία εθνικού δημοσιονομικού φακέλου στη γεωργία, την αλλαγή του τρόπου κατανομής των πόρων για τη γεωργία, κ.ο.κ.
Η μελέτη επισημαίνει τις πιθανές επιπτώσεις από τις αλλαγές αυτές και προτείνει ορισμένες θέσεις για το στάδιο της διαπραγμάτευσης στο Συμβούλιο.
Κοινοτικός προϋπολογισμός με ομοσπονδιακά χαρακτηριστικά
Με γνώμονα ότι ο κοινοτικός προϋπολογισμός αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της νέας αρχιτεκτονικής της Ε.Ε., που καλείται να προχωρήσει με τολμηρά βήματα προς την ομοσπονδιακή κατεύθυνση, η μελέτη τονίζει ότι ο κοινοτικός προϋπολογισμός πρέπει να έχει ανάλογα ομοσπονδιακά χαρακτηριστικά, και συνεπώς, μεγαλύτερο ύψος και κυρίως, στόχευση και λειτουργία αναπτυξιακού, αναδιανεμητικού, αλλά και σταθεροποιητικού χαρακτήρα, όπως οι προϋπολογισμοί άλλων ομοσπονδιών.
Η ελληνική θέση σε μια τέτοια εξέλιξη δεν μπορεί να είναι παρά μόνο μεταξύ των χωρών που ανήκουν στην περισσότερο προωθημένη ομάδα και υπέρ των πιο «ομοσπονδιακών λύσεων».
Παρεμβάσεις και διαπιστώσεις
Στην παρέμβαση του ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Καθ. Αθανάσιος Τσαυτάρης αναφέρθηκε στις αστοχίες της ΚΑΠ τα προηγούμενα έτη που οδήγησαν στη συρρίκνωση της Ευρωπαϊκής –και εθνικής- αγροτικής παραγωγής, στη σημασία του πρωτογενούς τομέα για την αναπτυξιακή πορεία της Ελλάδας κατά την επόμενη προγραμματική περίοδο, και τόνισε την ανάγκη συντονισμού μεταξύ των εμπλεκομένων Υπουργείων για την εκπόνηση κοινών στρατηγικών προγραμμάτων, ώστε να διαμορφωθεί ένα συντονισμένο περιβάλλον αναπτυξιακών δράσεων.
Ο Υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Κωστής Χατζηδάκης, αναφέρθηκε στην ελλιπή αξιοποίηση των πόρων των Διαρθρωτικών Ταμείων κατά το παρελθόν, τόνισε ότι το ΕΣΠΑ είναι το βασικό εργαλείο ανάπτυξης στις παρούσες συνθήκες κρίσης και ανέπτυξε τις τρέχουσες πρωτοβουλίες του Υπουργείου για την καλύτερη αξιοποίηση των Κοινοτικών πόρων και τη βελτίωση της απορροφητικότητας. Ως προς την νέα προγραμματική περίοδο έδωσε έμφαση στις τρέχουσες διαπραγματεύσεις και ιδίως στην ανάγκη να ληφθεί υπόψιν η παρούσα οικονομική κατάσταση της χώρας, και όχι τα στοιχεία των ετών προ του 2010 όπως προτείνει η Ευρ. Επιτροπή.
Ο Υφυπουργός Εξωτερικών Δρ. Δημήτρης Κούρκουλας, αναφέρθηκε εκτενώς στις τρέχουσες διαπραγματεύσεις στο Συμβούλιο της Ε.Ε. σχετικά με τη νέα προγραμματική περίοδο, τονίζοντας ότι υπάρχουν ακόμη αρκετά και σοβαρά εκκρεμή ζητήματα. Σημείωσε ότι η θέση της χώρας είναι υπέρ της αύξησης ή έστω διατήρησης του ύψους των πόρων που προτείνει η Ευρ. Επιτροπή, και ότι υποστηρίζει τις προτάσεις της στον τομέα των εισροών του Κοινοτικού προϋπολογισμού. Έκανε ειδική αναφορά στην νέα πολιτική της Ε.Ε για τη μετανάστευση, τη σημασία αυτής για τη χώρα μας και στους πόρους που μπορούν να διατεθούν στη χώρα μας για αυτόν τον σκοπό.
Ο Γεν. Γραμματέας Δημοσίων Επενδύσεων κ. Γιώργος Γιαννούσης επεσήμανε ότι στις παρούσες συνθήκες παρότι το ΕΣΠΑ είναι το ισχυρότερο αναπτυξιακό εργαλείο της χώρας, η εφαρμογή του δυσχεραίνεται άμεσα από τις τρέχουσες συνθήκες ύφεσης και έλλειψης ρευστότητας. Αναφερόμενος στο παρελθόν, εντόπισε επιτυχή παραδείγματα των Διαρθρωτικών πολιτικών στη χώρα τα οποία συνέδεσε με την υιοθέτηση καινοτομιών και μεταβολών στην οργάνωση της δημόσιας διοίκησης. Αντίθετα, επισήμανε και αυτός, ότι η προσήλωση στον στόχο της απορροφητικότητας οδήγησε συχνά σε ελλιπή αξιοποίηση των διαθέσιμων πόρων. Ως προς την επόμενη περίοδο, τόνισε την ανάγκη του να προσαρμοστεί έγκαιρα η χώρα στις νέες αναπτυξιακές προτεραιότητες της Ε.Ε.
ΙΝFO
Πατήστε εδώ για τα συμπεράσματα του πρώτου μέρους και για ολόκληρο το δεύτερο