Eurobank: Η απόφαση της ΒΙΟΧΑΛΚΟ ΑΕ καταδεικνύει τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι υγιείς επιχειρήσεις στην Ελλάδα σήμερα
Kυκλοφόρησε σήμερα η νέα έκδοση της EUROBANK RESEARCH: 7 Ημέρες Οικονομία, με την υπογραφή των αναλυτών Θεόδωρου Σταματίου, Οικονομολόγου, Θεοδόσιου Σαμπανιώτη, Οικονομικού Αναλυτή και Μαρίας Πρανδέκα, Οικονομικής Αναλύτριας, η οποία συνοπτικά αναφέρει ότι:
«Οι πρόσφατες εξελίξεις με την «έξοδο» της ΒΙΟΧΑΛΚΟ ΑΕ από το ΧΑΑ δείχνουν την ανάγκη σταθεροποίησης της οικονομίας και μείωσης του επιτοκίου δανεισμού για το κράτος και τις επιχειρήσεις.
Την τελευταία εβδομάδα τρία είναι τα θέματα που μονοπώλησαν τον δημόσιο διάλογο για την πορεία και τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας:
-Η απόφαση της εισηγμένης στο Χρηματιστήριο Αξιών Αθηνών ΒΙΟΧΑΛΚΟ ΑΕ να μεταφέρει την έδρα της από την Ελλάδα στο Βέλγιο.
-Η επίτευξη του πρωτογενούς πλεονάσματος για το 2013.
-Η ολοκλήρωση των προαπαιτούμενων διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων ενόψει της αξιολόγησης από την τρόικα.
Κατά την άποψη μας τα τρία θέματα συνδέονται και δείχνουν τόσο τα προβλήματα της ελληνικής οικονομίας όσο και τις δυνατότητες βελτίωσης της.
Η απόφαση της ΒΙΟΧΑΛΚΟ ΑΕ καταδεικνύει τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι υγιείς επιχειρήσεις στην Ελλάδα σήμερα.
Όπως προκύπτει άλλωστε και από την ανακοίνωση της εταιρίας στο ΧΑΑ, η μεταφορά γίνεται κυρίως για να δημιουργηθούν εκείνες οι συνθήκες που θα διευκολύνουν την πρόσβαση της στις διεθνείς αγορές κεφαλαίων και τη δημιουργία ενός βραχίονα χρηματοοικονομικής στήριξης των θυγατρικών της εταιριών.
Η δυσκολία πρόσβασης των ελληνικών επιχειρήσεων στις αγορές κεφαλαίων είναι αποτέλεσμα της δημοσιονομικής κρίσης και ξεκίνησε το 2010 ως αποτέλεσμα των δημοσιονομικών ανισορροπιών των προηγούμενων ετών αλλά και των χρόνιων προβλημάτων ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας.
Η εξασφάλιση του πρωτογενούς πλεονάσματος για το 2013 θα είναι το πρώτο σημαντικό βήμα για την επιστροφή της ελληνικής οικονομίας στη φάση της δημοσιονομικής σταθερότητας.
Βέβαια το δημοσιονομικό πλεόνασμα ενός έτους δεν αρκεί.
Είναι απαραίτητο να εξασφαλιστεί η διατηρησιμότητά του και στο μέλλον.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι σύμφωνα με την τελευταία αναθεώρηση του 2ου Προγράμματος Σταθεροποίησης της Ελληνικής Οικονομίας (Ιούλιος 2013) το δημοσιονομικό πλεόνασμα προβλέπεται για το 1,5%, 3,0% και 4,5% του ΑΕΠ για το 2014, 2015 και 2016 αντίστοιχα (και γύρω στο 4,1% για τα επόμενα χρόνια).
Για την εξασφάλιση όμως του διατηρήσιμου πρωτογενούς πλεονάσματος απαιτείται η επιστροφή της οικονομίας σε θετικούς ρυθμούς μεταβολής του ΑΕΠ. Κάτι τέτοιο θα γίνει πραγματικότητα μόνο όταν:
α) σταθεροποιηθεί το διαθέσιμο εισόδημα και η κατανάλωση μέσω της αποφυγής επιβολής νέων φορολογικών μέτρων ή αντίστοιχων περικοπών σε μισθούς και συντάξεις
β) ολοκληρωθεί το πρόγραμμα διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων που θα δημιουργήσει εκείνες τις συνθήκες που θα καταστήσουν την Ελλάδα χώρα προσέλκυσης άμεσων επενδύσεων.
Επιπλέον, η κυβέρνηση πέρα από τα παραπάνω θα πρέπει να εντείνει και την προσπάθεια της αναφορικά με την προώθηση του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων.
Το τελευταίο (πέρα από τα δημοσιονομικά οφέλη) αποτελεί και τη μοναδική πηγή για την προσέλκυση άμεσων ξένων επενδύσεων τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα.
Αναμένουμε ότι η κυβέρνηση θα ολοκληρώσει έγκαιρα τις προαπαιτούμενες μεταρρυθμίσεις για την έγκριση της δόσης της καταβολής της δόσης του €1,0 δισ. στις αρχές Οκτώβρη 2013. Τα προαπαιτούμενα για την καταβολή της δόσης του €1,0 δισ. περιλαμβάνουν:
-την υπαγωγή 12.500 δημοσίων υπαλλήλων στο πρόγραμμα κινητικότητας. Αναμένουμε ότι η κυβέρνηση θα ολοκληρώσει το συγκεκριμένο πρόγραμμα. Θέλουμε να επισημάνουμε ωστόσο ότι το πρόγραμμα κινητικότητας θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο για πραγματική αναδιάρθρωση του δημοσίου και όχι ως μηχανισμό επανατοποθέτησης των δημοσίων υπαλλήλων από τη μία υπηρεσία στην άλλη.
-την αναδιάρθρωση της ΕΛΒΟ, των ΕΑΣ και της ΛΑΡΚΟ ώστε να προετοιμαστούν για τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης τους. Το τελικό σχέδιο για την αναδιάρθρωση των επιχειρήσεων έχει υποβληθεί στην τρόικα και αναμένουμε τη έγκριση. Σε κάθε περίπτωση αναμένουμε ότι οποιαδήποτε λύση θα πρέπει να περιλαμβάνει όχι μόνο την εξάλειψη της επιβάρυνσης του φορολογούμενου από τη λειτουργία των συγκεκριμένων επιχειρήσεων αλλά και τη δημιουργία εκείνων των συνθηκών που θα επιτρέψουν την κερδοφόρα λειτουργία τους και γιατί όχι και την αύξηση των θέσεων απασχόλησης μελλοντικά.
-την αναγνώριση των οφειλόμενων του ευρύτερου δημοσίου τομέα προς την ΕΥΔΑΠ και την ΕΥΑΘ ώστε διευκολυνθεί η διαδικασία ιδιωτικοποίησης τους. Ήδη καθορίστηκαν οι σχετικές διαδικασίες για την αποπληρωμή των συγκεκριμένων χρεών σε τροπολογία που συμπεριλήφθη στο νομοσχέδιο για την αναδιοργάνωση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που ψηφίστηκε στις 10 Σεπτεμβρίου 2013.
-την έγκριση του νέου κώδικα των δικηγόρων Σκοπός του νέου κώδικα είναι η διευκόλυνση της εισόδου στο επάγγελμα, η κατάργηση των κατώτατων αμοιβών, κτλ. Ο νέος κώδικας των δικηγόρων ψηφίστηκε επί της αρχής από την αρμόδια επιτροπή του κοινοβουλίου ενώ αναμένεται και η ψήφιση του από την ολομέλεια. Η ψήφιση του νέου κώδικα των δικηγόρων θα αποτελέσει μια βασική μεταρρύθμιση όσον αφορά τόσο την απελευθέρωση των επαγγελμάτων όσο και την επιτυχία της εφαρμογής του μεταρρυθμιστικού προγράμματος. Μέχρι πρόσφατα άλλωστε, οι μεταρρυθμίσεις που αφορούν στο δικηγορικό επάγγελμα αλλά και τον δικαστικό τομέα αποτελούσαν τους βασικότερους τομείς υστέρησης του μεταρρυθμιστικού προγράμματος.»
Αναλυτικά η έκθεση εδώ:7HMERES_OIKONOMIA
www. My Way Press.gr
17/9/13