Το φωτεινό μυαλό ενός επαναστάτη

Φωτεινός καινοτόμος, ευφυής, με ενστικτώδη επιχειρηματική έμπνευση, αποτελεί τον “έναν κρίσιμο παράγοντα” αλλαγής που αναδιοργάνωσε 30.000 σημεία πωλήσεων και καθημερινού ρευστού, μετασχημάτισε mini market και περίπτερα σε νέες πηγές εσόδων.

 
Από Π.Τσακιρίδη

Μιλάει χωρίς ανάσα, δεν κομπιάζει, ένας αιρετικός στον λόγο και στην πράξη, με τα χέρια του να σχεδιάζουν στον αέρα αριθμούς και πίνακες στατιστικής, παραστατικός με ουσία, σε παρασύρει με λαμπρά επιχειρήματα στον δικό του ονειρικό κόσμο με τετράγωνη λογική, μιλάει σε δύο τηλεφωνικές γραμμές σε έναν συνεργάτη του και έναν νέο πελάτη, γράφει ένα email, παρακολουθεί την γραμματεία και τα επείγοντα, και μου συνιστά λίγη υπομονή για να ξεκινήσουμε την κουβέντα μας για “το παιδί του”- το prοject i-kiosk, την υπ’αριθμόν ένα  επαγγελματική λύση.

Δηλώνει χωρίς περιστροφές ότι ο επαναστάτης του σήμερα είναι ο επιχειρηματίας.

Δεν ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο πανεπιστήμιο γιατί αποζητούσε μια μάσκα οξυγόνου,την δική του “γη της επαγγελίας”, αναζητούσε τον his way κόσμο δημιουργίας με οδηγό την ελευθερία του επιχειρηματία και ένα ένστικτο -φύλακα άγγελο -που δεν τον πρόδωσε τελικά ποτέ.

Σκέφθηκε, δοκίμασε, υλοποίησε και καθιέρωσε την ιδέα του i-kiosk στην σκληρή και παραμελημένη αγορά των 15.000 περιπτέρων και τωv 15.000 mini market πανελλαδικά.

Δούλεψε ατέλειωτες βάρδιες για να κατανοήσει καλύτερα τις αδυναμίες του προϊόντος του και συνεχίζει ακάθεκτος.

Αφοσιωμένος και σε διαρκή επαγρύπνηση.

Απολαύστε το story ενός ελληνικού φωτεινού μυαλού και τον μοναδικό δρόμο που άνοιξε.

Και μια πρόβλεψη: Σημειώστε το όνομά του, θα το βρίσκουμε μπροστά μας συνέχεια – ο Φάνης απέδειξε ότι είναι το σκληρό καρύδι του νέου επιχειρείν, με αιρετικό λόγο από άποψη και όχι από τυφλό αδιέξοδο, του νέου επιχειρηματία που αγωνιά και πιάνει τις καυτές πατάτες.

•”Ο “περιπτεράς” κάνει έρευνα αγοράς”
“Υπάρχουν πολλοί δρόμοι που οδηγούν στη μοναδικότητα, μερικοί από αυτούς δύσβατοι. Μπορεί οι πιο καινούργιοι να απαιτούν μόχθο, αλλά συχνά είναι παρακαμπτήριοι που οδηγούν σε μεγάλα επιτεύγματα ”  ( Μπαλτάσαρ Γκρασιάν, 1601-1658).

Ο δρόμος είναι ένας από τους πλέον κεντρικούς δρόμους του Βόλου. Ο Φάνης ήταν εκεί από το βράδυ, σε λίγο συμπλήρωνε 10 ώρες μέσα σε ένα περίπτερο, υλοποιώντας ένα αντισυμβατικό σχέδιό του: να εφαρμόσει στην πράξη, πριν κυκλοφορήσει στην αγορά, το επιχειρηματικό μοντέλο i-kiosk.   Ένα όνειρο ζωής γι’ αυτόν και την παρέα τριών φίλων του που γεννήθηκε από την ανάγκη να δραστηριοποιηθούν επαγγελματικά.

Τα βράδια κρατούσε σημειώσεις μέσα σε ένα περίπτερο δουλεύοντας πλήρες ωράριο, για να μάθει από πρώτο χέρι το ίδιο του το προϊόν, την επόμενη ημέρα ζούσε το πλάνο της ιδέας του, from day to day, επί πολλές εβδομάδες, σε εναλλασσόμενες βάρδιες με τούς συνεργάτες του χωμένοι μέσα σε ένα περίπτερο. ‘Επρεπε να κατανοήσουν καλύτερα και να διορθώσουν τυχόν αβλεψίες και αστοχίες, να ενσωματώσουν πρακτικές λύσεις σε realtime περιβάλλον εργασίας και να βελτιώσουν την λειτουργικότητα του i-kiosk.

Ανακάλυψε τον τροχό? Όχι. Βελτίωσε τον τροχό? Ναι.Για δύο λόγους:

1).Απλοποίησε την μηχανογραφική οργάνωση μικρών μονάδων αυξημένης ρευστότητας, μια παρατημένη και αναχρονιστική μέθοδο “μπακαλικής” εσόδων-εξόδων.

2).Μελλοντικά -ήδη έχει μοντέλο δοκιμαστικής εφαρμογής – θα ενσωματώσει ψηφιακή διαφήμιση που θα επηρεάζει τον επισκέπτη τού κάθε περιπτέρου την ώρα της αγοράς.

Ένα μωσαϊκό τραγελαφικών εικόνων που αποδιοργάνωνε τους ιδιοκτήτες. Το γέννησε στη μήτρα του μυαλού του, το είδε πριν γεννηθεί, είδε ότι παράγει αξία. Το βελτιστοποίησε, το ανέδειξε και το επέβαλε και αυτός αλλά και η αγορά που το δέχθηκε με ικανοποίηση.

Τι έκανε ο Φάνης? Μετέτρεψε τα περίπτερα και τα mini market σε “χρηματιστηριακή” παραγωγή μηχανής κέρδους.

Πρόσθεσε υπεραξία με στρατηγική, μετρήσιμα αποτελέσματα και ευελιξία παρατεταμένης προσαρμογής σε ένα δημιούργημά του.

Eντόπισε μια ανάγκη και την κάλυψε.

Είδε ένα κενό.

Και το έντυσε με αγάπη για κάτι έξω από τα συμβατικά της αγοράς.

Αυτός ο άνθρωπος είναι ο δημιουργός του σήμερα, ατενίζει με θάρρος το επιχειρείν και τολμάει να προκαλέσει τα λιοντάρια της παλιάς νοοτροπίας. Γιατί?

Μετασχημάτισε έναν αχανή χώρο, με εξ αντικειμένου κρίσιμη μάζα, με πρωτόγονες όμως καθημερινές λειτουργίες, τολμώντας και εισάγοντας μια ολική αντίληψη θέασης του προφανούς.   Οι απεριόριστες δυνατότητες ενός νέου κόσμου χρειάζονται τον σημαιοφόρο τους.

Έναν ακαταπόνητο πολεμιστή, ένα θεληματικό πνεύμα, που καθιέρωσε με άψογη μέθοδο επιδρομής-έρευνας σε 50 περίπτερα ένα προϊόν -υπηρεσία νέας γενιάς.   Η μέθοδός του, ένας ύμνος στο τι μπορεί να κάνει η ανάγκη ενός ανθρώπου που ξέρει ότι θα πετύχει κατ’ αξίαν.

Η επιβράβευσή του προκάλεσε έντονο ενδιαφέρον, όπως προκύπτει από συζητήσεις που πραγματοποιούνται αυτή τήν περίοδο με Business angels του εξωτερικού με Ελληνικές ρίζες.

•”Σπουδές και μικρόβιο δράσης”
Με ιδιαίτερα στέρεες βάσεις παιδείας, αρχικά από το Αρσάκειο Τοσίτσα στην Εκάλη, και εν συνεχεία στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, τμήμα Μηχανικών, Ηλεκτρονικών Υπολογιστών -Τηλεπικοινωνιών και Δικτύων, ο Φάνης ανακαλύπτει τον θαυμαστό κόσμο της Πολυτεχνικής σχολής και αρχίζει εντατικό διάβασμα. Ενδιαμέσως, για να έχει ένα υποτυπώδες οικονομικό βοήθημα, εργαζόταν σαν σερβιτόρος ή μπάρμαν, πάντα όμως, και ιδίως αυτές τις ώρες, γυρόφερνε κάποια επιχειρηματική ιδέα που θα είχε σχέση με τον τομέα που σπούδαζε.

Μου αποκαλύπτει ότι μόλις άρχισε να αφιερώνεται στο project i-kiosk, η σχολή τού απομυζούσε πολύτιμο παραγωγικό χρόνο ενασχόλησης (παρ’ όλα αυτά έδινε το παρόν σε κάποιες εξεταστικές) από την επιχειρηματική του δραστηριότητα, χωρίς να του αποδίδει αυτά που ήθελε σε γνώση για να τα χρησιμοποιήσει επαγγελματικά.

Αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι “ εάν έβλεπα ότι προέκυπτε προστιθέμενη αξία σε αυτά που έκανα στη σχολή, που να έχουν κάποια ουσιαστική πράξη στην αγορά και σε ό,τι χτίζαμε, τότε προφανώς θα αφιέρωνα περισσότερο χρόνο, αλλά από τη στιγμή που είδα ότι δεν αποδίδει αυτό για εμένα, προτίμησα να αφιερωθώ στις επιχειρηματικές μου δραστηριότητες παρά στη σχολή”.

 
Με οδηγό το ένστικτο

Η πρώτη ύλη του ονείρου του ζυμώνεται από τρεις συμφοιτητές του, ανάμεσα στους οποίους μετά από συζητήσεις ανακάλυψε και τον συνεργάτη του κ.Καζανή, μια ομάδα στα σπάργανα με συνεχή brainstorming, που αρχίζει ατελείωτα βράδια να ανταλλάσσει ιδέες και απόψεις, αναζητώντας το διαφορετικό επιχειρηματικό project, αναφέροντάς τους ένα αδιόρατο …“να κάνουμε κάτι”, χωρίς να έχει κάτι συγκεκριμένο στο μυαλό του. Το πρώτο ερέθισμα της ιδέας, ξεκίνησε από την κουβέντα ενός φίλου του, για τον περιπτερά της γωνίας κοντά στο σπίτι, ο οποίος του ζητάει “κάτι σαν βοήθεια που θα ήθελε από κάτι σαν Excel για να μετράει τι εμπόρευμα έχει στην αποθήκη”.

Πριν συνεχίσει την κουβέντα ο Φάνης, στο γραφείο εισβάλλουν οι πρώτες σκηνές από την συνεχή άσκηση επιμονής και θάρρους όλης της ομάδος, και με παραστατικό τρόπο μού εξηγεί: “μετά από λίγη σκέψη και την παραδοχή ότι ακούγεται καλό, δεν υπήρχε και κάτι αντίστοιχο, διακρίναμε όλη αυτή την αγορά των ασήμαντων μέχρι τότε περιπτέρων για μας, που δεν τα υπολογίζαμε παρά μόνο για μικροψώνια, και σκεφθήκαμε να αρχίσουμε μια έρευνα αγοράς”.

 
Δεν ήτανε περίπλοκο,ήταν μεταμορφωτικό.

Κατ’ αρχήν καταρτίσανε ενα ερωτηματολόγιο, και αμέσως μετά υλοποίησαν τις πρώτες διερευνητικές παρουσιάσεις του κωδικού…Excel σε περίπου 50 περίπτερα στην περιοχή του Βόλου, εκεί όπου σπουδάζανε. Η κανονική έρευνα αγοράς άρχισε από την ομάδα χωρίς να υπάρχουν γνώσεις περί έρευνας, με όλα τα στοιχεία μιας δομημένης έρευνας που κάλυπτε ανάγκες και περιελάμβανε εκατοντάδες ερωτήσεις, όπως: χρήση αυτού του συστήματος σε συνθήκες πολλαπλών παραλαβών, υπόλοιπα αποθήκης, επιστροφές εφημερίδων, υπόλοιπα προϊόντων και άλλα χρήσιμα και βεβαίως πρόθεση αγοράς, κόστος αγοράς για να είναι εφικτό και συμβατό με τον προϋπολογισμό του ιδιοκτήτη. Με τα αρχικά μηνύματα να είναι θετικά, η αποδοχή και η πλήρης επικράτηση του i-kiosk, ήταν θέμα ωρών.

 
Η on line γνώση βοηθός τους

Ο Φάνης θα συνεχίσει να αναπτύσσει το σχέδιο δράσης με μια καθοριστική επισήμανση ότι “ήτανε ένστικτο περισσότερο αυτό που μας οδηγούσε -είχαμε τρομερή βοήθεια από το internet και την on line γνώση που υπάρχει προσβάσιμη, και εύκολα διαθέσιμη”.

 
Το gap

“Η σχολή μας ήταν καθαρά σχολή μηχανικών με πολύ επιστημονικό υπόβαθρο. Θεωρώ ότι υπάρχει ενα τεράστιο gap σε συγκεκριμένα τμήματα, τα οποία όμως αγνοούν εντελώς την αγορά. Δηλαδή, κάποιοι άνθρωποι μπορεί να αφιερώνουν πέντε ως έξι χρόνια αναλόγως με την δυσκολία του πτυχίου, χωρίς να παίρνουν τίποτε από τους ανθρώπους που έχουν φτιάξει το πρόγραμμα σπουδών. Με μια μονοδιάστατη οπτική ότι θα φτιάξουν μια εντελώς ακαδημαική καριέρα, με τον παράγοντα αγορά να τον έχουνε αφήσει εντελώς έξω. Έχουν πλήρη άγνοια, και αυτό ειναι κακό, γιατί για να είσαι ολοκληρωμένος σε αυτό που κάνεις, πρέπει να βλέπεις το νόμισμα και από τις δύο πλευρές. Αυτό είναι που με δυσαρεστεί με το θέμα της παιδείας, ότι κάνει ασύνδετα πράγματα με την αγορά ευρύτερα και ειδικά στον τομέα τεχνολογίας, στην οποία κάθε τέσσερις και πέντε μήνες έχουμε τόσο ανατρεπτικές εξελίξεις οι οποίες δεν ενσωματώνονται, και που οφείλεις να είσαι ενήμερος με την τελευταία λέξη που διατρέχει το σύμπαν. Με παραδείγματα προς μίμηση από πανεπιστήμια όπως είναι του Stanford ή από αμερικανικά ιδρύματα, το πώς διδάσκουν και πότε το διδάσκουν, εμείς είμαστε καθηλωμένοι σε μια νοοτροπία και σε μια γνώση 20 ετών πίσω, χωρίς να αναφερθώ σε υποδομές”.

 
Είδαμε γρήγορα την αξία τους

Το συμπέρασμα ενός συνεδρίου πριν από χρόνια έλεγε ότι “ ζούμε στην εποχή της εικόνας και της ουσίας. Θα νικήσει η ουσία. Με μία προϋπόθεση. Πρέπει να έχει βατή εικόνα” Σήμερα θα ήταν αναγκαίο να λεχθεί και έμπνευση. Μια συμπυκνωμένη γνώση, που υποστηρίζεται από θεωρία, μία τεχνική με ενσωματωμένη πώρωση καινοτομίας για κάτι πρωτοποριακό, είναι συστατικά που δεν θα σε αφήσουν ακάλυπτο στην εποχή των ιδεών που φέρουν μια πελατοκεντρική αντίληψη.

Ο Φάνης μού εξηγεί : “Ο πρώτος άγουρος στόχος ήταν να πουλήσουμε 20-30 συστήματα. Αλλά πάρα πάρα πολύ γρήγορα, όταν είσαι στην πράξη και αρχίζεις αυτό το πράγμα να το υλοποιείς, να το τρέχεις, τα πάντα εξελίσσονται τόσο γρήγορα, που απορώ και εγω ο ίδιος με τον εαυτό μου και την άγνοια που είχα σε τόσα πράγματα πριν 2 χρόνια, όταν ξεκινούσα. Παρ’ όλα αυτά, με το ένστικτο προσπαθούσα να οδηγηθώ και εγώ και οι συνεργάτες μου. Όταν είσαι πραγματικά στην αγορά, ο ρυθμός που μαθαίνεις καινούρια πράγματα είναι τρομακτικός”.

•”Το 5,5 του ΑΕΠ και η δύναμη πυρός”
“Είδαμε πολύ γρήγορα την αξία που μπορεί να έχει ένα περίπτερο, επειδή αυτό που διακρίναμε δεν είναι τόσο η δύναμη του κάθε περιπτερούχου να αγοράσει κάποιο σύστημα, είδαμε την δύναμη που έχει μια τέτοια αγορά με τους τεράστιους τζίρους (15.000 περίπτερα και 15.000 mini market). Αθροιστικά η αγορά αυτή είναι το 5,5 του ΑΕΠ και ιδιαίτερα μεγάλες εταιρίες βασίζονται σε αυτά, όπως είναι οι καπνοβιομηχανίες.

Τα δεδομένα είναι μια ακτινογραφία που σε οδηγεί στο μέλλον, όταν έχεις ένα 95% από το κανάλι πωλήσεων να προέρχεται από τα περίπτερα, όταν έχεις τόσες μεγάλες εταιρίες να βασίζονται τόσο δυνατά σε μια συγκεκριμένη αγορά, εκεί υπάρχουν πολλές ευκαιρίες και αυτό το οραματιστήκαμε, το είδαμε από την αρχή και γι’ αυτό είπαμε με σιγουριά ότι θα κάνουμε κάτι καλό εδώ πέρα.Τα περίπτερα είναι κανονικές και πολύ δυνατές επιχειρήσεις με απίστευτη ρευστότητα”.

 
Ίδρυση μια ημέρα μετά το ΔΝΤ

“H εταιρία ιδρύθηκε μια ημέρα αφότου ήρθε το ΔΝΤ στην Ελλάδα, τον Απρίλιο του 2010, και από τους εφοριακούς μέχρι τον διευθυντή της τράπεζας που βρεθήκαμε για να ανοίξουμε τον εταιρικό λογαριασμό, μας κοιτάζανε με ένα περίεργο μάτι. Απλά, αυτό δείχνει και το ένστικτο και τη σιγουριά μας, δεν μας νοιάζει τι γίνεται γύρω μας, πιστεύουμε στους εαυτούς μας και σε αυτό που πάμε να κάνουμε, με όλη μας την άγνοια, με όλη την ωραία “αμφισβήτηση” και “ανωριμότητα”. Είχαμε κολλήσει με αυτό το πράγμα. Η ίδρυση της εταιρίας έγινε την Παρασκευή, το Σάββατο είχαμε τον πρώτο μας πελάτη, την πρώτη μας εγκατάσταση, που είναι πολυ super και δείχνει και τη δύναμη του internet, γιατί χωρίς να έχουμε πωλητές, χωρίς να έχουμε καν τελειωμένο προϊόν καλά-καλά, έχοντας μόνο ένα site, ο κόσμος είχε αρχίσει να ενδιαφέρεται, να στέλνει e-mail. Είναι τρομερό να μπορείς να φτιάχνεις εταιρία και πριν καν μπει η δεύτερή σου ημέρα, να έχεις τον πρώτο σου πελάτη, χωρίς να έχεις όλες αυτές τις υποδομές έτοιμες να δουλεύουν για σένα και το εκμεταλλευόμαστε συνεχόμενα από τότε.Τελικά η ευελιξία σώζει τους επιχειρηματίες”

 
To εταιρικό μοντέλο

Για την διάρθρωση της εταιρίας, μου αναλύει το σκεπτικό του λέγοντας ότι :“έχουμε την άποψη ότι η κάθε ομάδα πρέπει να έχει ρόλους, ένας πρέπει να χτίζει τα εργαλεία αυτά, ένας άλλος να ξέρει να πουλάει και ένας τεχνοκράτης να βάζει λίγο ρουμπρίκες και μια τάξη σε αυτά τα πράγματα”. Ένα εταιρικό μοντέλο δίχως ρωγμές, με αξιοζήλευτη ικανότητα.

 
Κωδικός 24Χ7Χ40

“Ξεκινήσαμε με 4.000€ ο καθένας ως μια μικρή αρχική επένδυση, με την απόσβεση να γίνεται σε χρόνο ρεκόρ, και βρεθήκαμε με κερδοφορία από τον πρώτο χρόνο, κάτι απίστευτο για εμάς. Συνεχίζουμε το 2012 με τριψήφιο αριθμό εγκαταστάσεων σε πάνω απο 22 Νομούς, σε λιανικές επιχειρήσεις.” Μία κρίσιμη παράμετρος είναι η αντοχή του συστήματος σε ακραίες συνθήκες, εκεί που οι πιεστικοί ρυθμοί απαιτητικών “δρομέων αντοχής” επιβάλλουν την βραχυπρόθεσμη λειτουργικότητα με κομψότητα και δίχως απώλειες. “Το σύστημα έχει δοκιμαστεί και σε πολύ δύσκολες συνθήκες, όπως 24ωρη λειτουργία σε κεντρικά περίπτερα πολυσύχναστων Δήμων με όγκο επισκεπτών, με το πρώτο μας crash test να είναι με τους υπολογιστές και τα συστήματα i-kiosk να μην κλείνουν επί 30 -40 ημέρες και το πρόγραμμα να δουλεύει συνεχώς, χωρίς κανένα πρόβλημα”.

H αποκάλυψη του όρου “ειδική εξυπηρέτηση” είναι που καθιερώνει αυτό το καινοτόμο προϊόν, με 24 ώρες συνεχούς παρακολούθησης όπου και όταν χρειασθεί.

Αυτό είναι το χαρτί διαφοροποίησης από τους ανταγωνιστές του.

Να γιατί πέτυχε-αφού πρώτα μπήκε στο πετσί του τελικού χρήστη.

Ενσωμάτωσε τις πρωτογενείς ανάγκες τους, μετέβαλε το παιχνίδι, εμπλούτισε τις εναλλακτικές και τελικά αξίωσε, επέβαλε και απαίτησε τον έναν μοναδικό οδηγό του.

Η επιθυμία του πρωτοπόρου επιβλήθηκε στην αγορά ως φυσικό επακόλουθο και η σεμνότητα ανταμείφθηκε.

•”Οικοσύστημα άδραξε τις ευκαιρίες”
“Κάθε εταιρία μπορεί να αναπτυχθεί οργανικά όπως αναπτυσσόμαστε και εμείς, μόνο με αυτό το αρχικό κεφάλαιο που είχαμε, αλλά για να κάνεις τα πράγματα που οραματίζεσαι γι’αυτό που χτίζεις, είναι δεδομένο ότι κάποια στιγμή θα χρειασθείς οικονομικούς πόρους από εξωτερική πηγή, οπότε σίγουρα μας ενδιαφέρει οποιαδήποτε πολιτική χρηματοδότησης από κάποια Business angels. Είναι πληγή για το ελληνικό επιχειρηματικό οικοσύστημα το ότι δεν έχουμε κάτι οργανωμένο σε τέτοιες επενδύσεις , είναι πληγή το ότι τα venture capital των τραπεζών δεν ακούνε καν business plan, αν δεν είναι πολλών εκ.€. Οπότε υπάρχει άλλο ένα κενό, το οποίο αποτελεί τροχοπέδη στην ουσία, να βοηθηθούν νέες εταιρίες με φιλοσοφία ελληνική”.

 
Κρατικό χρήμα? Όχι, δεν το θέλω

“Για μένα το κρατικό χρήμα είναι και το χειρότερο σε αυτές τις περιπτώσεις, δηλαδή για ποιο λόγο το κράτος να βοηθήσει εμένα χρηματοοικονομικά να μεγαλώσω την εταιρία μου, δεν το θέλω. Αν υπάρχουν ιδιώτες οι οποίοι θα δούν την ευκαιρία και θα μπορέσουν να δώσουν το κεφάλαιο για να πάρουν την απόδοσή του, αυτό είναι πολύ πιο υγιές, από το να έρθει το κράτος ή οποιοσδήποτε κρατικός φορέας. Η ιδιωτική πρωτοβουλία στην Αμερική, στην Ασία, στην Χιλή, και στο Ισραήλ είναι πιο υγιής, γιατί έχουν φτιάξει σωστά οικοσυστήματα για εταιρίες καινοτομίας . Όταν όμως στην Ελλάδα δεν έχουμε δει κάποια Success Story, για να συνειδητοποιήσει και όλος ο μηχανισμός της ιδιωτικής πρωτοβουλίας την σπουδαιότητα του startup και να επενδύσει σε αυτό το οικοσύστημα, σίγουρα γίνονται πολύ δύσκολες οι συνθήκες”.  Είναι η αγωνία ενός νέου επιχειρηματία που θέλει μια πρόσθετη “δύναμη πυρός” πολλαπλασιαστικής δυναμικής που θα λειτουργήσει ευεργετικά στην ανάπτυξη της εταιρίας.

•”Η online γνώση και …”
Ο Φάνης μου αποκαλύπτει ότι “ προγραμματίζουμε μια επένδυση 100.000€, μέσω ενός προγράμματος καινοτομικής επιχειρηματικότητας, για ανάπτυξη τεχνολογικών υποδομών, για να δημιουργήσουμε και άλλες θέσεις εργασίας και να θωρακίσουμε τις υπηρεσίες που παρέχουμε” και ευελπιστεί ότι η διαχείριση των επιδοτήσεων επιτέλους θα λειτουργήσει χωρίς άλλες καθυστερήσεις. Για το περιβάλλον ανάπτυξης του επιχειρείν αλλά και την απορρόφηση παρόμοιων κονδυλίων, αναφέρεται στην δουλειά που υλοποιείται στο εξωτερικό όπως “στο Παρίσι που ένας κρατικός οργανισμός στεγάζει startup εταιρίες και γίνεται πολύ σωστή δουλειά, το Βερολίνο που φτιάχνει οργανωμένα σωστό οικοσύστημα, η Ολλανδία επίσης.Αν δείτε όλες τις startup, οι περισσότερες που έχουν πιο εμπορικά προϊόντα και υπηρεσίες, πατάνε σε τεχνολογίες που σπάνια θα δείτε να διδάσκονται στα πανεπιστήμια. Αυτό είναι σοβαρό πρόβλημα γιατί και εμείς, ό,τι γνώση έχουμε περάσει επιχειρηματικά και σαν τεχνογνωσία μέσα σε αυτό το προϊόν, δεν εχει προέλθει μέσα από το πανεπιστήμιο, έχει προέλθει απο ξένα πανεπιστήμια που έχουν on line την γνώση τους, όπως το MIT με μαθήματα ανοιχτά σε όλους ή από web site που παρέχουνε αρίστης ποιότητας εκπαίδευση και πληροφορία, πλήρως εκσυχρονισμένη, όχι προ δεκαετίας”.

 
…το πανεπιστήμιο του twitter

“Το twitter μπορεί να σου μάθει απίστευτα πιο πολλά πράγματα απ’ ό,τι ένα μάθημα στο πανεπιστήμιο” συνεχίζει, και μου αναφέρει ένα τυχαίο παράδειγμα “για κάποιον που τον ενδιαφέρει το marketing και ακολουθεί δυο-τρεις ανθρώπους που είναι γκουρού, είναι specialists στο αντικείμενο αυτό. Όταν ένας επαγγελματίας μιας μεγάλης εταιρίας μοιραστεί ένα δικό του επιτυχημένο case study, μία καινούρια πρακτική, όταν δείχνει τι έκανε τον προηγούμενο μήνα και με τι τρόπο, αυτό είναι σοκαριστικό, είναι το πιο καταπληκτικό μάθημα.  Πρέπει ο κάθε νέος να μάθει πώς να χρησιμοποιεί τα social media, ειδικά για εκπαιδευτικά θέματα, προς όφελός του. Είναι απίστευτος θησαυρός”. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός όπως μου λέει, ότι “παλιότερα όταν έμπαινες στο twitter, έδειχνε ένα μαγικό quote το οποίο έλεγε Follow your interests. Αν εγώ έχω interest στον επιστήμονα, το καταπληκτικό μυαλό που κάνει share σε καταπληκτικά πράγματα, εκεί το όφελος που αποκομίζω είναι απίστευτο”.

 
Τrend ερεθιστικό

Το στρατηγείο της εταιρίας του Φάνη είναι minimal.

Αυτό που ξεχωρίζει όμως στον χώρο του γραφείου του είναι ότι στα τζάμια και στους τοίχους υπάρχουν δεκάδες ταμπλό με αριθμούς, διαγράμματα, πίνακες, κωδικούς. Ένα επιχειρησιακό κέντρο ανάγκης, με τον ίδιο στο επίκεντρο ως έναν δικτυωμένο business guy νέας γενιάς. Η μήτρα του γραφείου του παράγει μοναδικής αξίας έργα τεχνολογικής αισθητικής.

Ο ίδιος συνεχίζει με την ιδιαίτερη σεμνότητα που τον διακρίνει να μου αναπτύσσει το θέμα που πρέπει να κινητοποιήσει τους πάντες : “το start up που αρχίζει και φαίνεται καθώς όλο και περισσότερο νέοι άνθρωποι μετέχουν και ψάχνονται. Υπάρχει μια κινητοποίηση και η κρίση πιστεύω οδήγησε σε αυτό.Από την άλλη οι συγκρίσεις με τα ισχύοντα στο εξωτερικό προκαλούν καθώς “η αμερικανική κουλτούρα έχει δημιουργήσει ένα trend, ένα ερέθισμα τρομερό για κάποιον νέο που μπορεί να κάνει μια εφαρμογή στο iPhone Application και να βγάλει λεφτά, και η κρίση είναι η κατάλληλη ευκαιρία να φτιάξει κάποιος δική του επιχείρηση γιατί μπορεί η αγορά που απευθύνεσαι να είναι πιο δύσκολη αλλά αυτά ισχύουν για όλο τον ανταγωνισμό”

 
Η ουρανοκατέβατη δουλειά…

To σκεπτικό του για το ρίσκο αποτελεί την επιτομή ενός άφοβου λαμπερού μυαλού που έχει ακονίσει την σκέψη του με την δύναμη της θέλησης, καθώς “εν μέσω κρίσης οι μεγάλες εταιρίες φοβούνται να κάνουν ανοίγματα, είναι δυσκίνητες, με επακόλουθο ο νέος με την ευελιξία και παίρνοντας κάποια ρίσκα όχι μόνο τους φτάνει, αλλά στα μάτια του πελάτη του μπορεί και να τους ξεπερνάει κιόλας. Πραγματικά δημιουργούνται απίστευτες ευκαιρίες . Η εναλλακτική σου ποια είναι? Nα περιμένεις πρόσληψη στο Δημόσιο? Πρόσληψη σε ιδιωτικό τομέα ? Όλες οι μεγάλες εταιρίες απολύουν.Τι θα κάνεις ? Θα περιμένεις να σου έρθει μία δουλειά ουρανοκατέβατη? Με κάτι θα πρέπει να ασχοληθείς”.

•”Αποκλειστικά για τις ανάγκες τους”
“Εμείς διακρίναμε ότι περίπτερο και mini market δεν είναι πελάτες υποχρεωτικά εξοικιωμένοι με την τεχνολογία -οπότε έπρεπε να φτιάξουμε κάτι αποκλειστικά για τις δικές τους ανάγκες. Τα υπόλοιπα ανταγωνιστικά προγράμματα που δημιουργήθηκαν είτε πριν είτε μετά, ήταν γενικότερα προγράμματα για οποιοδήποτε κατάστημα και θεωρητικά μπορούσαν να τοποθετηθούν και σε ένα περίπτερο, οπότε δεν είχανε την ευκολία και την ευχρηστία εξ αντικειμένου. Αντίθετα εμείς επενδύσαμε πάρα πολύ χρόνο για να το κάνουμε όσο πιο απλό και straight forward γινόταν. Μελετήσαμε πάρα πολύ όλες τις διαδικασίες που έχει μια τέτοια επιχείρηση, με την υπόθεση εργασίας να καταγράφει 1.000 πελάτες στην διάρκεια της ημέρας, να πραγματοποιεί και 3 παραλαβές την ίδια στιγμή που εξυπηρετεί,δυσκολίες, που αν δεν φτιάξεις κάτι γι’αυτή την μορφή επιχείρησης, τα υπόλοιπα είναι λίγο ημίμετρα. Εμείς οι ίδιοι όταν είχαμε βρει τους πρώτους πελάτες, αποφασίσαμε να δουλέψουμε με έναν “δοκιμαστικό” πελάτη, με το σκεπτικό να εγκαταστήσουμε ως δώρο το σύστημά μας, με την προϋπόθεση να μας βοηθήσει να το βελτιώσουμε.Δεν γίνεται να έχεις όλα τα ερεθίσματα αυτού του ανθρώπου που θα το χρησιμοποιήσει, έχουμε κάνει και εμείς βάρδιες 8ωρες -για να δούμε όλες τις δυσκολίες, και τυχόν προβλήματα που μπορεί να βγάλει”.

•”Εικόνα απο το μέλλον- Ad Network με αμφίδρομη επικοινωνία”
Εταιρίες που πουλάνε τα προϊόντα τους στο κανάλι Ad Network by i-kiosk, με ψηφιακές διαφημίσεις που φορτώνονται on line στο σημείο πώλησης, μια εικόνα από το μέλλον -σε πιλοτική εγκατάσταση προς το παρόν. Η εικόνα είναι παραστατική και την έχουμε ζήσει οι περισσότεροι με “αυτοκόλλητα σε ένα χάος εικόνας και κακού συνολικού branding. Eίδαμε ότι έχει υπερβολικά μεγάλο value το θέμα της προβολής. Αν του δώσεις το κατάλληλο ερέθισμα, μπορείς να έχεις μετρήσιμη διαφορά.

Είναι άμεσο, ειναι multimedia, είναι ψηφιακό, οπότε όλα τα ερεθίσματα που δίνεις στον τελικό καταναλωτή είναι με το μέρος του, όπως ο τρόπος που μπορεί να τον επηρεάσεις. Τι χάρη μπορεί να έχει ένα αυτοκολλητάκι σε ένα προφίλ ενός ραφιού με ένα multimedia περιεχόμενο video, που είναι σε απόσταση 60 πόντων και δυνητικά σου λέει μέσω micro offer: “αγόρασε τώρα αυτό το προϊόν γιατί θα εχεις 10 cents discount”

O εμπλουτισμός του i-kiosk με οθόνη αφής μέσα στο περίπτερο που συνδέεται με δεύτερη οθόνη αφής έξω από το περίπτερο με το Αd Network, έχει δυνητικό πελατολόγιο τις top 500 επιχειρήσεις που διακινούν τα προϊόντα τους. Προς την κατεύθυνση αυτή πραγματοποιούμε όποιες κινήσεις επιβάλλονται, ώστε να κινήσουμε το ενδιαφέρον τους οργανωμένα με πιλοτικές εγκαταστάσεις στο λεκανοπέδιο Αθηνών και στην Θεσσαλονίκη.

Στην ουσία του είναι ένα νέο ψηφιακό ΜΜΕ με τα εξής προτερήματα: να είναι στο σημείο πώλησης, δεν έχει κόστoς για να αλλάξει η καμπάνιά σου πχ σε 1.000 σημεία, έχουμε δημιουργήσει μια τρομερή on line πλατφόρμα η οποία επικοινωνεί με όλα τα σημεία εγκατάστασής του. Μπορούμε να διαχειριζόμαστε τα πάντα κεντρικά και απομακρυσμένα. Η πλατφόρμα που έχουμε δημιουργήσει μέσω αλγόριθμου αναγνωρίζει το προφίλ του κάθε σημείου, έτσι όταν φτιάχνουμε καμπάνια την στέλνουμε εκεί που πρέπει και σε συγκεκριμένα time zone για να είναι πολύ πιο αποδοτική, με πλήρες δημογραφικό προφίλ, παρέχουμε target περιεχόμενο που στοχεύει, όσο πιο καλά γίνεται στο να έχει μετρήσιμα αποτελέσματα σε μια καμπάνια, είναι κάτι τρομερό.

Επίσης είμαστε σε φάση δοκιμών με νέες τεχνολογίες και συστήματα, που μπορούν να κάνουν προσδιορισμό φύλου και ηλικίας, και βλέπουμε πώς μπορούμε να δουλέψει-είναι πρόωρο ακόμη, αλλά το δοκιμάζουμε, μια αμφίδρομη επικοινωνία με το σύστημα είναι το επόμενο μεγάλο στοίχημά μας”.

•”15 εκατομμύρια αποφάσεις αγοράς”
“ Ένα νέο μέσο με τρομερά benefits, σκεφθείτε ότι από τις 60 αρχικές εγκαταστάσεις σε πανελλαδική κάλυψη, με i-kiosk και Αd Νetwork, είχαμε 15 εκ. transactions στα σημεία του δικτύου μας μέσα σε 12 μήνες.

Εξυπηρετήθηκαν 15 εκατομμύρια τελικοί καταναλωτές.

Κόπηκαν 15 εκ. αποδείξεις.

15 εκ. άνθρωποι πραγματοποίησαν μια απόφαση αγοράς.

Αν ένα ποσοστό από αυτούς άλλαζαν γνώμη και επέλεγαν ένα άλλο προϊόν λόγω κάποιου οπτικού διαφημιστικού ερεθίσματος, είναι τρομερός ο όγκος των συναλλαγών και των αποφάσεων που μπορεί να επιδράσει το ψηφιακό μέσο-είναι σε εξέλιξη η εφαρμογή του και σύντομα θα έχουμε νέα και από αυτό το μέτωπο”.

 
Οι εξάμηνες ομάδες των ταλαντούχων

Ένα νέο project με μεγάλη ανταπόκριση είναι και το άνοιγμα σε νέους ανθρώπους, για το οποίο δηλώνει:“Φτιάχνουμε δυνατές 6μηνες ομάδες, με ταλαντούχους φοιτητές για πρακτική άσκηση σε ένα περιβάλλον πραγματικού φόρτου εργασίας. Με νέα σκέψη μπορείς να δεις, με μία παρέμβασή τους, διαφορετικά κάποια πράγματα στην εταιρία”.

•”Eπαναστάτης επιχειρηματίας”
Στην ερώτησή μου για την δύναμη και τις αντοχές που πρέπει να έχουμε όλοι σήμερα, η απάντησή του διαφοροποιείται από την περιρέουσα ατμόσφαιρα και αξίζει να μας εμπνεύσει. “Περισσότερα είναι τα ψυχικά αποθέματα που χάνεις μένοντας εδώ, και παρά το ότι πάμε καλά και αναπτυσσόμαστε μέσα στην κρίση, δεν έχω την ποιότητα που θα είχα σε άλλη χώρα. Εδώ σε βλέπουν με αμφισβήτηση ενώ στην Αμερική τα νέα εικοσάχρονα παιδιά τα χρηματοδοτούν απεριόριστα γιατί πιστεύουν σε αυτά. Μπορεί να χάνουμε περισσότερα μένοντας εδώ, παρόλο που πάνε καλά οι δουλειές, με αυτή όμως την κατάσταση που μένει στάσιμο το όραμά σου, θεωρώ εμένα και τους συνεργάτες μου πολύ πιο επαναστάτες από τον οποιονδήποτε που πάει να κλείσει τους δρόμους και σπάει βιτρίνες, γιατί εμείς φτιάχνουμε ένα προϊόν που προσφέρει δουλειές σε κάποιους. Ειναι οξύμωρο να λες ότι ο επιχειρηματίας μπορεί να είναι επαναστάτης αλλά εγώ συμβάλλω τα μέγιστα, είμαι 26 χρονών και θεωρώ πολύ μεγάλη επανάσταση αυτό που κάνω δίνοντας δουλειά σε τρεις εργαζόμενους”.

 
Ο ήλιος είναι πάντα εδώ

Αντιμετωπίζει την φυγή των νέων ανθρώπων στο εξωτερικό με ρεαλισμό, μια οπτική που κατακτήθηκε και απο το δικό του επιχειρηματικό εγχείρημα. “Η μετανάστευση είναι μια σωστή επιλογή,ο ελληνικός ήλιος εδώ είναι, δεν φεύγει.Αγαπώ την πατρίδα μου αλλά όλα με ένα όριο: να ξέρουμε τι μας παρέχει και τι της παρέχουμε.Γιατί της παρέχουμε και εμείς την ζωή μας, τα λεφτά μας που φορολογούνται, την ψυχική μας ηρεμία, και αυτά που μας δίνει πίσω δεν είναι ανάλογα, γιατί υπάρχουν διαφορετικές προοπτικές και το παιχνίδι παίζεται με πιο δίκαιους όρους έξω για τους νέους ανθρώπους”.

Σε ένα νέο παιδί, που θα διαβάσει την ιστορία του, η συμβουλή ζωής που θα έδινε είναι “σαν όραμα ζωής να κοιτάξει να είναι δημιουργικός και παραγωγικός μόνο αυτό -το παραγωγικός μόνο δεν φτάνει, εάν είσαι και δημιουργικός και παραγωγικός μπορείς να κάνεις την διαφορά.

Και κάτι βασικό-η παιδεία που ξεκινάει από το σπίτι και το σχολείο, πρέπει να επιβραβεύει το ανήσυχο πνεύμα και όχι αυτόν που είναι σωστός στα απλά διεκπεραιωτικά πράγματα”.

•”Μy way μέθοδος by Φάνη”

Να είσαι δημιουργικός και παραγωγικός

Να είσαι ανήσυχος- βγες στον δρόμο εκεί είναι οι ευκαιρίες

Πάλεψε με ό,τι αγαπάς-μην το προδώσεις

Αμφισβήτησε ό,τι σε περιβάλλει-μην μένεις στάσιμος

Φτιάξε τους δικούς σου κανόνες-είναι καλύτεροι

Ψάξε για νέες πηγές γνώσης -έξω από τα κουτάκια

Φτιάξε ένα προϊόν- κάλυψε μια ανάγκη, αλλά …

Μην ξεχάσεις το πετσί – κάν’ το δικό σου

Γίνε επαναστάτης επιχειρηματίας – μπορείς και εσύ

Από τον ουρανό δεν έρχονται δουλειές-μόνο έμπνευση

Σχετικά Άρθρα