Γ.Στουρνάρας: «Το 2013 εκτιμάται ότι θα είναι έτος καμπής για την επανεκκίνηση της Ελληνικής οικονομίας»
H στρατηγική της οικονομικής πολιτικής, η Αιτιολογική Έκθεση του Πλαισίου και ο Κρατικός Προϋπολογισμός 2013
Οι βασικές μεταρρυθμιστικές πρωτοβουλίες
Σημεία ομιλίας του Υπουργού Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα, στη Μόνιμη Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, κατά τη συζήτηση του Προϋπολογισμού 2013:
«Kύριε Πρόεδρε της Επιτροπής,
Κυρίες και Κύριοι Βουλευτές,
Το περιεχόμενο του Προϋπολογισμού αυτού σηματοδοτεί μια μεγάλη προσπάθεια για να τεθεί τέλος στην αμφισβήτηση της προοπτικής της Ελληνικής οικονομίας, σε ένα περιβάλλον ωστόσο, βαθιάς και παρατεταμένης ύφεσης, υψηλής ανεργίας και μεγάλης αβεβαιότητας.
Ωστόσο, η κατάθεση του Προϋπολογισμού συμπίπτει χρονικά με μια νέα περίοδο για την Ελληνική Οικονομία και την αξιοπιστία της: Η Ελλάδα πριν από λίγο καιρό θεωρούνταν ότι είχε πάρει την άγουσα για τη δραχμή. Αυτό δεν ισχύει πλέον.
Η ανάκτηση της αξιοπιστίας μας όμως δεν έχει μόνο θεωρητική σημασία.
Είναι το διαβατήριο για την ανάκαμψη της οικονομίας, τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και την προστασία των ασθενέστερων κοινωνικών τάξεων.
Η χώρα μας εφαρμόζει ένα Πρόγραμμα Οικονομικής Πολιτικής με στόχο την οριστική εξάλειψη των υψηλών ελλειμμάτων και τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας.
Και χάρη στις θυσίες των Ελλήνων, μέχρι σήμερα έχουμε επιτύχει τα 2/3 τόσο της απαιτούμενης δημοσιονομικής προσαρμογής όσο και της απαιτούμενης προσαρμογής της ανταγωνιστικότητας.
Η μεγαλύτερη όμως του αναμενόμενου ύφεση, οι καθυστερήσεις στην εφαρμογή των διαρθρωτικών αλλαγών και μεταρρυθμίσεων, η έλλειψη ιδιωτικοποιήσεων και η αβεβαιότητα λόγω της παρατεταμένης προεκλογικής περιόδου, έχουν φέρει το Πρόγραμμα εκτός πορείας.
Η αλήθεια όμως, είναι ότι επιτεύχθηκαν πολλά:
Η δημοσιονομική προσαρμογή είχε ως αποτέλεσμα τη συρρίκνωση του ελλείμματος της Γενικής Κυβέρνησης κατά 9 περίπου εκατοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ συνολικά στη τριετία 2010-2012 (από 15,6% το 2009 σε 6,7% το 2012).
Αυτή η μείωση είναι η μεγαλύτερη που έχει σημειωθεί ιστορικά από κράτος-μέλος της Ευρωζώνης σε τόσο μικρό διάστημα δημοσιονομικής προσαρμογής.
Το 2012, σύμφωνα με τις νέες εκτιμήσεις το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης, ως ποσοστό του ΑΕΠ, θα διαμορφωθεί ελαφρώς χαμηλότερο από το 6,7% του ΑΕΠ (που ήταν η πρόβλεψη του συμπληρωματικού Προϋπολογισμού 2012) δηλαδή σημαντικά χαμηλότερα από αυτό του 2011, ενώ το πρωτογενές έλλειμμα εκτιμάται ότι θα βελτιωθεί κατά 1,1% του ΑΕΠ σε σχέση με το αντίστοιχο του έτους 2011 και θα διαμορφωθεί στο 1,2% του ΑΕΠ.
Επιπλέον, είναι αξιοσημείωτη η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας μας.
Το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών το 2012 (οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου) διαμορφώθηκε σε σημαντικά χαμηλότερα επίπεδα σε σύγκριση με τα επίπεδα από το αντίστοιχο του 2011.
Στην εξέλιξη αυτή συνέβαλαν, κυρίως, η σημαντική μείωση τόσο του εμπορικού ελλείμματος εκτός καυσίμων όσο και του ισοζυγίου εισοδημάτων, αλλά και από την αύξηση του πλεονάσματος των ισοζυγίων υπηρεσιών και τρεχουσών μεταβιβάσεων.
Eπίσης το κόστος εργασίας ανά μονάδα προϊόντος μειώθηκε περίπου 15% μεταξύ 2010 – 2012, καλύπτοντας κατά περίπου 2/3 το κενό ανταγωνιστικότητας που μετράται από το σχετικό δείκτη.
Και θέλω να σας θυμίσω ότι η Ελλάδα ανέβηκε 22 θέσεις στην κατάταξη για το επιχειρηματικό περιβάλλον που αποτυπώθηκε σε πρόσφατη έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας.
Επομένως η ελληνική οικονομία προσαρμόζεται.
Ωστόσο είναι αδιαμφισβήτητο ότι η δημοσιονομική προσαρμογή είχε σοβαρές επιπτώσεις στην Ελληνική Οικονομία:
• Ο ρυθμός μεταβολής του πραγματικού ΑΕΠ το 2013, προβλέπεται στο -4,5%, δεδομένης και της υψηλότερης της αναμενόμενης ύφεσης για το 2012 που εκτιμάται στο 6,5%.
Σημειώνεται ότι το 2012 είναι η πέμπτη χρονιά ύφεσης, με εκτιμώμενη αθροιστική απώλεια εισοδήματος, περίπου 20%.
Αναμφισβήτητα αυτή είναι από τις πιο παρατεταμένες και βαθιές κρίσεις που έχει υποστεί οποιαδήποτε χώρα του ανεπτυγμένου κόσμου από την Μεγάλη Ύφεση.
Και αυτό είναι πλέον κάτι που γίνεται αποδεκτό τόσο από τους εταίρους μας όσο και από την υπόλοιπη διεθνή κοινότητα.
• Και φυσικά οι επιπτώσεις στις ζωές των Ελλήνων πολιτών είναι φανερές.
Το ποσοστό ανεργίας το 2012 επιδεινώθηκε σημαντικά, φθάνοντας στο 23,6% με την ανεργία των νέων να ξεπερνά το 50%.
• Η πολιτική μείωσης του επιπέδου τιμών δεν έχει αποδώσει στον επιθυμητό βαθμό, αν και οι πληθωριστικές πιέσεις μειώθηκαν αισθητά στο πρώτο εννεάμηνο του 2012 με τον εναρμονισμένο Δείκτη Τιμών Καταναλωτή στο 1,2%, έναντι 3,3% την αντίστοιχη περίοδο του 2011.
Πάντως, παρόλο που από το μήνα Οκτώβριο αναμένεται μια επιβάρυνση των τιμών, εξαιτίας της επίπτωσης δημοσιονομικών μέτρων που έχουν προγραμματισθεί (όπως η εξίσωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης του πετρελαίου θέρμανσης και του πετρελαίου κίνησης), ο ετήσιος πληθωρισμός (εναρμονισμένος Δείκτη Τιμών Καταναλωτή) για το 2012 εκτιμάται στο 1,1%.
Κάναμε λοιπόν πάρα πολλά.
Σηκώσαμε τεράστια βάρη και μείναμε όρθιοι.
Για αυτό πιστεύω βαθιά ότι είναι άδικο και παράλογο, για εμάς και τις μελλοντικές γενεές να εγκαταλείψουμε την προσπάθεια μας τώρα που οι συνθήκες αλλάζουν.
Το 2013, εκτιμάται ότι θα είναι έτος καμπής για την επανεκκίνηση της Ελληνικής οικονομίας, με δεδομένο ότι αναμένεται βελτίωση της χρηματοδότησης της οικονομίας λόγω της εισροής κεφαλαίων από την Ευρώπη και της ανακεφαλαιοποίησης του τραπεζικού τομέα, τόνωση των επενδύσεων από το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων και κυρίως την εξάλειψη των αβεβαιοτήτων για την πορεία της χώρας.
Για το έτος 2013, το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης προβλέπεται να περιορισθεί στα 9,4 δισ. ευρώ ή στο 5,2% του ΑΕΠ και το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης να διαμορφωθεί σε πλεόνασμα ύψους 748 εκατ. ευρώ ή στο 0,4% του ΑΕΠ.
Η βελτίωση του ελλείμματος κατά 1,4 εκατοστιαίες μονάδες θα προέλθει κυρίως από τη βελτίωση του αποτελέσματος του ισοζυγίου του κρατικού προϋπολογισμού, και ιδιαίτερα από το σκέλος των δαπανών του τακτικού προϋπολογισμού που είναι μειωμένες κατά 6,05 δισ. ευρώ.
Η δέσμευση μας είναι για επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος Γενικής Κυβέρνησης στο 4,5% του ΑΕΠ το 2016 μετά την ευόδωση της προσπάθειας για την επιμήκυνση του χρόνου δημοσιονομικής προσαρμογής σε τέσσερα έτη, αντί για 2.
Έτσι με τον Προϋπολογισμό και τα μέτρα που προωθούμε στο πλαίσιο του επικαιροποιημένου Προγράμματος Μεσοπρόθεσμης Δημοσιονομικής Πολιτικής 2013-2016, θα επιτύχουμε την πλήρη δημοσιονομική προσαρμογή καθώς και σημαντική βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της χώρας.
Αυτό θα είναι και η τελευταία δέσμη επώδυνων μέτρων που καλείται να πάρει η Κυβέρνηση.
Η οικονομική πολιτική που αποτυπώνεται στον Προϋπολογισμό και το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα βασίζεται σε τέσσερις πυλώνες: την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης για τη μελλοντική παραμονή της Ελλάδας στο ευρώ, τη δημιουργία και διατήρηση υψηλών ρυθμών ανάπτυξης, τη δημιουργία συνθηκών βιώσιμης δημοσιονομικής σταθερότητας και, τέλος, τη διασφάλιση ενός βιώσιμου χρηματοοικονομικού – τραπεζικού συστήματος.
Οι Έλληνες είμαστε από τους πιο σκληρά εργαζόμενους λαούς στην Ευρώπη.
Και όμως η παραγωγικότητα και η ανταγωνιστικότητα μας δεν έχουν φτάσει στα ζητούμενα επίπεδα.
Για αυτό, η Κυβέρνηση μας προωθεί μια σειρά από μείζονες μεταρρυθμίσεις που κατ’ εξοχήν διευκολύνουν τον πολίτη, μειώνουν τις τιμές, μειώνουν το χρόνο αναμονής για επαγγελματικές αδειοδοτήσεις και σταδιακά αλλά σταθερά θα ανοίξουν το δρόμο προς ένα νέο βιώσιμο,σύγχρονο αναπτυξιακό μοντέλο που θα έχει τα εξής βασικά χαρακτηριστικά:
• Δημοσιονομική σταθερότητα και βιωσιμότητα.
• Ανταγωνιστικότητα.
• Μεταρρύθμιση και νοικοκύρεμα: στη Δημόσια Διοίκηση, στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και στους λοιπούς φορείς της Γενικής Κυβέρνησης.
• Ανταγωνιστικότητα στην αγορά προϊόντων και υπηρεσιών
• Καταπολέμηση της Διαφθοράς, της Γραφειοκρατίας και Σπατάλης που κρατάνε καθηλωμένες της παραγωγικές δυνάμεις του τόπου
• Ανάπτυξη ενός ευνοϊκού επιχειρηματικού περιβάλλοντος.
Οι βασικές μεταρρυθμιστικές μας πρωτοβουλίες εστιάζουν σε:
• Διαρθρωτικές αλλαγές στην αγορά εργασίας που καθιστούν ευκολότερη την πρόσβαση σε αυτήν για τους νέους επιστήμονες και επαγγελματίες και παράλληλα μειώνουν το κόστος αγαθών και υπηρεσιών συμβάλλοντας στη μείωση των τιμών τους.
Συγκεκριμένα προωθούνται αλλαγές που καταργούν μια σειρά από εμπόδια σε ορισμένες επαγγελματικές κατηγορίες.
Ενδεικτικά σας αναφέρω τους εκτελωνιστές (που οι αλλαγές θα μειώσουν το κόστος εκτελωνισμού των εισαγόμενων προϊόντων και συνεπώς των τιμών), εκτιμητές, φοροτεχνικοί, σύμβουλοι, αναλογιστές, κτηματομεσίτες, ξεναγοί, επαγγέλματα υγείας, κυλικεία και περίπτερα, ταξιδιωτικά γραφεία, φροντιστήρια ξένων γλωσσών, κέντρα επαγγελματικής κατάρτισης, κέντρα μετα-λυκειακής εκπαίδευσης, πώληση εφημερίδων – περιοδικών).
• Βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και της επιχειρηματικότητας:
√με τον εκσυγχρονισμό των αγορανομικών διατάξεων ώστε να διευκολυνθεί η αδειοδότηση επιχειρήσεων εμπορίας τροφίμων και άλλων αγαθών.
√με τη λειτουργία υπηρεσιών μιας στάσης (one stop shops) για την ίδρυση επιχειρήσεων.
√με την προώθηση νέου θεσμικού πλαισίου για της εξαγωγές.
• Προσέλκυση άμεσων ξένων επενδύσεων τόσο με την επιτάχυνση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων αλλά και με την καλλιέργεια ευνοϊκού περιβάλλοντος για την επιχειρηματικότητα.
• Αξιοποίηση εθνικής περιουσίας με, μεταξύ άλλων, την επίσπευση του Εθνικού Περιουσιολογίου ώστε επιτέλους να γνωρίζουμε τι έχουμε πριν αποφασίσουμε πως θα το αξιοποιήσουμε.
• Δημιουργία Δημοσιονομικού Μηχανισμού Ελέγχου που εντοπίζει και διορθώνει όποιες υπερβάσεις προκύπτουν στους προϋπολογισμούς όχι μόνο της Κεντρικής αλλά και της Γενικής Κυβέρνησης.
• Μείωση των λειτουργικών δαπανών υπουργείων.
• Εξορθολογισμό των κοινωνικών δαπανών με στόχο την εξυπηρέτηση μόνο όσων πραγματικά έχουν ανάγκη.
• Μια ευρεία φορολογική μεταρρύθμιση που τολμάει να κάνει ριζοσπαστικές αλλαγές απαραίτητες για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, με:
√Το διορισμό μόνιμου και ανεξάρτητου Γενικού Γραμματέα Φορολογικών και Τελωνειακών Θεμάτων.
√Ευέλικτο σύστημα αντικατάστασης των διευθυντών των Δ.Ο.Υ. όταν δεν πιάνουν τους στόχους.
√Ενίσχυση του ελεγκτικού μηχανισμού
√Τη ριζική τροποποίηση του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων, μετά από δεκαετίες, με ταυτόχρονη απλοποίηση και της φορολογία των νομικών προσώπων.
√Τάχιστη διοικητική διευθέτηση των φορολογικών διαφορών ώστε να πάψουν πλέον να λιμνάζουν για δεκαετίες και να αυξηθούν τα έσοδα του κράτους.
√Καταπολέμηση του τεράστιου προβλήματος λαθρεμπορίας καυσίμων με την εξίσωση της τιμής πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης.
√Εκτεταμένη χρήση νέων τεχνολογιών ώστε να εξαλείψουμε τις ουρές από το νέο δίκτυο των Δ.Ο.Υ. οι οποίες πλέον θα καλούνται να επιτελέσουν περισσότερο ελεγκτικό και λιγότερο διεκπεραιωτικό έργο.
√Κατάργηση μεγάλου αριθμού των φόρων υπέρ τρίτων που επιβαρύνουν με πρόσθετο κόστος του πολίτες, συμβάλλουν στη γραφειοκρατία και επιβαρύνουν τον πολίτη.
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, το ξέρω ότι πολλές από αυτές τις μεταρρυθμίσεις που προωθούνται μέσω του παρόντος Προϋπολογισμού και την επικείμενη νομοθετική πρωτοβουλία της Κυβέρνησης μας, αποτελούν τα ζητούμενο πολλών δεκαετιών και έχουν ήδη εξαγγελθεί επανειλημμένως στο παρελθόν.
Ωστόσο σήμερα υπάρχει μια Κυβέρνηση Εθνικής Ευθύνης που στηρίζεται από την πλειονότητα του Σώματος της Βουλής γιατί έχει σαν εθνικό σκοπό το άλμα προς τα μπροστά.
Πολλοί λιγοψυχούν και λένε πως δεν θα τα καταφέρουμε και πολλοί μπορεί και να το επιδιώκουν.
Ωστόσο η Κυβέρνηση Εθνικής Ευθύνης θα επιτελέσει το έργο της:
• Προωθεί τον Προϋπολογισμό αυτό,
• Προωθεί το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα 2013-2016
• Προωθεί την επικείμενη νομοθετική πρωτοβουλία
και έτσι αποκαθιστά την αξιοπρέπεια της χώρας και βάζει δύο τεράστια διαπραγματευτικά όπλα στην φαρέτρα της.
Επιπλέον, καταβλήθηκε τεράστια προσπάθεια από την ελληνική πλευρά να κρατηθεί στο ελάχιστο δυνατόν η συμμετοχή των μισθών, των συντάξεων και των κοινωνικών επιδομάτων, αλλά και να εξαιρεθούν ειδικές ομάδες του πληθυσμού όπως τα άτομα με αναπηρία και άλλες ευπαθείς ομάδες.
Και σας διαβεβαιώνω ότι η αποφασιστικότητα για την επίτευξη σοβαρών μεταρρυθμίσεων σε ορισμένους τομείς συνέβαλε στην υπεράσπιση των θέσεων μας στους άλλους.
Και εκεί που παίρνουμε δύσκολες αποφάσεις, έχουμε ψάξει επισταμένως και δεν βρήκαμε καμία εναλλακτική λύση.
Απευθύνθηκα στη Βουλή και κανείς δεν μπόρεσε να μας πει κάτι διαφορετικό!
Επίσης, θα ήθελα να τονίσω κάποια πράγματα για τη διαπραγμάτευση που έκανε η Ελληνική πλευρά.
Πολλοί την απαξιώνουν.
Ωστόσο μέσα από αυτή τη διαπραγμάτευση πετύχαμε, αλλά και επιδιώκουμε να πετύχουμε, πολλά:
• Την επιμήκυνση της δημοσιονομικής προσαρμογής κατά επιπλέον 2 έτη.
• Την εφαρμογή μηχανισμού δημοσιονομικής υποστήριξης για την αποφυγή ενός ευρωπαϊκού μηχανισμού επιτήρησης.
• Βελτίωση του φορολογικού συντελεστή για τους ελεύθερους επαγγελματίες.
• Ελάφρυνση των οικογενειακών εισοδημάτων για ποσά μέχρι τις 25.000 ευρώ.
• Την παροχή του επιδόματος θέρμανσης.
• Την μετάθεση της αναθεώρησης των αντικειμενικών αξιών ακινήτων για το 2013.
• Την αποδοχή της πρότασης για είσπραξη των οφειλών από τις Τράπεζες.
• Τη θέσπιση νέων δράσεων για τη στήριξη της ανεργίας από 2013.
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές,
Η χώρα μας δεσμεύτηκε να υλοποιήσει μια δέσμη μέτρων που θα εξαλείψει οριστικά την απειλή της χρεοκοπίας και θα την ωθήσει παράλληλα σε αναπτυξιακή τροχιά.
Είναι αλήθεια ότι η δέσμη αυτών των μέτρων έρχεται σωρευτικά στις μεγάλες θυσίες και βάρη που επιβάρυναν τον Ελληνικό Λαό τα τελευταία χρόνια.
Ωστόσο οι επόμενες εβδομάδες είναι εξαιρετικά κρίσιμες, αφού λάθος σταθμισμένες επιλογές μπορεί να μας οδηγήσουν σε άτακτη χρεωκοπία και εκτός ευρωζώνης με απρόβλεπτα δεινά για τον τόπο.
Κάποιοι λένε ότι αυτό είναι ωμός εκβιασμός.
Ωστόσο, δυστυχώς αυτή είναι η ωμή πραγματικότητα.
Ποτέ άλλοτε στην πρόσφατη Κοινοβουλευτική Δημοκρατία οι Βουλευτές – και μέσω αυτών το έθνος – δεν κλήθηκαν να πάρουν τόσο δύσκολες αποφάσεις.
Έχω την πεποίθηση ότι θα σταθούν στο ύψος των περιστάσεων.
Έχοντας βαθιά πίστη στη δύναμη της Δημοκρατίας μας, είμαι σίγουρος ότι η γέφυρα που χτίζουμε σήμερα εξασφαλίζει το αύριο των παιδιών μας.»
O Kρατικός Προϋπολογισμός 2013
Λόγω μη πραγματοποίησης της προγραμματισθείσας για την 31ηΟκτωβρίου 2012 συνέντευξης τύπου για τον κρατικό Προϋπολογισμό 2013 στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, αναρτάται το ηλεκτρονικό αρχείο της σχετικής παρουσίασης
Το «Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-2016»
Αιτιολογική Έκθεση στο Σχέδιο Νόμου: “Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-2016”