S&P: Aνάγκη ύπαρξης ασφαλιστικών δικλείδων για να ενισχυθεί η κοινωνική συνοχή των χωρών-μελών που αντιμετωπίζουν υψηλή ανεργία, υπέρμετρο ιδιωτικό δανεισμό και ένα σταδιακά φθίνον βιοτικό επίπεδο

 

•  Στην Ιαπωνία, το υπουργικό συμβούλιο της χώρας  ενέκρινε νέο πακέτο δημοσίων δαπανών ύψους 116,8 δισ. μέσω  δημοσίων έργων, κινήτρων για επενδύσεις και χρηματοπιστωτικής βοήθειας για μικρές επιχειρήσεις, προκειμένου να ενισχυθεί η αναπτυξιακή διαδικασία και να τεθεί ένα τέλος στον αποπληθωρισμό

 

•  Εξελίξεις, τάσεις και πολιτικές στην  παγκόσμια οικονομία

 

 

 

 

« O οίκος αξιολόγησης S&P εκτιμά σε πρόσφατη Έκθεσή του ότι το 2013 μπορεί να είναι έτος καμπής για την Ευρωζώνη, καθώς μπορεί να δώσει τέλος στην κρίση δημοσίου χρέους που την ταλάνισε το 2012.

 

Ειδικότερα, ο οίκος εκτιμά ότι η Ευρωζώνη μπορεί να αρχίσει να ξεπερνά τα προβλήματα δημοσίου χρέους το 2013, αν και οι κίνδυνοι που σχετίζονται με την εφαρμογή των αναγκαίων μεταρρυθμίσεων δεν έχουν απομακρυνθεί τελείως.

 

Και δεν αποκλείει την επιστροφή στις αγορές εντός του 2013 ορισμένων κρατών-μελών (Ιρλανδία, Πορτογαλία) της Ευρωζώνης που έχουν ενταχθεί στο Μηχανισμό Χρηματοδοτικής Ενίσχυσης από τον EFSF/ESM και από το ΔΝΤ.

 

Σύμφωνα, με τον οίκο αξιολόγησης το 2012 υπήρξαν αξιοσημείωτες εξελίξεις σε πολιτικό και νομισματικό επίπεδο, με πιο χαρακτηριστικές την εγκαθίδρυση του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM) με σημαντικά μονίμως διαθέσιμα κεφαλαία και την εντυπωσιακή παρέμβαση της ΕΚΤ με την δημιουργία του προγράμματος απεριόριστων παρεμβάσεων της ΕΚΤ στη δευτερογενή αγορά ομολόγων κρατών – μελών όταν παρίσταται ανάγκη σταθεροποίησης αυτών των αγορών (πρόγραμμα που είναι γνωστό ως Outright Monetary Transactions, ή OMTs).

 

Σημειώνεται ότι έως σήμερα τα συγκεκριμένα  εργαλεία δεν έχουν τεθεί σε πλήρη εφαρμογή, αλλά οι συμμετέχοντες στις αγορές γνωρίζουν ότι είναι ανά πάσα στιγμή διαθέσιμα και αυτό έχει συμβάλλει στην ουσιαστική σταθεροποίηση των αγορών ομολόγων της Ιταλίας και της Ισπανίας και στην απομάκρυνση των προοπτικών διάσπασης και διάλυσης του Ευρώ.

 

Παράλληλα, σε πολιτικό επίπεδο, οι εκλογές που διεξήχθησαν  σε Ελλάδα, Γαλλία και Ολλανδία ανέδειξαν στην εξουσία κυβερνήσεις που συνέβαλαν ουσιαστικά στις προσπάθειες επίλυσης της κρίσης δημοσίου χρέους.

 

Σύμφωνα με την S&P, η επιτυχής αντιμετώπιση της κρίσης στην Ευρωζώνη και η επιστροφή της επενδυτικής εμπιστοσύνης θα εξαρτηθεί από τις αντιδράσεις των Ευρωπαίων πολιτικών αν και οι τελευταίοι έχουν ήδη αποκαλύψει ένα μεγάλο τμήμα των επιλογών πάνω στις οποίες θα στηριχτεί η διαδικασία απομάκρυνσης από την κρίση.

 

Ο οίκος αξιολόγησης αναφέρει ότι και οι εκλογές εντός του 2013 σε Ιταλία το Φεβρουάριο και το φθινόπωρο σε Γερμανία και Αυστρία, θα συνδράμουν στη συνέχιση της ακολουθουμένης πολιτικής στην εξυγίανση των δημοσιονομικών και τον περιορισμό των δημοσίων δαπανών.

 

Ωστόσο, τονίζει την ανάγκη ύπαρξης ασφαλιστικών δικλείδων για να ενισχυθεί η κοινωνική συνοχή των χωρών-μελών που αντιμετωπίζουν υψηλή ανεργία, υπέρμετρο ιδιωτικό δανεισμό και ένα σταδιακά φθίνον βιοτικό επίπεδο.

 

Μέσα σε αυτό το οικονομικό και κοινωνικό πλαίσιο δεν απουσιάζουν οι κίνδυνοι ανατροπής του προγράμματος μεταρρυθμίσεων με αποτέλεσμα να είναι αρνητικές οι προοπτικές του αξιόχρεου της πλειονότητας των χωρών της Ευρωζώνης.

 

Ο S&P εκτιμά ότι το 2013 η θα σημειωθεί νέα μικρή πτώση του ΑΕΠ στην Ευρωζώνη κατά -0,1%, μετά τη μεγαλύτερη πτώση του κατά -0,6% το 2012.

 

Οι περιοριστικές δημοσιονομικές πολιτικές, η υψηλή ανεργία, η μείωση των πραγματικών μισθών και η πιστωτική ασφυξία που επικρατούν κατά κύριο λόγο στις χώρες της περιφέρειας, θα συνεχίσουν να περιορίζουν αισθητά την εσωτερική ζήτηση.

 

Τέλος, με δεδομένες τις παραπάνω οικονομικές συνθήκες για το 2013, ο S&P αναμένει να καταγραφεί το 2014 μια σχετικά μικρή αύξηση του ΑΕΠ της Ευρωζώνης κατά 1%.

 

Σε έκθεση του ο οίκος αξιολόγησης Fitch εκτιμά ότι σχεδόν όλες οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις το 2013 αναμένεται να έχουν χαμηλότερες ανάγκες χρηματοδότησης σε σχέση με το 2012, αντανακλώντας τόσο τη μείωση των δημοσιονομικών ελλειμμάτων, όσο και το χαμηλότερο ποσό των προς αναχρηματοδότηση ομολόγων.

 

Στις βασικές αγορές, οι επενδυτές εμφανίζονται αισιόδοξοι για τις εξελίξεις στις χώρες του νότου της Ευρωζώνης γεγονός που αντικατοπτρίστηκε στις δημοπρασίες ΕΓΔ και ομολόγων σε Ιταλία και Ισπανία, αντίστοιχα.

 

Αναλυτικότερα, η Ιταλία άντλησε μέσω δημοπρασίας ΕΓΔ 12μηνης διάρκειας, το ποσό των € 8,5 δισ. με μέσο κόστος δανεισμού0,864% (το χαμηλότερο επίπεδο από τον Ιαν.’10) και δείκτη υπερκάλυψης 1,78.

 

 

Στην Ισπανία, το δημόσιο στην πρώτη του δημοπρασία για το 2013 άντλησε το ποσό των € 5,82 δισ. έναντι στόχου για € 4-5 δισ..

 

Ειδικότερα, στη δημοπρασία των ομολόγων λήξεως Μαρτ.’15 αντλήθηκε το ποσό των € 3,397 δισ. με μέσο κόστος δανεισμού 2,476%, από 3,282% στην αντίστοιχη τελευταία δημοπρασία και με δείκτη υπερκάλυψης 2,1.

 

Στη δημοπρασία ομόλογων λήξεως Ιαν.’18, αντλήθηκε το ποσό των € 1,95 δισ. με μέσο επιτόκιο 3,988%, από 4,68% και με δείκτη υπερκάλυψης 2,6 έναντι 2,1 της προηγούμενης δημοπρασίας.

 

Τέλος, στη δημοπρασία των ομολόγων λήξεως Ιουλ.’26 συγκεντρώθηκε το ποσό των € 470 εκατ. με μέσο κόστος δανεισμού 5,555% και δείκτη υπερκάλυψης 2,9.

 

Ιρλανδία: H S&P’s επιβεβαίωσε την αξιολόγηση της Ιρλανδίας στο ΄BBB+/A-2’, με αρνητικές προοπτικές.

 

Ο οίκος αξιολόγησης εκτιμά ότι η ιρλανδική κυβέρνηση έχει πραγματοποιήσει σημαντική πρόοδο στον τομέα της δημοσιονομικής προσαρμογής, αλλά εξακολουθούν να διατηρούνται οι κίνδυνοι που συνδέονται με τα υψηλά ελλείμματα και το χρέος της χώρας αλλά και με τη δυνατότητα απρόσκοπτης συνέχισης της πιστής εφαρμογής του προγράμματος προσαρμογής.

 

Επίσης, η S&P’s εκτιμά ότι οι οικονομικές προοπτικές της χώρας βελτιώνεται, παρά το ότι διατηρούνται οι κίνδυνοι όσον αφορά και τη συνέχιση της ανάκαμψης και ανάπτυξης της οικονομίας, δεδομένης και της μεγάλης εξάρτησης της χώρας από τις εξαγωγές.

 

Τέλος, οι οικονομικές προοπτικές της χώρας συνδέονται με τους κινδύνους σταθερότητας του χρηματοοικονομικού κλάδου και με τις υψηλές δανειακές ανάγκες της χώρας που εκτιμώνται το 2013 στα € 26,5 δις.

 

Αν η ανάπτυξη της οικονομίας, η οποία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την ανάπτυξη στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στην παγκόσμια οικονομία, δεν είναι ικανοποιητική, τότε τα ελλείμματα της Ιρλανδίας θα εξακολουθήσουν να διαμορφώνονται σε υψηλά επίπεδα και οι δανειακές της ανάγκες θα αυξηθούν περαιτέρω.

 

 

Στην Ιαπωνία, το υπουργικό συμβούλιο της χώρας  ενέκρινε νέο πακέτο δημοσίων δαπανών προκειμένου να ενισχυθεί η αναπτυξιακή διαδικασία και να τεθεί ένα τέλος στον αποπληθωρισμό.

 

Ειδικότερα, αποφασίστηκε να δαπανηθούν ¥ 10,3 τρισ. ($ 116,8 δισ.) μέσω  δημοσίων έργων, κινήτρων για επενδύσεις και χρηματοπιστωτικής βοήθειας για μικρές επιχειρήσεις.

 

Η κυβέρνηση εκτιμά ότι το πακέτο στήριξης το οποίο αποτελεί τμήμα του επιπρόσθετου προϋπολογισμού των ¥ 13,1 τρισ. για την οικονομική χρήση που λήγει το Μάρτιο του 2013, θα αυξήσει το ΑΕΠ κατά 2% και θα δημιουργήσει 600.000 θέσεις εργασίας.

 

Ο νέος πρωθυπουργός της Ιαπωνίας Shinzo Abe προσδοκά ότι με την έγκριση του νέου πακέτου δαπανών θα υπάρξει μια περισσότερο επεκτατική δημοσιονομική πολιτική η οποία εάν συνδυασθεί με μια πολιτική νομισματικής χαλάρωσης από την ΤτΙαπωνίας (BoJ) θα οδηγήσει σε μια ισχυρή οικονομική ανάπτυξη.

 

 

Στην Κίνα, σημαντική βελτίωση κατέγραψε το εμπορικό πλεόνασμα με αποτέλεσμα να διαμορφωθεί στα $ 39,6 δισ. τον Δεκ.΄12 από $ 19,6 δισ. τον Νοέμ.΄12 και $ 16,5 δισ. τον Δεκ.΄11.

 

Η άνοδος του πλεονάσματος οφείλεται στην υψηλή αύξηση των εξαγωγών κατά 14,0% σε ετήσια βάση.

 

Συνολικά το 2012, το εμπορικό πλεόνασμα της Κίνας αυξήθηκε κατά 46,6% στα $ 231,4 δισ., λόγω ανόδου των εξαγωγών κατά 7,9% και της μικρής μόνο αύξησης των εισαγωγών κατά 4,4%.

 

Στις ΗΠΑ, ο πρόεδρος Ομπάμα προειδοποίησε ότι μια ενδεχόμενη άρνηση του Κογκρέσου εντός του επομένου μήνα στην αναθεώρηση του ανώτατου ορίου του ομοσπονδιακού δανεισμού προς τα πάνω, θα προκαλέσει στάση πληρωμών (μη καταβολή κοινωνικών επιδομάτων για ηλικιωμένους, ανέργους κλπ) και θα οδηγήσει τη χώρα σε οικονομικό χάος.

 

Σύμφωνα με τον αμερικανό πρόεδρο είναι η κατάλληλη στιγμή για την αναθεώρηση του φορολογικού συστήματος κατά τέτοιο τρόπο ώστε να υπάρξει μια ισόρροπη μείωση του ομοσπονδιακού ελλείμματος.

 

Ωστόσο οι ρεπουμπλικάνοι επικεφαλής σε Βουλή και Γερουσία διαμηνύουν προς κάθε κατεύθυνση ότι δε θα συναινέσουν σε αύξηση του ανώτατου ορίου του ομοσπονδιακού δανεισμού αν δεν υπάρξει αντίστοιχη περιστολή των δημοσίων δαπανών.

 

Ο οίκος αξιολόγησης Fitch προειδοποίησε ότι μια καθυστέρηση στην επίλυση του θέματος της αύξησης του ορίου χρέους συνιστά αιτία για επαναξιολόγηση του αξιόχρεου των ΗΠΑ.

 

Στην πραγματική οικονομία των ΗΠΑ αξιοσημείωτες ήταν οι εξελίξεις στο δημοσιονομικό έλλειμμα και στο έλλειμμα του εξωτερικού ισοζυγίου αγαθών και υπηρεσιών.

 

Ειδικότερα: Το έλλειμμα του προϋπολογισμού των ΗΠΑ στο 1ο 3μηνο του δημοσιονομικού έτους 2012-2013 (4ο 3μηνο.’12) διαμορφώθηκε στα $ 292,37, έναντι $ 321,74 στο αντίστοιχο 3μηνο του οικονομικού έτους 2011-2012 (πτώση -9,0%).

 

Σημειώνεται ότι στο προηγούμενο δημοσιονομικό έτος που ολοκληρώθηκε την 30ή Σεπτεμβρίου 2012 το έλλειμμα είχε διαμορφωθεί στα $ 1,09 τρις, ενώ για το οικονομικό έτος 2012-2013 ο Λευκός Οίκος προβλέπει το έλλειμμα να διαμορφωθεί στα $ 990,56 δις.

 

Ειδικότερα, το Δεκ.’12 το  έλλειμμα ελαχιστοποιήθηκε στα $ 0,26 δις αφού τα έσοδα του προϋπολογισμού ανήλθαν στα $ 269,5 δις, σημειώνοντας αύξηση κατά 12,0% σε ετήσια βάση, ενώ οι δαπάνες ανήλθαν στα $ 269,7 δις και ήταν μειωμένες κατά -17,0% σε ετήσια βάση.

 

Από την άλλη πλευρά, το Έλλειμμα του Ισοζυγίου Αγαθών και Υπηρεσιών (ΕΙΑ&Υ) των ΗΠΑ αυξήθηκε κατά 15,8% στα $ 48,73 δις τον Νοέμ.2012, από $ 42,06 δις τον Οκτ.’12 και από $ 48.84 δις τον Νοέμ.’11.

 

Σημειώνεται ότι οι εκτιμήσεις των αναλυτών ήταν για έλλειμμα $ 41,2 δις τον Νοεμ.’12.

 

Όσον αφορά το 11μηνο.12 το ΕΙΑ&Υ των ΗΠΑ διαμορφώθηκε στα $ 501,07 δις, έναντι $ 508,14 δις στο 11μηνο.’11.

 

Παρά τη μικρή μείωσή του το εξωτερικό έλλειμμα των ΗΠΑ παραμένει υψηλό, όπως άλλωστε και το έλλειμμα του ομοσπονδιακού προϋπολογισμού των ΗΠΑ.

 

Στην αγορά εργασίας, οι εβδομαδιαίες αιτήσεις για εγγραφή στα ταμεία ανεργίας αυξήθηκαν κατά 4 χιλ. την εβδομάδα έως 5.1.2013 και διαμορφώθηκαν σε 371 χιλ..

 

Ο μέσος όρος 4 εβδομάδων διαμορφώθηκε στις 365,75 χιλ., που είναι συμβατός με την εκτίμηση για ρυθμό ανάπτυξης της οικονομίας κατά 2,2% και κατά το 2013, καθώς και με την προοπτική της σταδιακής βελτίωσης των συνθηκών λειτουργίας στην αγορά εργασίας.»

 

Πηγή: Εβδομαδιαίο Οικονομικό Δελτίο της Διευθύνσεως Οικονομικών Μελετών της Alpha Bank.

 

www.mywaypress.gr

Σχετικά Άρθρα